Onlangs heb ik Lumbago in mijn rug gehad tijdens het paardrijden. We galoppeerden over balkjes, kreeg een schok in mijn rug door een iets te enthousiast paard en moest naar het ziekenhuis. Daar zijden ze dat ik een Lumbago (?) had en een uitermate zwakke rug. Nu ben ik op zoek naar een nieuw zadel dat lekker stabiel is voor mensen met rugklachten. Model maakt niet uit, zolang het de pijn maar niet verergerd... Ik heb geen zin om na elke les naar spoed te rijden omdat mijn rug geblokkeerd zit. Volgens de dokter mag ik paardrijden voortzetten, maar moet ik oppassen met mijn rug en zeker een zadel zoeken dat gepast is voor zwakke ruggen. Iemand een voorstel?
Een zadelmaker kan een zadel voor je maken dat voor jou en je paard goed is. Hij kan het zadel zo maken dat dat het ook voor jou precies goed is. Dit kost wel wat maar dan heb je zeker een goed zadel voor jou en die ook zeker op je paardje past
voor de één zal het ene zadel beter zitten dan de andere. Het hangt natuurlijk naast het zadel ook af van het paard.
Je rug gaan trainen zal zeker helpen. Ik heb zelf scoliose en daarbij is het ook erg belangrijk dat ik mijn spieren goed gebruik.
rug van paard + zadel + houding moet in evenwicht zijn.. Ik zou nu geen 1,2,3 een zadel kunnen opnoemen... ik denk dat je het gewoon moet gaan testen.
kiki1976
Geplaatst: 24-08-14 15:46
Als eerste is het belangrijk dat je zelf een natuurlijk spierencorset gaat krijgen. Dit kan je in overleg doen met een fysio of via medische fitness.
Het lekkerste zadel voor mijn rug is toch echt een boomlooszadel, en dan met name de Barefoot Cheyenne. Met dat zadel heb ik gewoon het minst last van m'n rug. Alleen jammer dat het geen geschikt zadel meer is voor mijn paardje.
Nu heeft mijn paardje ook niet de makkelijkste rug wat zadels betreft, voor ons beide is momenteel de Thorrowgood Endurance het beste geschikt. Maar wil niet zeggen dat deze voor jouw en je paard geschikt is.
Bij mij ligt de oorzaak dat ik al 2x aan mijn rug ben geopereerd en er al wat plaatjes en schroeven in zitten.
HighVoltage
Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-14 15:47
Ik moet sowieso naar de rugschool, dus die spieren sterker maken gaat zeker gebeuren! Scoliose is ook geconstateerd.
Een op maat gemaakt zadel, dat is wel érg buiten mijn budget
Ik zou gaan voor een zadel met een ondersteunende zit (let wel dit is geen diepe zit) hiervoor kun je het beter informeren bij en goede zadelmaker. O.a. Albion & Frank Baines hebben zulke zadels. Succes!
Ik heb een corset aangemeten gekregen in die tijd maar je kunt beter zorgen dat je spieren sterk genoeg zijn. Met rijden is het niet ideaal het beperkt je in je bewegingsvrijheid wat logisch is maar niet praktisch in het rijden.
Ja, ik dacht dat het ging helpen mijn ruggengraat te beschermen, zodat deze stabieler is en minder snel verplaatst. Ik zou de brace alleen dragen tijdens het rijden...
Een brace of iets om je rug zou ik alleen in overleg doen, dat doet meer in het geheel. Je spieren in je rug versterken werkt veel beter. Ieder paard en ieder zadel is anders, Ik zou in overleg met een rugdeskundige gaan kijken op wel zadel jij het beste zit, er zijn best winkels die meerdere zadels hebben liggen zodat je uit kan proberen.
Dat zouden je spieren dus moeten doen. Daar heb je op de langere termijn veel meer aan. Een corset of een brace lost je probleem niet op.
First_Unique
Geplaatst: 24-08-14 19:51
Kun je ook niet een barefoot zadel uitproberen? Zou ik even voor rondkijken. Kan me voorstellen dat je niet zomaar even 2500 euro hebt klaarliggen, dan is zo'n barefoot best een leuke optie. Ikzelf rijd een WOW-zadel op mijn eigen paard, erg fijn, maar wel aan de prijs. Heb nu een aantal keer op een ander paard gereden die dus een barefoot zadel heeft, dat zit echt wel heel zacht en comfortabel! Wel even wennen als je een boom-zadel gewend bent, maar eenmaal gewend zit het erg lekker! Hoop dat je een fijne optie vind!
pien_2010
Geplaatst: 24-08-14 19:52
Hier ook een heuse serieuze rug klant. Je schrijft grappig TS en ik moest lachen om je opmerking over "de rug school". Daar ben ik dus ook al heel erg vaak als jonge vrouw en kind geweest. Je vraag is een hele lastige. Mijn zadel werkt voor mij super en mijn instructrice komt er kreupel van af....begrijp je me? Dus dat gaat hem niet worden één op één het adviseren van een zadel. Het is fijn als je een voor jou goed zittend kwaliteitszadel kunt vinden, ook goed voor je paard, die wellicht ook de schokken wat mee opvangt. MAAR mijn advies is meer, ga je paard Duits Klassiek rijden. Sinds ik naar die methodiek ben overgestapt heeft mijn paard een fijne soepele verende rug. Dat scheelt zoveel voor mij. Ik kan dus nu uren doorzitten en heb nergens meer last van. Enne gewoon blijven paardrijden hé want dat is erg goed juist voor je rug. Toen ik gestopt was twee jaar ivm opstarten bedrijf, heb ik zo veel pijn gehad vanwege verdwijnen bespiering. Ik heb tandenknarsend en met pijnmedicatie het paardrijden en spieropbouw van de rug weer opgepakt en ben heel blij dat ik dit gedaan heb. Ik heb namelijk nergens meer last van want de bespiering in mijn rug is weer toppie joppe.
HighVoltage
Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-14 20:04
Ik schrijf grappig?
Zowel de dokter als ostheopaat hebben gezegd dat paardrijden eigenlijk niet goed is voor je rug, omdat er geleerd wordt vanuit de bekken te ontspannen op het paard, waardoor wervels elkaar net harder raken en de rugspieren niet worden opgespannen, zeker in galop... Zij zeiden ook om oefeningen te gaan doen en goed op te letten voor wat ik met mijn rug doe. Sowieso dat ik flink rug-oefeningen zal doen, maar een zwakke rug extra stabiliseren tijdens het (intensief) rijden + oefeningen doen is toch beter dan alleen de spieren sterker maken? Ik ben nog vrij jong, en heb écht geen zin om nu al last te krijgen van mijn rug...
Met een boomlooszadel mag niet worden gestart op wedstrijd dacht ik?
Is heel wisselend is mijn ervaring de 1 zegt het is slecht de ander zegt is prima zolang je naar je lichaam luistert. Een fysiotherapeut zei tegen mij paardrijden is op zich niets mis mee. Je hebt een actieve houding traint veel verschillende spiergroepen maar je moet wel langzaam opbouwen.
First_Unique
Geplaatst: 24-08-14 20:13
Oh dat weet ik niet of je boomloos mag starten.. Dat zou je even na moeten vragen bij knhs denk ik.
Wat pien_2010 zegt over de duitse klassieke rijden denk ik dat dat ook echt een uitkomst is! Goede tip vind ik dat!!
Dreamybol
Geplaatst: 24-08-14 20:13
Corset of brace zou ik niet tijdens het rijden dragen, juist omdat het rijden ook goed is voor je spieren. Daarnaats heb ik een corset liggen met aluminum erin verwerkt, wil niet weten waar dat heen gaat als ik mocht vallen met dat ding om. Stabiliseren doe je juist met je spieren, extra steun verslapt de boel alleen maar.
Wat betreft de mening van artsen/fysio's en wat er verder nog aan deskundigen rondlopen is het heel verschillend. De ene zegt juist dat het rijden goed voor je natuurlijke spiercorset is en de andere is het daar absoluut niet mee eens. Denk dat je vooral moet voelen wat je voelt en niet tegen beter weten in toch door wilt zetten als je echt te veel last krijgt/hebt. Opbouw is hier natuurlijk heel belangrijk bij, maar het kan ook per dag verschillen.
Ik merk dat ik met mijn klachten baat heb bij een zadel met een stevige zit, die ondersteunt mij als het ware bij het zitten. Daarnaast merkte ik na een tijdje maar 2 keer per maand rijden en daarna weer 2 keer per week rijden dat het rijden, vooral mijn balans en beenligging, beter werden toen mijn spieren weer meer gewend waren.
Nu heb ik geen eigen paard, maar rijd op een manege en heb ik daardoor de mazzel dat ik het paard dus op mijn lijf kan uitkiezen. Over het algemeen rijd ik liever en makkelijker op de wat vlakkere paarden, maar toen ik laatst eens wat anders probeerde, bleek ik daar ook best op te kunnen zitten. Wel weer in combinatie met een fijn dressuurzadel.
Ook zijn er steeds meer therapeuten die ook verstand hebben van de houding op je paard en die daar ook therapie in geven. Eerst in de praktijk met een bal, maar daarna in de bak naast je paard. Wellicht dat zo iemand jou ook zou kunnen helpen?
HighVoltage
Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-14 20:19
En dat duits klassiek rijden...wat maakt dat anders dan het 'normale' rijden? Kan er dan nog altijd op wedstrijd worden gegaan?
Ben geen grote fan van de klassieke rijkunsten om eerlijk te zijn
Over het algemeen heb ik gewoon ongelooflijk snel last van pijn in mijn rug als ik me moet ontspannen of snel moet galopperen, zonder verlichte zit aan te nemen (denk aan verruimende en rengalop). Ook doorzitten met een onverwachte/plotse beweging kan een verschuiving bezorgen. Nu heb ik geen zin om elke keer weer iets voor te hebben/pijn te lijden als ik op een paard kruip.
Mijn houding is over het algemeen niet slecht, ik doe gewoon zoals het moet. Alleen bij de snellere galop of doorzitten moet ik alles aanspannen, of ze kunnen me weer naar de spoed brengen.
Ben je verder ooit in behandeling geweest bij een fysio? Kan zijn dat je eerst nu je rug beter moet maken en pas daarna weer fanatiek moet gaan rijden. Na de laatste keer dat ik eruit ben geweest ben ik heel langzaam weer opgebouwd door met een beginnersles mee te doen, vooral stappen in het begin. Beetje saai, maar wel beter voor mijn spieren toen.
Ik moet nu beginnen bij een kinesist en dan ook bij de rugschool. Galop en doorzitten laat ik (als ik opnieuw begin met rijden) even achterwege. Verlichte zit zorgt dan weer voor geen enkele problemen, zelfs geen sprietje zeer, en toch spannen mijn rugspieren dan aan.
Lous
Geplaatst: 24-08-14 20:29
Hoe een zadel zit,is echt verschillend per persoon. Net als bijvoorbeeld dat de ene met rugproblemen heel erg last krijgt van zijn/haar rug bij zwemmen en iemand anders weer met paardrijden. Ik heb twee keer een hernia gehad en zat heerlijk op een Wintec,maar kreeg juist rugpijn als ik op een Euroriding zat.
Laatst bijgewerkt door Lous op 24-08-14 20:37, in het totaal 1 keer bewerkt