longeerhulp zelf maken?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

_Dyonne

longeerhulp zelf maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-14 08:56

Hoii, ik had een vraagje: Kan je ook 2 halstertouwen aan elkaar knopen op maat, en die dan als longeerhulp gebruiken? Dan hoef ik er geen te kopen snap je :P

Groetjes Calippolove

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 08:58

Ik doe het met strotouw :')

_Dyonne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-14 08:59

kitlover schreef:
Ik doe het met strotouw :')

Haha :') Heb je er een foto van?

Kirrr

Re: longeerhulp zelf maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 08:59

Strotouw is wat te scherp hoor..

Met gewoon touw kan het perfect. Ik doe het ook zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 09:01

Kitlover; ik denk dat jij dan een andere longeerhulp bedoelt als de TS, een strotouw als longeerhulp (zoals deze: http://www.ej.nl/SupplyImages/WF00009/2 ... teugel.jpg) is écht niet fijn voor je paard als het een strotouwtje is.

TS, het zal ongetwijfeld kunnen, maar de vraag is of het fijn is. Er zit dan een knoop in en ik weet niet in hoeverre dat de druk verandert op de schoft/schouder/rug van je paard. Overigens zal je wel echt 2 dikke, fijne halstertouwen moeten hebben van fijn materiaal, dus geen halstertouw van 2 euro en dan kan je die investering beter gebruiken in een longeerhulp van de EJ bijvoorbeeld.

_Dyonne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-14 09:01

Kirrr schreef:
Strotouw is wat te scherp hoor..

Met gewoon touw kan het perfect. Ik doe het ook zo.

Ik doe dan van die dikke zachte halstertouwen. Zou dit gewoon kunnen? Of moet ik echt perse een kopen?

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 09:02

Hoezo is dat te scherp? Ik gebruik er een longeersingel bij, dus het touw zit op de singel.

Ts, nu niet per direct een foto want mn telefoon is laatst gecrasht. Ik kan er zo wel een maken, ik ga zo toch naar stal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 09:03

kitlover schreef:
Hoezo is dat te scherp? Ik gebruik er een longeersingel bij, dus het touw zit op de singel.

Ts, nu niet per direct een foto want mn telefoon is laatst gecrasht. Ik kan er zo wel een maken, ik ga zo toch naar stal.

Ah, dat zei je er niet bij natuurlijk. Ik ging er vanuit dat je net als TS een longeerhulp bedoelde zoals de EJ. Dan vind ik strotouwtjes namelijk echt wel te scherp.

Maar goed, mijn voorkeur heeft sowieso het materiaal te gebruiken wat ervoor bedoeld is :j

_Dyonne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-14 09:04

kitlover schreef:

Oke is goed! Maak ik kan dus wel zelf een longeerhulp maken met halstertouwen?

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 09:05

Je singel zit toch niet tussen de benen van je paard. Volgens mij heb jij he tover een andere hulpteugel..

Zachte, niet te dikken touwen gaat perfect hoor. Of een oude longeerkoord, wat je een extra haak aan zet op de juiste lengte, dan heb je geen knoop.
Er zijn veel alternatieven die goedkoper zijn.

_Dyonne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-14 09:06

Kirrr schreef:
Je singel zit toch niet tussen de benen van je paard. Volgens mij heb jij he tover een andere hulpteugel..

Zachte, niet te dikken touwen gaat perfect hoor. Of een oude longeerkoord, wat je een extra haak aan zet op de juiste lengte, dan heb je geen knoop.
Er zijn veel alternatieven die goedkoper zijn.

Bedankt! :)

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 09:06

Citaat:
Ik doe dan van die dikke zachte halstertouwen. Zou dit gewoon kunnen? Of moet ik echt perse een kopen?
Gaat prima hoor met twee zachte halstertouwen, gebruik ze zelf ook zo.
Heb er trouwens wel een bitstukje tussen, is wat rustiger in mond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 09:09

TS, ik heb overigens een longeerkoord van Harry's Horse, die was 8,95 dus ook niet de wereld. Uiteraard wel gebruiken met een longeersingel, anders is dat ook niet aangenaam voor je paard, maar kan je op 3 verschillende manieren gebruiken en ik vind 'm ontzettend fijn werken :j En hij is ontzettend handig te verstellen voor meerdere paarden, ook geen overbodige luxe. https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/ ... 2695_n.jpg

_Dyonne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-14 09:11

Maar dan vraag ik me af. Alle longeerhulpen hebben een ringentje in het midden zitten. Hoe wil ik dat dan gaan doen en wat kan ik verwachten als ik dat niet doe?

jaap_2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 09:16

Dat ringetje is om de lijnen bij elkaar te brengen/houden.
Eventueel kun je dat vervangen voor een eigen ringetje/elastiekje

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 09:18

chelle_dora schreef:
TS, ik heb overigens een longeerkoord van Harry's Horse, die was 8,95 dus ook niet de wereld. Uiteraard wel gebruiken met een longeersingel, anders is dat ook niet aangenaam voor je paard, maar kan je op 3 verschillende manieren gebruiken en ik vind 'm ontzettend fijn werken :j En hij is ontzettend handig te verstellen voor meerdere paarden, ook geen overbodige luxe. https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/ ... 2695_n.jpg

Maar dat is geen longeerhulp dat zijn gewoon bijzettouwtjes.

De longeerhulp loopt over de rug, tussen de voorbenen door naar het bit toe en ligt los op de rug van het paard.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 09:18

Longeerhulp kost miss 10-20 euro.. Ik snap niet goed dat mensen zich om zo'n bedrag druk maken.. Ik zou persoonlijk echt niet gaan pielen met strotouwtjes oid..

Die ring is om de touwen samen te houden zeg maar.. Je leidt t tweede touw erdoorheen zodat ze naast elkaar liggen en zo de kans om erin te gaan staan verkleinen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 09:20

fargo schreef:
chelle_dora schreef:

De longeerhulp loopt over de rug, tussen de voorbenen door naar het bit toe en ligt los op de rug van het paard.

Nee hoor, dat is gewoon een longeerkoord die gebruikt wordt als longeerhulp. Alleen zit bij mij een singel eronder in plaats van het touw direct op het paard, loopt over de rug, alleen in plaats van dat mijn koord alleen tussen de voorbenen loopt loopt deze eerst langs de schouder, door de bitringen heen en dan naar de ring tussen de benen. Het touw van HH heet dan ook ; longeerkoord en geen bijzettouwtje.

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 09:22

nine1987 schreef:
Longeerhulp kost miss 10-20 euro.. Ik snap niet goed dat mensen zich om zo'n bedrag druk maken.. Ik zou persoonlijk echt niet gaan pielen met strotouwtjes oid..

Die ring is om de touwen samen te houden zeg maar.. Je leidt t tweede touw erdoorheen zodat ze naast elkaar liggen en zo de kans om erin te gaan staan verkleinen..

Dit vroeg ik me ook al af .. Ik ben liever paar euro meer kwijt ten goede van mijn paard :j

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 09:24

chelle_dora schreef:
fargo schreef:
[quote="chelle_dora">>
[/quote>>>>>>>>>>>>

Nee hoor, dat is gewoon een longeerkoord die gebruikt wordt als longeerhulp. Alleen zit bij mij een singel eronder in plaats van het touw direct op het paard, loopt over de rug, alleen in plaats van dat mijn koord alleen tussen de voorbenen loopt loopt deze eerst langs de schouder, door de bitringen heen en dan naar de ring tussen de benen. Het touw van HH heet dan ook ; longeerkoord en geen bijzettouwtje.

Maar goed dan heeft het nog steeds een andere inwerking dan de longeerhulp, de longeerhulp ligt los op de rug en heeft daardoor hele andere inwerking op het lijf en op de rug, daarom wordt het ook door veel fysio's aangeraden voor paarden met rug problemen

_Dyonne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-14 09:25

nine1987 schreef:

Oke! Maar ik kan wel longeren met longeerhulp zonder die ringen?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 09:28

Het kan wel met halstertouwen, maar die haken zijn vrij groot en onrustig aan het bit. Ik doe het zelf altijd met een slofteugel. Leg dan een knoop op de rug zodat ik de lengte goed heb

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 09:28

fargo schreef:
chelle_dora schreef:

Maar goed dan heeft het nog steeds een andere inwerking dan de longeerhulp, de longeerhulp ligt los op de rug en heeft daardoor hele andere inwerking op het lijf en op de rug, daarom wordt het ook door veel fysio's aangeraden voor paarden met rug problemen

Dan werkt ie anders in, dan is het nog steeds geen bijzettouwtje maar nog steeds een longeerkoord.Op mijn merrie (zonder rugproblemen I might add) is het absoluut geen optie om een dik touw op d'r rug te leggen zonder singel erop, gaat lekker schuren als een malle op d'r, en daar kan ze echt niet ontspannen op lopen. Dus dat is ook maar weer afhankelijk van het paard.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 09:30

Heb je het al eens geprobeerd Chelle_dora, die (echte) touwen zijn super super zacht en no way dat dat schuurt op de rug van een paard.

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 09:31

heb je een slofteugel?
Dan de gesp achter het kopstuk, de losse uiteinden door het bet, tussen de benen op de rug weer aan elkaar klippen.
Zo doe ik het altijd!