touwhalster "breekbaar" maken?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Nala

touwhalster "breekbaar" maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-14 16:02

Ik heb onlangs een touwhalster gekocht en zou deze graag voor alle dingen rondom het paard gebruiken, dus ook om vast te zetten. Nu heb ik ooit gehoord dat je een soort haak bij de sluitings-knoop kunt maken zodat het halster wel kapot schiet in geval van nood. Heeft iemand hier ervaring mee/weet iemand welke 'haak' dit zou zijn?

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 16:04

Nala

Re: touwhalster "breekbaar" maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-14 16:05

Ahh dat zal het waarschijnlijk wel zijn ja. Nu lijkt me dat alleen niet echt prettig aan het touwhalster omdat het een nogal dik ding is, of valt dit wel mee? En weet iemand toevallig hoe je deze dan vast moet maken?

LyannevH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 16:05

Dit is heel simpel; een musketon aan het touwtje waar je de knoop mee maakt maken.
Gewoon doen alsof het gat van de musketon de lus van het halster is, op de goede maat.

Houd er wel rekening mee dat het, ondanks dat hij nu wel breekbaar is, nog altijd een sterk inwerkend halster is.
In de wei kun je ze er beter niet mee laten lopen.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 16:07

paniekhaak is redelijk zwaar ja. Tip van LyannevH is ook een goede

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-14 16:08

Nee in de wei laat ik nooit een halster om, zeker niet omdat het om een verzorgpaard gaat en niet mijn eigen. Het gaat er puur om dat, mocht er nou écht eens iets flink misgaan (paard is super koel in haar hoofd dus heel snel zal dat niet zijn), dat het dan gewoon breekt.

Is er toevallig een foto van ergens?

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 16:10

LyannevH schreef:
Dit is heel simpel; een musketon aan het touwtje waar je de knoop mee maakt maken.
Gewoon doen alsof het gat van de musketon de lus van het halster is, op de goede maat.

Houd er wel rekening mee dat het, ondanks dat hij nu wel breekbaar is, nog altijd een sterk inwerkend halster is.
In de wei kun je ze er beter niet mee laten lopen.

Ik gok zelf dat het halster al genoeg schade heeft aangericht als hij kapot is.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-14 16:11

Ik ben ook van plan het bij een paard te gebruiken dat zo rustig is, dat een beetje duidelijkere aanwijzingen wel handig zijn. Ze is echt van helemaal niks onder de indruk, behalve water, maar daar word aan gewerkt.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 16:12

Dus alleen voor grondwerk of ook voor meer? Maar ik moest wel even lachen om je opmerking :P

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 16:13

Ik denk dat je beter teugelclips kunt gebruiken die zijn niet zo groot en breken vlot.

Afbeelding

Of deze

Afbeelding

Of een kleine musketonhaak
Afbeelding

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 16:14

MorganeR schreef:
Ik ben ook van plan het bij een paard te gebruiken dat zo rustig is, dat een beetje duidelijkere aanwijzingen wel handig zijn. Ze is echt van helemaal niks onder de indruk, behalve water, maar daar word aan gewerkt.

Maar een paard kan altijd van iets schrikken, en dan kan een touwhalster heel pijnlijk inwerken met zoveel kracht. Wat is er mis met het paard vast zetten aan een gewoon halster en het even verwisselen als je gaat rijden oid?

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-14 16:18

Dankjewel voor de tips! Ik hoop alleen dat die dan niet te snel breken, want dan heb je een stronteigenwijs paard los staan hahaha.

@eclair98, Ja, voor nu vooral grondwerken, ik wil haar trainen om uiteindelijk langs de weg te kunnen lopen zonder dat ze kattenkwaad uit gaat halen of doorloopt bij rood licht en ik haar niet gestopt krijg. Later zou ik misschien er ook wel bitloos mee willen rijden, maar dat is verre toekomstmuziek.
Welke opmerking bedoel je precies?

@Mariett, daar is helemaal niks mis mee, het is alleen iets onhandiger. Als het niet veilig genoeg kan dan gebruik ik gewoon haar stalhalster om haar aan vast te zetten, ook helemaal geen probleem. Ook was de opmerking van het heel rustig zijn meer bedoeld als, ik kan ernaast springen en doen wat ik wil, als ze geen zin heeft doet ze helemaal niks. Daarom is iets meer duidelijkheid bij de hulpen wel handig.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 16:20

Dat ze zo sloom is :+

Maar ik zou het er maar niet op wagen, zo moeilijk is het verwisselen eigenlijk ook niet :P

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 16:23

Je kan toch ook als je haar vast zet even stalhalster over het touwhalster doen en dan vast zetten aan het stalhalster en je lijn aan het touwhalster houden zodat je daaraan kan corrigeren voor als ze gaat mutsen terwijl ze stil moet staan.
Verzin maar iets...dan kan je als je weggaat... het stalhalster afdoen en heb je haar meteen vast aan het touwhalster.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-14 16:26

@Eclair, daarom zeg ik ook, geen probleem. Als het niet veilig kan, dan doe ik het niet. De enige keer dat ze wat turbo erin had was toen de bak toen ik reed ook tegelijk gesproeid werd. Ik probeerde het goed te timen maar een keer kwamen we in de 'regen' van de sproeier terecht. Nou toen gingen die fjordenbeentjes toch heel wat sneller.

@Evelijn, dat is wel een goed idee ja! Had ik zelf eigenlijk nog niet zo aan gedacht... oeps :+

Ze moet sowieso leren dat ze stil moet staan als ik halster/hoofdstel wissel of haar eczeemdeken om doe, dus goede training zou het wel zijn om ook het touwhalster/halster consequent te verwisselen.

Het veilige gaat 't m eigenlijk ook erom, dat stel ze trekt zich los en stapt dan op het touw, dat het gewoon breekt. Ongeluk zit altijd in een belachelijk klein hoekje.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 16:29

De eerste teugelclips breken wel vrij snel. Ik zou denk ik kiezen voor een kleine musketonhaak, of anders inderdaad gewoon stalhaslter over je touwhalster als je haar vastzet.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-14 16:30

Ik denk dat ik inderdaad het touwhalster misschien toch maar zo laat en dan het gewone halster eroverheen doe, wel zo makkelijk (en stukken veiliger). Dankjewel voor de snelle reacties en informatie allemaal!

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 16:33

Graag gedaan hoor :P Al had je niet zo veel aan mijn tips!

Mijn verzorgpony is ook zo, niks maakt hem sneller, maar eens in de zoveel weken voelt hij zich weer 4 ipv. 22 :P

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 16:39

Goede oplossing!

Als je haar wat actiever wil maken zou grondwerk goed kunnen helpen. Vorig jaar stond onze pony elke keer stil, vooral in de bak. Nu is ze veel gevoeliger op de hulpen en springt ze zelfs zonder zweepje :)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 16:40

Ik zou een touw maken met klittenband-sluiting zoals deze:
http://www.horsetopshop.com/Webwinkel-P ... drope.html
Enkel om vast te zetten.
Want op het moment dat je paard ook maar iets druk zet komt er meteen een flinke hoeveelheid druk achter zijn oren, "gewone" haken zijn hiervoor IMO niet veilig genoeg.
Zelf overigens geen ervaring met klittenband, maar dat is het enige waarvan ik me kan voorstellen dát het werkt.

buddyJay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 16:45

ik zou er een maken met klitterbandsluiting, of je maakt je touwhalster met een paardenknoop , die juist het paard kan losmaken , vast. ik mak mijn eigen touwhalsters van touw van de action, daar doe ik ook allemaal veiligheidsknopen op , zodat het paard zich niet kan verwonden als hij bang word en wil ontsnappen uit het touwhalster. maar ik doe alleen een touwhalster om bij het longeren/grondwerken. anders doe ik altijd een gewoon halster om

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-14 16:47

Ahh ja dat stil staan herken ik maar al te goed Mariett, dat doet zij ook... Het gaat nu al stukken beter, dat wel. Ze is gewoon een beetje eigenwijs maar ze wil wel echt graag voor je werken als je haar fair behandelt. De eigenaresse heeft liever niet dat ik een zweep gebruik, heeft ze nooit gekend en ze is al 20. Het is ook prima te doen zonder.

Klittenband heb ik nog nooit van gehoord bij een touwhalster, of bedoel je gewoon alleen bij het halstertouw? Want aan haar halstertouw zit al een paniekhaak.

Ik heb dit halster gewoon kant en klaar gekocht en durf het niet echt aan de knopen los te halen (zou ook niet weten hoe) puur omdat ik het dan misschien niet meer in elkaar krijg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 18:53

Ik wil ook wel een creatieve oplossing...
Ik doe soms een touwhalster onder mijn hoofdstel met buitenritten.
Dan is goed en veilig vastzetten wel handig ...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 18:56

Ik zou mijn paard met een touwhalster alleen maar vastzetten met een Aussie Tie Ring of een safe clip. Alle andere constructies komen er bij mij niet in. Met een Aussie Tie Ring of Safe Clip kan een paard zich niet ophangen, weerstanden zijn in te stellen en je paard kan veilig vast staan. Ze zijn allebei ook makkelijk mee te nemen op een buitenrit zodat je ze altijd bij je hebt.

Wat info over deze tools, en verkoopadressen:

Uitleg Aussie Tie Ring en Safe Clip

http://www.youtube.com/watch?v=JMnPufIytiY

Aussie Tie Ring (vanaf 5.30)

http://www.youtube.com/watch?v=XeguCqS4YiY

Verkoopadressen:

Safe Clip: http://www.depaardenverzorger.nl

Aussie Tie ring: http://www.westernstore.nl

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 21:46

Ik heb wel eens gezien dat mensen gewoon een simpel dun strotouwtje aan de lus knopen, en daar dan de touw aan vast zetten :) Zo'n touwtje breekt ook bij paniek, ik vond dat altijd wel een slimme manier.