Probleem bitloos

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

iris1993

Probleem bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-14 20:44

Ik heb een ford die met bit is ingereden, maar aangezien zij ademhalingsproblemen heeft ben ik overgestapt op bitloos.

Nu rijden wij een half jaartje met touwhalster en proberen dat zoveel mogelijk doormidden van neckreining. Maar linksom blijft ze onder mij vandaan rennen, stelling lukt niet voltes gaan op hoog tempo!

Dus ik dacht dan maar kruislings proberen.. Maar dit gaf de zelfde problemen.

Nu zit ik te twijfelen toch maar weer een bitje in zodat ik een kleine ophouding kan maken of tot maar niet..

Nu wil ik ook graag met haar naar buiten alleen dan is ze nogal heet, kruislings werkt niet.. Touwhalster keert ze om, noodrem werkt dan wel.. Met bit en Mexicaanse neusriem Gaat wel buiten op een paar hoge dressuuroefeningen na..

Hebben jullie tips?

Caira

Re: Probleem bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 20:50

De oplossing ligt in je paard balans te leren, de optoming heeft daar weinig mee te maken. Ze moet leren om in een goede LVO te lopen. Lengte buiging, voorwaarts neerwaarts en een ondertredend achterbeen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 20:52

Heb je wel eens een sidepull geprobeerd? Eventueel gewoon met een lage neusriem (wel voldoende hoog vastgegespt). Dat werkt voor mij het fijnst.

Of een academische kaptoom, daar heb je wat meer mee te zeggen.

iris1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-14 20:53

Sidepull wel daar ging ze in hangen.. Academische kaptoom vind ik weer zo scherp.

Ik wil ook graag een optoming waarmee ze buiten te houden is :)

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 20:59

Ik zou het 'buiten houden' niet per definitie zoeken in de optoming maar in de relatie met je paard. Leer haar dat ze zacht kan zijn in een halster en de problemen kunnen zeker over gaan.
Ik heb zelf een haflinger die geen rem had en geen stuur en ik heb haar opnieuw ingereden met touwhalster. Zitten flink wat uurtjes tijd en heel veel energie en geduld in (ook eerst flink wat voorwerk op de grond), maar het heeft zijn effect..

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 21:00

Je paard zal wel scheef zijn en onder je vandaan rennen omdat ze het op de volte moeilijk heeft. Ik zou er een sidepull om doen. Dat ze daarop gaat hangen moet je oplossen met je been.

iris1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-14 21:02

Ilsiie schreef:
Ik zou het 'buiten houden' niet per definitie zoeken in de optoming maar in de relatie met je paard. Leer haar dat ze zacht kan zijn in een halster en de problemen kunnen zeker over gaan.
Ik heb zelf een haflinger die geen rem had en geen stuur en ik heb haar opnieuw ingereden met touwhalster. Zitten flink wat uurtjes tijd en heel veel energie en geduld in (ook eerst flink wat voorwerk op de grond), maar het heeft zijn effect..

Maar jij rijd nu ook met touwhalster buiten?

iris1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-14 21:03

Geryon schreef:
Je paard zal wel scheef zijn en onder je vandaan rennen omdat ze het op de volte moeilijk heeft. Ik zou er een sidepull om doen. Dat ze daarop gaat hangen moet je oplossen met je been.

En waarom sidepull ipv kruislings? Duwen lijkt mij prettiger dan trekken voor het paard

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 21:05

Heb je ook les? Ik krijg mijn trekpaard kruising met een neckrope nog keurig met stelling en buiging over de volte. Het heeft niks te maken met hoe sterk je paard is, maar hoe goed hij afgericht is. Mijn ervaring is dat ze hier in de western heel goed in zijn, ik zou zeker lessen bij een goede western instructeur overwegen. Oja,ik ga ook rrustig zonder bit of hoofdstel op buitenrit. Dat kunnen jullie ook leren. :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 21:06

Ten eerste omdat je dit al hebt geprobeerd en het niet helpt, ten tweede omdat mijn ervaring is dat een sidepull sowieso fijner is, duidelijker. Je kan er ook sneller mee loslaten. Kruislings loopt toch een fractie achter en het is zo belangrijk om op het juiste moment los te laten of juist weer een ophouding te maken.

iris1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-14 21:07

Gypsy schreef:
Heb je ook les? Ik krijg mijn trekpaard kruising met een neckrope nog keurig met stelling en buiging over de volte. Het heeft niks te maken met hoe sterk je paard is, maar hoe goed hij afgericht is. Mijn ervaring is dat ze hier in de western heel goed in zijn, ik zou zeker lessen bij een goede western instructeur overwegen. Oja,ik ga ook rrustig zonder bit of hoofdstel op buitenrit. Dat kunnen jullie ook leren. :)

Heb ik voor gekeken maar da kost bij ons in de omgeving minimaal €25 voor een half uur..

iris1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-14 21:07

Geryon schreef:
Ten eerste omdat je dit al hebt geprobeerd en het niet helpt, ten tweede omdat mijn ervaring is dat een sidepull sowieso fijner is, duidelijker. Je kan er ook sneller mee loslaten. Kruislings loopt toch een fractie achter en het is zo belangrijk om op het juiste moment los te laten of juist weer een ophouding te maken.

Heb je misschien tips waar ik er 1 kan kopen in maat cob, in het zwart met leren neusriem wat niet van het merk fra is?

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 21:09

Ik denk ook dat je misschien beter eerst wat meer grondwerk kunt gaan doen zodat jullie elkaar beter gaan begrijpen.

Ik ben keer samen met paard onderuit gegaan terwijl ik bitloos een buitenrit heb gemaakt. Uit angst dat hij er weer met mij vandoor zou gaan en we weer beide met de nodige verwondingen op de grond zouden liggen een hackAmore (hefboomwerking) aangeschaft waar ik alleen gebruik van zou gaan maken in geval van nood. En ja, paard is er nog vaak vandoor gegaan.

Sinds ik meer grondwerk met hem, een betere band met hem heb en we elkaar beter snappen rijden we lekker met touwhalster urenlange buitenritten en reageert hij op de lichtste hulpen

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 21:10

iris1993 schreef:
Geryon schreef:

Heb je misschien tips waar ik er 1 kan kopen in maat cob, in het zwart met leren neusriem wat niet van het merk fra is?

Ik heb zelf de barefoot contour bridle, super fijn hoofdstel (kan ook met bit), maar als 'uitprobeer hoofdstel' wel aan de dure kant, €130. Voor de rest ken ik er geen uit mijn hoofd. Mischien eens op marktplaats of op de boktmarkt kijken voor een sidepull?

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 21:11

Ik ga mee met Caira: dit heeft niks met de optoming te maken. Paard is niet soepel en krachtig genoeg en gaat dit compenseren door te versnellen. Gymnasticeren vanop de grond is hier de oplossing.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 06:32

iris1993 schreef:
Heb ik voor gekeken maar da kost bij ons in de omgeving minimaal €25 voor een half uur..

dan die knol verkopen. Paardrijden is nu eenmaal duur jij hebt een rijtechnisch probleem, dat je zelf niet kunt oplossen anders had je dit topic niet geplaatst.

Ik durf te wedden dat er in jouw omgeving wel betaalbare (western) instructie te vinden is. Plaats anders een oproep op bokt, vraag rond. Waarom wel honderden euro's besteden aan een paard waar je niet leuk op kunt rijden maar niet een paar tientjes extra om het rijden leuk te maken?

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 06:51

Als ie gaat hangen raad ik overigens een sidepull af. Deed mijn paard ook, heel zijn neus ging er van kapot. Sidepull heeft ook absoluut niet mijn voorkeur. Ik zweer bij kingekruisd.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 06:56

Ik vind kaakgekruisd wel fijn..Maar ik denk dat het belangerijkste is dat je je paard leert in te buigen en los te laten..Op het moment dat je paard los laat je los en beloon je..Het is zowiezo niet de bedoeling dat je terug gaat trekken,dat helpt totaal niet..Ik zou op de grond beginnen met inbuigoefeningen en laag,eerst stilstaand en dan in stap en evt draf..

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 07:05

Hier ook 1 die in sidepull ging hangen. Kaakgekruist werkte voor hem goed, maar wel ook hier veel grondwerk gedaan en training in de bak. Daarna kon ik er prima mee naar buiten.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 07:27

Dat is makkelijk gezegd pleiada maar als ts voldoende kennis in huis had om die oefeningen correct uit te voeren bestond dit topic niet.

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 07:35

Ligt niet aan je optoming, maar aan de scheefheid van je paard.
Ieder paard is scheef, als ze een oefening niet correct doet denk ik dat je teveel vraagt over die kant, dan moet je dat eerst proberen los te krijgen met inbuigingen en oefeningen tot waar het wel gaat. kan ook met grondwerk en buigspelletjes.
En met scherper tuig, kun je je paard er doorheen dwingen, maar dat moet je willen. dat betekend dat jij je paard door pijn heen dwingt door middel van meer pijn elders.

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 07:53

Zoals al beschreven hij is gewoon scheef en niet in balans mijn tip Google op Marijke de jong en lees haar site goed door

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 08:30

Gypsy schreef:
Dat is makkelijk gezegd pleiada maar als ts voldoende kennis in huis had om die oefeningen correct uit te voeren bestond dit topic niet.

Ja dat snap ik en waarschijnlijk kan ze dit ook niet zelf oplossen..Maar ze kan zich er altijd in verdiepen natuurlijk en iemand zoeken die haar op de juiste manier kan helpen..

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 08:34

Ik ben absoluut bereid om te komen kijken.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 19:48

Caira schreef:
Ik ben absoluut bereid om te komen kijken.

Ts pak dit aan! *\o/*