Nieuw zadel nodig!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

xSamSkipp

Nieuw zadel nodig!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-14 19:53

Hey allemaal,

Ik heb niet echt veel ervaring met goede zadels, dus daarom vraag ik jullie raad.
Nog geen half jaar geleden heb ik op 2dehands een merkloos zadel gekocht zonder eigenlijk te weten of het wel een goed was, het zadel kostte ook maar €150.

Het pas wel op m'n pony, maar men kont is er ook te breed voor en het zit verschrikkelijk slecht.

Ik wil een nieuw zadel kopen en het mag ook een duurder zijn. Nu mijn vragen:

Ik rijd zowel dressuur als springen met dat zadel, welk soort pak ik dan het best? Springzadel, vzh zadel of dressuur?

Het is voor een new forest d-pony van 1.43m met een normale bouw.
Hoe kan ik dan weten welke boommaat en hoeveel inch? Of is 16 inch gewoon standaard voor zo'n ponys.

En welk merk is goed? Ik zoek echt een stevig zadel, met een diepe zit. Waar koop ik best een goed zadel omgeving Vlaams-Brabant ( België ) en waar moet ik op letten? Is een zadel 2dehands kopen een slim idee?

Hopelijk kunnen jullie me helpen!

Groetjesszz!

LesterJasper

Re: Nieuw zadel nodig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 19:56

Ik heb de kieffer münchen, is vzh zadel en daar kan je springen en dressuur heel fijn mee doen! Heb nu wel een dressuurzadel erbij maar heb hier wel lange tijd beide mee gedaan
Ik had die toen voor mijn grote e pony en had toen 17,5 inch
Dus denk dat 16 inch wel zou kunnen kloppen

Jamiejoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 19:58

De inch maat heeft te maken met hoe breed de ruiter is ik heb broekmaaat 42 dus 18 inch

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 19:58

Zadelmaker laten komen en niet zelf gaan prutsen. :)

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 20:02

Het is onmogelijk om hier via internet een goed antwoord op te geven. Zoek een zadelmaker in de buurt en laat je door hem/ haar adviseren.
Iedereen heeft zijn/ haar eigen smaak qua zadels: wat voor de ene fantastisch zit is voor de ander een harde plank en het belangrijkste: het al dan niet passen op je paard is al helemaal niet te voorspellen van achter een computerscherm.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 20:17

Helaas is het niet zo makkelijk om via internet te zien of een zadel past, en er zijn geen standaard maten voor bepaalde type pony's. Je zou gewoon verschillende zadels moeten passen, als ik jou was zou ik voor veelzijdigheid gaan, omdat je ook wil gaan springen.

xSamSkipp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-14 20:35

Allesinds al bedankt voor jullie antwoorden! Ik sta nu toch al een stuk verder!

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 20:43

Jamiejoyce schreef:
De inch maat heeft te maken met hoe breed de ruiter is ik heb broekmaaat 42 dus 18 inch

Oh ja zeker. Maar als jou paard een korte rug heeft en er geen 18 inch op past heb jij toch een probleem. :+

TS: Laat gewoon een goede zadelmaker komen, niet zelf gaan prutsen. :n

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 10:33

150 euro voor een zadel is echt inderdaad helemaal niets. Je geeft aan dat het nu meer mag kosten. Een goed nieuw zadel kost al snel 1500 euro. Heb je dat geld?

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 13:30

Angela schreef:
150 euro voor een zadel is echt inderdaad helemaal niets. Je geeft aan dat het nu meer mag kosten. Een goed nieuw zadel kost al snel 1500 euro. Heb je dat geld?

Een goed tweedehandszadel 500/600 €

xSamSkipp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-14 20:05

Angela schreef:

Stilaan word ik er wel van bewust dat een echt goed zadel wel makkelijk rond die prijs zit. Inderdaad als ik nog even spaar heb ik ook dat bedrag. Daarbij ben ik ookal de kosten van de zadelmaker aan het rondzoeken hoeveel dat is. Dat hangt ook altijd van zadelmaker tot zadelmaker af.

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 22:13

Nou een tweedehands pony zadel die goed is, kost rond de 350 a 400. Jc heeft hele fijne vzh zadels en de kieffer München is inderdaad ook een aanrader! Wintec niet doen, dat zit echt als krant en daar zou ik nooit het geld aan uitgeven.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 23:26

PrizTwir schreef:
Nou een tweedehands pony zadel die goed is, kost rond de 350 a 400. Jc heeft hele fijne vzh zadels en de kieffer München is inderdaad ook een aanrader! Wintec niet doen, dat zit echt als krant en daar zou ik nooit het geld aan uitgeven.

Ik vind Wintec héérlijk zitten, dus dat verschilt per persoon denk ik ;)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 07:34

Bepaal in ieder geval duidelijk wat je budget is. Haal er een zadelmaker bij die goede recenties heeft, ook op het oplossen van een probleem. Pas meerdere zadels en laat ook door je instructie kritisch kijken wat het zadel met je houding doet. Als het zadel fijn is voor je paard, maar jij er verkeerd op komt te zitten, zal je op den duur alsnog problemen krijgen, doordat je niet fijn kunt rijden. Het zadel moet zowel het paard als de ruiter passen, en dat kan een hele zoektocht zijn.

annaberberxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 13:21

Ik heb een kadet vzh springen en dressuur lukt daar aardig goed mee, inmiddels wel een dressuur zadel van ainshley aangeschaft maar was daar erg tevreden over

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 13:27

antje_vip schreef:
Angela schreef:

Een goed tweedehandszadel 500/600 €

En een minder mooi goed 2e hands zadel 200/300 ( ik heb ze regelmatig bijv Kieffer veelzijdigheidszadels nagekeken enz)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 18:07

Reken er bij de goedkopere merkzadels wel op dat het tijd wordt om de hele vulling te vervangen, en dat is zeker niet goedkoop...

xSamSkipp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-14 15:40

PrizTwir schreef:

Ons ander zadel is een ouder JC VZH zadel, en dat zit inderdaad echt heel fijn. LJ vind ik ook een leuk zadel om in te zitten maar van JC en LJ vind ik er weinig in mijn buurt. Een vriendin van mij heeft ook een delgrange springzadel wat ik ook wel een goed zadel vind, maar zo duur! Wintec heb ik nog nooit geprobeerd maar ik weet dat vele daarvan van kunststof zijn, en ik wil graag eentje van leer aangezien ik kunststof niet stevig vind.

xSamSkipp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-14 09:42

Ik heb ergens een zadeltje gevonden.
Het is een Lemetex Magic veelzijdigheidszadel. Iemand ervaringen mee?

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 09:46

je kunt prima een goed, tweedehands zadel kopen. Nieuwe is natuurlijk ook mogelijk, maar persoonlijk heb ik liever een goede tweedehands dan een goedkopere nieuwe. Mijn vorige zadel heb ik voor E600 gekocht, incl voorrijkosten, opnieuw opvullen en aanpassen. Heerlijk zadel. Pastte uiteindelijk niet meer maar dat vind ik echt prima te doen:)

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 09:47

Angela schreef:
Reken er bij de goedkopere merkzadels wel op dat het tijd wordt om de hele vulling te vervangen, en dat is zeker niet goedkoop...

80 EURO hier bij de plaatselijke ruitersportzaak (en je kan je paard meenemen hebben een buitenbak)

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 10:36

xSamSkipp schreef:
Wintec heb ik nog nooit geprobeerd maar ik weet dat vele daarvan van kunststof zijn, en ik wil graag eentje van leer aangezien ik kunststof niet stevig vind.

Wintec is altijd kunststof, de leren versie ervan is Bates :D

xSamSkipp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-14 10:47

antje_vip schreef:
xSamSkipp schreef:
Wintec heb ik nog nooit geprobeerd maar ik weet dat vele daarvan van kunststof zijn, en ik wil graag eentje van leer aangezien ik kunststof niet stevig vind.

Wintec is altijd kunststof, de leren versie ervan is Bates :D

Oh echt? Dat wist ik niet. Bates vind ik wel wat duurder dan wintec. Maar ik ben absoluut geen voorstander van kunststof.

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 10:53

Lemetex is van Stubben zo uit mijn hoofd. Ik zou niet zelf gaan passen, maar een zadelmaker uit de buurt vragen. Een 2e handszadel kan ook nog gewoon heel wat jaren mee. Er zitten hier vast wel mensen bij jouw uit de buurt op bokt die misschien mensen/winkels kunnen aanraden.

Van een slecht passend zadel kun je jaren last van hebben en kan je veel geld kosten (op den duur)

xSamSkipp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-14 11:10

egnie schreef:
Lemetex is van Stubben zo uit mijn hoofd. Ik zou niet zelf gaan passen, maar een zadelmaker uit de buurt vragen. Een 2e handszadel kan ook nog gewoon heel wat jaren mee. Er zitten hier vast wel mensen bij jouw uit de buurt op bokt die misschien mensen/winkels kunnen aanraden.

Van een slecht passend zadel kun je jaren last van hebben en kan je veel geld kosten (op den duur)

Op mijn pony ligt nu een merlooszadel. Maar merkloze goedkope zadels zou ik nooit meer kopen!
Het heeft me al veel rugpijn bezorgd en het zit echt slecht!