[WN] van veelzijdigheid zadel naar western zadel, waarop letten?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Nala

van veelzijdigheid zadel naar western zadel, waarop letten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-14 17:35

Heyhoi,

Deze zaterdag mag ik voor het eerst op mijn verzorgfjord western rijden. Nu heb ik nog nooit eerder in een western zadel gezeten, wel al eens met een western hoofdstel dus dat is geen probleem.

Nu dus mijn vraag aan bokt:

-is er een compleet andere zit nodig voor western rijden?
-Waar moet je vooral op letten?
-wat is het grootste verschil?

En puur voor de fun: wat vinden jullie prettiger, vzh zadel of western zadel?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 19:28

HAR --> WN-TR

Soez

Re: van veelzijdigheid zadel naar western zadel, waarop letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 19:54

Ik vind het heel anders zitten. Nu ben ik ook alleen een veelzijdigheidszadel gewend hoor. De zit is natuurlijker, met de beugels wat langer en daardoor comfortabeler. Ik vind een Western zadel iig heerlijk zitten!
Vandaag voor de eerste keer in jeans ipv paardrijbroek, zit nog veel beter!

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 19:57

waar je op moet letten:

•beugels moeten langer, het liefst zo dat je maar 5 cm uit je zadel kan komen.
•probeer vanaf het begin door te zitten, goed op je kont gaan zitten en goed meebewegen
•draag een spijkerbroek!

voorderest vind ik het veel lekkerder en relaxter zitten. je zult wel even moeten wennen!

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-14 19:59

Okay dankjewel alvast! Hoe is de zit dan "natuurlijker" Ik doe wel gewoon een paardrijbroek aan maar in een jeans rijden kan altijd nog haha. Waarom is een jeansbroek dan fijner?

De beugels langer,okay, handige tip! Ik ben niet echt goed in doorzitten dus dat wordt nog wat hihi.

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 20:07

met een westernzadel is het al veel makkelijker om door te zitten :)

jeans omdat ze losser zitten en omdat de kniestukken in een rijbroek in de weg zitten. de fenders (stijgbeugels) zijn namelijk heek breed

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 20:11

Geen engelse rijlaarsen dragen in elk geval, dat kan schuren tegen de fenders, de 'beugelriemen'. Verder maakt het weinig uit. Lichtrijden kan trouwens prima hoor, het is maar net wat jij fijner vindt.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-14 20:19

Ik draag sowieso alleen maar jodphurs dus dat kan haast niet in de weg zitten. Ook hebben mijn rijbroeken volgens mij geen grote knievlakken maar daar kom ik vanzelf achter.

Beter doorzitten in een western zadel? Dat zal dan heel handig zijn, kan ik mooi oefenen!

Aangezien ik niet echt mijn goede jeansbroeken nog meer kapot wil rijden (het zitvlak schuurt op een of andere manier altijd heel snel kapot) doe ik morgen gewoon even mijn rijbroek aan.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 20:23

Rijbroek met jodphur kan prima hoor :-)

Soez

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 20:24

Natuurlijker omdat je idd de beugels langer hebt, daardoor hangen je benen natuurlijker ipv in een grotere hoek. Ik heb nu 8 lessen Western gehad en merk dat mijn zit nu al heel anders is geworden. Doorzitten heb ik op een manege nog nooit voor elkaar gekregen, gaat nu al een stuk beter. Heb het idee dat je het paard ook meer voelt met een Western zadel.

Met jeans zit je wat vaster in het zadel, rijbroek glijdt wat meer (iig wel die ik heb)

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-14 20:30

Okay! Hartstikke bedankt voor de tips alvast! Ik hoop dat het ook voor mij zo comfortabel is. Langere beugels en natuurlijkere zit klinkt mooi maar ook iets onstabieler.

Soez

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 20:39

Dus goed leren zitten :D

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 21:01

je kan gewoon lichtrijden hoor met westernzadel :j

en eenmaal op een westernzadel gereden wil je niet anders meer :D

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-14 22:41

Oehh dat word dan wel een probleem (hihi) heb namelijk twee verzorgpaarden, een western beleerd en een engels met vzh zadel haha.

Jolene85

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 22:46

Ik ben ook net 1 week gewisseld van veelzijdigheidszadel naar western boomloos..en wat een verschil!
Mijn paard bokt niet meer in galop, galoppeert ook niet meer scheef en ik zit een stuk stabieler en prettiger in mijn zadel! *\o/* Nu nog een westernhoofdstel en westernles en we zijn compleet omgeschakeld :D Veel plezier met je verzorgpaardje western! :j

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-14 22:48

Dankjewel! Het is ook niet dat ik haar om ga scholen, ze was al western beleerd en ik mag haar conditie weer langzaam op gaan bouwen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 08:21

kitlover schreef:
met een westernzadel is het al veel makkelijker om door te zitten :)

jeans omdat ze losser zitten en omdat de kniestukken in een rijbroek in de weg zitten. de fenders (stijgbeugels) zijn namelijk heek breed

Beetje onzin, beide stellingen :)

Het gemak van doorzitten heeft te maken met de snelheid en de beweging van het paard en heeft niets te maken met het soort zadel.
Verder kun je prima met een rijbroek op een westernzadel rijden, die kniestukken zitten echt niet in de weg (het klinkt alsof ze een stuk uitsteken :D )
De bredere westernfenders is misschien wel even wennen als je knie-wrongen gewend bent.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-14 08:25

Ik weet eigenlijk niet of ik knie-wrongen gewend ben... Dat merk ik vanmiddag wel hahaha.
Nog tips qua of je anders moet zitten in een western zadel oid?

Het enige wat ik wel hoop, puur voor de buitenritten, is dat er niet zo'n knop voren op zit. Een stalgenoot bij mijn vorige verzorgpaard moest eens snel bukken voor een tak en heeft een flinke blauwe plek eraan over gehouden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 08:35

Een westernzadel heeft in 99,9% van de gevallen een knop. Dus ga er maar vanuit dat die er op zit :)
Ja, die kan in de weg zitten soms. Draag geen losse riemen of half-open jassen oid. En met bukken moet je wat opzij gaan :)

Verder gewoon lekker gaan zitten en 'enjoy the ride' :D

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-14 08:42

Ja enjoy the ride word het zeker! Ze is al een half jaar niet meer gereden maar tijdens onze eerste wandeling kon ik het al bijna niet laten om erop te springen, zo lief en rustig is ze. Ze kijkt nergens van op (behalve everzwijnen volgens de eigenaresse, maar die zitten daar niet haha). Ze kijkt altijd heel goed uit, als bijvoorbeeld het pad wat smaller wordt gaat ze automatisch achter me lopen ipv stoer naast me te blijven en me bijna het water in te gooien (wat mijn andere verzorgpaard dus doet haha). Om die redenen denk ik dat het zeker wel prettig werken wordt met haar.

Dat ik dan maar schuin moet bukken, ik zal het wel snel genoeg leren (een paar keer flink aan dat ding stoten en ik zal nooit meer recht vooruit bukken haha).

Doggylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 08:46

mirgino schreef:
je kan gewoon lichtrijden hoor met westernzadel :j

en eenmaal op een westernzadel gereden wil je niet anders meer :D

Dat klopt :j
ik rij nu op een pony waar ik geen passend westernzadel nog voor kan vinden omdat hij vrij smal is en erg kort in zijn rug en rij op een vhz zadel, nou echt het is een hoop gedoe om dat ooit weer voor elkaar te krijgen en voel mij weer een beginner :o ;)

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-14 08:50

Haha laten we hopen dat ik dan een beetje the best of both worlds kan krijgen omdat ik op allebei de zadels rijd haha. Zou wel heel mooi zijn natuurlijk.

Maar geven de langere beugels niet juist een beetje een gevoel van onstabieliteit? Omdat je dan eraan moet wennen dat je verder naar beneden moet met je benen?

Doggylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 09:02

haha hoop ik ook voor je, nee na mijn mening went het vrij snel , ik had veel steun aan de fenders en beugels , die ik nu volledig mis ;)
maar goed ik heb een erg zwakke enkel, knieen en rug dus dat zal ook mee spelen haha *D

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-14 09:07

Dankjewel voor de tips en ervaringen allemaal! Volgens mij gaat dat helemaal goed komen vanmiddag. Ik zal vandaag of morgen wel even een topic openen voor rij technische tips.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 09:22

Je moet je beugels niet zo kort maken dat je last van opgekrampte knieeën krijgt, maar ook niet zo lang dat je op je tenen moet gaan staan om ze aan te houden. Gewoon waar jij je lekker bij voelt.
Grote kans dat je na verloop van tijd vanzelf je beugels een gaatje langer wilt.