Na aanleiding van een stukje op de facebookpagina van bit vraag ik mij dit toch wel af.
Welke zadels zijn echt voor vrouwen gemaakt?
Klinkt als een gekke vraag, maar meeste zadels zijn voor het mannen lichaam gemaakt. Het mannen lichaam is toch echt anders dan deze van de vrouw. Vrouwen kunnen dan ook last krijgen van hun knieën, heupen en liezen met rijden. Helaas heb ik dit ook.ik kan niet pijn vrij rijden en ben druk bezig met het zoeken naar oplossingen.
nu ben ik dus benieuwd welke zadel echt gemaakt is voor het vrouwen lichaam.heeft iemand enig idee? En heel misschien ook ervaring met zo'n zadel?
ik ga hier ook even mee lezen. Heb het zelfde stukje op facebook gezien en vond het erg interessant. Ik ben zelf lang en heb dunne smalle benen en heb moeite om een fijn zadel te vinden (hoewel mijn kieffer niet slecht zit hoor)Met de hogere oefeningen (series / appuyementen e.d) moet ik soms best moeite doen om mijn balans te houden. Ik heb nu een tijd niet kunnen rijden doordat ik twee uitsteeksels in mijn wervels gebroken heb gehad. Toevallig ben ik gisteren begonnen met het weer opbouwen van het rijden en merkte meteen dat mijn balans wel achteruit is gegaan (heb ook 0,0 bespiering meer - weken plat liggen doen geen goed aan je spieren) tevens ben nu rustig aan opzoek naar een nieuw wedstrijdpaard en bij een paard hoort straks een zadel dus alle info is welkom en vind het sowieso een heel interessant onderwerp.
Koper
Geplaatst: 30-06-14 16:12
bigone schreef:
Meestal zijn dit zadels met een smalle twist, er zijn meerdere merken die deze in de collectie hebben of kunnen maken.
Als het toch eens zo makkelijk was. Dingen als stijgbeugelophanging en breedte van de zitting spelen ook mee.
Koper, je hebt helemaal gelijk hoor maar een zadel zonder smalle twist kun je aanpassen wat je wilt maar dat heeft minder nut dan van een zadel met smalle twist uit te gaan. Natuurlijk komen er nog veel andere zaken bij kijken zoals de ruiter, elk mens is anders gebouwd.
Fionami
Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-14 17:02
Wel een heel duidelijk filmpje.
Ik heb momenteel een tietse s choice en vraag mij af of dit meer een mannen zadel is of toch vrouwelijk.
Ik heb van mijzelf geen geweldige houding. Vooral een holle rug. Deze trek ik nog holler.ik val ook voorover. Tevens heb ik veel pijn aan mijn heupen en liezen. Ik werk aan mijn houding, ook in het dagelijks leven. Maar toch vraag ik mij af of mijn zadel deels boosdoener is.
Ik ben opgeleid door Jochen Schleese en kan je alles vertellen over zadels voor vrouwen. Niet alleen door de opleiding, vooral ook door eigen ervaring. Op dit moment volg ik een bijscholing, maar in het weekend zal ik uitgebreider reageren
Ik heb jaren geleden al een dressuur hulsebos extra laten aanpassen met een smalle twist omdat ik op bredere zadels echt veel problemen krijg met mijn heupen. Voor mij scheelde dat super veel
Jientis
Geplaatst: 02-07-14 11:39
Fionami schreef:
Wat voor zadel was dit Jientis? Weet je dat nog?
neen, sorry Was wel een springzadel... Zat zalig comfortabel al denk ik dat wanneer je ermee springt, je wel minder goed uit je zadel geraakt.
Schleese! Ik heb er een en ze zitten ook echt goddelijk... beugelophanging voor mij verder naar achter, ik hoef niet meer te zoeken naar mijn houding maar zit gewoon direct goed. Ze hebben veel meer steun achterin, daar moet je even aan wennen maar dan kan je wel echt goed zitten in het balanspunt van je paard. En voor je paard zijn die zadels ook echt een weldaad... die geven échte schoudervrijheid!
Fionami
Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-14 19:27
Ilsemarie mag ik zo brutaal zijn om te vragen wat je voor zo'n zadel betaald?
Ik heb zelf altijd last van mijn knieeen na een kwartier paardrijden dat ook weer wegtrekt als ik stop. weet iemand of dit zadel daar ook bij helpt, of er andere zadels zijn die dit voorkomen?
Ilsemarie, waar heb je het zadel aangeschaft, heb eens even gegoogeld op dit merk en er zijn niet zoveel verkooppunten. En ook wel erg benieuwd naar de kosten.
Ben helemaal blij met mijn wow en doorrijden is er niet meer bij!
hwn
Geplaatst: 02-07-14 21:34
Ninx schreef:
Ik rijd met een Heather Moffet.... Zeerrrrr aangenaam!
Waar heb je die vandaan, en heb je daar meerdere types in? Heb die onlangs ook gezien op een site, maar weet niet meer welke, en was aangenaam verrast door de prijs (zeker in vergelijking met Schleese).
Smalle twist heb ik absoluut nodig doordat ik smal ben en mijn paard breed, en door rugproblemen ben ik niet bepaald lenig en soepel.
Ja dat wist ik idd, bij western zadels is dat soms nog een groter probleem. Ze zouden hier beter op in moeten spelen en zadels ook naar de zit van de ruiter maken. Nu zullen er wel zadelmakers zijn die zich daar mee bezig houden, maar er mag meer info komen.
Zelf ken ik geen merk die het heeft en het zou op mijn hele brede fjord waarschijnlijk toch niet gaan omdat het versmallen mij te ver van de rug zou brengen. Maar, ze mogen er eens meer over nadenken!