bit zonder hoofdstel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

ikkebenhier

bit zonder hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-14 20:59

Ik heb vroeger een amazone zien springen met een bit, maar zonder hoofdstel.
Het bit bleef in de mond zitten door een riempje achter de kin dacht ik.
Ik ben niet zeker, maar ik dacht dat het een amerikaanse amazone was (maar kan ook zijn dat ze niet amerikaans was).

Nu was mijn vraag: Weet iemand hoe dat werkt, zo een 'hoofdstel' zonder hoofdstel?
En weet iemand welke amazone dit was?

Misschien als het 'veilig' is, wil ik het bij mijn paard proberen omdat hij zo een gevoelige huid heeft op zijn hoofd.

pepermunt14

Re: bit zonder hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 21:01

Dit heb ik eens gezien met een spring wedstrijd op tv. Waar had je het gezien?

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 21:01

Ik heb er geen ervaring mee, maar ik kan wel zo een voorbeeld vinden van zo'n bit:

Meroth Leatherbit

Afbeelding

Tess_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 21:02

Hoogstwaarschijnlijk is het de springamazone die met een leren bit reed. Heb de foto regelmatig voorbij zien komen.

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-14 21:04

geen idee waar ik het had gezien.
Op tv een paar keer denk ik.
Heb het net even gegoogled.
Het ziet er naar uit of het alleen met een lederen bit werkt...
Weet iemand of het ook met een gewoon bit zou kunnen?
Of weet iemand welke werking zo een lederen bit heeft?

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 21:07

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 21:09

Een lederen bit gaat door de mond en gesp je (vrij strak als je zonder hoofdstel rijdt) onder de kin vast.
Het lederen bit vormt zich naar de mond. Ik rijd zelf ook met lederen bit maar dan wel met hoofdstel er aan. Ik rij namelijk eigenlijk altijd buiten en ik moet er niet aan denken dat er wat gebeurt en per ongeluk toch het bit uitglijdt. Mijn paard heeft namelijk geen boven- en ondertanden meer dus ook dat speelt in mijn geval mee...
Vindt het zelf een heel vriendelijk bit.

baszo17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 21:10

woow, nog nooit van gehoord!!

wat is het precies,,, en wat voor inwerking...

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 21:10

Een leren bit heeft een zachte inwerking. Het grootste nadeel is dat het soms wat te laag in de mond komt te zitten omdat de kingroeve van sommige paarden te ver naar voren zit.

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-14 21:10

Nickas schreef:
Een lederen bit gaat door de mond en gesp je (vrij strak als je zonder hoofdstel rijdt) onder de kin vast.
Het lederen bit vormt zich naar de mond. Ik rijd zelf ook met lederen bit maar dan wel met hoofdstel er aan. Ik rij namelijk eigenlijk altijd buiten en ik moet er niet aan denken dat er wat gebeurt en per ongeluk toch het bit uitglijdt. Mijn paard heeft namelijk geen boven- en ondertanden meer dus ook dat speelt in mijn geval mee...
Vindt het zelf een heel vriendelijk bit.

Hoe komt dat je paard geen boven en ondertanden meer heeft?

quipje90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 21:11

pepermunt14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 21:11

Die had ik toen gezien.
Dat het toegestaan is. Mij lijkt dat er maar iets kleins moet gebeuren en het bit valt er uit. Lijkt me niet echt veilig in zo'n springwedstrijd

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 21:27

quipje90 schreef:
Heb een topic gevonden waar in dit ook gevraagd was heb je misschien wel iets aan.(ken het zelf niet)
[HAR] 'Hoofdstel' met alleen bit, kinriem, teugel

Grappig, dat is ook mijn topic geweest... was het alweer vergeten :)

Mijn paard heeft geen voortanden meer nadat deze getrokken zijn omdat ze rot waren en ontstekingen veroorzaakten. Hij kan prima grazen zonder tanden. Nadat de tanden getrokken waren, ben ik gaan rijden met een lederen bitje omdat het gewone bit op één of andere manier niet meer lekker in zijn mond lag.

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-14 06:26

gelukkig dat hij gewoon kan grazen!

Ik had gehoopt dat het bit niet in leer was,
want daar is mijn paard namelijk allergisch voor.
Dus ik denk dat het geen goed idee zal zijn om leer in zijn mond te steken...

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 07:09

een allergie op leer, waar aan merk je dat ? heb je dan een kunststof hoofdstel?

Ik had echt nog nooit van zo een bit gehoord! interressant

het opent zelfs nog een overdenking voor onze pony, die de kinderhandjes niet altijd kan waarderen!

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-14 19:49

kwita schreef:
een allergie op leer, waar aan merk je dat ? heb je dan een kunststof hoofdstel?

Ik had echt nog nooit van zo een bit gehoord! interressant

het opent zelfs nog een overdenking voor onze pony, die de kinderhandjes niet altijd kan waarderen!

Als ik in de voormiddag mijn paard had gereden, kon je in de namiddag of s avonds het hoofdstel in zijn hoofd zien staan.
De huid op de plaatsen waar het hoofdstel zat, was helemaal opgezwollen. En de dag nadien was het helemaal kaal en opengeschuurd. Maar dat het een allergie was, hebben we pas na 2 maanden ontdekt (de allergie was ook te zien in zijn bloed).

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-14 15:38

ik heb hem toch maar besteld... (het bit)
Mijn idee is om er van die silicone tape om te doen (ik weet niet goed hoe het noemt, maar het is zo iets geel silicone-achtig om rond het bit te doen).
Maar ik vraag me nu af of het dan niet zijn hele werking verliest?
Mijn paard is niet sterk of moeilijk in de mond, en ik wil het bit vooral in de zomer gaan gebruiken zonder hoofdstel, om de huid op zijn hoofd de kans te geven om te herstellen

Omaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 15:45

Waarom niet een hoofdstel van kunststof dan? Met die tape maak je het bit dikker en het lijkt me dat het leer zo ook niet echt naar de mond kan gaan vormen.. (plus het risico dat hij toch nog in contact komt met het leer en dan raakt hij in zijn mond opgezwollen.. Dat lijkt me niet echt fijn..)

Zoiets bijvoorbeeld:
http://www.horsetopshop.com/Webwinkel-P ... dstel.html

(of is het leren hoofdstel niet de enige reden om dit bit te willen proberen?)

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 15:48

als je er iets om heen wikkelt, pas dan wel op dat dit niet is wat gaat schuren ;)

naast dat het gaat schuren heb je ook nog het risico dat het leer alsnog nat wordt en door de siliconen niet meer goed kan drogen en gaat rotten. kan erg gevaarlijke situaties opleveren.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 15:52

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-14 15:52

Omaro schreef:
Waarom niet een hoofdstel van kunststof dan? Met die tape maak je het bit dikker en het lijkt me dat het leer zo ook niet echt naar de mond kan gaan vormen.. (plus het risico dat hij toch nog in contact komt met het leer en dan raakt hij in zijn mond opgezwollen.. Dat lijkt me niet echt fijn..)

Zoiets bijvoorbeeld:

Ik heb een kunststof hoofdstel.
Vroeger had ik een kunststof van Norton, maar dat was zo 'hard' en vrij stijf, dat het ook erg schuurde. Nu heb ik al meer dan een jaar een super zacht kunststof hoofdstel van goedhard.nl. Ben ik super tevreden mee, maar nu in de zomer als het een tijd heel warm is en hij zweet veel, wordt zijn huid zo dun en gevoelig. Hij verliest het haar op zijn hoofd waar de bakstukken zitte, rond de ogen en waar de neusriem zit. Zijn kaken zijn ook vaak opgezwollen door irritatie.
Daarom wilde ik het bit tussendoor zonder hoofdstel gaan gebruiken, om de huid de tijd te geven om te herstellen.
Maar het bit is ook van leer :s

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-14 15:53

Rije schreef:
Mij lijkt het ook niet echt een goede oplossing voor je probleem wat je nu voorstelt ts... Er zijn zoveel leuke hoofstellen in kunststof te krijgen: https://www.google.nl/search?q=kunststo ... 00&bih=775

Ik heb een kunststof hoofdstel, maar zelfs daar is zijn huid te gevoelig voor in de zomer

Omaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 15:56

ikkebenhier schreef:
Omaro schreef:

Zoiets bijvoorbeeld:

Ik heb een kunststof hoofdstel.
Vroeger had ik een kunststof van Norton, maar dat was zo 'hard' en vrij stijf, dat het ook erg schuurde. Nu heb ik al meer dan een jaar een super zacht kunststof hoofdstel van goedhard.nl. Ben ik super tevreden mee, maar nu in de zomer als het een tijd heel warm is en hij zweet veel, wordt zijn huid zo dun en gevoelig. Hij verliest het haar op zijn hoofd waar de bakstukken zitte, rond de ogen en waar de neusriem zit. Zijn kaken zijn ook vaak opgezwollen door irritatie.
Daarom wilde ik het bit tussendoor zonder hoofdstel gaan gebruiken, om de huid de tijd te geven om te herstellen.
Maar het bit is ook van leer :s

Aha, op die manier :) Lastig probleem zeg.. En vervelend voor jou en je paard ook :(:)
Hopelijk vind je er toch een goede oplossing voor!

Edit: iets van bontje onder de riempjes van je kunststof hoofdstel om het wat zachter te maken? (geen idee of dat kan hoor..) En de eigenaresse van mijn verzorgpaardje smeert op gevoelige plekken wat levertraanzalf. Daar heelt het goed van, en het is ook fijn voor de huid. (paard heeft ook gevoelige, dunne huid. Niet zo erg als bij jou, maar misschien helpt het iets :) )

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-14 20:22

Bontjes doe ik met training nu altijd. Alleen ziet dat er niet uit, want aan beide bakstukken, hoofdriem en beide kanten van de 2 neusriemen (gecombineerde) moet een bontje.
Je kan je al voorstellen hoe dat er uit ziet :p
Op wedstrijd moet ik de bontjes af doen, want daar heb ik al eerder een waarschuwing voor gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 20:35

Bit valt er echt niet zomaar uit. Is ook praktisch bij paarden die kopschuw zijn.