[WN] Singel dilemma.. Altijd wondjes!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Kaatastrof

Singel dilemma.. Altijd wondjes!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-14 13:32

Eerste keer dat ik hier wat plaats, maar zit dus wel even met mijn handen in het haar.

Sinds we naar onze ruin een jaar geleden gaan kijken zijn, had hij al singelwondjes. Toen hebben ze ons aangeraden om een singel te pakken met een wolletje omheen. Dit was zo'n goedkoop ding, dus kunststof wol. Een tijd later met hem een 4-daagse gereden met deze singel en hij lag weer helemaal open in zijn oksels, tot bloedens toe! Voor korte ritjes kan het geen kwaad, maar voor langere heeft hij altijd prijs. Tot voor kort dus een nieuwe singel gekocht, een neoprene en een wollen singelhoes om er over heen te doen. Er is nu weer een 4-tal dagen mee gereden geweest en ja, helaas, weer wondjes in zijn oksels. Vooral tussen de huidplooien.

Waar ik zelf al aan gedacht heb, is dat de singel naar voren schuift tijdens het rijden en in zen oksels prikt en schuurt. Tijdens onze rit reed er iemand mee met een mohair singel. Die zijn wel wat meer uitgesneden en blijkbaar goed voor rondgebuikte paarden. (Het gaat om een Tinker) Echter ja.. weer zo veel geld aan geven en weer de zekerheid niet hebben of het wel degelijk gaat helpen..?

Het zadel dat erop ligt is een EE Westerntack custom saddlery, een roundskirt.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Re: Singel dilemma.. Altijd wondjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 14:20

Helaas heb je met dit probleem nooit zekerheid. Ook niet met alle tips die hieronder gegeven gaan worden. Want het verschilt nu eenmaal per paard.

Ik heb zelf eenfortuin uitgegeven aan singels, en niet de goedkooopste ook, en ben nu eigenlijk terug bij waar ik begonnen was: een simpele neopreen van 2 tientjes. Ik heb ook aan ropermodel alpacasingel, dat is waarschijnlijk de vorm die je bedoelt en in theorie past dat goed op ronde paarden idd. Gaat tot nu toe ook goed. Maar de enige manier om erchter te komen is toch echt proberen. Helaas.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-14 14:24

Inderdaad, dat dacht ik ook wel. Wij waren dus nu aan het opteren om die Mohair singel te kopen en te proberen.. Mijn zadel is ook wel wat beschadigd geraakt, dus hangt er vanaf wat ik daar nu mee ga doen. Ik ga hem meegeven aan zadelmaker, desnoods om wat op te knappen. Ik heb geen idee hoe erg de schade er aan is, maar zover wij konden zien niet erg ernstig. Zou stom zijn om een westernsingel te kopen als volgend zadel hoogstwaarschijnlijk geen western meer is. (Is ons iets te zwaar voor lange tochten etc)

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 14:27

Gewoon even op Boktmarkt kijken? En dan iig hopen dat er iets in de buurt staat, of iig kijken of je het ergens kan uitproberen? (Eventueel in overleg met je zadelmaker?)

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 14:31

Als de wondjes genezen zijn: regelmatig insmeren met kamferspiritus. Dit maakt de huid harder. Wordt ook veel gebruikt bij lange afstandlopers (vierdaagse).
Voor de juiste verdunningen even zelf googelen.
Verder: ligt het zadel wel goed als de singel zo naar voren kruipt?

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-14 14:36

Zover mijn kennis gaat, lag het zadel altijd goed. We hebben het gekocht een jaar geleden, samen met hem en is daar nagekeken door iemand dat er verstand van heeft. De singelbevestiging zit gewoon redelijk vooraan, en mits hij toch wel rondgebuikt is schuift het gewoon in zijn oksels.. Ik rijd niet met hem, dus ik kan enkel zeggen wat ik eruit kan concluderen. Maar bedankt voor de tip!

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 14:40

Ik heb voor mijn westernzadel een mohair singel en voor mijn andere zadel een affinity f2 leren singel..Gaat met beiden erg goed,geen wondjes gehad deze zomer..De affinity singel is een hele soepele singel van erg zacht leer,een beetje vergelijkbaar met de mohair qua soepelheid..

Daniellejody

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 14:46

Zelfde probleem hier. Wol en lamsvel werkt echt niet.
Voor mijn bonte werkt een neoprene singelhoes, wol absoluut niet. Momenteel geen wondjes meer, maar voor hoe lang?

LisaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 14:50

Een zachte, leren singel met aan beide zijden elastiek. Ik heb een Hulsebossingel met extra dikke voorrand. Nergens geen last van!

En als je wol probeert, dan echt de Christ bontjes gebruiken. Een singel van dat merk zou ook wel eens uitkomst kunnen brengen.

Ook zorgen dat de wondjes echt hersteld zijn, anders zijn ze zo weer open.

En de tip met de kampferspiritus is ook goed

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 16:15

Voor mij was de mohair voor lange ritten wel de uitkomst. Neopreen een drama. Maar dat is niet zo zeer een rond paard, hij heeft gewoon een hele dunne huid en vacht.

Ik smeer sudocreme of een andere zinkzalf op de huid om de huid harder te maken.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 16:25

Een van mijn IJslanders heeft hier eindeloos lang last van gehad. Alles geprobeerd, bontje, anatomische singel (die gebruik ik nog steeds), dik insmeren met uierzalf, tijd niet rijden, maar altijd weer schuurplekken. Op een gegeven moment ben ik er zwitsal babyzalf op gaan smeren en dat werkt,geen idee waardoor want het is ongeveer hetzelfde als zinkzalf en dat hielp niet. Ik smeer nu altijd voor het rijden die zwitsal op de plekjes en het schuurt nu niet meer open. Geen problemen dus behalve een wit uitgeslagen singel!

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 16:33

Ook mijn merrie kreeg wondjes bij de oksel. Ik heb het eerste een tijdje voor en na het rijden ingesmeerd met Sudocreme. Daarna ben ik overgestapt op een A-symetrische singel van Mattes. Het was een gok of het zou werken, maar bleek juist de goede keuze geweest te zijn.
Nu...een aantal weken verder blijkt duidelijk dat de wondjes heel mooi helen. Dus de bontsingel en de vorm hiervan heeft voor ons in ieder geval geholpen!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 06:34

Een Maansingel dus, liefst van echt wol met een hoes die er af kan om gewassen te worden. Mattes heeft een goede.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 18:50

Wol zorgt bij de mijne toch voor wondjes. Heb Mattes en PC geprobeerd. Met neopreen geen problemen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 15:37

Ik heb goede ervaring met de Ventech elite singels van PC
Ik verkies deze boven de wolsingels van hetzelfde merk omdat het wol vaak onder de gesp vandaan schuift en deze alsnog direct op de huid zit.
Een goed passend zadel is ook een must. De singel zelf schuift niet naar voren namelijk, dit gebeurd met zadel en al en dan ligt het zadel dus niet goed!

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-14 16:23

Als mijn nieuw zadel voor mijn merrie bevalt dan koop ik waarschijnlijk dezelfde voor mijn ruin en schakel ik over tot iets meer engels terug. (Wel meer de TREC/Endurance richting) ;) Het zadel is samen met hem gekocht en daar gepast.. Hij werd daar bereden met ander zadel, en ook wondjes :n Hij is volgens mij gewoon erg gevoelig. En met een ronde buik schuift de singel al snel naar het diepste punt - dusja, de oksels.. Ik denk niet dat het hier kwestie is van dat het zadel niet past. Het kàn wel natuurlijk, maar ik denk het niet..

Heb jammer genoeg geen recente foto van hem met zadel waar alles echt goed duidelijk is.
Foto is al even oud, maar hier zie je het al, de singel kruipt helemaal in zen oksels.
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 16:28

Mij lijkt dit zadel niet te passen. Het ligt te ver naar achteren en is te lang. Ligt op zijn lenden. Maar goed, daar gaat dit topic niet over.
Misschien heel stom, maar neem je zijn benen op en strek je deze even? Dit trekt de huid strak en haalt de plooitjes weg van de singenL

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 16:34

Voor onze tinker werkt het beste een wol met leren koordsingel, of een volledig nubbuck dichte singel de enigen waarmee zijn vel heel blijft. Wel zorgen voor idd een glad velletje na aansingelen en een goed liggend zadel waardoor de singel niet te ver naar voren kruipt. Anders zul je eerst dat probleem moeten oplossen.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-14 16:56

Is al een iet wat oudere foto. Dus kan nou net momentopname zijn. Vind het wel gek, is nagekeken geweest en goedgekeurd voor hem bij de aankoop.. Zou het erg jammer vinden als ze ons daarin belazerd hebben.. Niemand heeft er mij ooit ook op gewezen. Achja. Nee, dat doe ik niet, kan ik wel proberen idd. Moet eerst wel investeren in ander zadel voor ander paard.

Andere foto
https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 7108_o.jpg
Hier onder de man..
https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/ ... 95ac3b3725

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 17:04

Volgens mij kruipt jouw singel niet naar voor maar trekt jouw zadel naar achteren. Er klopt aller sinds iets niet aan. Het ligt constant te ver naar achteren.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 17:16

Ik kan niet zien van de foto of het zadel past, maar het lijkt mij niet dat het zadel meer naar voren moet! Het zadel ligt nu net achter de schouder, ga je het meer naar voren leggen dan ligt het op de schouder.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-14 17:17

Dat kan idd wel :)* Zou een borstriem dat dan niet kunnen vermijden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 17:19

Ik denk dat je het best van al eens een onafhankelijke zadelmaker kunt laten komen. Misschien is het zelfs al met een andere pad (dunner) op te lossen :)

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-14 17:21

Er ligt nu een andere pad onder :) Die neoprene vond ik verschrikkelijk. Ligt nu een Billy Cook pad onder.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 18:22

Dit is duidelijk een voorbeeld van een passend zadel waarbij de singelplaats niet overeen komt met wat het paard nodig heeft. Met een normale rechte singel zul je dit probleem dus nooit oplossen. Een maan- of banaansingel kan hier dus uitkomst bieden.