Zadel voor jong paard aanschaffen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Orsje

Zadel voor jong paard aanschaffen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-14 20:01

Momenteel ben ik mij een beetje het oriënteren naar zadels voor mijn jonge paard. Momenteel staat hij nog lekker in de opfok, maar over 3 maanden komt hij naar huis en kunnen de voorbereidingen beginnen. In januari wordt hij officieel 3 jaar.

Voordat hij ingereden wordt, wil ik hem kennis laten maken met het zadel. Dus de zoektocht kan langzaam aan beginnen!
Ik laat me ook informeren door mijn instructeur die hem grotendeels zal inrijden voor me. Maar dan zijn wel al weer verder.

Dus nu mijn vraag aan jullie.
Ik ben niet zo heel bekend in alle merken zadels en wat nu praktisch is voor een jong paard te beleren gezien zijn groei en kweken van spieren.
Wat zijn jullie goede en negatieve ervaringen met zadels?
Wat is qua prijs kwalitatief goed, maar betaalbaar?

Ik sta open voor alles en kan nog alle kanten op, dus laat maar horen!

Oja, info die misschien wel handig is :p
Het is bedoeld voor een Fjord x Pinto kruising. Ik schat hem momenteel op 1m53 ongeveer. Hij is qua bouw mooi uitgevallen. Dus wat smaller dan de gewone Fjord. Meer sporttype, maar dan wat groter.
Indien nodig kan ik ook een foto plaatsen.

Laat maar horen!

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 20:52

Alles wat je nu koopt moet volgend voorjaar opnieuw worden gecheckt, met het risico van aanpassen of zelfs helemaal niet meer passend.

ik zou kijken of je iets 2e hands kan gebruiken met bv een verwisselbare boom.
Ik denk bv aan Wintec maar er zijn er veel meer.

Ik zou volgend jaar pas een zadel kopen nadat hij beleerd en evt, wat doorgereden is.
in een maand of 10 (naar april 2015) kan er qua bespiering en misschien nog een stukje groei nog veel veranderen.

ponyparadijs

Re: Zadel voor jong paard aanschaffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 20:55

Ik had voor mijn jonge merrie een leen zadel van een stalgenoot.
Daar was ik heel blij mee want 2 maand verder paste het niet meer.
Ik heb in het eerste jaar wel 4 verschillende zadels op gehad.
Toen pas een zadel aangemeten en gekocht.

Zou dus aan raden voor het eerste zadel een 2de hands of een leen zadel te zoeken.
Liefst zo goedkoop mogelijk omdat de kans heel groot is dat je er maar kort gebruik van maakt

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 20:57

Ik heb goed ervaring met Ninon Schutte van het zadelatelier!
Zij geeft ook goede adviezen voor jonge paarden

www.zadelatelier.nl

Orsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-14 22:04

Dankje voor de al snelle reacties!

Had het er ook al met mijn vriend over om eerst een gebruikt zadel aan te schaffen. Inderdaad vanwege het korte gebruik waarschijnlijk wegens zijn groei en bespiering.

Ik wil natuurlijk niet zomaar iets erop gooien, dus ervaringen blijven welkom! Vooral als ik uiteindelijk een aangemeten zadel aanschaf.

Vraagt een zadelmaker eigenlijk een bijdrage voor zadels op je paard te komen passen? Of hoort dat meestal bij service?

Ik zoek trouwens een dressuurzadel. Ik zal niet intensief dressuren met hem, aangezien hij echt als recreatie lol met je knol bedoeld is. Maar heb op veelzijdigheids zadels gereden en was er toch niet zo kapot van. Springzadel vind ik verschrikkelijk. Tot nu toe zit ik altijd heerlijk op een dressuurzadel.

Evti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 22:08

Welke boommaat heeft het paardje? Heb nog wel wat liggen..

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 22:10

KarinLF schreef:
Ik heb goed ervaring met Ninon Schutte van het zadelatelier!
Zij geeft ook goede adviezen voor jonge paarden

http://www.zadelatelier.nl

Dit is een grote aanrader. Haar zadels zijn ook nog heel erg aanpasbaar, zou haar contacten voor de mogelijkheden.

Orsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-14 22:13

domblondje98 schreef:
Welke boommaat heeft het paardje? Heb nog wel wat liggen..

Poeh daar kom je met een hele ongelukkige vraag... Ik zou het niet weten! Hij staat al zolang als ik hem heb in de opfok te genieten en spelen. Dus dergelijke dingen "opmeten" heb ik niet gedaan en zou eerlijk gezegd niet weten hoe :p

Ik ben een beetje het verhaal: ik wil geen veulen en hengst. Maar kwam juist daarna naar huis :p
Doordat ik goede begeleiding krijg, heb ik de stap om een jong paard te nemen toch genomen. Dus dit is vrij nieuw voor me.
Maar ik twijfel niet om te vragen of dingen uit te zoeken waar ik vraagtekens bij heb.

Orsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-14 22:14

Ik ga morgen de site eens bekijken!
Dankjewel!

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 22:16

Is een semi boomloos zadel niet een idee? Startrekk of Hidalgo zadel.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 09:19

Je zou voor een thorowgood kunnen kijken. Zij hebben verschillende modellen en verwisselbare boom. Ik denk dat je naar een cobtype zadel moet kijken.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 10:29

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 10:37

Zou er toch een zadelpasser bij halen, met zo'n jong paard is het dubbel zo belangrijk dat zadel echt goed ligt.

Had maandag consult voor mijn 4-jarige en er werd gewoon gezocht naar een goede oplossing die niet teveel geld kostte (uiteindelijk bleek mijn wintecje met een prolite pad eronder voorlopig prima te kunnen). Ik denk dat een beetje zadelpasser je echt niet meteen een duur maatzadel aansmeert voor een jong paard want juist zij weten heel goed hoe enorm zo'n jonkie nog gaat veranderen :)

Consult is meestal niet gratis maar persoonlijk vind ik het het geld dubbel en dwars waard om nu te weten dat ik niet al met beleren haar rug ga verknoeien :)

Om te oefenen de eerste paar keer zou je natuurlijk altijd op stal kunnen proberen een zadel te lenen dat redelijk ligt, puur even voor het wennen, wel zo handig als er gepast moet worden daarna :D

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 11:07

Voor het kennismaken heb ik via MP een goedkoop zadeltje gekocht, ding was 60 euro, lelijk als de nacht, maar de boom was heel en de kussens netjes gevuld. Deze heb ik gewoon gebruikt tot we er op gingen zitten.

Gezien jij hulp hebt van je instructeur, heeft deze wellicht iets om een start mee te maken, zodat je een zadelmaker kan uitnodigen om het moment dat je paard vertrouwd is met zadel en ruiter. Ik heb van mijn zadelmaker diverse verhalen gehoord waarbij dat nog niet in orde was, waardoor hij zijn werk niet goed kon doen. Zonde van de energie, maar nog erger, stress voor het jonge paard.

xxpaaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 11:09

Toen ik mijn paard inreed\doorreed toen had ik een kuststof zadel van riderpro of zo iets. EN die was maar 200 euro. En zat een verwisselbaren boom in. Maar daar was dan niet zo erg als ze om klapt.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 11:13

ik heb een verstelbare zadel van ainsley, deze kan je met een sleutel verstellen op de milimeter
super handig als ze in bouw veranderen en dat gaat sneller dan je denkt

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 11:14

Toen mijn merrie net 3 was had ik een wintec met verwisselbare boom, handig dacht ik..
Na 3 tot 4 weken paste hij al niet meer.
Zadelmaker zei toen dan kun je de boom makkelijk verwisselen.
Dus ik een nieuwe bredere boom halen, maar die was dan weer tw breed voor haar.
Ze had dus een tussenmaatje.
Daarbij kwam nog, mocht de bredeee boom wel passen, moest ik ook het zadel van de achterkant nog aanpassen.
Uiteindelijk allemaal niet handig en ik heb hem ook weer snel weggedaan.

Over standaard kieffer zadels ben ik erg tevreden.
De meeste kieffers hebben een boom die bijna elke zadelmaker op maat kan maken aan de schoft van je paard.
Ook zijn die zadels natuuelijk in vulling aan te passen.
Zo'n boom verbreden zal je elke keer 40 tot 50 euro kosten.

Mijn vorige zadel heb ik twee keer aan laten passen.
Daarna ben ik overgestapt op dressuur en die ook op haar aan laten passen.
Werkt allemaal top.

Orsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-14 22:07

Bedankt voor de tips!
Zadelmaker heb ik ook in de buurt, en vrijwel iedereen maakt gebruik van hem hier op stal. Dus ook daar zal ik voor advies langs gaan. Hij komt regelmatig met zijn busje langs vol zadels.

@ dorientjuh: alles gaat op het tempo van mijn paard. Als dadelijk blijkt dat hij er niet klaar voor is, gaat er ook niemand op. Dit kan ik nu nog niet inschatten maar zie ik pas zodra ik straks dingen van hem ga vragen. Hij staat nu in de opfok en kent alleen het poetsen, wandelen en voetjes geven.. Hij is erg braaf en relaxt en pikt nieuwe dingen goed op. Maar ik zal hem sowieso nog eerst aan veel moeten laten wennen voordat er een ruiter op zit. Dus dan ben je al een tijdje verder! We zien hoe het gaat. Hij hoeft geen grandprix te lopen straks, alleen lekker relaxt naar buiten met hem. Binnenwerk gewoon de basis, verder niks. Ontspanning staat bij mij voorop. Dus maak je geen zorgen om zijn leeftijd, die houden we in de gaten.

Maar informeren kan nooit kwaad op harnachement basis. Wil niet zeggen dat hij direct een zadel erop gesleurd krijgt en ik per direct erop wil. Wil gewoon al wat in huis hebben.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 09:24

Het gaat mij niet zozeer om het mentale, al hoewel dat ook vaak overschat wordt, maar het lichamelijke. Elk paard is pas volgroeid als hij 6 jaar is. :)

wumdydumpy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 09:28

Divoza heeft ook een meegroei plan voor jonge paarden en zadels. Je zou ook daar eens kunnen informeren hoe dat in zijn werk gaat.

Miepp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 09:29

Ik zou ook gaan voor een tweedehands zadel.
Ik heb voor mij (toen) 3,5 jarige paard een nieuw zadel aan laten meten. Was er binnen een jaar uitgegroeid, en nu hij 6 is ben ik aan het 3e zadel..

Als je opzoek bent naar een tweedehands, ik heb er nog een te koop ;)

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 09:30

Ze is nog niet eens begonnen.
Is zich nu alleen maar terdege aan het voorbereiden op het moment dat het dier een zadel op krijgt.
Naar mijn idee omdat ze alleen het beste wil voor haar paard.
Ook voor het zadelmak maken dus nog zonder ruiter is een goed passend zadel van belang.
Wanneer ze begint is aan haar zelf.
Ik denk niet dat ze niet weet wanneer je zou kunnen beginnen met inrijden.
Want als ik deze voorbereiding zie heeft ze zich wat betreft de leeftijd ook wel in gelezen.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 09:30

Ik zou voor een wintec gaan.. Omdat:

*makkelijk de boom te wisselen
*makkelijk op maat te maken voor bijna ieder paard
*van kunststof, dus je ziet niet elk krasje (die met een jong paard best snel gemaakt zijn)
*niet zo zwaar, is makkelijk met zadelmak maken
*goedkoop (nieuw €700)
*makkelijk door te verkopen

En als je paard een jaar of 7/8 is een mooi leren zadel op maat maken van het merk dat je mooi vind :D

Ejena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 12:22

Ik zou voor een wat goedkoper zadel gaan met een verwisselbare boom.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 12:30

Ik zou zelf voor boomloos (barefoot) gaan.
- makkelijk op maat te maken
- ''groeien'' met het paard mee
- lekker licht (goedkope zijn kunsstof)
- je zit er lekker vast in.
- makkelijk door te verkopen! (zelf zit ik nu met een 3 jaar oude wintec van nieuw 395 die ik er voor 75 op heb staan al een tijdje te leuren. Een barefoot van nieuw 325 euro krijg je na 1 a 2 jaar nog verkocht voor 150 / 175 euro
- goedkoop ( 325 euro nieuw, voor een kunstof!)