Gezocht! Bit voor een paard dat onrustig in de mond is?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Jildau

Gezocht! Bit voor een paard dat onrustig in de mond is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-14 13:40

Graag zou ik jullie hulp willen inschakelen voor het volgende:

Mijn paard Oran is al vanaf het moment van beleren onrustig in de mond. De eerste paar keren dat er iemand op zat heeft hij een flexibel rubberen bitje in gehad en vanaf dat ik hem gekocht heb rijd ik hem met een dubbelgebroken watertrens. Ik heb dit bit aangeschaft omdat ik altijd meende dat dit gewoon een vriendelijk en geschikt bit zou zijn voor jonge paarden. Inmiddels heb ik veel gelezen over bitten en begrijp ik dat dit niet altijd zo hoeft te zijn. Bij elk paard verschilt het wat zij het fijnst vinden.

Opzich is hij gewoon fijn te rijden en is het een braaf paard. Hij loopt alleen continu zijn tong eruit te gooien. Hij steekt niet zijn tong er niet echt recht uit maar hij loopt zijn lippen continu af te likken en te kauwen. Laatst heeft iemand foto's gemaakt van het rijden en echt op elke foto zie je wel een stukje tong of is zijn mond niet gesloten. De laatste twee weken hoor ik hem ook echt bijten op het bit. Daarbij komt dat hij ook wat begint te hangen aan het bit maar dit kan uiteraard ook een rijtechnisch probleem zijn.

Ik begon enorm te twijfelen aan mijzelf omdat ik bang ben dat ik teveel druk op de teugels heb of iets anders verkeerd doe. 'Gelukkig' zie ik dat hij dit ook aan de longeerlijn doet en soms ook tijdens het uitstappen aan een lang teugeltje. Bij een andere ruiter die er wel eens op rijdt doet hij precies hetzelfde.

Nu wil ik graag een aantal andere bitten proberen om te kijken of hij daar beter op reageert. Hij heeft sowieso een best fijn smoeltje waardoor ik vermoed dat hij ook niet enorm veel ruimte heeft in zijn mond. Ik heb inmiddels met een Robart bit gereden die wat dunner was dan de mijne. Hier liep hij in principe prima op. Lekker licht in de hand alleen hij bleef klooien met zijn tong. Gisteren heb ik een Myler level 3 bit geprobeerd van een stalgenoot omdat ik zelf vermoedde dat hij misschien niet zoveel druk op zijn tong verdraagt. Ook dit was niet een daverend succes.. Ik vond het zelf enorm wennen en vond het heel apart rijden. Oran liep enkele stukken erg goed maar was sommige stukken ook gewoon echt narrig / chagrijnig en met zijn hoofd aan het schudden. Ik begrijp dat je waarschijnlijk niet na 1 keer kunt zeggen of het wel of niet een geschikt bit is zodat je momentopnames uit kunt sluiten maar toch had ik hier geen goed gevoel bij.

Vraag is nu aan jullie, wat zal ik nu proberen aan bitten? Zelf dacht ik dat het misschien verstandig is om eens een ongebroken bustrens te proberen omdat dat stil ligt. Misschien houdt hij wel niet van dat gedraai en dat beweeglijke in z'n smoeltje. Maar wat vinden jullie? Ben ook benieuwd of er mensen zijn die een soortgelijk 'probleem' hebben gehad met hun paard.

terpentijn

Re: Gezocht! Bit voor een paard dat onrustig in de mond is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 13:44

Als dat nog niet is gebeurd, of lang geleden (1 jaar), dan zou ik eerst eens een tandarts er bij laten komen.
Een onbehandeld gebit met haken en wellicht verkeerd afgesleten tanden of wolfskiesjes kan een heleboel van dit soort verschijnselen veroorzaken, bovendien kan een GOEDE tandarts je n.a.v. de vorm van en ruimte in de mond adviseren over het soort bit dat je voor de paardenmond ndig zou hebben.

Gaat dit alles niet op, dan heb je een rijtechnisch probleem en zul je je wijze van rijden en teugelvoering (hanteren) dienen te herzien.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 13:46

Een dunner bit proberen?

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 13:47

Welke heb je van Myler geprobeerd? De MB06 of MB36? Op zich zouden die toch heel rustig in de mond moeten liggen. Ik heb hetzelfde gehad met mijn jonge paard nl, en heb uiteindelijk, in overleg met Monique van Oregon Trail, de MB36 besteld. Schot in de roos moet ik zeggen.
Ik heb 'm met ringen zowel als met babyshanks voor de verdere training (ik rijd dus western maar dat maakt voor het bit niets uit).
Al eens bitloos geprobeerd?
En wat Terpentijn zegt wilde ik dus ook zeggen...

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 13:48

met Myler moet je beginnen op level 1. level 3 is het strengste..
kijk ook eens naar de tong.dikke tong kan beter een dun bitje hebben.
probeer een gewone trens.
kijk of ie niet te laag, of te hoog hangt, en kijk de maat geod na.
is ie niet te klein/te ruim.

Chibi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 13:50

Misschien een idee om hem weer met een flexibel rubberen bit te rijden, zoals hij had voordat je hem kocht? Bijv. happymouth bit

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 13:51

Ik zou een wat zwaarder bit pakken. Ik heb zelf goede ervaring met de KK Dynamic RS.

Daarnaast, wat voor neusriem gebruik je?

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 13:53

Misschien kan een bitfitter een oplossing bieden voor jullie?
Ik ben zelf ook een tijd aan het stoeien geweest en wat ik nu heb is tot nu toe het beste (KK Dynamic RS), bit is van zichzelf wat zwaarder en ligt daardoor voor mijn paard stabieler in de mond. Ook kan hij niet helemaal doorbuigen maar blokkeert hij op een bepaald punt waardoor de druk mooi verdeeld blijft.
Voor nu blijf ik hier iig mee rijden :)
Buiten rijdt ik iig bitloos omdat ze dat fijner vindt :j
Laatst bijgewerkt door Goldie op 20-08-14 13:58, in het totaal 2 keer bewerkt

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 13:54

Een geschikt bit vinden lukt vrijwel niet in 1x proberen, een paard heeft de tijd nodig om te wennen aan een bit. Bij Divoza (geloof ik) kun je van Sprenger bitten uittesten, bevalt het niet breng je m weer terug.
Wellicht dat meerdere merken dat doen, of heb je bekenden waarvan je een langerer tijd een bitje kunt gebruiken. Zo voorkom je dat je straks een kast vol met bitten hebt die toch niet zo geschikt zijn.

Mijn paard heeft weinig ruimte in de mond, ik had er eerst een vrij dik bit in (immers, hoe dikker hoe vriendelijker werd mij verteld.) ze liep constant met de mond open. Appelbitje, enkel gebroken, dubbel gebroken, rubber etc geprobeerd.Nu heb ik er een dun bit van sprenger is en het is klaar

EmmaGonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 13:56

Ik zou een tandarts eerst laten komen, dat kan al heel veel schelen. Een bitfitter is misschien ook geen gek idee. Zelf rijd ik mijn jonge merrie met een kneveltrens

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 13:58

Zijn de tanden gecontroleerd en de atlas?

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-14 14:01

De tandarts is geweest voordat hij beleerd werd en toen zijn er wolfskiesjes getrokken. Daarna is hij in januari geweest en hij komt binnenkort weer voor de manegepaarden en was van plan om de mijne dan ook weer te laten nakijken. Ik heb deze tandarts de vorige keer gevraagd of hij mij kon adviseren over een type bit maar hij gaf heel eerlijk aan daar niet veel verstand van te hebben. Misschien inderdaad nog een idee om een tandarts te laten komen die daar wel veel van weet.

Pfoeh ik weet zo niet welke Myler het was. Alleen dat het een level 3 was met zo'n grote boog voor de tong. Ik heb hem eens bitloos gereden met een kaakgekruisd hoofdstel maar dat vond ik geen succes. Sowieso zou ik wel echt eerst graag willen proberen om een goed passend bit te vinden.

Naar mijn idee is de maat van het bit goed. Daar heb ik een paar stalgenoten naar laten kijken toen ik dit bit net had. Als hij hem in heeft zie je één of soms twee rimpels. Heb in ieder geval mijn instructrice gevraagd toen ik een nieuw hoofdstel kocht en die vond hem op de goede hoogte zitten. Ik wist overigens niet dat je echt met level 1 moest beginnen.

Een dunner bit wil ik sowieso proberen maar weet dus niet goed of ik dan weer een gebroken moet nemen of dat een ongebroken het proberen waard is. Vind het trouwens ook moeilijk in te schatten hoelang ik een bit moet proberen voordat ik er een goede uitspraak over kan doen.

Chibi: Ik heb zelf ook met het rubberen bit gereden maar daar kreeg hij een wondje van in zijn mondhoek. Daarom gebruik ik die liever niet meer.. Hij liep daar wel fijn op maar het tonggeklooi was nog wel aanwezig.

Ik wist niet dat het ook mogelijk was om bitten te proberen bij ruitersportzaken. Dacht dat je ze daar direct moest kopen. Dat is nog wel een goede optie!

Bitfitter zal ik ook eens naar zoeken, wist niet dat dat bestond. :D

Edit: Ik heb een aansnoerneusriem maar nooit aangesnoerd. Heb hem vrij los zitten.

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 14:03

heb ook zo eentje gehad, bleek achteraf uit zijn hals te komen

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 14:06

Ik lees even mee. Bij mijn paard precies hetzelfde.

Mijn paard gaat trouwens jaarlijks preventief naar een goede tandarts (Daan Staller) en osteo.

Heb tot nu toe het beste resultaat met een goedkoop harry's horse bitje met de rambo micklem multi bridle met bitclips, maar alsnog veel gerommel in de mond bij het aannemen van de teugel (ook bij anderen, ook bij longeren met bijzet, ook met buitenrijden etc). Alleen niet met hele lange teugel, maar dan zelfs soms nog.

Bitloos is voor dressuurwerk geen optie (paard gaat in protest bij druk achter de oren). Paard is verder gewoon goed afgericht, is te rijden op een touwhalster (alleen dan dus zonder druk), is goed door het lijf etc.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 14:13

tandarts of gebitsverzorger?

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-14 14:17

De tandarts is in januari geweest en komt in september weer.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 14:24

Dat hij narrig reageert op een hoge tongboog kan met een hangend rooster te maken hebben. Oftewel een laag gehemelte. Ik denk dat hij ook erg reageert op beweging van het bit. Dan zou ik op een dunner stabiel bit uitkomen.
Wel eens aan een ongebroken trens gedacht? Of bijvoorbeeld een Billy allen D snaffle?

Ik herken veel dingen in mijn haflinger. Die kon ook zo onrustig zijn met zijn hoofd, heeft weinig ruimte. Ik merk al een verschil of ik de teugels direct aan het bit heb of met teugelclips. Met clips is hij ook weer onruistiger.
Ik ben overgestapt op western en daardoor in aanraking gekomen met een billy allen bit. Werkt echt super voor hem. Stabiel bit, maar wel links en rechts onafhankelijk te gebruiken. In tegenstelling tot een ongebroken trens.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-14 14:30

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 14:32

Heb je ook een sperriem?

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 14:34

Je gebruikt nu een watertrens, kun je niet van een stalgenoot een D-trens lenen? Liggen vaak stabieler in de mond en veroorzaakt minder miscommunicaties doordat het bit wat stabieler in de mond ligt. Met mijn merrie loop ik ook continu te klooien met bitten, altijd watertrens in gehad en sinds kort een D-trens, wat een verschil. Bit is ook een stuk dunner dan mijn watertrens, ze knarst niet meer gooit der tong ook niet meer over het bit. Tot nu toe bevalt die super. Is ook een stuk zwaarder en daardoor stabieler.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 14:34

Dat is inderdaad vergelijkbaar. Waarschijnlijk wat dikker. Al ziet het er niet heel dik uit.
Ik vind het ook een heel fijn bit. Niet te dik en stabiel.

Edit: billy allens zijn niet zo duur. Bij agradi staat hij voor nog geen 20 euro.
Misschien kun je die aanschaffen om te proberen en als het werkt een dressuurversie kopen. Dan is het niet zo zonde van je geld. De billy allen worden veel gebruikt en kun je waarschijnlijk weer snel kwijt via de Markt bijvoorbeeld.

Dit is een Billy Allen.
Afbeelding

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 14:35

Bitloos geen optie?

Ik zelf ben pro bitloos maar doe af en toe nog wel eens bit erin hangen sowieso met rijden want dat is een keer of drie per jaar ga ik geen bitlooshoofdstel voor kopen. Vroeger ook altijd met enkelgebroken en toen dacht ik ook dubbel iS vriendelijker doe ik dat. Maar die vond hij helemaal niet fijn.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 14:41

Het ligt er maar net aan, ik vroeg naar de sperriem omdat mijn paard zowel een lage neusriem als een sperriem niet goed verdraagt en gaat schudden.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-14 14:44

Pantykous: Ja ik heb een sperriem maar heb ik er niet meer aan. Had hem nooit strak vast dus hij leek me een beetje overbodig.

Noa: De Robart die ik geleend heb was een D-trens. Wel weer een heel ander bit uiteraard dan wat ik nu heb. Daar liep hij zeker fijner op maar toch nog wel steeds die tong.. Ik kan nog wel een ongebroken D-trens proberen op stal.

Amanda: Dat is zeker een goede tip en voor dat geld wil ik het nog wel proberen. Heb prijzen voorbij zien komen van bitten waar ik heel erg moest van slikken vandaar dat ik eerst dacht aan lenen. Maar bedankt voor de tip! Denk dat ik dat ga proberen.

Maartje: Ik wil uiteindelijk graag gaan starten en wil mede om die reden ook graag met bit rijden. Bitloos zou ik overwegen als ik er echt niet uit kom met bit. Maar wil eerst nog het één en ander proberen.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 14:48

Ik zou eens een lage neusriem proberen als ik jou was. Veel paarden kunnen (ookal snoer je hem niet dicht) niet goed omgaan met de druk die de hoge neusriem geeft.