Zijn leren halster echt zoveel steviger als nylon ?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Shayla

Zijn leren halster echt zoveel steviger als nylon ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-14 20:07

Mijn "probleem" is het volgende.....

Mijn 2 tinkerhengsten (volle broers van 2 en 7 jaar oud) lopen samen in de wei. Heel gezellig natuurlijk voor de mannen en natuurlijk horen daar stoeipartijen bij.

Echter begint de 2 jarige nu veel meer lef te krijgen tegenover z'n grote broer en worden de stoeipartijen steeds heftiger. Heerlijk om te zien natuurlijk :D

De heren in kwestie tijdens een stoeipartij :
https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/ ... 4408_n.jpg

Alleen deze stoeipartijen kosten me nu gemiddeld 3 halsters in de maand...... het varieert van losse stiksels tot gebroken gespen. En ik begin langzaam aan door m'n reserve voorraad halsters heen te gaan :+

Nu zat ik eraan te denken om leren halsters te kopen, maar kunnen leren halsters deze stoeipartijen wel aan ?
Een beetje leren halster kost al snel € 40 dus om nou € 80 tot € 100 uit te geven aan halsters waarvan ik niet weet of ze het overleven vind ik een beetje duur.....

Ik heb al zitten denken aan halsbanden, maar dat vind ik ook een beetje groot risico ivm het stoeien....
Zonder halster in de wei vind ik ook niet zo'n optie omdat ze soms denken dat het gras bij de dames aan de overkant groener is...... en dan wil ik ze wel normaal uit het weiland kunnen halen.....

De heren tussen de dames _O-
https://scontent-b.xx.fbcdn.net/hphotos ... 0548_o.jpg

Dus wie o wie heeft er ervaring met de levensduur van leren halsters in combinatie met stevige stoeiers ? :D

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 20:10

Ik ben zelf erg te spreken over een derde optie namelijk de kunststof Tekna halsters, maar ik zou je niet kunnen vertellen of die ook echt dit geweld aankunnen :D Wel zijn ze lekker soepel, kunnen ze goed tegen water en zijn ze denk ik minder duur dan leer.

Kaus

Re: Zijn leren halster echt zoveel steviger als nylon ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 20:12

Ik heb al 3,5 jaar een nep leren halster van Tekna en die ziet er nog uit als nieuw.
Super kwaliteit dus.

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 20:13

Miss heb ik er overheen gelezen , maar kunnen ze niet zonder halster de wei op ?

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-14 20:13

Oke bedankt ! Die vallen nog uit te proberen dan ;)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 20:14

Leer is juist minder stevig dan nylon. Leer wordt juist vaak gebruikt omdat het veiliger is, omdat het sneller breekt volgens mij. Maar als je zegt dat de gespen kapot gaan dan maakt het sowieso niet uit of de halsters van leer of nylon zijn.
Maar ik blijf het toch eng vinden, halsters om in de wei, en al zeker tijdens stoeipartijen. Stel ze blijven eens met de halsters aan elkaar haken, dat kan slecht aflopen. Is het geen idee om de halsters gewoon bij de poort te hangen, en aan te leren om bij de poort stil te blijven staat totdat ze het halster om hebben, elke keer als ze de wei uit gaan? Die van mij heb ik dat ook geleerd; eerst halster om, snoepje, en dan netjes meelopen.

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-14 20:15

faunty schreef:
Miss heb ik er overheen gelezen , maar kunnen ze niet zonder halster de wei op ?

Shayla schreef:
Zonder halster in de wei vind ik ook niet zo'n optie omdat ze soms denken dat het gras bij de dames aan de overkant groener is...... en dan wil ik ze wel normaal uit het weiland kunnen halen.....

De heren tussen de dames _O-
https://scontent-b.xx.fbcdn.net/hphotos ... 0548_o.jpg

;)

Miesemuisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 20:16

ik heb geen tips voor je over halsters, maar wat heb ik gelachen om die foto van je paarden tussen de koeien _O-

sorry voor het offtopic :=

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 20:17

Ah , precies in dat enen stukje dat ik niet gelezen had ! 8)7 slim van me !

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-14 20:18

8nnemiek schreef:
Leer is juist minder stevig dan nylon. Leer wordt juist vaak gebruikt omdat het veiliger is, omdat het sneller breekt volgens mij. Maar als je zegt dat de gespen kapot gaan dan maakt het sowieso niet uit of de halsters van leer of nylon zijn.
Maar ik blijf het toch eng vinden, halsters om in de wei, en al zeker tijdens stoeipartijen. Stel ze blijven eens met de halsters aan elkaar haken, dat kan slecht aflopen. Is het geen idee om de halsters gewoon bij de poort te hangen, en aan te leren om bij de poort stil te blijven staat totdat ze het halster om hebben, elke keer als ze de wei uit gaan? Die van mij heb ik dat ook geleerd; eerst halster om, snoepje, en dan netjes meelopen.

Het meelopen is het probleem ook niet hoor ;)
Beide heren lopen netjes los mee naar stal en gaan zelf hun boxen in. De boxen zitten direct aan de wei vast dus we hoeven alleen maar de bocht om.

Zoals ik al zei willen de heren nog weleens gaan buurten bij de dames naast de wei. En dan valt het niet altijd mee om ze te pakken te krijgen.

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-14 20:19

Miesemuisje schreef:
ik heb geen tips voor je over halsters, maar wat heb ik gelachen om die foto van je paarden tussen de koeien _O-

sorry voor het offtopic :=

Leuk he... we moesten zelf echt 3x kijken van zien we het nou goed.....de dames hadden er geen problemen mee, maar ze begonnen de waterbak toe te eigenen...... en dat vonden wij weer niet zo geslaagd ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 20:25

Waarom zou een band gevaarlijker zijn dan een halster? Band blijven ze minder makkelijk hangen dan een halster.

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-14 20:27

Ja dat dacht ik ook..... maar dan kom mn man langs en die begint dan gelijk over : Ja maar als ze blijven hangen..... dan wurgt de een de ander......

En die maakt me dan weer aan het twijfelen..... :=

Banden hebben we hier genoeg hangen van de koeien namelijk.....

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 20:27

Of als ze zo makkelijk meelopen; gewoon een halstertouw om de nek leggen en terug brengen naar de wei?
En anders zou ik ook voor de halsband gaan :j

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 20:30

Ik heb een keer een paard gezien die zichzelf vast had getrokken met een band om, en bezig was zichzelf op te hangen. Die banden knappen lang niet zo snel en ik zou dat niet aandurven...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 20:31

Shayla schreef:
Ja dat dacht ik ook..... maar dan kom mn man langs en die begint dan gelijk over : Ja maar als ze blijven hangen..... dan wurgt de een de ander......

En die maakt me dan weer aan het twijfelen..... :=

Banden hebben we hier genoeg hangen van de koeien namelijk.....

Ze kunnen elkaar niet meer wurgen dan met halster denk ik gezien het in wezen aan dezelfde plek zit.

Eentje die zich met band wurgt, doet dat ook met halster.

Farome

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 20:35

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 20:37

Tsjah ik zou ze dan toch zonder halster buiten zetten. Van dat halstertje trek kunnen ze lelijke blessures oplopen. Vooral bij het gedeelte de atlas en draaier.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 20:39

Ik zou gewoon geen halsters doen.. Ik vind het wat raar dat de hengsten, als ze echt willen, bij de weide van de dames kunnen komen. Je kunt beter je omheining beter beveiligen en daar geld aan besteden dan aan halsters.. Want als de omheining doorbreek proof is heb je ook geen halsters nodig :).

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-14 20:53

Ayasha schreef:
Ze kunnen elkaar niet meer wurgen dan met halster denk ik gezien het in wezen aan dezelfde plek zit.

Eentje die zich met band wurgt, doet dat ook met halster.

Een halster zit om het hoofd en een band echt om de keel.... dus op dat punt wurgt een halsband eerder dan een halster ;)

RianneH schreef:
Ik heb een keer een paard gezien die zichzelf vast had getrokken met een band om, en bezig was zichzelf op te hangen. Die banden knappen lang niet zo snel en ik zou dat niet aandurven...

Nee daarom juist.... ze zijn vele malen breder dan een gewoon halster en daardoor ook steviger.....

D_Desteny schreef:
Tsjah ik zou ze dan toch zonder halster buiten zetten. Van dat halstertje trek kunnen ze lelijke blessures oplopen. Vooral bij het gedeelte de atlas en draaier.

Bedankt voor de tip ! daar heb ik eigenlijk nooit echt bij stil gestaan.

Xloveskanjer schreef:
Ik ken pony's die wel eens gaan hangen aan hun halster, halster die je vast moet klippen aan de zijkant (http://www.ej.nl/products/10000032/3710 ... LEJECK+FUN ) gaan sneller kapot dan degene die je zo vastmaakt: http://www.ej.nl/products/10000032/3710 ... CONTROLLER

Ook jij bedankt voor de tip ! Vaker is het het nylon wat los heeft gelaten dan dat de clips kapot zijn ;)

ElineS schreef:
Ik zou gewoon geen halsters doen.. Ik vind het wat raar dat de hengsten, als ze echt willen, bij de weide van de dames kunnen komen. Je kunt beter je omheining beter beveiligen en daar geld aan besteden dan aan halsters.. Want als de omheining doorbreek proof is heb je ook geen halsters nodig :).

De wei is prima beveiligd, de mannen staan al die tijd al achter het zelfde draadje. Maar het gebeurd wel eens dat iemand vergeet om de klok weer aan te zetten na het heinen, of ze pakken hun kans tijdens het heinen..... gebeurd misschien 1 a 2 x per jaar.....

De dames zijn in dit geval melkkoeien en geen merries ;) (Zie foto) De koeien hebben er niks van zoals je ziet en de heren laten de koeien ook gewoon met rust.... om ze daarvoor achter een meters hoge omheining te zetten alsof het levensgevaarlijke tijgers zijn vind ik een beetje ver gaan :D Mochten ze er tussen lopen dan lopen ze weer tussen draad.
Ze moeten heel wat versieren willen ze bij de weide van de merries kunnen komen ;)
Laatst bijgewerkt door Shayla op 28-07-14 20:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-14 20:55

Zo en nu even apart antwoord ;)

Ik denk dat ik ze dan inderdaad beter zonder halster kan laten lopen.
M'n portomonee vind dit anders een duur grapje worden zei hij net tegen me _O-

Mochten ze een keer in het verkeerde weiland lopen doet een bakje brok wonderen en staan ze zo bij je. ;)

Bedankt voor de tips allemaal !

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 21:08

Shayla schreef:
Zo en nu even apart antwoord ;)

Ik denk dat ik ze dan inderdaad beter zonder halster kan laten lopen.
M'n portomonee vind dit anders een duur grapje worden zei hij net tegen me _O-

Mochten ze een keer in het verkeerde weiland lopen doet een bakje brok wonderen en staan ze zo bij je. ;)

Bedankt voor de tips allemaal !

Wijs besluit! Achter de oren zijn ze al zo gevoelig een blessure daar wil je echt niet hebben. Als mijn paard met een ander staat die graag aan het halster trekt doe ik hem vanaf dan ook af. Tip van mijn fysio overigens.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 21:10

Halsters kan je bij de agradi al kopen voor € 2,54 als je er 10 neem, die zijn wat dunner dus als het stiksel los laat leg je hem zo even onder het naaimachine en gaat de clip kapot dan doe je er een karabijnhaak aan.

Snap de voor en tegens trouwens wel hoor. ;)

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 21:13

Haha, sorry, ik dacht dat het merries waren en vond het al zo onverantwoord, hengsten die met enige moeite bij de merries kunnen komen :P.. Maar koeien kunnen ze niet drachtig maken haha.

Leren halsters zijn wel steviger, maar ik zou het eng vinden.. Juist doordat het niet knapt. Straks haken ze met iets achter het leren halster en het knapt niet zoals het nylon.. Dat kan behoorlijk eng zijn.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 21:19

Je kan ook kiezen voor de speciale weidehalsters. Die knappen niet en kan je wel weer uit het land vissen en opnieuw om doen. Je hebt die met elastiek en met een speciale haak die openknapt. Of niets, dat kan ook natuurlijk ;)