Help: welke singel helpt WEL? (Fairfax, Butler Elevation?)

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Help: welke singel helpt WEL? (Fairfax, Butler Elevation?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 18:15

Mijn (AV, rondgeribt, gevoelige huid) merrie ligt open van werkelijk iedere singel die ik probeer, dus heb ik geloof ik hulp van bokkers nodig :) Binnen 10 min rijden kan het al gedaan zijn.

Let op aub: Ze ligt niet open door de wrijving van de singel op de huid zelf, maar doordat de huidplooien vooraan bij de oksel tegen elkaar wrijven, lijkt het. De wondjes zitten dan ook altijd vóór de singelplek. Ze heeft gewoon een hoop overtollige huid en rimpels (arme meid, 6 jaar en rimpels) rond de oksel, en ook nog eens een extreem dunne en gevoelige huid.

Ik heb geprobeerd de voorbenen naar voren te stretchen na het zadelen, de voorbenen juist níet naar voren te stretchen, een gewone singel, leren (dressuur)singel, anatomisch, Barefoot stretch & breathe, neopreen, met bontje, zonder bontje, etc. Onze laatste poging was een banaansingel, en deze geeft in stilstand beduidend meer ruimte rond de oksel, maar zodra ze gaat lopen zie je de wrijving alweer ontstaan doordat alle huid tegen elkaar aandrukt voor de singel, en komt ook de oksel soms tegen de singel aan.

Het probleem ontstaat ook met longeersingel om, barebackpad, boomlooszadel, gewoon zadel meerdere types, etc.

Zijn er meer mensen die hier ervaringen mee hebben en vooral: dé oplossing? Kom veel adviezen en tips tegen, maar ook veel problemen die net even wat anders zijn. Als er mensen zijn die nog leuke ideeën hebben om het rijden zonder zadel/singel net even wat comfortabeler te maken, houd ik me ook aanbevolen :+

Met hulp van bokt en meedenkende stalgenoten kwamen de volgende singels al langs, mensen die ervaring hebben met deze, icm dit specifieke probleem:

http://www.butlerzadels.com/#!elevation-girth/c11rf
http://www.fairfaxsaddles.co.uk/product ... ance-girth

NienSCHaap

Re: Help: welke singel helpt WEL? (Fairfax, Butler Elevation?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 18:26

Het kan ook aan de lengte liggen van je singel?
Ik heb ook zo'n merrie staan die van alle anatomische singels wondjes kreeg.
Nu heb ik een langere singel (anatomisch) en het is verholpen :D dus ik was reuze blij.
Ik heb zelf geen ervaring met de genoemde singels die je geplaatst heb (link)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 18:27

Ken je de wow H singel al?
Wie weet is dat iets?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 18:28

Snelle reacties, thanks!

Qua lengte lijkt hij juist precies goed (geeft ruimte bij de oksel), dus ik denk niet dat een langere singel het verhelpt. Ik ga eens kijken naar de Wow H singel, persoonlijk ervaring mee ook?

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 18:29

Misschien een stomme vraag maar ligt je zadel niet te ver naar voren?

Awarance

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 18:31

Wat gebeurt er als je de singel juist ver naar voren laat liggen? Zodat er dus geen ruimte over is voor huidplooien ervoor?

En wat voor anatomische heb je gebruikt? Daar zitten ook nog wel verschillen tussen.

Ik zou denken aan zo'n dubbele singel, wat eigenlijk twee singels is met zo'n tussenstukje ertussen. Dan zou je wellicht de achterste een gaatje strakker kunnen doen (die is vaak al strakker op hetzelfde gaatje dus misschien is gewoon gelijk eigenlijk ook al genoeg) zodat de voorste de huid niet zo tegen houdt. Weet niet of je zadel dan fijn blijft liggen, maar zo kom je er natuurlijk ook niet.. Zoals al gezegd, de WOW H is er zo eentje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 18:34

"Het probleem ontstaat ook met longeersingel om, barebackpad, boomlooszadel, gewoon zadel meerdere types, etc. " Dus ik denk niet dat het is omdat het zadel te ver naar voren ligt. Ze heeft het probleem vanaf dag 1 gehad, er hebben inmiddels 3 (nee, zelfs 4) verschillende zadels op gelegen (2 boom en 2 boomloos), twee of drie verschillende longeersingels erop, een barebackpad, etc. Allemaal zelfde probleem.

Jierda, als ik hem meer naar voren zou leggen dan stoot dan toch juist ook met haar elleboog tegen de singel aan? Daardoor gaat ze dan weer korter lopen van voor, dus dat kan ook niet de bedoeling zijn, denk ik. Die H-singels zit ik nu eens naar te kijken, thanks! Zijn er mensen die daadwerkelijk ervaring hebben met zo'n singel bij dit probleem?

Awarance

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 18:36

WildWings schreef:
Jierda, als ik hem meer naar voren zou leggen dan stoot dan toch juist ook met haar elleboog tegen de singel aan? Daardoor gaat ze dan weer korter lopen van voor, dus dat kan ook niet de bedoeling zijn, denk ik. Die H-singels zit ik nu eens naar te kijken, thanks! Zijn er mensen die daadwerkelijk ervaring hebben met zo'n singel bij dit probleem?

Ja, daarom juist.. Hij moet net daar liggen dat ze er comfortabel langs kan met haar elleboog maar de huid ervoor niet schuurt. Hoe smaller/zachter je singel hoe minder snel ze kort zal gaan lopen.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 18:37

Ja, hetzelfde probleem met mijn merrie gehad. Ik heb een Mattes singel aangeschaft en kan nu, na een aantal weken gebruik, zeggen dat dit voor ons de oplossing geweest is.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 18:37

Geen ervaring met een H singel, maar het is wel totaal iets anders als dat je al getest hebt.
Dus wellicht de moeite waard en wie weet kan je ze ergens testen. :)
Ik heb zelf trouwens een Wintec cair, de oude hebben een behoorlijke boog er in en zelf draai ik de singel dus bewust om zodat er veel meer ruimte is bij de oksel.
Maar dit is wel vrij ruw materiaal, dus gok dat je paard daar niet tegen kan.
Wel eens het overwegen waard, een singel met een lucht/schuimkussen op de borst, dit zou de meeste druk op het borstbeen geven in plaats van waar het schuurt.

Een voorbeeld is deze.
http://www.braaaf-ruitershop.nl/eric-le ... ingel.html

en dit is de wintec.
http://www.ekkia.nl/producten/zadeluitr ... l--Z01901/
Ik draai hem dus bewust om, dan ligt het zadel bij mij wat verder naar achteren en dat bevalt me wel.
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 11-09-14 18:44, in het totaal 2 keer bewerkt

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 18:39

Misschien raar gedacht hoor, maar een flinke lik vaseline over de huidplooien?

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 18:39

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 18:40

In vaseline blijft veel zand/vuil hangen. Het effekt daarvan laat zich raden

Smaai

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 18:43

Mijn AV merrie had hetzelfde probleem. Ookrondgeribd, weinig schoft en de singelplek ver naar voren.
H-singel reed ik haar ook helemaal mee open. Wat bij mijn paard het beste hielp is de huidplooien voor het rijden insmeren met zinkzalf, de benen niet stretchen en toch een neopreen platte banaansingel.
De singel wordt wel een beetje vettig van de zalf, maar alles beter dan doorrijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 18:44

Maar Jierda, de singel meer naar voren leggen = toch ook afhankelijk van het zadel of waar de singel aan zit? Sorry, ik snap hem denk ik gewoon niet :o

Mattes singel ziet er in ieder geval heel zacht uit. Had jij ook echt exact hetzelfde probleem Icrack, dat het hem zat in de huid vóór de singel? Lijkt mij ook wel de moeite waard.. Zal ook straks eens kijken of iemand een H-singel te leen heeft, wie weet, maar moet even kijken of dat met elk type singelstoten kan.

Helemaal vergeten toe te voegen: ik heb ook geprobeerd uierzalf/uiercreme (de vaseline-achtige variant) te smeren, dat hielp bar weinig, of een tijdje groene klei/leem om zo een 'laagje' te hebben. Dat laatste hielp nog het beste, dan kon ik wel 20 min stappen ipv 10 minuten, zonder een gewond paard, maar alsnog schiet dat niet zo op :/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 18:56

Gewoon een hele simpele wollen/katoenen koordsingel aanschaffen, hier kunnen huidplooien makkelijk doorheen zonder te beschadigen. Heb hem zelf ook weer, werkt prima, staat alleen niet zo modern,maar over sommige dingen zijn vroeger al nagedacht :D

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 18:59

Ook mijn merrie had veel huidoverschot voor de singel en de plekken die zij kreeg zaten idd ook VOOR de singel. Smeren met zalf, vaseline oid geeft veel rommel en is uiteindelijk symtoombestrijden en geen echte oplossing :-)

Deze singel geeft veel ruimte voor het huidoverschot tussen singel en oksel.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 19:00

Je kunt nog eens een springsingel met bont proberen. Het grote vlak verdeelt de druk, waardoor je minder spanning aan de voorkant en daardoor minder rimpels hebt. Het is meestal een heel dun lapje leer met klittenband, waar een dikke schapenvacht aan geplakt kan worden. http://www.greenfieldselection.be/?mact ... 16&page=16

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 19:01

Icrack schreef:
In vaseline blijft veel zand/vuil hangen. Het effekt daarvan laat zich raden
klopt, maar aanbrengen voor het rijden en na het rijden heb ik ook wel eens gedaan bij een wondje daar in de buurt, vandaar dat ik dacht dat het een optie zou kunnen zijn.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 19:03

Lijkt ook logisch hoor Eva. Ik heb het zelf ook geprobeerd, maar de hele boel blijft er vreselijk aan kleven. Mijn ervaring was dan ook dat het eerder erger werd dan beter. In het geval van mijn merrie gesproken dan ;-)

Wat ik wel deed na het rijden was Sudocreme op de plekken aanbrengen, dit in combi met de Mattes zag ik al snel verschil.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 19:15

Hoi, n.a.v. je PB: Eigenlijk heb je om wat zinnigs te kunnen zeggen over zo'n situatie, een foto nog waardoor je er een beetje "beeld" bij krijgt hoe de singel op dit moment nu eigenlijk precies ligt :)

Vaak is het een kwestie van een wat onhandig vallende singel omdat de brede stukken / gespen precies achter / tegen de elleboogplooitjes komen, in plaats van dat ze er een stukje boven liggen :)

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 19:18

Een kennis van mij heeft hetzelfde probleem ook opgelost met een Mattes singel.

testes76

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 19:26

Hopelijk ben je snel van t probleem af! Heeft ze nu geen singelnijd? Kan toch pijnlijk worden natuurlijk. Ik heb ook vanalles al geprobeerd ( kast vol singels). Nu heb ik een dubbele singel met stiek en voor de gevoelige huid en met een bondje er nog omheen. Mijn paard had geen wondjes, maar singelnijd! Nu gelukkig geheel verdwenen +:)+ succes met t vinden van de geschikte singel! Het zijn er zoveel!!

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 19:35

Ik ben wel benieuwd naar een foto van je paard (buik/oksel) voor een beter beeld

dots83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 19:38

Van CWD hebben ze nieuwe singels die zijn van erg zacht leer en anatomisch gevormd maar weet niet zeker of het hiermee verholpen zou zijn. Schijnt wel een goede singel te zijn voor paarden met singeldwang trouwens. Is nieuw op de markt zag m voor het eerst op de wereldruiterspelen