Geschikte peesbescherming

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

fortune

Geschikte peesbescherming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-14 17:25

Laatst heeft mijn merrie(11) een peesblesure gehad en raadde men DA 3in1peesbescherming aan om dat ze zouden steun gegeven. Intusse weet ik wel beter en ben ik gewoon op zoek naar geschikte goed ventilerende PB. Ik heb een tijdje met BR PB gereden, maar ook deze warden te warm. Iemand een idee of ervaring?
Ik heb nog een vraag: mijn merrie tik enkel met de achterbenen aan, zou ik dan ook met voorse PB rijden? Enkel met in het bos te rijden is het noodzakelijke.

Alvast bedankt! ;)

troi

Re: Geschikte peesbescherming

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 17:27

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 17:29

Inderdaad, wat troi zegt, een goed topic!

En misschien even op je spelling letten ;), dit leest erg onduidelijk

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 17:33

Ik heb deze van Compositi:
Afbeelding
Pessoa heeft ook zo'n soort beschermer in het assortiment.
Mij bevallen ze prima. Ik heb ze nu 3 jaar en gebruik ze vrijwel dagelijks.

fortune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-14 17:39

ow ja srr typ mss te snel

die Compositi heb ik gezien zijn wel nogal zacht/soepel. Geen problem?

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 17:43

Nee hoor, althans niet voor mijn paard. Ik ben bang dat peesbescherming die warmte vast houdt meer kwaad doet. Het klopt overigens wel dat ze soepeler zijn dan de meeste peesjes.

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 18:01

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 18:18

Maar nou zijn Dalmars niet de crossbeschermers die ik meteen zou aanraden, omdat die nog wel eens wondjes willen geven.

Belangrijkste is inderdaad dat de pezen zo koel mogelijk blijven.

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 19:12

Ik heb ze bij verschillende paarden gebruikt en nog nooit last van wondjes gehad.
Welke zou jij aanbevelen? Moet binnenkort weer op zoek naar nieuwe.

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 19:16

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 19:22

de reden dat je DA 3-in-1 aanraad heeft te maken met het feit dat die onder de kogel door gaan en zo eventueel steun zouden kunnen geven.
"Gewone" of "ventilerende peesbeschermers, geven geen steun, maar beschermen alleen tegen aantikken. Dus als je paard dit niet doet, kan je ze beter aflaten als je schrik hebt voor oververhitting van de pezen.

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 19:30

maaikiemike schreef:
Ik heb ze bij verschillende paarden gebruikt en nog nooit last van wondjes gehad.
Welke zou jij aanbevelen? Moet binnenkort weer op zoek naar nieuwe.

Ik heb crossbeschermers puur en alleen voor het crossen en als het goed is zijn dit weekend mijn nieuw bestelde Styles binnen. Dat zijn hele goede beschermers waar veel crossers mee rijden en die werden mij aangeraden, heb ze nog nooit eerder gehad. De PE's zijn wat leuker qua prijs en hebben net zulke ventilatiegaten als Dalmar, die worden steeds meer door niet-crossers gebruikt. Het ligt er natuurlijk ook per paard aan hoe ze zitten, maar ik durfde de Dalmars bij mijn schimmel die al wondjes krijgt van de neusriem en het halster niet aan en ze werden mij daarom ook afgeraden.

Op SGW staat vaak een standje van Canter Equipment of de Eventingshop, daar kan je bij passen.

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 00:26

Dank je voor je antwoord mistid.
Styles was me ook al opgevallen. Heb nog geen hoge nood, maar zal geen jaar meer duren.

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 00:59

Fortune waarschijnlijk zegt je dierenarts niet voor niets dat je met 3-in-1 beschermers moeten rijden, zoals eerder is gemeld is dit in verband met de band die onder de kogel doorgaat. Dat voorkomt in bepaalde mate dat je paard door de kogel zakt. Ik zou zeggen overleg even met je dierenarts of de 3-in-1 beschermers echt permanent aanbevolen is. Mijn paard heeft een zware peesblessure gehad en ik kom nooit meer eronderuit om met bandages te rijden. Maar dat is uit oogpunt om mijn paard heel te houden. Dat vind ik veel belangrijker dan dat het warm wordt, heeft mijn dierenarts ook aangegeven. Ik koel de benen wel altijd goed na het rijden.

Dalmars vind ik overigens ook wel fijne beschermers, maar geven absoluut geen steun met betrekking het doorzakken van de kogel. En je paard moet een niet al te gevoelige huid hebben en het been moet wel aan standaardmaten voldoen om mooi te zitten.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 11:51

Als het inderdaad om het gebied onder de kogels gaat, dan zijn sliding boots misschien een betere optie. Ik kan me voorstellen dat je dierenarts die niet kent, ze worden in de Western-sport gebruikt.
Afbeelding

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 11:53

Myca: beschermen die 'sliding boots' ook tegen het aantikken?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 11:56

@myca: het gaat niet om het gebied onder de kogels te beschermen tegen aantikken. Als je pezen wil steun geven, dan heeft dit alleen zit als de bandage onder de kogel door gaat. En liefst Tapen ipv bandageren, alleen is dat laatste praktisch niet haalbaar om telkens te doen.

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 11:56

Ik heb ivm een peesblessure de Trizone Allsports besteld. Ze zijn gister binnengekomen. Ben heel benieuwd!

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 11:59

Ze zijn natuurlijk eigenlijk bedoeld om de kogels te beschermen bij een sliding.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 12:08

ja ok, de beschermers die jij toont wel, maar daarover had ik het niet als ik zei dat een beschermer onder de kogel door moest gaan.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 10:27

Als je echt 3-in-1 beschermers moet gebruiken zou ik kijken naar Indra. Ik gebruik deze al jaren naar tevredenheid en vind ze tot nu toe de minst warme beschermer.

Afbeelding

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 10:36

Ik gebruik voor mijn merrie met peesblessure de new aitflow beschermers, en ze blijven echt koel.
Heb ook veredus beschermers die zouden ademen maar die blijven gewoon warm.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 10:52

Ik heb mijn inspiratie ook gehaald uit bovenstaande topics, erg nuttig trouwens.
Ik ben gegaan voor de PE aircooled boots http://www.eventingshop.be/catalog/prod ... cts_id=265

Voor mijn fjord die zichzelf vooraan steeds schieffels maakte door aantikken. Vind ze super, goed licht materiaal, zachtjes voorgevormd, snel aan en af en algehele bescherming voor het pijpbeen. Ik gebruik ze voor alles (dressuur, strandritten, springen, mennen(al zit dat er nu even niet in)) en er staat geen zweet op de benen.

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 12:17

Prinsesj, deze heeft mijn dierenarts ook expliciet genoemd. Daarmee zijn er testen gedaan ivm door de kogel heen kunnen zakken na blessures. En mijn dierenarts zei dat hij deze dan zou adviseren.

Volgens mij lezen er heel veel mensen erover heen dat het om een blessure paard gaat waar de beschermer onder de kogel door moet om steun te geven. Sommige antwoorden reageren alleen op de warmte opgebouwd onder de beschermer

fortune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-14 14:27

Wat dachten jullie van Professional's choice?