Het leed dat een zadel heet

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Arantes

Het leed dat een zadel heet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-14 01:33

Hallo allemaal,

Ik heb een best wel lastig probleem, namelijk een erg gevoelige pony + moeilijke rug + een zadel.
Ik heb mijn paardje nu 6 jaar en ik heb al veel verschillende dressuurzadels gehad en ook een hoop verschillende zadelmakers, en ik ben nu op een punt dat ik het even niet meer weet. -O-
Het zit namelijk zo: een zadel ligt op zijn langst een paar maanden goed, en daarna gaat hij weer problemen geven. Ik merk dit gelijk met rijden, hij wil dan niet meer zakken/buigen/etc. Het is nu zelfs zo erg, dat na de laatste opvulbeurt mijn zadel maar 2 weken goed heeft gelegen, en nu begint het alweer.
Het wordt zo wel heel erg lastig, vooral omdat de zadelmaker vaak een lange wachttijd heeft en daarbij wordt het een duur grapje op deze manier.

Wie o wie herkent dit en heeft dé oplossing gevonden? Ik rijd nu wel voorlopig af en toe met barebackpad, maar dit is natuurlijk geen blijvende oplossing. Nu zat ik wel te denken aan misschien een veelzijdigheidszadel, omdat deze minder vast op de schouder zou liggen. Iemand hier ervaringen mee?

Bernoe

Re: Het leed dat een zadel heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 04:22

Vervelend.... een antwoord heb ik ook niet echt, alleen ben ik kort geleden overgestapt van een dress naar vzh zadel, maar mijn dress zadel ligt niet veel vaster op de schouder. Ik heb juist het idee dat met een vzh de schouder beperkter was dan nu. Maar de reden dat ik nu met een dress rij is dat mn vzh zadel niet meer lekker lag, dus miss was dat in mijn geval ook zo, dat de schouder beperkt werd....
Succes met de zoektocht naar een blijvend passend zadel!

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 04:58

Erg vervelend is het zeker. Ik heb met mijn paard een klein beetje het zelfde. Heb haar nog geen 1,5 jaar maar al wel zadel drama. Kocht een zadel toen ze bij me kwam. Liep ze erg fijn onder, dacht ik toen. Ze veranderde snel in d'r lijf door een andere manier van trainen, wat natuurlijk niet raar is als ze van eigenaar wisselt dus met een half jaar terug naar de zadelmaker. Er moest flink wat aangepast worden maar merkte veel verschil met rijden. Maar omdat ze daarna met sprongen vooruit ging moesten we weer snel terug want hij lag weer niet goed. Zadelmaker vroeg wat ik met d'r deed want d'r bespiering was in die paar weken enorm vooruitgegaan. Terwijl ik niet eens hard aan het trainen was ivm winter maanden. Toen is ons zadel drama begonnen. Heb veel vertrouwen in mijn zadelmaker ook omdat ik hem veel aan het werk zie bij oa klanten van mij. Hij heeft van alles geprobeerd en theoretisch zou het zadel goed moeten liggen, merrie denkt daar anders over. Als ik zonder zadel reed in de tijd dat m'n zadelmaker bezig was, had ik een voorwaarts paard die lekker de hals liet vallen. Zadel er op en heb een traag strak paard. Na veel kleine aanpassingen samen met de zadelmaker de conclusie getrokken dat dit niet het zadel voor haar is.
Even voor de duidelijkheid wat we allemaal gedaan hebben: boommeting, digitale drukmeting etc.
Andere merken en modellen geprobeerd maar steeds het zelfde slome strakke paard. Tot ik een hidalgo probeerde, deze 2 x een week op proef gehad en paard beleef er fijn onder. Nu ben ik aan het wachten om mijn speciale bestelling van hun. Misschien ook iets voor jou om te proberen.

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 05:18

Hier ook een klein zadel drama gehad, nu een zadel van Ninon Shutte!
Zadel ligt top! Ninon en Maryllia (beiden van het zadelatelier)zijn top vakvrouwen!

Echt een aanrader, nee ik heb geen aandelen bij hen :P

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 06:28

Meestal zit het probleem dan niet in je zadel....
zelf ook aan het tobben. Medische molen in en hopen dat het probleem gevonden wordt en opgelost kan worden.
Ben nu bezig met bowen therapie en heb zijn lichaam zien reageren. Nu hopen dat het probleem wordt opgelost. Paard wat op de foto's (rug) helemaal goed trouwens.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 06:36

Heb je al een (goed!) boomloos zadel overwogen? Bijv. Barefoot? Ook als je paard dan bijv. Meer bespiering heeft, of juist minder oid dan past het zadel zich gewoon aan. Schouder heeft ook veel vrijheid omdat het niet zo drukt

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 07:00

Japeloup wat voor hidalgo heb je in bestelling?

TS, ik zou me eens verdiepen in boomloze en of semi boomloze zadels. Bijvoorbeeld barefoot, hidalgo, freeform, trekker. Kijk bijvoorbeeld eens op www.barefoot-saddle.nl www.permicavallo.nl en www.hidalgo-zadel.nl :)

Ik ben momenteel ook op zoek naar n nieuw zadel, binnenkort komt er iemand met n aantal Hidalgo special zadels langs!

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 07:08

sneeuwpop schreef:
Meestal zit het probleem dan niet in je zadel....
zelf ook aan het tobben. Medische molen in en hopen dat het probleem gevonden wordt en opgelost kan worden.
Ben nu bezig met bowen therapie en heb zijn lichaam zien reageren. Nu hopen dat het probleem wordt opgelost. Paard wat op de foto's (rug) helemaal goed trouwens.

Dit zou ik inderdaad ook haast gaan denken.
Zit het probleem dan wel in je zadel?

De vragen die bij mij opkomen zijn:
Hoe vaak rij je, en hoe lang rij je per keer.(en wel niveau)
Doe je nog andere training met je paard naast het rijden?
Merk je andere dingen aan je zadel zelf dat het niet meer goed ligt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 07:20

Is je zadel wel het echte probleem? Dit klinkt mij eerder als iets medisch/rijtechnisch waarbij reactie op zadel slechts een symptoom is..

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 08:01

Het zadel hoeft niet het probleem te zijn maar kan wel degelijk. Mijn paard reageerde ook altijd door ofwel niet voorwaarts te zijn, of bokkig, of niet nageeflijk te kunnen zijn. Na verschillende zadels met bijbehorende goede zadelpassers/makers het advies van de laatste zadelmaker overgenomen. Dit paard wil geen boomzadel op haar rug. Zelfs geen semiboomzadel. Zij adviseerde mij Barefoot. Ook hier heb ik even moeten zoeken maar dat was omdat ik uiteindelijk ook wensen kreeg. Maar vanaf de eerste stap met de Barefoot heb ik een paard gekregen waar ik eindelijk mee kon gaan werken. Natuurlijk liep ze niet direct nageeflijk maar als ze het nu wel deed hield ze het vol en konden we het uitbreiden. Bij mijn boomzadels deed ze een poging en kwam dan gelijk weer omhoog. Ik voel tijdens het rijden precies wanneer ze haar rug gebruikt, ik kom dan ook breder te zitten. Iets wat mijn zadel op kan vangen omdat het meevormt met haar rug. Iets wat mijn boomzadels nooit gekund hebben. Het ene zadel lag goed als ze op haar boerefluitjes liep, maar eenmaal aan het werk ging het rocken. Het andere zadel brugde als ze op haar boerefluitjes liep en lag goed als ze een keer aan het werk ging. Ik kon haar alleen moeilijk overtuigen van het feit dat haar zadel prettiger zou liggen als ze aan het werk zou zijn.
Ze reageert nog steeds als het haar even niet bevalt. Onlangs heb ik de stevigste inlages in mijn pad gedaan om de verdeling optimaal te maken. Maar die zijn dus aanzienlijk steviger dan de andere inlages en dat vond madame ook maar niets. Ik heb hierin volgehouden omdat ik dit echt beter voor haar rug vond en nu loopt ze heerlijk met deze variant. Stevig maar wel buigzaam.
Afijn, lang verhaal..... Sorry. Heel veel succes.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 08:57

@Superliesje

Ik heb een Hidalgo Jerez in bestelling. Want naast dat ik voor mijn paard een fijn zadel zocht had ik ook een wensen lijstje. Ik heb namelijk een hekel aan een diepe zit zadel. Dus vallen er al veel merken en modellen af voor mij los van of het iets kan zijn voor mijn paard. Ik wil met mijn paard WE gaan starten dus zit niet vast aan een engels zadel. Dus mijn zoektocht was wat ingewikkelder door het gezamenlijke lijstje van mij en mijn paard: Korte rug, rond geribd, vlakke zitting.

Ik heb via Hidalgo-zadel.nl 2 keer een leen zadel gehad. Dat ze bij me waren heb ik gereden met een Valencia special. Deze kon ik helaas niet een week op proef heb heb de Caracas 2 een week te leen gehad.
Een paar weken later nog een keer een week een leen zadel gehad en dat was de Relvas.

Toen was ik er uit dat ik zo een zadel wilde hebben, toen alleen nog welke.... Vind de Jerez er erg mooi uit zien en kwa ligging voor het paard is het niet anders dan de Valencia of de Caracas. Dus nu is het wachten tot hij er is.

Arantes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-14 11:51

Bedankt voor alle reacties! Ik heb weer flink wat nieuwe stof om me in te verdiepen, top! +:)+

@ Japeloup: Dat heb ik dus ook, zonder zadel is er niks aan de hand, loopt hij lekker los en ontspannen. Ik heb even gekeken hij Hidalgo zadels, dat klinkt wel erg goed. Omdat het niet zo vast is zou dat zeker wat voor mijn paard kunnen zijn. Ik ga eens informeren bij ze!
@KarinLF: Oei wat een bedragen %) Is natuurlijk een maatzadel dus is niet meer dan logisch, maar ik kijk toch nog even verder of ik niet een goedkopere oplossing kan vinden.
@ sneeuwpop, siskeh, Yvank_ : Het kan natuurlijk altijd dat het medisch is, maar hier ga ik eigenlijk niet vanuit. Ik heb ongeveer al net zoveel osteopaten, chiropractors en ook dierenartsen bij me paard gehad als zadelmakers en deze vertellen mij allemaal dat zijn strakheid uit het zadel komt. Zonder zadel loopt hij namelijk super, helemaal ontspannen en zo buigzaam als een elastiekje. Om even op je vragen te antwoorden siskeh: Ik rijd rond de 3x per week, ongeveer 3 kwartier, op M1 niveau. Hij gaat daarnaast 2x per week naar strand, en de rest van de week vrij/longeren. Ik merk nu aan mijn zadel dat hij rechts veel strakker ligt dan links, dat is dan ook de kant waarop hij niet meer wil buigen en zakken.
@Maartje1990 en Akke_sSpring: Ik heb er wel naar gekeken maar heb me er nog niet erg in verdiept. Dit zou inderdaad ook nog een optie kunnen zijn. Mag je gewoon met alle modellen starten op wedstrijd?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 13:08

Nou, met een westernzadel starten op dressuurwedstrijd is natuurlijk niet de bedoeling :)) maar veel (of alle?) van de gewone zadels van barefoot (andere merk weet ik niet) mag je wel mee starten :j Zolang het op een Engels zadel lijkt is het (zover ik weet) prima.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 13:23

Met de dressuur zadels van hidalgo mag je ook gewoon starten. Zelfs met de Relvas 3. Die heeft Spaanse kussens en dat vind mijn paard erg prettig.
Ik ga geen KNHS starten en moet zeggen dat ik de barokke zadels wel erg fijn vind zitten.

Arantes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-14 21:20

Oeps had even niet aan de westernvarianten gedacht :o Maar dat is wel fijn dan, dat er met de normale modellen gewoon gestart mag worden.
Ik heb Hidalgo zadels gemaild en ik had al gelijk antwoord terug, ze is helaas net gister toevallig hier in de buurt geweest (is niet echt om de hoek voor ze waar mijn paard staat) -O-
Ze gaat nu dus aan de hand van foto's kijken wat het beste bij hem past en dan mag ik een zadel testen. Ben benieuwd!

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 21:29

Ik weet niet hoe jouw paard eruit ziet, maar ik herken het zadeldrama gedoe wel.
Mijn pony heeft brede schouders en een iets verzonken rug en is daarbij heel erg kort. Het was een drama om daar een goed zadel voor te vinden. Daarbij merken wij ook direct als het niet goed ligt onder het rijden, dit laat mijn pony duidelijk blijken en inderdaad ook zak en buig problemen. Ik heb ongeveer twintig zadels gepast door de jaren heen. Vz, dressuur, semi boomloos etc. Van heel duur tot heel goedkoop, niets paste.
Sinds twee jaar heb ik een tekna dressuur zadel. Deze heb ik dit jaar een keer moeten laten aanpassen omdat mijn pony op haar nieuwe stal enorm was afgevallen (was goed, ze was veel te dik) maar hij ligt altijd perfect. Ik ben er super blij mee!

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 21:38

ligt het niet aan de manier van rijden? heb niet alles door gelezen hoor dus zou best kunnen dat ik de 2e ben die dit zegt. Misschien eens een (andere) instructrice nemen? loopt je paard wel recht? dus is hij/zij niet gewoon heel erg scheef? etc etc... Als dat allemaal in orde is misschien eens een fysio laten kijken?

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 21:42

Ik merk nu aan mijn zadel dat hij rechts veel strakker ligt dan links, dat is dan ook de kant waarop hij niet meer wil buigen en zakken.

Dit lijkt er dus gewoon op dat je paard scheef is.. had het nog maar een keer door gelezen. Recht richten is de basis en dan nog maar eens kijken hoe de zadels liggen. Ik heb op een fjord gereden waarbij het zadel ook altijd scheef/niet goed lag tot dat ik hem alleen maar recht richte (stelling rijden) en toen lag het zadel ineens recht en goed. Ik wil me niet overkomen als een wijsneus maar ik wil je helpen. Vooral omdat ik dit vaak ook zie maar dat het veel simpeler en goedkoper is op te lossen. zoek anders eens op marijke de jongh ik zelf vind haar heel goed.

Arantes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-14 16:01

Klopt hij is scheef ben ik pas terug achter gekomen. Hier ben ik al hard mee bezig vanaf de grond.
Hij is rechts minder gespierd dan links. Is het dan niet erg onlogisch dat me zadel rechts strakker ligt? Hij kan toch niet binnen 2 weken al zoveel spier hebben ontwikkeld rechts dat ze hele zadel strak trekt?
Ik lees net ook dat een zadel nooit scheef opgevuld mag worden, dat is die van mij wel. Er zit rechts minder opvulling in dan links.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 16:11

Dat er rechts minder vulling in zit was dat gelijk na het opvullen? Of is dat gekomen door het rijden. Geen paard is recht, geen mens is recht en een nieuw zadel kan je al scheef in de kussen rijden na 1 uur.
Dan nog iets, ik stap links en recht op (met krukje) en af en verwissel mijn beugelriemen regelmatig. Dit om scheefheid zo veel mogelijk te voorkomen. Want je kan nog zo leuk in het rijden aan het rechtrichten zijn, maar als je het opstijgen altijd aan 1 kant doet, creëer je daar al een scheefheid.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 16:44

Het is ook een cirkeltje op een gegeven moment. Paard is scheef, zadel wordt scheef (of andersom) en dan doordat het zadel scheef is gaat je paard schever lopen en daardoor wordt je zadel weer schever.

Arantes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-14 17:09

Ja hij zei zelf (de zadelmaker) dat hij rechts vulling eruit heeft gehaald waardoor het nu dus scheef is. Wisselen van beugelriemen en wisselen van kant van opstappen doe ik al.
En dat is inderdaad wat er nu aan de hand is Def, en daar moet ik op 1 of andere manier uit zien te komen. Hij gaat volgende week voor 2 maanden het weiland op, daar rijd ik hem helemaal niet dus dan heeft zijn rug en spieren in ieder geval een beetje de tijd om bij te trekken, mocht het pijnlijk of strak zijn.
Daarna ga ik het proberen met een Hidalgo zadel, ben benieuwd hoe dat gaat.

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 17:22

Al eens gewisseld van zadelmaker? Ik zou denk ik na zoveel zadels op boomloos overstappen. Succes, lijkt mij een vervelend probleem.

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 21:21

Arantes schreef:
Klopt hij is scheef ben ik pas terug achter gekomen. Hier ben ik al hard mee bezig vanaf de grond.
Hij is rechts minder gespierd dan links. Is het dan niet erg onlogisch dat me zadel rechts strakker ligt? Hij kan toch niet binnen 2 weken al zoveel spier hebben ontwikkeld rechts dat ze hele zadel strak trekt?
Ik lees net ook dat een zadel nooit scheef opgevuld mag worden, dat is die van mij wel. Er zit rechts minder opvulling in dan links.

Als je een zadel scheef opvult is inderdaad niet goed als je hem dan rechtricht drukt het zadel hem weer scheef aan de hand rechtrichten is een goede start!

Arantes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-14 12:45

Nou weer terug bij af, zelfs een flexibel zadel ligt niet goed op hem |(
Vandaag is Petra van Per Mi Cavallo geweest en zij had verschillende flexibele zadels mee, waaronder Hidalgo, maar niks lag goed. Gelukkig gaat hij morgen het weiland op voor 2 maanden, even geen zadel en rij gezeur.
Maar als iemand dus nog ideeën heeft, hoor ik het graag -O- Ik zat zelf te denken aan misschien een Wow zadel.