Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
Ilsiie schreef:Ik zou het 'buiten houden' niet per definitie zoeken in de optoming maar in de relatie met je paard. Leer haar dat ze zacht kan zijn in een halster en de problemen kunnen zeker over gaan.
Ik heb zelf een haflinger die geen rem had en geen stuur en ik heb haar opnieuw ingereden met touwhalster. Zitten flink wat uurtjes tijd en heel veel energie en geduld in (ook eerst flink wat voorwerk op de grond), maar het heeft zijn effect..
Gypsy schreef:Heb je ook les? Ik krijg mijn trekpaard kruising met een neckrope nog keurig met stelling en buiging over de volte. Het heeft niks te maken met hoe sterk je paard is, maar hoe goed hij afgericht is. Mijn ervaring is dat ze hier in de western heel goed in zijn, ik zou zeker lessen bij een goede western instructeur overwegen. Oja,ik ga ook rrustig zonder bit of hoofdstel op buitenrit. Dat kunnen jullie ook leren.
Geryon schreef:Ten eerste omdat je dit al hebt geprobeerd en het niet helpt, ten tweede omdat mijn ervaring is dat een sidepull sowieso fijner is, duidelijker. Je kan er ook sneller mee loslaten. Kruislings loopt toch een fractie achter en het is zo belangrijk om op het juiste moment los te laten of juist weer een ophouding te maken.
iris1993 schreef:Geryon schreef:Ten eerste omdat je dit al hebt geprobeerd en het niet helpt, ten tweede omdat mijn ervaring is dat een sidepull sowieso fijner is, duidelijker. Je kan er ook sneller mee loslaten. Kruislings loopt toch een fractie achter en het is zo belangrijk om op het juiste moment los te laten of juist weer een ophouding te maken.
Heb je misschien tips waar ik er 1 kan kopen in maat cob, in het zwart met leren neusriem wat niet van het merk fra is?
iris1993 schreef:Heb ik voor gekeken maar da kost bij ons in de omgeving minimaal €25 voor een half uur..
Gypsy schreef:Dat is makkelijk gezegd pleiada maar als ts voldoende kennis in huis had om die oefeningen correct uit te voeren bestond dit topic niet.