[WN] Zadeltassen voor of achter, wat is handiger?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Zadeltassen voor of achter, wat is handiger?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-14 11:10

In september ga ik 10 dagen met mijn haflinger naar de Veluwe om vooral in de bossen te rijden. Nu ben ik een beetje aan het rondkijken naar zadeltassen en zie verschillende mogelijkheden.
Het is vooral voor wat te eten en een klein flesje drinken.

Wat zijn de voor- en nadelen van de verschillende tassen?
Tassen voor achterop vind ik vaak te groot, maar banaantasje is dan wel weer handig.
En tassen voor over de knop, zit dat bij je eigen benen niet in de weg?
Ervaringen en foto's zijn welkom :j

Latruda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 11:12

Ik heb ze voor aan de knop.
Maar dat is dan vooral voor tijdens het rijden. Ik ben nl
Niet soepel genoeg om me om te draaien om iets achter weg te pakken.
Maar als je tijden pauzes stopt en er af gaat maakt het niet uit.

Bij mij zitten ze iig niet in de weg.

Anoniem

Re: Zadeltassen voor of achter, wat is handiger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 11:22

Ik rijd niet western maar heb zadeltassen die achter moeten. Maar ik maak ze altijd voor vast. Dan kan ik beter erbij en opzoek. Nadeel wel dat ze tegen je benen aan kunnen klotsen als ze niet volgepropt zitten.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 12:06

Ik heb kleine tassen voorop. Dat zit zeker niet bij mijn benen in de weg, eerder bij je handen als je die laag hebt. Wel letten of er onderop nog den ringetje zit, dan kun je die aan het zadel maken tegen het klapperen.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 12:37

Ik heb beide,

Achter:

Afbeelding

Voor:
Afbeelding

Voor is wat makkelijker om even snel een flesje in te stoppen. Maar achter ligt stabieler. Ik pak voor langere ritten eigenlijk altijd die voor achter, knoop ik ook heel makkelijk een regenjas op. Zit bijvoorbeeld standaard hoevekrabber, mini-EHBO set etc in.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 21:55

Het is maar net met welk doel je welke tassen wilt gebruiken. Ik heb voortassen, voor klein spul. Je kunt gemakkelijk iets pakken en het zit zeker niet in de weg en ligt stabiel. Achter mijn zadel bind ik vaak een jas of trui. Ik heb een trailzadel dus veel mogelijkheden.

Waar zit je twijfel?

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 21:57

wat wil je allemaal meenemen? ik heb een banaantas van Dabo en ben verbaasd wat daar allemaal in past vaak.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 22:01

Het staat er toch bij? Wat te eten en drinken. Klein spul dus. :)

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 22:03

Ik heb tassen voor op de knop :) Heb ze dan nog extra vast aan de zijkanten van het zadel zodat hij niet alle kanten op gaat. Werkt prima zo! Ik stop er altijd een flesje water in, wat te eten, kaart (bij rijden in groot gebied), m'n telefoon en dat is het wel.

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 22:17

Hier ook een zadeltas van dabo :)
Ik heb hem achter, ideaal voor langere ritten omdat hij steviger ligt. Wel oppassen met het gewicht omdat het toch op je pony 'bonkt', maar dat is zowel voor als achter. Mijn ervaring is dat zadeltassen achter stabieler liggen, er kan meer in (ideaal dus voor de langere ritten). Voor is makkelijker qua pakken. (hoewel mijn pony weet baas in zadeltas=misschien eten voor mij en dus heel braaf stilstaat :D ) maar ik vind dat voor meer ophoog waait.

Ik rijd trouwens met een dressuurzadel

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-14 17:45

Mooie tassen Gaucho! Waar heb je die achtertassen vandaan? Ze zitten hoger dan de meesten die ik zie en dat lijkt me wel prettig.

Ik heb van mijn ouders tassen voor voorop gekregen :D
Met aan de ene kant 2 houders voor flesjes en aan de andere kant een tasje voor klein spul.
Kunnen met ringetjes vastgezet worden, dus dat is wel prettig. Binnenkort maar eens gewoon thuis proberen :j

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 18:05

Country Mill, waren niet heel duur en bevallen mij wel erg goed.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 07:33

Om te beginnen: superleuk dat je dat gaat doen! Veel plezier!

Zadeltassen heb ik ook, zowel voor als achter. Die achter het zadel heb ik ook ooit gekocht met het zicht op lange buitenritten. Maar in de praktijk liggen ze nu eigenlijk maar ongebruikt in een lade :D

Dat komt omdat ze wel handig zijn om wat grotere dingen in op te bergen. Maar tijdens een rit vind ik zo'n klein tasje voor om de knop toch wel handiger om ff snel iets te pakken. En voor mij is zo'n zadelknop-tas groot genoeg voor die paar spullen die ik mee neem. Overigens ben ik in de zomer hoogstens een paar uurtjes onderweg, dus geen hele dagen ofzo.

Aandachtspuntje bij zo'n zadelknop-tas: bij mijn nieuwe zadel schiet deze tijdens een snel galopje nog wel eens van de knop af := Omdat ik het zo irritant vind dat ik daar elke keer op moet letten, rij ik sinds kort met gewoon een heuptas om :)

Een banaantas heb ik ook nog (van Dabo), maar die past helaas niet om mijn westernzadel.

Edit: wat ik bij me heb in zo'n voortas:
portemonnee, hoevenkrabber, gps, stro touwtjes, sultana, plastuit, paar paardensnoepjes, soms een noodverbandje, soms een flesje water. Telefoon draag ik altijd op mijn lijf tijdens buitenrit.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-14 07:51

Heuptasje neem ik ook mee inderdaad. Een rugtas snijdt, dus daar ben ik snel vanaf gestapt :+

Schieten ze ook van de knop af als je ze bevestigd aan de ringen van je zadel? Ik wil het ook zeker eerst gaan proberen als ze binnen zijn.
Wat ik mee wil nemen is inderdaad portemonnee, iets te eten (sultana, snelle jelle), flesje water, hoevenkrabber, als het past een regenjasje bij regenvoorspelling, snoepjes, mobiel, kaart van het gebied.
Strotouwtjes is ook wel een goeie!
Toch iets meer dan alleen eten en drinken als je er over na gaat denken :=

Ik ga inderdaad ook geen hele dagen weg. Maar zeker wel een paar uur. En misschien wel af en toe een dagtocht. Maar dat zal 1 misschien 2x in de vakantie zijn.

Bedankt voor de tips tot nu toe! De voorpret is al bijna net zo leuk als de vakantie :D

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 07:57

Amanda schreef:
Schieten ze ook van de knop af als je ze bevestigd aan de ringen van je zadel? Ik wil het ook zeker eerst gaan proberen als ze binnen zijn.

Die van mij zat inderdaad niet met ringen vast, nu je het zegt :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-14 08:04

Dan hoop ik dat dat al scheelt. Degene die ik heb besteld hebben een bevestigingsmogelijkheid aan ringen, waardoor het stabieler schijnt te zijn. Maar dat ga ik toch echt eerst uitproberen. En anders worden het strotouwtjes :))

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 08:07

Gaat helemaal goed komen! Waar verblijf je eigenlijk?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 08:08

Zadeltassen aan de voorkant zijn inderdaad praktischer als je snel / makkelijk iets wilt kunnen pakken.
En je hebt natuurlijk de keuze uit verschillende modellen en maten :j

Goede tassen hebben veel bevestigingspunten zodat je ze heel stevig aan je zadel vast kan sjorren om klapperen (zoveel mogelijk) te voorkomen. Tassen met verschillende vakjes zijn daarbij ook erg handig zodat kleine spulletjes toch goed stevig opgesloten zitten en je niet te veel hoeft te zoeken naar bvb. een brokje voor je paard onder je pakje Sultana, flesje, sleutels en GSM. (Die je overigens altijd beter op je lijf kan dragen voor het geval van je paard gescheiden raakt!).

Ik vind zelf voortassen alleen heel erg in de weg zitten bij mijn handen / teugels, heb dan veel liever achtertassen want daar heb je geen last van.

Maar dat is persoonlijk, hele volksstammen schijnen voortassen niet irritant te vinden :P

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-14 08:16

Gsm in broekzak. Check. Is inderdaad wel een beter plan :j

Voor in de weg zitten heb ik ook aan gedacht. Maar scheelt dat ik voor buiten gesloten teugels heb en met een lang teugeltje rijd. Maar ook dat moet ik gewoon even van tevoren uitproberen :D
Die ik nu heb gekocht (gekregen) heeft aan de ene kant 2 houders voor flesjes van een halve liter. En aan de andere kant 2 vakken. Een grote en een kleinere.

Zijn deze.
Citaat:
Deze tas, speciaal uitgedacht voor trektochten en langen wandelingen, is te plaatsen op de voorboom van uw western- of stockzadel doormiddel van een centrale opening, maar kan ook bevestigd worden aan de achterkant van de achterboom.
Ringen om de tas stevig vast te kunnen maken.
Van polyester 600 deniers, een groot vak aan de ene zijde op een opgevulde ondergrond met daarop een kleiner vakje, beide vakken met ritssluiting.
Aan de andere zijde, een opgevuld dubbel vak voor de veldflessen, die doormiddel van elastiekjes op hun plek worden gehouden.
De veldflessen zijn van HDPE voedingsgeschikt materiaal (zeer stevig polyethyleen) met drink dopje en een inhoud van 500 ml elk.

Afbeelding

Latruda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 09:05

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 10:03

Ik rij sowieso in principe altijd met teugels in een licht boogje, maar vind het echt vre-se-lijk irritant als die teugels niet gewoon lekker langs / tegen de hals hangen maar er van die knobbels van tassen in de weg zitten, brrrr.

Wanneer je een tasje hebt dat achter je knop verdwijnt zeg maar dan is het prima, maar het hangt eigenlijk altijd precies ter hoogte van waar je hand overgaat in teugels en zit daarom altijd in de weg, dat je teugels er omheen moeten of dat je je teugels raar actief vast moet gaan houden om niet met die tassen in de knoop te komen.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 10:18

Ik laat juist mijn handen op die tassen rusten en dan vallen de teugels gewoon langs de hals.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 00:08

Tassen die aan de ringen van je zadel kunnen liggen stabiel.
De spullen die jij noemt passen echt makkelijk in je tas.
Voor een kaart zou ik een map kopen, bv een van Ortlieb of een goedkoper variant. Die kun je om je knop binden of met een 'skipasroller' aan je trui maken zodat je deze niet vast hoeft te houden maar er wel af en toe bij kunt pakken zonder veel moeite. Zo is je kaart beschermd tegen regen en vuil en gaat het ook niet kapot bij de vouwen zoals het zou doen als je het opgevouwen in je tas wilt bewaren.
Mobiel altijd op je lijf dragen inderdaad, is veel veiliger.
Verder is een mes ideaal (en vervangt naar mijn mening een hoevenkrabber).

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 00:38

Ik heb een dekje met zadeltassen van Decathlon.

http://www.decathlon.nl/zadeldek-sentie ... 04417.html

Dat past alleen onder een veelzijdigheidszadel, niet onder western of dressuur. Ligt mooi stabiel en de vliegendeken gaat er gewoon overheen. Nadeel vind ik wel dat het een beetje schuurt: de vacht/haren zijn onder de achterrand van het dekje en de tassen wat korter. Er kan verrassend veel in:
dun touwhalstertje met halstertouwtje, zakmes van de Mensport (zit een hoevenkrabber in), strotouwtje, papiertje met de mobiele nummers van mijzelf en mijn vriend, peentje, pakjes capri-sun, per stuk verpakte stroopwafels of een broodje, kaart.
Omdat ik altijd een stevige riem aan mijn rijbroek heb, heb ik mijn mobieltje in zo'n speciaal tasje daar aan hangen. Een simpel tasje (bij de Blokker/Hema gekocht en bedoeld als cameratasje) hang ik er soms ook aan als het zo warm is dat ik geen bloes of bodywarmer met zakken wil dragen. Daar zit dan in: auto/huissleutel, wat geld, evt een kaartje van de route, sigaretten en aansteker (ehh, ja). Ik vind dat prettiger zitten dan een banaantas om je middel, maar ieder zijn ding.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 00:45

Lastige van 2 flessen aan 1 kant is het netjes in balans houden van je tas. Er moet vrij veel tegenwicht in de andere kant en als je eigenlijk alleen lunch er in wil hebben hangt het makkelijk scheef. Daarnaast toont deze tas behoorlijk breed (massaal) voor een voortas en dat zit snel in de weg.