Help!! Al maanden op zoek naar een passend zadel!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lindar1985

Help!! Al maanden op zoek naar een passend zadel!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-14 20:40

Ik ben al maanden op zoek naar een passend zadel!

Een beetje geschiedenis:
In het voorjaar begon mijn paard te staken bij het inbuigen en de overgang naar draf vanuit stap.

Ik een zadelmaker gevraagd uit de regio (waar op bokt de minst negatieve recenties over waren). Zij gaf aan dat het zadel goed lag, maar dat ik een chiropractor moest vragen omdat hij misschien last had van zijn rug of SI gewricht.

Chiropractor langs gekomen: gaf aan dat het zadel helemaal niet goed lag (en dit kon ik ook zien op het rij-filmpje wat ik haar liet zien) en dat er in zijn rug of SI geen extreem grootprobleem zat.

Toen maar een andere zadelmaker gevraagd om een ander zadel aan te schaffen.
Deze zadelmaker is al 4x geweest maar elke keer kunnen we geen passend zadel vinden.
Mijn paard geeft heel duidelijk aan als een zadel niet goed zit. Dan gaat hij bokken of huppelen
Als ik zonder zadel rij dan doet hij dat niet (gister omdat ik het zo zat was met die zadels zoder zadel naar les gegaan, advies van mijn instructrice: ' nooit meer een zadel kopen, zo lief en goed heb ik hem nog nooit zien lopen' ( ik heb pas les van haar sinds het zadel niet helemaal goedd ligt).

De zadelmaker die nu al een paar keer is langs geweest geeft aan dat elk zadel wat hij er op legt eerst goed lijkt maar als hij aansingelt of als ik er op ga zitten dat het zadel dan te nauw op de schoft gaat liggen.

Heb er ook een andere zadelmaker bij gevraagd deze zag helemaal geen probleem (bekeek het naar mijn mening allemaal wat simpeler) en zij dat een wintec (dressuur 500) het beste zou passen. Mijn paard liep er ook redelijk mee (ookal vond ik hem heel nauw op de schoft liggen maar volgens de zadelmaker is dit aan te passen met een pad'je), alleen was dat het 3e zadel wat ik op had die dag. Dus nadat ik hem met twee andere zadels op al op zn kop had gegeven voor zn bokjes dus ik weet niet helemaal op dat representatief was.
Daarom had ik gevraagd of ik het zadel nog eens een keer mocht passen, maar dat mocht niet ( ook omdat hij zei dat het toch niet helemaal representatief was omdat het zadel voorin nog iets opgevuld moest worden)

Ik heb dit ook voorgelegd aan de andere zadelmaker die mij al vaker had geadviseerd: hij geeft aan dat de wintec nooit gaat passen omdat er te weinig ruimte is in de kamer ( vandaag georobeerd)

Ik heb trouwens ook een boomloos zadel geprobeerd. Mijn paard liep daarbij het eerste kwartier enorm tegen de hand. Bokjes en hupjes waren er nog, wel iets minder.

Nou nu weet ik het echt niet meer!
Ik ben al maanden bezig, en wordt de hele tijd van het kastje naar de muur gestuurd, iemand tips?

NESCAFE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 20:49

Ik heb ook maanden naar een zadel gezocht, niets paste op de rug van mijn paard. Uiteindelijk heb ik met behulp van een zadel ergonoom en een zadelmaakster eentje gevonden die past. Zij heeft mij laten zien wat er zo bijzonder was aan de rug van mijn paard en waarom de diverse zadels niet pasten.

Als je minder budget hebt zou je ook eens naar boomloos kunnen kijken.

dresjoepie

Re: Help!! Al maanden op zoek naar een passend zadel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 21:39

Hoe is de bouw van je paard misschien een foto ??? Vaak is het op een rond geribt paard ook lastig een goed passend zadel te vinden Ik heb hier zelf een anatomica zadel van drunens ruiterhuis Wanneer je het model een beetje weet is het wat makkelijker praten Misschien anders de barok kant gaan zoeken bv een fryso zadel Maar goed weet de bouw van je paard niet dus ik zeg nu zomaar wat

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 21:47

Als je boomloos nog niet uit wilt sluiten zou je misschien pmarena eens een berichtje kunnen sturen, zij heeft veel verstand van boomloze zadels (ze heeft ook testzadels dacht ik).
Misschien ook handig om de bouw van je paard te beschrijven, misschien heeft iemand wel ervaring met dezelfde soort bouw.

hannatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 21:57

Wij zijn op het moment ook opzoek naar een nog goed passend zadel. We hebben een ronsgeribt, weinig schoft en een korte rug en daarmee dus niet zo makkelijk om iets te vinden.

Morgen komt Marielle rovers van equimaro langs met semiboomloos zadels. Hier heb ik wel goede hoop voor omdat ze het positieve hebben van boom en boomloos zadels. Zelf vind ik de wow zadels erg mooi en ik denk passend te maken op ieder paard alleen de prijs is wel pijnlijk vind ik.

Dany94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 22:06

Inderdaad heb je een foto van je paard? Erg belangrijk is als hij te nauw voor gaat liggen als je gaat rijden vaak de boom te wijd is. Dit had demijne ook, zij heeft ook soort van kuiltjes naast haar schoft waar het zadel telkens in zakte, terwijl hij voor het oog super lag. Kwam ik eraf zag ik duidelijk dat het evenwicht te ver naar voren lag en het zadel knelde bij de schoft.

Belangrijk is bij elk zadel, singel altijd eerst de achterste stoot dan pas voor. En heeft je paard idd dat vele zadels voor strak gaan liggen, doen dan de achterste een gaatje strakker!

Heb zelf een MSFC dressuurzadel, voor paard met hele gevoelige rug top, ben er heel tevreden over.

lindar1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-14 22:41

Hai, alvast thnx voor jullie goede tips en het meedenken

Hier een foto van mijn paard, van de zijkant

http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-UNLKXUTV.jpg

En van zn rug:

http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-G4XJHX4Z.jpg

Ik hoop dat jullie hier wat mee kunnen, als je andere foto's nodig hebt, laat maar weten.

@dany 94, jouw verhaal lijkt me erg vergelijkbaar. Zal je zadel eens google'n om te kijken of t wat is om te passen

Oh en wat betreft zijn bouw:

Hij is groot, maar ook slank, en heeft naast zijn schoft een beetje kuiltjes zitten waar dus het zadel invalt..dat is een beetje het probleem.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 23:04

Leuk paard Is zeker niet barok hahahah Komen de plekken op de schoft door het zadel of van een deken ? Mijn paard heeft een ander mode dus kan je verder niet echt helpen Wil nog wel even zeggen dat zo een anatomisch gevormde singel( Breed midden smal naar boven weer wat breder) Vaak het zadel ook wat meer op zijn plaats houd

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 23:40

Paard op de trailer en naar Diever, Naar Larissa Quist van Boer en Peerd.
Ik weet zeker dat het haar gaat lukken om een passend zadel te vinden.
Ben zelf met onze vorige pony anderhalf jaar bezig geweest met diverse zadelmakers om een geschikt zadel te vinden, wat een barre tocht was dat, zadels van 25 euro tot 3500,- euro, niks lag goed, wat een geschenk toen Larissa op ons pad kwam, ze vertelde dat het haar wel een uitdaging leek een geschikt zadel te vinden, en net zo lang door zou gaan tot ze het goed had, en wij hoefden enkel en alleen de kosten te betalen voor het goede, al dat niet goed was nam ze voor haar rekening.

Nou ik zeg je, ze had het in ene keer goed! En ze is niet iemand die je meteen een zadel aan smeert van 3500,- euro zoals de meeste wel doen, nee, ze kwam met een perfect kunststoffen veelzijdigheid zadel en met singel beugels etc. waren we klaar voor 300,- euro.

Pony nummer 2, moest ook een zadel voor komen, deze keer wilden we graag een goed dressuurzadel van leer, eerst weer naar andere zadelmakers geweest, omdat Diever nou eenmaal niet meteen om de hoek ligt....en wat denk je?? Weer werd er moeilijk gedaan, niks paste correct, begon al aan ons zelf te twijfelen, kunnen wij nou alleen maar raar gebouwde pony's kopen???
Bij de zadelmaker die wel om de hoek zit, zouden we voor 3500,- euro klaar kunnen zijn...dat werd ons een beetje te gek, dus pony opgeladen, op naar Diever en opnieuw heeft Larissa het gefikst voor ons, ze had nog een heel mooi 2dehands ruiz diaz zadel liggen, helemaal zadelpas gemaakt bij ons aan huis is ze 2x (40 km heen en terug x 2 is 160 km!)geweest, beugels, singels alles erbij voor 800,- euro.

Je mag gewoon je huidige zadel mee nemen, als ze hem goed vind kan ze hem passend maken, als het haar niet lukt, lukt het niemand!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 05:29

Heleen Klumper er al bij gehad?

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 05:43

Herkenbaar probleem. Voor mijn paard ben ik ook lange tijd aan het zoeken geweest. Onder alle zadels gaf mevrouw aan dat het niet lekker lag. Reed ik zonder zadel dan kon ik heerlijk rijden, maar met niet voorwaarts en strak.
Tot ik een hidalgo probeerde daar liep ze het zelfde mee als zonder. Het zijn semi boomloze zadels die er uitzien en zitten als gewone zadels.
Hidalgo-zadel.nl zou ik zeker even bekijken. En wellicht laten komen. Voordeel is dat je een week een zadel kan testen wat ik 2 keer gedaan heb. Met in de tussen tijd nog andere zadels op haar rug gehad. Heb nu sinds 1,5 maand een hidalgo en paard loopt heel fijn.

nijland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 05:54

Hier een paard die erg rondgeribd is, wij hebben er nu een massimo zadel opleggen en hij loopt er perfect mee.Wij zijn geholpen door equiritme, zij legt ook uit aan de hand van kale zadelbomen waar t verschil zit.is ookgoed om eens een kale boom op je paard zijn rug te zien liggen, dan kan je pas echt goed zien hoe hij ligt.
en ook zelfs singels kunnen een grote invloed hebben

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 05:56

Wat voor singel gebruik je? Iemand hier op bokt had een vergelijkbaar probleem en is een le tixerant singel gaan gebruiken,dat was toen de oplossing. .

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 05:58

Een boommeting zegt veel maar niet alles. Zo lag mijn vorige zadel perfect volgens de boommeting, digitale drukmeting en oog van de zadelmaker. Maar toch gaf mijn paard duidelijk aan dat het haar niet lekker lag.

NESCAFE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 06:48

De rug van je paard lijkt zo te zien best wel op die van mij. Scherpe schoft, kuilen achter de schouders, rond geribt en een rug die ietsje oploopt. Mijn paard had ook maar een kort gedeelte van de rug waar je een zadel op kan leggen.

Er kwamen altijd zadels op met een smallere boom om het hoog genoeg te houden en te voorkomen dat het over de schouder schoof. Dit veroorzaakte uiteindelijk een knellend zadel bij de schoft en dus ook de kuilen. Die werden veroorzaakt doordat het paard steeds meer zijn rug weg ging drukken en zijn spieren daar dus helemaal wegvielen.

Dit was een foto van de zadelafdruk van het zadel wat we toen hadden.
Afbeelding

Het zadel schoof uiteindelijk tot halverwege haar schouderblad.

Nu ligt er een Jochem Schleese zadel op en haar rug is helemaal veranderd. Er is een mooie bespiering op gekomen en de kuilen zijn weggetrokken. En ze loopt er zo lekker onder dat je echt merkt dat het past.
Wat voor mijn paard van belang was was een passende boom, een breed tussenkanaal, kussens aan de voorkant weggesneden om ruimte voor haar schouders te laten en oplopende kussens (franse kussens) omdat haar rug wat oploopt. Zij kan dus geen zadels hebben met rechte kussens of keilkussens. Wintecs hebben hele rechte kussens.

Op youtube staan wat filmpjes waarin uitgelegd wordt waar je op moet letten bij een zadel. link

Een wow paste totaal niet op haar en was ook niet passend te krijgen. Het bleef naar voren schuiven. Ook zijn dat zadels die heel duur zijn en niet meer te verkopen daarna omdat meestal niemand precies dat maatwerk heeft wat op jou paard heeft gelegen. Dat is in elk geval mijn ervaring.

Hidalgo heb ik ook geprobeerd. Ik vond het hele fijne zadels maar de schoft bleef onvoldoende vrij. Omdat er geen boom in zit was dat niet op te lossen.

wumdydumpy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 06:59

Zo vanaf de foto lijkt hij erg op mijn paard. Ik heb er een rossner opliggen. Brede kamer en breed tussenkanaal.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 07:13

Ten eerste zou ik beginnen met een zadelmaker erbij halen die echt verstand van zaken heeft. Wat is je budget ongeveer TS? Kijk eens of jouw zadelmaker MSFC gecertificeerd is.

Als ik zo naar de foto kijk lijkt me dit niet een extreem geval.

Wil je het over een totaal andere boeg gooien en lopen jij en je paard het beste zonder zadel? Kijk dan eens naar boomloos. Zeker als jouw gewicht niet al te hoog is kan dit voor beide een hele fijne oplossing zijn.

Hier staat een hoop info: http://www.barefoot-saddle.nl

hannatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 07:16

_Nelleke_ schreef:
Ten eerste zou ik beginnen met een zadelmaker erbij halen die echt verstand van zaken heeft. Wat is je budget ongeveer TS? Kijk eens of jouw zadelmaker MSFC gecertificeerd is.

Als ik zo naar de foto kijk lijkt me dit niet een extreem geval.

Wil je het over een totaal andere boeg gooien en lopen jij en je paard het beste zonder zadel? Kijk dan eens naar boomloos. Zeker als jouw gewicht niet al te hoog is kan dit voor beide een hele fijne oplossing zijn.

Hier staat een hoop info: http://www.barefoot-saddle.nl

Misschien handig om dan de veel gestelde vragen door te lezen. Gewicht heeft niet veel te maken of je boomloos kan rijden maar vooral je zit, houding en balans.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 07:24

Ik praat al jaren mee in het topic over boomloze zadels en ik ben van mening dat gewicht er wel toe doet. Geloof me, als je van boomzadel overstapt naar boomloos dan moet je weer even helemaal opnieuw beginnen met je houding en balans.

hannatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 07:29

_Nelleke_ schreef:
Ik praat al jaren mee in het topic over boomloze zadels en ik ben van mening dat gewicht er wel toe doet. Geloof me, als je van boomzadel overstapt naar boomloos dan moet je weer helemaal opnieuw beginnen met je houding en balans.

Ik heb zelf een barefoot dus ik weet ook waar ik over praat. Maar dat is toch precies wat ik zeg. Dat je houding en balans wel goed moet zijn. Ik denk alleen dat het gewicht minder mee speelt. Weinig gewicht maar geen onafhankelijke zit is denk ik slechter dan zwaar maar wel een onafhankelijke zit. Dus in beide gevallen zal je een onafhankelijk zit moeten hebben.

Maargoed ontopic: heb je ook al gekeken naar semiboomloos?
Laatst bijgewerkt door hannatjuh op 17-09-14 07:31, in het totaal 1 keer bewerkt

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 07:30

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 07:31

Wat voor boomloos heb je geprobeerd? Welk merk en type? En eventueel, wat voor pad met welke inlages? Het maakt allemaal uit. Maar je zou een kieffer gamish kunnen proberen. Die werd voor mijn paard aangeraden recent toen ik (een vergelijkbare) rug beschreef.

Qua boomloos is een barefoot barrydale met in ieder geval moosegummy inlages in de pad (het liefst heavy duty inlages) een goede optie.

Ik heb zelf de strijd van de zadels op het moment even opgegeven. Het paard heeft een vergelijkbare bouw maar verandert ook nog eens iedere maand ontzettend. Dan weer wat meer training, dan weer wat minder, dan weer een beetje anders en hop het zadel past niet meer. 4 zadels (waaronder een wintec met 4 bomen) in een jaar versleten.

Ik rij nu zelf met een bbp (barefoot ride-on-pad) met daaronder een grandeurpad (van mijn vorige boomloos) met daarin heavy duty inlages en moosegummy inlages. Dat bevalt me ontzettend goed. In rustige tempi zit ik ook bij protest ontzettend stevig. De galop zit ik nog niet uit, maar dat komt omdat hij eerst moet bokken als hij een tijdje niet onder de man gegaloppeerd heeft, die bokken zat ik met zadel al amper uit (en soms gewoon niet), dat lukt me met bbp net niet. Maar dat komt wel weer.

lindar1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-14 08:36

@ dresjoepie de plekken op zijn schoft had hij al voordat hij bij mij kwam 4 jaar geleden. Daaruit blijkt wel dat ik niet de enige ben die met zadels op hem loopt te kloten.. Er zijn meerdere die een aparte vorrige singel adviseren in dit topic, ik zal het eens overleggen met de zadelmaker

@ Gooiske, Diever is 100 km voor mij.. Misschien een optie als ik er echt helemaal gek van wordt. Het klinkt in ieder geval wel heel goed wat je verteld

@ Liselot. Heleen Klumper was de eerste zadelmaker die ik er bij haalde, ook omdat ik daar goede verhalen over had gehoord. Ik heb dus wat minder goede ervaringen. ( iedereen maakt wel eens fouten, maar wil haar nergens van beschuldigen)

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 08:40

Ik weet niet of je Walter (van Walter Ruitersport Enschede) er al hebt bij gehad?
Daar heb ik goede ervaringen mee.

lindar1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-14 08:41

@ jadeloup, ik kan het eens proberen zo'n zadel niet geschoten altijd mis. Ik rijd ook endurance, is het in zo'n zadel ook mogelijk om lange stukken licht te rijden?

@ Nijland, ik zal eens google'n of dat wat is.

@ pleiada wat is precies de werking van zo'n singel?