Mijn pony is inmiddels 3 jaar en 5 maanden. Ben dus langzaam aan het denken over het zadelmak maken. En daar komt gelijk mijn vraag vandaan.
Ik wil uiteraard voor hem ook een goed passend zadel. Maar hij is geen zadel gewend en het is niet het type paard waar je even een zadel op gooit. Hoe lossen jullie dit op?
Of is het voor het longeren en zadelmak maken zonder ruiter niet zo een heel groot punt dat het zadel niet helemaal past. En zodra hij braaf het zadel accepteert een zadelmaker erbij en een goed passend zadel aanschaffen om hem in te rijden?
Voor het wennen aan een zadel en het longeren kun je best een oud goedkoop zadel gebruiken. Pss als je erop wil gaan zitten zou ik een goed psssend zadel gaan zoeken. Maar dan is hij al aan gewend om een zadel op zijn rug te hebben dus kun je een zadelmaker laten komen.
felicity
Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-14 21:48
Mijn voorkeur gaat heel erg uit naar een leuke tweedehands wintec als eerste zadel. Maar hoor daar hele wisselende verhalen over. Net ook even mijn zadelmaker gesproken. En zij gaf aan dat het toch wel belangrijk is ook als je er niet op gaat het toch redelijk goed past. En dat een wintec niet altijd even ideaal is. Dat het echt moet passen. Vandaar dat ik even begon te twijfelen of de methode die ik in me hoofd had toch echt wel een goeie was. Net even voor de gein mijn Anatomica erop gelegd dit is een 18 inch dressuurzadel met een boommaat 4. Wat ik al verwacht had past het dus totaal niet. Zelfs een leek als ik zag dat het zadel veelste lang was en veelste hoog (boom te smal denk ik). Dus mijn volgende vraag is meteen of ik wel een zadel ga vinden die ons beide past.
Ik ben 1.73 en weeg 60 kilo en heb een iets wat stevige D-pony. Maar 18 inch is duidelijk veelste lang. En daarbij vond ik het zadel helemaal groot op hem eruit zien. Het was meer zadel waar ga je met mijn pony heen.
Even voor de beeldvorming.
Zoals jullie zien is hij nog volop in de groei. En bij gebrek nog aan goede hulp word het op zijn vroegst pas volgend jaar ingereden.
Laatst bijgewerkt door felicity op 14-08-14 21:56, in het totaal 1 keer bewerkt
Ik heb nog twee oude kunststof zadels liggen, felicity, die mag je gerust eens proberen, ik woon vlakbij
tamary
Geplaatst: 14-08-14 21:59
Stevig stuk metalen draad nemen (electriciteitssnoer bv) en naar vorm schoft + rug buigen. Overtekenen op karton, uitknippen en je kan in elk geval deels passen.
Edit : als je volgend jaar pas gaat inrijden zou ik me nu beperken tot een longeersingel met eventueel een dikke westernpad er onder, die zijn nl wat stijver en groter. Daar voelt hij meer van incl. wat weerstand bij het bewegen.
Met een longeersingel zijn we al heel voorzichtig begonnen. Hij blijft los bij me staan met op doen. Durft ook een paar pasjes met me mee te lopen. Maar heel voorzichtig. Vraag ik meer ontploft hij en gaat hij als een malle te keer. Ach ik heb alle tijd en redden we volgend jaar niet is dat ook prima. Heb veel liever dat het allemaal rustig en relaxt gaat en ik nog heel lang plezier van hem heb.
Akhal_Teke
Geplaatst: 14-08-14 22:07
Voor het zadelmak maken en inrijden zou ik vooral een zadel kiezen waar degen die hem gaan inrijden goed in zit. Let er wel op dat het niet te smal of te reed is en dat het voldoende ruimte heeft voor de ruggengraad. Zelf gebruik ik altijd een van mijn Australian Stockzadels. Daar heb je veel steun aan. Als ze het eenmaal gewend zijn en wat spieren hebben opgebouwd kun je pas echt goed zadels gaan passen.
felicity
Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-14 22:16
Over wie hem gaat inrijden ben ik nog niet helemaal uit. Ik wilde het eerst zelf doen uiteraard met goede hulp. Maar als ik zie hoe hij tekeer kan gaan alleen al met een longeersingeltje. Zie ik het toch niet zo zitten om het zelf te doen. Zit niet meer zo stevig in het zadel. Maar aangezien het nogal een zorgenkindje is en aan een oog blind. En ook nogal eenkennig is. Mij vertrouwd hij nu blindelings. Heb hem vanaf veulen en hij heeft al zoveel medische kwaaltjes gehad waar door ik bijna dag en nacht bij hem heb gezeten. Vind ik het ook lastig om hem aan een ander toe te vertrouwen. Maar ik heb nog even de tijd om iemand te vinden.
Het idee wat hier boven gegeven word over het ijzerdraad vind ik wel een hele goede. Ga dat eens voorleggen aan mijn zadelmaker. Ik hoop dat zei aan de hand daar van ook advies zou kunnen geven over wat er mogelijk zou kunnen passen.
Shirley
Geplaatst: 14-08-14 22:17
Shirley schreef:
Ik heb nog twee oude kunststof zadels liggen, felicity, die mag je gerust eens proberen, ik woon vlakbij
Ik heb eerst een deken singel gebruikt, zijn lekker buigzaam. Eerst gewoon losjes en naarmate ze er aan gewend raakte heb ik hem steeds een beetje aangetrokken. En daarna pas de longeersingel. Is maar een tipje
Wat misschien ook handig is, is een zadel met een verwisselbaar kopijzer.
Ik heb mijn eigen pony zadelmak gemaakt met een wintec veelzijdigheidszadel. Dit heb ik alleen gebruikt voor het zadelmak maken. Mijn pony was toen nog 1.48 en zeer compact gebouwd. Het zadel was (en gebruik trouwens nog steeds) 17inch. Anders was het te lang. Nadat hij zadelmak was heb ik een goed passend zadel gekocht. Persoonlijk vind ik wintec erg fijn, omdat de boommaat gemeten kan worden en deze aangepast kan worden en voor het zadelmak maken kan dat met een bontje gecompenseerd worden. Dat is mijn mening, maar eerst wennen aan een dekensingel is natuurlijk wel verstandig!
Op mijn 4 jarige had ik toen een rider-pro zadel liggen omdat ik wist dat hij door groei heel erg zou gaan veranderen. 180 € nieuw, vond het heeeerlijk zitten. (heb deze gekozen boven tweedehands euroriding, kieffer etc) Ook kan je de boom verwisselen wat voor mij echt een must was, heb het meerdere malen moeten doen!
Ik gebruik dit zadeltje nog steeds voor de dressuur, heb inmiddels een mooi zadel voor het springen.
Ik vrees dat ik niet meer in een 17 inch zadel ga passen. Hoop dat ik mezelf nog wel in een 17.5 inch zadel krijg met een vlakke zit.
Rider pro heeft toch van die rode lusjes waar je restje beugelriem door heen gaat?
Smaai
Geplaatst: 15-08-14 06:47
Ik heb nog een heel net Kent and Masters 17,5 inch classic dressuurzadel liggen met een brede boom erin. De bomen zijn aan te passen, ideaal voor een paard wat zich nog ontwikkelt.
Er hoeven nog geen zadels aangeboden te worden. Ik wil pas op zijn vroegst pas volgend jaar beginnen met zadelmak maken. Ben alleen nog op zoek naar ervaringen/tips en ideeen.
Wintec heeft een hele rechte boom waardoor het zeker niet op ieder paard past. Je zou voor Thorowgood of Kent&Masters kunnen kijken, hierin heb je veel meer mogelijkheden. Heeft je zadelpasser geen tweedehands zadels?
Doe eerst eens een dekje op met een dekensingel. Wanneer paard hier goed aan gewend is , met longeersingel. Zodat paard aan singel kan wennen. Vervolgens een oud zadel opleggen of gelijkeen passend zadel. Mijn ervaring door het veelvuldig gebruik van dekje met singel , dat ze al zover zijn dat ze volgende stap al snel aan kunnen.
felicity
Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-14 22:26
Afgelopen maandag weer de longeersingel op gedaan naar 2 weken geen longeersingel op gedaan te hebben. Toen was het weer feest. Vandaag ook weer de singel op gedaan. Eerste paar pasjes nog met een bolle rug en veel spanning. Maar dat zakt snel weg. En loopt ie gewoon fijn. Dit blijven we gewoon regelmatig doen.
Mijn merrie is zadelmak gemaakt en ingereden met het nieuwe model van Wintec (de IW). De nieuwe versie lag beter dan de oudere versie.
Waarom Wintec? ?..Juist vanwege de te vervangen kopijzers, maar ook de "afstelling" dmv shims waarmee je het zadel nog meer naar de rug aan kan passen. Mijn merrie heeft ook een korte rug, een 17,5" past prima qua lengte. Ik gebruik het zadel nu nog steeds en heb er inmiddels een Wintec springzadel bij aangeschaft in 17". Ideaal! Boomloos zou ook een optie kunnen zijn, maar niet alle paarden/pony's lopen er fijn onder. Ondanks de goede pasvorm van de Barefoot liep mijn jongedame er nou niet bepaald vrolijk mee weg.
Boomloos vind ik ook een hele goede. Dan komt de pasvorm iets minder nauw. Ik heb jaren geleden toen barefoot net op de markt kwam de londen en de cheyenne getest. Maar was er niet helemaal kapot van. Ik zie nu wel regelmatig boomloze zadels voorbij komen met het uiterlijk van een dressuurzadel. Misschien dat dat iets zou kunnen.
Ik wist niet dat wintec nu ook met shims werkt. Dacht dat alleen thorrowgood zo'n soort systeem had. Ik ga er eens naar kijken klinkt interessant.
Heb je uberhaupt ervaring met het zadelmak maken/inrijden? Beetje aan je teksten te lezen heb je er nog niet zoveel kaas van gegeten. En dat is niet negatief bedoelt hoor, maar het is vanzelf sprekend dat na een paar keer de spanning van de singel eraf is. Des te vaker je het doet des te normaler voor hem word.