[WN] Longeren (western) tack

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Annekexxx

Longeren (western) tack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-14 06:28

Misschien (alweer) een 'belachelijke' vraag, maar ik stel ze toch...

Gebruiken jullie dezelfde manier van longeren voor de western getrainde paardjes, als op de Engelse manier?
Welke tack hebben jullie hiervoor?

Ik zoek namelijk een hele longeerset aan te kopen, maar weet niet of er ander materiaal wordt gebruikt voor de western getrainde paardjes.
(Waar moet ik op letten? Wat heb ik nodig? Wat mag ik zeker niet vergeten?)

Ik ben ook op zoek naar iemand die me de kneepjes van het correct en goed longeren (niet zomaar aan een longeertouw de bak rond lopen) kan uitleggen (België: regio Dendermonde, liefst aan huis - maar dat wordt wellicht moeilijker hier op bokt.NL).

troi

Re: Longeren (western) tack

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 07:28

Ik ben geen expert maar let vooral of het longeermateriaal zo is dat het niet uitnodigt om te gaan hangen op het bit en het paard voorwaarts neerwaarts gevraagd wordt. Ik gebruik graag de longeerhulp, wel goed actief houden om paard op de achterhand te houden, en de pessoa.
Maar deze zijn zeker niet meer western dan engels.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 08:08

Teugels door de beugels en vastmaken aan de knop. Eventueel een bandage achter zijn kont vastmaken om ondertreden te bevorderen. Je kunt in een verder stadium de teugels tussen de voorbenen laten lopen en dan omhoog naar de knop.
Ik heb nog nooit een longeerhulpmiddel gebruikt.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 09:26

Kaptoom, longerlijn liefst niet aan het bit vastmaken! i.v.m. pijn en beschadiging in de mond. Als je een hulpmiddel wil gebruiken zou ik je bijzetteugels aanraden maar als je er 2 gebruikt ze kruizen voor de hals van het paard; dan hou je altijd de goede buiging. Als ik een bijzet gebruik zet ik meestal alleen de binnenste aan snaffle bit ( hoofdstel onder kaptoom) of aan de buitenste ring van het kaptoom. Niet strak aantrekken maar net zo dat het paard zelf de aanleuning kan zoeken en vinden.
Ik gebruik dus nooit longeerhulpen, pessoa's of teugels die ik vastbind omdat ik vind dat die te veel dwingen en ik wil mijn paard op eigen benen laten zoeken naar zijn balans en aanleuning ( maar dat is natuurlijk mijn persoonlijke mening :o ).
Het longeren met 1 bijzet of gekruiste bijzets, met genoeg lengte, geeft een paard dat heel rustig met ruggebruik zonder dwang aan het werk gaat en minder risico's meebrengt dat vastzetten met teugels. Ik heb met die manier paarden omhoog zien komen en achter zien klappen omdat ze hun balans kwijt waren ( maar dat had ook deels met de longeerder te maken).
Bovenstaande manier hebben wij geleerd van klassieke trainers.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 12:41

sevke schreef:
Teugels door de beugels en vastmaken aan de knop. Eventueel een bandage achter zijn kont vastmaken om ondertreden te bevorderen. Je kunt in een verder stadium de teugels tussen de voorbenen laten lopen en dan omhoog naar de knop.

En dan hopen dat ie niet struikelt en door de knieën gaat. Kan het paard op een gebroken onderkaak komen te staan.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 13:33

Ik longeer ook gewoon met pessoa. Daar liep hij toen ik Engels reed altijd prima op en dat is niet veranderd :))
Dus ik ga niets nieuws uitvinden wat dat betreft.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 15:19

DubbelDun schreef:
sevke schreef:

En dan hopen dat ie niet struikelt en door de knieën gaat. Kan het paard op een gebroken onderkaak komen te staan.

Sorry, maar dit is onzin. Bij ons op stal doet iedereen het al twintig jaar zo, en er heeft nog nooit een paard zijn kaak gebroken. Het ergste wat kan gebeuren is dat het paard op de teugels trapt en dan knapt het leertje waar ze mee vast zitten. Klaar.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 15:33

Niet alle teugels zitten met een leertje vast ;)
Er lopen meer paarden rond met een lichte fractuur dan je denkt; een breuk hoeft nl niet door en door te zijn.

Annekexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-14 15:46

Nu ben ik er nog niet uit wat ik het best in huis haal... :-)

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 17:01

Annekexxx schreef:
Nu ben ik er nog niet uit wat ik het best in huis haal... :-)

Gezond verstand ;) ! Maar even serieus, bekijk zelf wat er voor mogelijkheden zijn en wat je er mee wil bereiken. Ik ben persoonlijk tegen alle longeer attributen die er te krijgen en gebruikt worden; de teugels vastmaken tussen de voorbenen is iets wat in "westernland" (te) vaak gebruikt wordt, maar ik zie daar absoluut geen heil in.
Dan nog liever een gogue of chambon, maar je zal voor jezelf moeten zien wat je met longeren wil bereiken en op welke manier.
Ik longeer meestal zonder welk hulpmiddel dan ook, alleen met kaptoom of touwhalster, en ook op die manier, met hulp van een longeerzweep kan ik mijn paarden prima aan het werk zetten, ook zo dat ze hun rug etc. gebruiken.

Wendy1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 17:17

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 17:53

@DD : al mijn teugels wel. (zo'n 20 paar) ;) , behalve dan een paar rawhide showreins, maar daar ga ik niet even mee longeren. *D
En ik zie niet het verschil tussen de door Wendy getoonde longeerhulp, en hetgeen ik doe met mijn teugels. Enkel :$

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 17:59

Ik gebruik meestal gewoon mijn splitreins die ik als bijzetteugel aan een longeersingel knoop. longeerlijn maak ik vast aan de neusriem.

Dubbele lijnen vind ik eigenlijk nog fijner maar vereist wat meer handigheid.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 18:11

Ik blijf de kaptoom gebruiken met enkele of dubbele lijnen met longeersingel of zadel ( lijnen gaan dan door de beugels)

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 18:12

Je kunt het beste met dubbele lijnen werken en een kaptoom en een longeersingel. En inderdaad, daar moet je even les in nemen.
Bijzetteugels, touwtjes, vastgebonden teugels.....allemaal fout. Een paard moet op zijn eigen benen lopen en niet worden gedwongen in een houding of de kans krijgen te gaan hangen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 19:15

@sevke: die van wendy zou ik ook nooit gebruiken :)
Zoals meerderen zeggen; dubbele lijnen+kaptoom als je echt je paard wilt laten werken en om rond te slingeren gewoon een longeerlijn aan je halster.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 19:26

Ik longeer ook met dubbele lijnen en dit bevalt mij erg goed. Ik longeer dan wel met hoofdstel + bit maar weinig druk en laat mijn pony op eigen benen lopen, van dwang is geen sprake. Nagelijk lopen is iets wat je moet verdienen, niet afdwingen.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 20:04

Ben ik het helemaal mee eens, dubbele lijnen en kaptoom, maar daarvoor heb je wel wat ervaring of les nodig. De longeerhulpen ( zoals Wendy e.a. aanbevelen) komen er hier niet in en dus ook geen teugels die als bijzet e.d. gebruikt worden. Allemaal dwangmiddelen die nooit een paard fijn aan het lopen krijgen. Ik gebruik zo nu en dan dus wel een bijzet, die ik dus maar aan 1 kant vastmaak om een lichte buiging naar binnen te vragen, maar als je goed met dubbele lijnen kan werken is dat eigenlijk veel beter.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 21:28

Jetta schreef:
Je kunt het beste met dubbele lijnen werken en een kaptoom en een longeersingel. En inderdaad, daar moet je even les in nemen.
Bijzetteugels, touwtjes, vastgebonden teugels.....allemaal fout. Een paard moet op zijn eigen benen lopen en niet worden gedwongen in een houding of de kans krijgen te gaan hangen.

Het grappige is dat de mijne juist gaat hangen in de dubbele lijnen en dit aan de pessoa niet doet. Overigens doet hij het alleen aan de pessoa niet, alle andere optomingen wel.
En ja, veel ervaring met dubbele lijnen, lessen gehad, honderden paarden mee gelongeerd en de mijne is de enige die er in gaat hangen. Hoe ik ze ook bevestig en wat voor lijnen ik ook neem. Frustrerend, want ik vind het ook de beste manier, maar blijkbaar mijn paard niet :roll:

Annekexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-14 21:43

Duidelijk voor- en tegenstanders van hulpteugels / longeerhulpen...
Ik bestudeer dit topic morgen nog eens goed.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 07:48

Ik heb ooit ook zo'n pessoading gehad. Eén keer gebruikt, en meteen weer verkocht. Het zat nog gewoon losjes op de lichtste stand, maar paardlief ging kaarsrecht staan toen ik hem vooruit vroeg. Nee, ik vind dat niks.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 09:59

Annekexxx schreef:
Duidelijk voor- en tegenstanders van hulpteugels / longeerhulpen...
Ik bestudeer dit topic morgen nog eens goed.

Het verschilt ook per paard wat het beste werkt. Mijn paard heeft een ontzettende hekel aan de pessoa maar loopt heel fijn met een longeerhulp bijv. Waarom leen je niet spullen om te kijken wat voor jouw paard het beste werkt?

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 11:12

@ troi : bij mij net hetzelfde. Paard flipt op de pessoa, maar loopt prima met mijn teugelconstructie (komt overeen met de longeerhulp)

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 12:57

Amanda, hoe kan je paard in vredesnaam in dubbele lijnen hangen? Dat ligt dan aan de manier waarop je de lijnen bevestigt of aan een onduidelijke hand? Of een verkeerde houding van de longeur, die niet drijvend is? Ben benieuwd!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 13:50

Ik heb de pessoa toen gekocht en vind het een vreselijk ding.

Vroeger longeerden wij idd met de teugels tussen de voorbenen naar de schoft. Is altijd goed gegaan met meerdere paarden.
Ik heb daar altijd veel commentaar op gehad op ''engelse'' stallen.

Nu komen ze met zo een trend ''de longeerhulp'' die niet veel afwijkt van wat wij altijd al deden.

Paarden die niks gewend zijn of gewoon niet goed in hun lijf zitten, kunnen gaan protesteren op elke bijzet of bit etc.

De truc is dat je je paard goed voorwaarts en aan het werk houdt met longeren.

Zelf heb ik ook weleens een bandage extra achter de billen langs bij de d-pony. Het verschilt een beetje per paard ook.
Onze merrie van 21 hadden we net terug vorig jaar en was stijf. Ben haar gaan opbouwen omdat ze toch enkele buitenritjes loopt en ik haar lijf minimaal wil trainen als we erop rijden. Die heb ik eerst wat losser gehad en ook met dubbele lijnen gewerkt.
Onze 4 jr hengst is net ingereden en mijn man heeft hem nu samen met een trainer bijgezet wat hij vrijwel meteen accepteerde.

Als je alles op de goede manier doet, kan het niet zoveel kwaad. Het is druk en loslaten, net als met rijden. Indien juist gebruikt soms nog eerlijker dan eem mensenhand.