Maten van harnachement

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Nietmeeronli

Maten van harnachement

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-14 16:24

Hallo, aanstaande dinsdag mag ik mijn eerste eigen paard ophalen. Helaas zitten er geen spullen bij haar op een te klein zadel na, wat ik natuurlijk niet ga overnemen aangezien het te klein is. Ik moet nog een bit, zadel en pees- en kogelbeschermers voor haar. Ik zou alleen bij god niet weten welke maten ze nodig heeft. Het bit waarmee ze werd gereden is te klein, dus ik denk dat ik daar van gewoon een centimeter groter bestel en kijk hoe deze zit. Qua pees- en kogelbeschermers zal ze tussen cob en full zitten dus dat wordt ook nog even zoeken naar het juiste merk en de maat. Maar ik heb echt geen verstand van een zadel. Zou iemand mij daar misschien mee kunnen helpen? Ik wil een veelzijdigheidszadel voor haar aanschaffen voor een kleine prijs of eventueel tweedehands. Het gaat om een klein paard (1.62) dat een zware bouw heeft (Engelse Volbloed, type: renpaard).

HellowKitty

Re: Maten van harnachement

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 16:30

Voor een zadel kan je het beste naar een zadelmaker/zadelpasser gaan :)

Nietmeeronli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-14 16:33

HellowKitty schreef:
Voor een zadel kan je het beste naar een zadelmaker/zadelpasser gaan :)

Kunnen die mij precies vertellen welke maat zadel mijn paard nodig heeft? En wat zijn de kosten die daar aan verbonden zijn? Ben ik dan ook verplicht om een zadel bij deze zadelmaker af te nemen?
Laatst bijgewerkt door Nietmeeronli op 12-07-14 16:44, in het totaal 1 keer bewerkt

lauralarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 16:36

Zadelmaat is per paard verschillend. Kan een zadelmaker je vertellen :)

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 16:39

Bezuinig niet op een goed passend zadel, het geld wat je voor pees- en kogelbeschermers wilt uitgeven kun je beter bij een goed zadel doen en bekijken of ze dat andere spul wel nodig heeft!

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 16:40

lauralarissa schreef:
Zadelmaat is per paard verschillend. Kan een zadelmaker je vertellen :)

Bovendien zal er geen een zadel in een keer passen op je paard, wat je zelf waarschijnlijk ook niet weet.
Voor een zadel dus een zadelmaker laten komen en met hem de mogelijkheden bespreken!

Nietmeeronli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-14 16:44

Michellette schreef:
Bezuinig niet op een goed passend zadel, het geld wat je voor pees- en kogelbeschermers wilt uitgeven kun je beter bij een goed zadel doen en bekijken of ze dat andere spul wel nodig heeft!

Ik ben niet van plan om onnodige kosten te maken, maar pees- en kogelbeschermers ("dat andere spul" dus) zijn wel degelijk nodig.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 16:53

Je kan niet aan een zadelmaker de 'maat' van je paard vragen om dan een zadel ergens anders te kopen. Stel dat je een maat hebt gekregen kan je nog 10 zadels kopen in die maat, waarschijnlijk ligt er maar eentje redelijk van. Elk merk verschil nog in maten, modellen kunnen ook anders liggen, de kussens moeten aangepast worden naar de vorm van je paard. Te platte kussens zorgen dat je zadel meer achterover ligt waardoor je zelf achterover valt en je paard pijn doet. De dikke kussens zorgen dat het van voor weer niet goed ligt en je dus naar voor valt.
Je hebt verschillende zadelpassers die ook tweedehandszadels verkopen. Bel eens een aantal op en vraag of hij iets heeft binnen je budget. Vaak kost een ritje van de zadelpasser/-maker rond de 50-75 euro. Meestal wordt dit in mindering gebracht als je er een zadel koopt. Hangt volledig vanaf wie je hebt natuurlijk.

Een zadel is even een dure aankoop, maar het bespaard je vele kosten van rugproblemen ed. van een niet-passend zadel.

Nietmeeronli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-14 16:54

Leen schreef:
Je kan niet aan een zadelmaker de 'maat' van je paard vragen om dan een zadel ergens anders te kopen. Stel dat je een maat hebt gekregen kan je nog 10 zadels kopen in die maat, waarschijnlijk ligt er maar eentje redelijk van. Elk merk verschil nog in maten, modellen kunnen ook anders liggen, de kussens moeten aangepast worden naar de vorm van je paard. Te platte kussens zorgen dat je zadel meer achterover ligt waardoor je zelf achterover valt en je paard pijn doet. De dikke kussens zorgen dat het van voor weer niet goed ligt en je dus naar voor valt.
Je hebt verschillende zadelpassers die ook tweedehandszadels verkopen. Bel eens een aantal op en vraag of hij iets heeft binnen je budget. Vaak kost een ritje van de zadelpasser/-maker rond de 50-75 euro. Meestal wordt dit in mindering gebracht als je er een zadel koopt. Hangt volledig vanaf wie je hebt natuurlijk.

Een zadel is even een dure aankoop, maar het bespaard je vele kosten van rugproblemen ed. van een niet-passend zadel.

Dat word echt te duur...

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 16:55

Shabacca schreef:
Leen schreef:

Dat word echt te duur...

Een paard ís nou eenmaal duur..

Loverubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 16:57

voor een zadel zou ik idd een zadelmaker laten komen en zeggen dat je een tweedehandszadel wilt die kunnen goed zien of het past. voor peesjes enzo zou ik op mp kijken kan je goedkope peesjes vinden. in de winkel hebben ze vast ook wel goedkopere en goed kwaliteit. maar op een zadel zou ik niet bezuinigen beter een goed passend zadel dan een zadel wat net niet ligt en je paard naar de knoppe rijden. veel succes verder

Loverubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 17:00

Leen schreef:

Dat word echt te duur...[/quote]
Een paard ís nou eenmaal duur..[/quote]

idd aanschaf is nog niet eens het duurste maar als je dit al te duur vind ja... ik zou toch voor een goed zadel gaan dan dat je straks moet lopen rotzooien met de da of osteopaat en dergelijke dan ben je toch duurder uit..

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 17:01

Echt een zadelmaker laten komen, de meeste hebben ook wel 2de hand zadels, imo kan je ook het beste een zadel bij een zadelmaker kopen, die kan hem dan meteen aanpassen op je paard. Alleen je paard late opmeten en nakijken door een goede zadelmaker zal ong 150euro kosten, dan weet waar je naar moet zoeken en als je dan een zadel hebt moet je nog een keer de zadelmaker laten komen om het zadel na te laten kijken en aan te passen aan je paard, kan je beter in een keer een zadel bij de zadelmaker kopen dan betaal je een bedrag in 1 keer.

Nietmeeronli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-14 17:01

Loverubi schreef:
voor een zadel zou ik idd een zadelmaker laten komen en zeggen dat je een tweedehandszadel wilt die kunnen goed zien of het past. voor peesjes enzo zou ik op mp kijken kan je goedkope peesjes vinden. in de winkel hebben ze vast ook wel goedkopere en goed kwaliteit. maar op een zadel zou ik niet bezuinigen beter een goed passend zadel dan een zadel wat net niet ligt en je paard naar de knoppe rijden. veel succes verder

Daar geef ik je zeker gelijk in, maar ik heb momenteel het geld niet om een duur zadel aan te schaffen.

Loverubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 17:03

Shabacca schreef:
Loverubi schreef:

Daar geef ik je zeker gelijk in, maar ik heb momenteel het geld niet om een duur zadel aan te schaffen.

je kan ook tegen de zadelmaker zeggen dat je een tweedehands zadel wilt zijn vaak ook stukke goeiekoper en kan de zadelmaker ook zeggen of het goed past ja of nee. dan zou ik daar voor gaan.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 17:04

Shabacca schreef:
Loverubi schreef:

Dan vraag ik me af waarom je een paard hebt gekocht als je al meteen geen geld voor een zadel hebt?
Bij mijn stalgenoot is de zadelmaker geweest, zadel aangepast enz, opgevuld en incl een duur bontje(wat moest omdat haar paard nog jong was en veel veranderde) was ze geloof ik ong 600 euro kwijt(tweedehands zadel) alles bij elkaar. Sorry, maar als je dat al niet kan betalen hoe wil je het dan doen als je paard volgende maand iets uitvreet op de wei(of stal) en hij moet naar de kliniek voor een paar honderd(of zelfs duizend) euro?

Edit: als je slim bent, neem je het te kleine zadel wél mee over en ruil je dat bij de zadelmaker in voor een nieuw(tweedehands) zadel ;) Scheelt je weer wat geld.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 17:05

Shabacca schreef:
Michellette schreef:

Ik ben niet van plan om onnodige kosten te maken, maar pees- en kogelbeschermers ("dat andere spul" dus) zijn wel degelijk nodig.

Je kan beter aan een zadelmaker vragen, dan tweedehands zadel over te nemen wat blijkt dat dat misschien ook niet past. Goedkoop is vaak duurkoop, niet met alles maar toch. En daarbij word je echt niet vrolijk als je paard rugklachten krijgt door een niet passend zadel.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 17:08

Je kan bij een zadelmaker aangeven wat je budged is, maar 500 euro voor een goed 2dehands zadel is echt een koopje, goedkoper moet je niet een zadel willen kopen, grote kans dat je dan een grote miskoop begaat en je straks honderden euro aan da kosten kwijt bent.

Nietmeeronli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-14 17:08

SuperAssie schreef:
Dan vraag ik me af waarom je een paard hebt gekocht als je al meteen geen geld voor een zadel hebt?
Bij mijn stalgenoot is de zadelmaker geweest, zadel aangepast enz, opgevuld en incl een duur bontje(wat moest omdat haar paard nog jong was en veel veranderde) was ze geloof ik ong 600 euro kwijt(tweedehands zadel) alles bij elkaar. Sorry, maar als je dat al niet kan betalen hoe wil je het dan doen als je paard volgende maand iets uitvreet op de wei(of stal) en hij moet naar de kliniek voor een paar honderd(of zelfs duizend) euro?

Edit: als je slim bent, neem je het te kleine zadel wél mee over en ruil je dat bij de zadelmaker in voor een nieuw(tweedehands) zadel ;) Scheelt je weer wat geld.

Omdat wij er van uit gingen toen ons werd verteld dat we het zadel erbij over mochten nemen, het zadel ook zou passen. Paard is verzekerd en er is een lange tijd geld gespaart voor de vijfentwintig procent die we zelf moeten betalen. Bedankt voor de tip over het zadel.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 17:11

Shabacca schreef:
Leen schreef:

Dat word echt te duur...

Wat is je budget dan? 100 euro? Daar ga je nog net een barebackpad voor vinden. Een paard is tegenwoordig niet meer duur, onderhoud en materiaal anders wel. Eender wie kan een paard kopen, maar je moet er wel ook de financiën voor hebben om er voor te zorgen. Zadel en materiaal hoort gewoon bij de aankoop van een paard.
Je kan een zadelmaker opbellen en vragen of hij wat voor pakweg 500 euro heeft voor je. Er zijn vast wel wat zadeltjes voor die prijs. Of een wintec zadel, maar laat dat ook aanmeten door een zadelpasser en niet door een winkel of zelf mee prullen. Je doet zoveel meer kwaad dan goed. Dan rij je beter zonder zadel met een dekje en dekensingel oid. dan dat je een niet-passend zadel erop legt. Dan kan je nog sparen voor een zadel.
Laatst bijgewerkt door Leen op 12-07-14 17:17, in het totaal 1 keer bewerkt

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 17:11

Voor hoofdstelmaten enzo kun je ook gewoon in de winkel vragen, alsje ongeveer weet hoe groot en welk ras je paard is. Voor zadel zou je ook boomloos kunnen kijken, die passen vaak wat sneller en als het niet past, hoef je alleen een nieuwe pommel te kopen :)

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 17:13

Dus je hebt liever dat je een da moet laten komen door een slecht passend zadel omdat de verzekering dat grotendeels betaald dan dat je wat meer geld uitgeeft voor een goed passend zadel? Of begrijp ik het nu verkeerd

Nietmeeronli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-14 17:14

Loverubi schreef:
je kan ook tegen de zadelmaker zeggen dat je een tweedehands zadel wilt zijn vaak ook stukke goeiekoper en kan de zadelmaker ook zeggen of het goed past ja of nee. dan zou ik daar voor gaan.

Ik zal bij de zadelmaker mijn budget aangeven en dan zien we wel of er iets uit komt.

Nietmeeronli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-14 17:14

barbar schreef:
Dus je hebt liever dat je een da moet laten komen door een slecht passend zadel omdat de verzekering dat grotendeels betaald dan dat je wat meer geld uitgeeft voor een goed passend zadel? Of begrijp ik het nu verkeerd

Dat hoor je mij absoluut niet zeggen.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 17:15

Je zegt dat het paard toch vezekerd is.