zadel verpest door action doekjes?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

max66

zadel verpest door action doekjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-14 18:24

Ik heb vanmiddag mijn zadel schoongemaakt met leerdoekjes van de action.
Het zadel werd helemaal dof en voelde ruw aan.

Ik heb het daarna ingevet maar vraag me af of dit nog goed komt? Iemand ervaring met die action doekjes en is het normaal dat het zo dof wordt?

Het zadel bleef ook maar afgeven, ik heb wel zes doekjes gebruikt die alle zes helemaal bruin werden (het is ook een bruin zadel)!

Anoniem

Re: zadel verpest door action doekjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 18:25

Ik gebruik altijd action doekjes nooit problemen.

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 18:25

Misschien is je zadel geverfd?

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-14 18:28

nee, zadel is niet geverfd

Ik had juist zulke goede verhalen gehoord over die doekjes...

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 18:30

Ik heb er nog nooit problemen meegehad op mijn bruine zadel. De doekjes worden bij mij ook bruin, maar dat lijkt stof uit de bak te zijn.

Ryanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 18:32

Ik gebruik zelf ook altijd die doekjes, maar heb hier nog nooit last van gehad.. Misschien te hard gepoetst??

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 18:32

ik gebruik ze voor mijn leren halster, hoofdstel en laarzen, nooit problemen mee gehad..

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 18:33

Ik gebruik ook altijd die doekjes, nooit problemen mee gehad?

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 18:33

Bij mij voelt het ook wat ruwer aan en lijkt het leer wat doffer, maar dit is omdat het schoongemaakt is. Maak je je spullen wel eens schoon met (glycerine) zeep? Hetzelfde effect :)
Je kan gewoon je spullen weer invetten of gewoon meteen weer gebruiken.
Zelf gebruik ik de doekjes voor het (dagelijkse) onderhoud(modder, zand, regen ed) en vet ik het regelmatig helemaal in.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 18:36

Sowieso moet je niet alleen die doekjes gebruiken en dan invetten: Je verspreid alleen wat vuil met die doekjes, haalt er maar een beetje echt af. Daarnaast verspreid je glycerine (zeep) die je er normaal gesproken ook af moet halen. Dus een keertje zo'n doekje kan best, maar niet voor het echt onderhouden.

Van mijn zadelpasser:

Zadel inzepen met glycerine/zadelzeep, goed afnemen met water. Laten drogen, en dan invetten. Maar het schoonmaken wat dus het belangrijkste.
Daarnaast kan je best een keer zo'n doekje gebruiken, maar het echte onderhoud moest dus zoals bovenstaande.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 18:37

Ik gebruik ook altijd die doekjes, kan zijn dat na het gebruiken iets doffer is dan toen je hem net gepoetst had. Afgeven komt niet bij mij voor.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 18:40

Super fijne doekjes doe er mijn paarden spullen mee ,leer van mijn auto,en geen problemen denk eerder dat je het bij het zadel moet zoeken
Laatst bijgewerkt door keona op 27-06-14 18:44, in het totaal 1 keer bewerkt

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 18:42

Hier ook geen problemen met de doekjes.
Gebruik ze voor zadel, hoofdstel en laarzen

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 18:48

Marocje schreef:
Sowieso moet je niet alleen die doekjes gebruiken en dan invetten: Je verspreid alleen wat vuil met die doekjes, haalt er maar een beetje echt af. .

Dat wil ik toch even tegenspreken: ze werken echt wel goed; ook met zeer ernstige vervuiling.. Wij hebben nl. een "hondenbank" van leer, en vier grote honden die daar geregeld met baggerpoten overheen raggen, dus bankje was officieel grijs maar nu donkerbruin. Heb een half pakje actiondoekjes verbruikt en het bankje is weer brandschoon!

Maar TS: zou het nog even over doen met echte zadelzeep (zo'n blok) , dat is ook voeding voor het leer, en daarna misschien nog vetten?

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 18:56

_l_amanda_l_ schreef:
Marocje schreef:
Sowieso moet je niet alleen die doekjes gebruiken en dan invetten: Je verspreid alleen wat vuil met die doekjes, haalt er maar een beetje echt af. .

Dat wil ik toch even tegenspreken: ze werken echt wel goed; ook met zeer ernstige vervuiling.. Wij hebben nl. een "hondenbank" van leer, en vier grote honden die daar geregeld met baggerpoten overheen raggen, dus bankje was officieel grijs maar nu donkerbruin. Heb een half pakje actiondoekjes verbruikt en het bankje is weer brandschoon!

Maar TS: zou het nog even over doen met echte zadelzeep (zo'n blok) , dat is ook voeding voor het leer, en daarna misschien nog vetten?

Dat kan. Maar hoe de zadelpasser het uitlegde vond ik erg aannemelijk: Die doekjes zijn prima voor incidenteel, niet dagelijks gebruik. En voor echt onderhoud dus met een glycerine zeep schoonmaken en daarna met water. Met die doekjes blijf je dus ook de glycerine uitsmeren, wat er echt af moet zijn wanneer je het opnieuw invet.

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 18:58

Ik heb er ook nog nooit klachten mee gehad. Raar, lees verder ook alleen maar positieve ervaringen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 19:02

Ik maak mijn leren paardenspul er ook al een hele tijd mee schoon voor ff snel tussendoor, en dat bevalt mij ook erg goed. Eens in de 2 maanden gaat het echt in de zeep en in de dressing of vet, maar voor tussendoor vind ik de doekjes ideaal!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 19:02

Marocje schreef:
Dat kan. Maar hoe de zadelpasser het uitlegde vond ik erg aannemelijk: Die doekjes zijn prima voor incidenteel, niet dagelijks gebruik. En voor echt onderhoud dus met een glycerine zeep schoonmaken en daarna met water. Met die doekjes blijf je dus ook de glycerine uitsmeren, wat er echt af moet zijn wanneer je het opnieuw invet.

Het is een andere volgorde:
1. Haal het ergste vuil met water van je leer.
2. Reinig (en verzorg) het leer met zadelzeep (opschuimen, inwrijven en laten drogen (evt nog napoetsen).
3. Indien nodig kun je daarna het leer nog behandelen met ledervet (maar is niet elke x nodig).

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 19:13

Dat is inderdaad de juiste volgorde. In plaats van schoonmaken met water gebruik ik echter de doekjes zo eens in de twee weken. Werken super.

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 19:16

Ik doe er mijn laarzen en hoofdstel regelmatig mee en daarna invetten. Zadel heel af en toe en ook daarna invetten. Ik ben er tevreden over, nog geen "gekke" dingen gemerkt.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 19:17

Tja, dat dacht ik eerst ook, maar mijn zadelpasser zei toen: "Als jij je inzeept laat je dat ook drogen?" Dus volgens hem moest je het echt met water afnemen daarna. Iets met dat de poriën dan weer schoon spoelen er weer dingen kunnen opnemen, zoals leervet. Dat leervet beschermt dus weer dat er vuil in die poriën komt..

Maar ik kan het verkeerd begrepen hebben hoor, helaas problemen met mijn geheugen dus als dit mondeling wordt gezegd gaat me dat achter gewoon te snel. Maar hij komt maandag weer, dus zal het nog eens vragen!

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-14 19:18

nou moet ik eerlijk toegeven dat ik het tot nu toe sowieso verkeerd deed :o

Ik vet namelijk mijn harnachement geregeld in, maar ik maakte het nooit eerst schoon.... Nu dacht ik het dus eerst schoon te maken met die doekjes, en het bleef maar bruin afgeven (ik dacht, dat is vuil en vet) en daarna ga ik het invetten.
Maar toen werd het dus zo dof en ruw....

Mijn hoofdstel maak ik wel vaker met die doekjes schoon, dan komt er ook vuil vanaf, maar het hoofdstel wordt nooit dof en ruw..

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 19:19

Is dat bruin niet gewoon oud vet? Wat voor zadel heb je? Ik heb er nog nooit last van gehad, of zadels, hoofdstel en laarzen van diverse merken in verschillende kleuren.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-14 19:20

misschien was dat idd vuil en oud vet, misschien was het zadel nu eens goed schoon! Ik heb een stubben zadel

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-14 19:21

ik heb het zadel dus weer ingevet en zal morgen eens kijken hoe het eruit ziet