bruggend zadel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

felintje

bruggend zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-14 15:12

Helaas begin ik nu echt moedeloos te worden.
Mijn wintec zadel kiepte iets achterover, daar kon volgens de zadelmaker niets aan gedaan worden.
Daarom heb ik een duur onderlegger (1OO euro) gekocht om het zadel vanachter op te hogen.
Nu zag ik al aan de zweetplek dat er iets niet klopte.
Blijkbaar brugt het zadel met de onderlegger eronder, maar zonder niet. Kan het zijn dat het zadel dan niet meer brugt als ik er op ga zitten ? Of is dat met en zonder gewicht dan zo ?
Daarstraks even zonder die onderlegger gereden en m'n paardje liep veel fijner en soepeler. Maar ik reed met een wit dekje en aan de rondingen van de kussens vanachter was er een zeer duidelijke afdruk, komt dit doordat m'n zadel een beetje achterover kiept ?

Ik heb gelezen dat er ook wintec easy riser pads zijn om het zadel op te hogen dat wil ik nog wel proberen, maar stiekem wil ik gewoon een nieuw zadel en hoop ik dat alle problemen daar mee verholpen zijn.
Mn huidige zadel heb ik 8 maand.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 15:16

Niet met pads en dekjes kloten, dat werkt alleen als het om een inimini beetje verschil gaat.

Hup, nieuw zadel laten passen en weg met die wat je hebt, hij is duidelijk te smal en steunt daardoor te hoog voren, het maakt dan niet uit wat je doet, dit los je niet op (met dit zadel en dit paard).

Edit: Achterover kiepen, wintec? Bredere boom geprobeerd?

M_i_R

Re: bruggend zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 15:20

Een zadel dat burgt als je er niet op zit, doet dat ook wanneer je er wel op zit. Het kan zijn dat hij dan in het midden wel de rug raakt maar dat betekent eenvoudigweg dat de voor- en achterkant zover in de rug van je pony/paard 'gedrukt' worden dat hij niet meer zweeft.

hoe dan ook zeer onwenselijk.

Idd dekjes/bontjes/gelpads aan de wilgen hangen en je zadel passend laten maken (als dat kan) of een nieuw zadel aanschaffen en dat laten aanpassen :)

felintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-14 15:23

xSlvna schreef:
Niet met pads en dekjes kloten, dat werkt alleen als het om een inimini beetje verschil gaat.

Hup, nieuw zadel laten passen en weg met die wat je hebt, hij is duidelijk te smal en steunt daardoor te hoog voren, het maakt dan niet uit wat je doet, dit los je niet op (met dit zadel en dit paard).

Edit: Achterover kiepen, wintec? Bredere boom geprobeerd?

Mijn zadel is vanvoor niet te smal :) de boom is goed.
Als er een bredere boom zou ingaan dan zouden de drukpunten verkeerd komen te liggen volgens m'n zadelmaker.
Het is ook maar 1cm dat hij hoger moet vanachter en een paar maand geleden had ik dat probleem nog niet zo erg.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 15:24

Als je zadel iets achterover kiept, is het waarschijnlijk gewoon te smal geworden. Als je er dan een onderlegger onder gebruikt, wordt het nog smaller, wat kan verklaren dat hij met onderlegger er meer last van heeft. Het wordt kennelijk zo smal aan de voorkant, dat het zelfs gaat bruggen.
Als je je Wintec wil blijven gebruiken kun je kijken of het met een wijdere headplate meer in evenwicht ligt.
Mocht dat ook niet helpen dan is de vorm van de kussens van je Wintec gewoon niet passend bij de rug van je paard, en die zijn verder inderdaad niet aan te passen bij Wintec (en dan zou je toch een ander zadel nodig hebben).

Edit: even bijgelezen, zo te horen raadt je zadelmaker je gewoon aan een beter passend zadel aan te schaffen, omdat het met de Wintec niet goed komt zo.
Laatst bijgewerkt door MarChak op 31-07-14 15:25, in het totaal 1 keer bewerkt

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 15:24

Een paar maanden geleden zat je paard misschien anders in zijn bespiering of (no offence) vetjes. In een paar maanden tijd kan er veel veranderen, zeker als het zadel is aangepast en spiergroepen die eerst in de knel zaten ineens de ruimte hebben tijdens het rijden om te groeien.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 15:25

Achteroverleunen is overigens ook bruggen maar minder zichtbaar, druk komt wel veel meer achter als in het midden.

Heeft je zadelpasser od. je niet gezegd dat je een ander zadel nodig hebt?

Dit probleem gaat steeds erger worden als je pech hebt. Had ook een fout passend zadel (heb het nog steeds overigens, komt alleen niet op het paard) maar die spieren van het paard vielen daardoor steeds verder weg waardoor het probleem groter en groter werd. Ben nu al een ruim 2 jaar bezig de rug strakker te krijgen en nu pas lukt het. Al train ik niet veel meer.

felintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-14 15:27

M_i_R schreef:
Een zadel dat burgt als je er niet op zit, doet dat ook wanneer je er wel op zit. Het kan zijn dat hij dan in het midden wel de rug raakt maar dat betekent eenvoudigweg dat de voor- en achterkant zover in de rug van je pony/paard 'gedrukt' worden dat hij niet meer zweeft.

hoe dan ook zeer onwenselijk.

Idd dekjes/bontjes/gelpads aan de wilgen hangen en je zadel passend laten maken (als dat kan) of een nieuw zadel aanschaffen en dat laten aanpassen :)

Oke bedankt voor je antwoord, niet meer met de pad rijden dus.
De zadelmaker had me deze onderlegger verkocht dus hier ben ik nu ook behoorlijk boos om... Ik wil nog de gok wagen om met de wintec riser pads m'n zadel op te vullen, maar da's dan ook weer 50 euro. Voor het zelfde geld is dat dan 50 euro alweer de vuilbak in. Dan kan ik evengoed een nieuw zadel kopen...
Maar ik vind het ambetant om juist nu weer om een nieuw zadel te gaan zagen. Ik heb de pony net geen jaar en al heel veel dierenarts bezoekjes gehad. Ik vind het dan zo stom om weer bij m'n ouders te gaan zagen om iets nieuws.
De rug van m'n pony is goud waard, die wil ik zo goed mogelijk houden dus we gaan het beste proberen te doen.

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 15:27

Zadel samen met je huidige zadelmaker inruilen en op zoek naar een zadel dat past en een zadelmaker met verstand.

felintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-14 15:29

MarChak schreef:
Als je zadel iets achterover kiept, is het waarschijnlijk gewoon te smal geworden. Als je er dan een onderlegger onder gebruikt, wordt het nog smaller, wat kan verklaren dat hij met onderlegger er meer last van heeft. Het wordt kennelijk zo smal aan de voorkant, dat het zelfs gaat bruggen.
Als je je Wintec wil blijven gebruiken kun je kijken of het met een wijdere headplate meer in evenwicht ligt.
Mocht dat ook niet helpen dan is de vorm van de kussens van je Wintec gewoon niet passend bij de rug van je paard, en die zijn verder inderdaad niet aan te passen bij Wintec (en dan zou je toch een ander zadel nodig hebben).

Edit: even bijgelezen, zo te horen raadt je zadelmaker je gewoon aan een beter passend zadel aan te schaffen, omdat het met de Wintec niet goed komt zo.

Ik ga nog eens kijken met de boommeter of ik effectief de goede boommaat heb.
Is dat het geval dan ga ik kijken naar optie 2 de opvulpads.. dat is voor zover ik hoorde hetzelfde als een wollen zadel opvullen.. Als dat het hem niet wordt, jammer dan maar dan komt er een nieuw zadel :'( Maar de zadelmaker die ik ernaar liet kijken verkoopt enkel wintec en heeft niets over een ander zadel gezegd.

Shanna7836

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 15:30

Dan is de rug van je paardje toch te recht voor de ronde boom van dit zadel... ik zou toch even kijken naar een ander zadel :) Anders zou je misschien de correctorpad van Wow kunnen aanschaffen? Wel veel over lezen! Je kan deze pad op 4 plekken (linksvoor, rechtsvoor, linksachter en rechtsachter) oppompen met een speciaal wow pompje. Ik heb geen idee of dat hiervoor ook werkt maar het valt te proberen :)

felintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-14 15:30

melaniepk schreef:
Zadel samen met je huidige zadelmaker inruilen en op zoek naar een zadel dat past en een zadelmaker met verstand.

Dat is het stomme, waar raak ik nu nog dat zadel voor deftige prijs kwijt... Ik voel me iedere keer belazerd door iedereen en heb niet het idee meer dat ik iemand kan vertrouwen...

felintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-14 15:31

Shanna7836 schreef:
Dan is de rug van je paardje toch te recht voor de ronde boom van dit zadel... ik zou toch even kijken naar een ander zadel :) Anders zou je misschien de correctorpad van Wow kunnen aanschaffen? Wel veel over lezen! Je kan deze pad op 4 plekken (linksvoor, rechtsvoor, linksachter en rechtsachter) oppompen met een speciaal wow pompje. Ik heb geen idee of dat hiervoor ook werkt maar het valt te proberen :)

Hmmm ik denk dat ik vande eerste keer voor een goed zadel zal gaan.. straks werkt het niet en dan heb ik weer geld de vuilbak in gesmeten... toch bedankt !! :)

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 15:32

Als ik je verhaal zo hoor heeft je ZM je iets verkocht dat je probleem niet heeft opgelost, dus wellicht dat je ouders eens met hem om tafel kunnen hierover. Naar mijn mening hoort een zadelmaker nooit een raiser als oplossing aan te bieden. Voor het bedrag dat jij nu hebt betaald voor je pad, heb ik mijn zadel kunnen laten verbreden en opvullen met nieuwe wol. :) ter indicatie. ;)

Edit: En een zadelmaker die slechts één merk verkoopt vind ik niet te vertrouwen :o Die heeft er een te groot commercieel belang bij dat je zijn zadels koopt. Liever een zadelmaker die een bus vol (tweedehands) zadels heeft en vanalles en nog wat kan laten proberen :))

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 15:35

Hoe lang heb je dit zadel al ?

felintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-14 15:36

M_i_R schreef:
Als ik je verhaal zo hoor heeft je ZM je iets verkocht dat je probleem niet heeft opgelost, dus wellicht dat je ouders eens met hem om tafel kunnen hierover. Naar mijn mening hoort een zadelmaker nooit een raiser als oplossing aan te bieden. Voor het bedrag dat jij nu hebt betaald voor je pad, heb ik mijn zadel kunnen laten verbreden en opvullen met nieuwe wol. :) ter indicatie. ;)

Nou ik had eerst zadelmaker A, die heeft mij het zadel verkocht en heel fijne man met veel kunde heeft het zadel vooraan opgevult.
Na een paar maand begon het achterover kiepen, zadelmaker A gebeld,maar die had geen tijd en die zei dat de boom gewoon verbreed moest worden... volgens mij kun je dat zonder te komen niet vaststellen.
We zijn dan naar zadelmaker B geweest en die heeft mij gezegd dat de boom klopte en er niets aan te doen was en het zadel door zadelmaker A vooraan nooit was opgevult dus die heeft mij dan maar die pad verkocht...
nja nu voel ik me door 2 zadelmakers belaserd..
Ik wil zadelmaker B hierover aanspreken maar die gaan er niets aan doen.

felintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-14 15:37

@melaniepk : 8maand

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 15:44

felintje schreef:
M_i_R schreef:

Nou ik had eerst zadelmaker A, die heeft mij het zadel verkocht en heel fijne man met veel kunde heeft het zadel vooraan opgevult.
Na een paar maand begon het achterover kiepen, zadelmaker A gebeld,maar die had geen tijd en die zei dat de boom gewoon verbreed moest worden... volgens mij kun je dat zonder te komen niet vaststellen.
We zijn dan naar zadelmaker B geweest en die heeft mij gezegd dat de boom klopte en er niets aan te doen was en het zadel door zadelmaker A vooraan nooit was opgevult dus die heeft mij dan maar die pad verkocht...
nja nu voel ik me door 2 zadelmakers belaserd..
Ik wil zadelmaker B hierover aanspreken maar die gaan er niets aan doen.

Ik begrijp dat het een helemaal nieuw zadel was dat je gekocht hebt?

Vulling van nieuwe zadels gaat altijd inklinken na een X aantal keer rijden. daarna moet het bijgevuld worden. Ik zou A denk ik toch nog een keer terug laten komen. Een zadel verkopen en dan roepen dat je geen tijd hebt als het korte tijd later niet goed meer ligt lijkt me toch wat te makkelijk afgeschoven door A.

felintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-14 15:49

@M_I_R ja volledig nieuw zadel. Maar het is een wintec met cair erin! Daar valt niet veel aan op te vullen helaas... Ja is inderdaad een makkelijke weg van A... maar er zijn al meer z'on verhalen over hem opgedoken. De vader is een prima zadelmaker met oog voor zaken.. Helaas de zoon wat minder.

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 15:53

Voor zover mij bekend kan ook een Cair zadel worden 'bijgevuld' met wol? wat heeft hij er anders meegedaan als je zegt dat hij het vooraan heeft opgevuld?

felintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-14 15:54

M_i_R schreef:
Voor zover mij bekend kan ook een Cair zadel worden 'bijgevuld' met wol? wat heeft hij er anders meegedaan als je zegt dat hij het vooraan heeft opgevuld?

Ik heb werkelijk geen idee...

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 15:55

Lijkt me tijd voor een belletje naar A :)

zadel geleverd en kennelijk aangepast maar past niet (meer). Afspraak maken en kijken wat hij ervan zegt. kan je gelijk zijn verhaal naast dat van B leggen.

felintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-14 16:01

M_i_R schreef:
Lijkt me tijd voor een belletje naar A :)

zadel geleverd en kennelijk aangepast maar past niet (meer). Afspraak maken en kijken wat hij ervan zegt. kan je gelijk zijn verhaal naast dat van B leggen.

Ik heb eigenlijk geen goesting meer om met beide in zee te gaan.
A rekent mij dan direct 100 euro voorrijkosten om even te kijken + een consult.

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 16:10

Cair kan je eruithalen en op laten vullen met wol.
Maar er is volgens mij maar 1 zadelmaker die dat doet en dat is van Rijs.

Kost maar 80euro excl. Rijkosten.

felintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-14 16:14

EarthFocus schreef:
Cair kan je eruithalen en op laten vullen met wol.
Maar er is volgens mij maar 1 zadelmaker die dat doet en dat is van Rijs.

Kost maar 80euro excl. Rijkosten.

Bedankt, helaas woon ik in België dus ik weet niet of dat mogelijk is.