Bouw paard - boomvorm

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Pivanti

Bouw paard - boomvorm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-14 14:02

Hallo,

Ik vraag me af of een paard zoveel van bouw kan veranderen, dat ze na een paar jaar een totaal ander type boom nodig heeft?

Mijn paard was eerder mager en niet bespierd. Nu is ze mooi op gewicht en bespierd (al een paar jaar inmiddels). Ze is rondgeribd.

Toendertijd heb ik een zadel bij een zadelmaker gekocht met een U vormige boom. In de tussentijd nog twee andere zadelmakers erbij gehad (ook toen ze wel op gewicht was) en ook deze vonden het zadel prima liggen.
Vrijdag is er een andere zadelmaker geweest (omdat hij er toevallig toch was) en die gaf aan dat het zadel inderdaad technisch gezien goed ligt (qua opvullen, boommaat, schoudervrijheid etc), maar het is absoluut niet optimaal. Het zadel ligt teveel 'bovenop' haar waardoor te veel beweegt. Volgens hem past de boom niet bij haar bouw.
Voor haar bouw moet ze een V vormige boom hebben ipv een U vormige. Deze zal meer 'om haar heen' vallen en stabieler liggen. Het huidige zadel ervaart ze zeker wel last van volgens deze zadelmaker.

Persoonlijk heb ik altijd het idee gehad dat ze nadat ik dit zadel kocht, ze narriger is gaan reageren. Heb toen de zadelmaker nog terug laten komen. Daarna nog twee andere laten kijken in de tussentijd die het ook goed vonden. Dan ga je toch denken dat het aan jezelf ligt. Zadelmaker nummer vier geeft dan wel aan dat t niet optimaal ligt. Klopt mijn gevoel toch?

Kan het zijn dat de 1ste zadelmaker het zadel wel goed gepast heeft, maar door de verandering qua bespiering en vet, ze ineens een heel andere vorm boom nodig heeft?
Botten veranderen toch niet? Rondgeribt was ze toen ook al....

Ik hoor graag jullie mening hierover.
Ik heb uiteraard ook des betreffende zadelmaker hierover geïnformeerd.

Vivat

Re: Bouw paard - boomvorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 14:09

Ja een paard kan zoveel in zijn lijf veranderen dat het een totaal andere boommaat nodig heeft. Van U en V vormige bomen heb ik geen verstand. Wel met mijn jonge paard ervaren dat zij in een jaar tijd twee boommaten is gegroeid, twee maten breder wel te verstaan. Daarom ben ik blij met mijn destijds aangeschafte wintec, dan kun je de boom (laten) veranderen en met de boommeter kan ik zelf meten of het nog past, te breed of te smal is. Vaak zie je als de boom te smal is/word dat het zadel wat achter over komt te liggen.

Mijn advies volg je gevoel, je kent zelf je eigen paard het beste. Met m'n ouwetje jarenlang zadelellende gehad, 4 verschillende zadels 8 verschillende zadelmakers en nog had ik het idee dat het niet goed was. Ook voor hem nu een Wintec die ik zelf kan aanpassen en hij loopt beter dan ooit tevoren. Wel wil ik uiteindelijk voor beiden maatwerk maar daar moet ik hard voor sparen.

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-14 14:14

Dank je.
Ja boommaat kan ik me zeker voorstellen. Dit is toevallig (ondanks dat ze flink aangezet is) niet veranderd. Alleen de vulling natuurlijk. Boommaat klopt ook wel namelijk van mijn huidige zadel. Het gaat echt alleen om de vorm van de boom.
Ik denk dat ik nu sowieso een ander zadel ga aanschaffen, omdat ik inderdaad mijn gevoel wil volgen hierin.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 14:16

Ja, een paard kan zodanig veranderen dat een zadel echt niet meer past. Daarnaast wordt er ook wel met enige regelmaat zadels als passend verkocht die eigenlijk niet zo goed passen als men je wil laten geloven. Aan de andere kant ken ik ook gevallen waarbij een soortgelijk verhaal opgehangen werd in de hoop een zadel te kunnen verkopen.

Kortom: je gevoel zou best kunnen kloppen, maar dan nog is dat geen garantie dat die zadelmaker het bij het rechte eind heeft en zonder het paard in handen te hebben, is er vanachter de PC niks van te zeggen wie uiteindelijk gelijk heeft.......

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-14 14:28

Ja maar ook dat de boommaat nog wel passend is na die verandering, maar opeens de vorm van de boom niet meer?

Ik heb zeker niet her idee dat deze zadelmaker een zadel wil verkopen. Hij had namelijk niet eens een passend zadel voor haar, dus kon me ook niets verkopen (behalve nieuw, maar dat is me op dit moment te duur).
Mijn andere zadelmaker is ook zeker geen persoon die een zadel wil verkopen terwijl het niet nodig is. En dat is natuurlijk heel fijn, maar niet als t ten kostte van mn paard is. Het is ook niet zo dat het zadel totaal niet past, maar de boom vorm past niet bij haar alleen. En het is gewoon echt een gevoelig paard, waarbij alles dus echt optimaal moet zijn.

Wie er uiteindelijk gelijk heeft, blijft altijd een lastig verhaal natuurlijk. Dat begrijp ik. Iedereen heeft zijn eigen ideeën. En iedereen zal de beste intentie hebben, gaan we maar van uit.

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 14:31

Op een rond geribt paard zou ik toch eerder zeggen een u boom. Heb je foto van je paard van bovenaf? Wat voor zadel heb je nu en wat raadde de nieuwe zadelmaker je aan?

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-14 15:22

Ik heb nu een barnsby.
Hij raad mij een stubben maestoso, prestige doge, prestig d1, strada, ainsley vanquard (met deze laatste moest ik wel oppassen en goed kijken of de kussen zacht waren e.d.)

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-14 15:23

Foto heb ik trouwens niet. Niet van bovenaf. Die zou ik moeten maken.

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 17:06

Prestige en stubben zijn idd goede voorbeelden van een V boom. Over het algemeen geschikt voor paarden met wat meer schoft.
Barnsby heeft verschillende bomen waarvan de meeste al wat meer neigen naar een U en ook zadels met een echte U boom (ook wel open head tree of freedom treedom tree genoemd bij andere merken).

Als je paard echt rond is met weinig of lage schoft dan zou een barnsby qua voorboom geschikter moeten zijn. Masr dan hebben we het natuurlijk nog niet gehad over de rest vd boom (vlakke rails of niet) of de panels/kussens.

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-14 14:44

Het lijkt mij ook logischer dat bij een wat ronder paard, een U vormige boom beter passend is dan een V vormige.
Ik ben geen zadelmaker, maar als ik logisch nadenk zou ik denken dat dit zo is.

Mijn paard heeft wel wat schoft, maar niet heel hoog. Gemiddeld denk ik zo. Ik ben vergeten foto´s te maken van bovenaf. Kan zo wel wat foto´s plaatsen van de zijkant.

Moet wel zeggen dat een kennis van mij ook een rondgeribt paard heeft (nog wel wat ronder dan de mijne) en een stubben maestoso heeft.

Ik had ook een andere zadelmaker gevraagd en die had nog nooit van de begrippen V en U boom gehoord. Heeft iemand hier een plaatje of uitleg over? dan kan ik zelf hier ook een beetje beeld bij vormen.

Het lastige is dat beide zadelmakers (die ik laatst heb laten kijken en die ik normaal heb) iets anders zeggen. Ik heb mijne namelijk wel gemaild met bovenstaand verhaal ook. Maar hij geeft nu aan dat hij geen fan is van de merken die de andere zadelmaker genoemd heeft. Er zijn volgens hem wel andere merken die dan beter zouden passen (welke zei hij niet). ik heb hem teruggemaild met nogmaals mijn vraag wat hij van mijn huidige zadel vond de laatste keer bij mijn paard. Of dit het meest optimale zadel is of niet. Maar krijg hier geen antwoord op, alleen maar andere informatie.
Hij zegt ook eerst weer te moeten komen kijken want hij heeft haar al een half jaar niet gezien. Misschien is ze wel veranderd. maar dit is niet het geval, want volgens die andere zadelmaker lag de barnsby nog goed (zo ver dat optimaal kan liggen).

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 15:03

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-14 15:14

Dank je voor de info. Ik zal het eens rustig lezen.

Hier wat foto's die ik toevallig nog op de pc heb staan (recente fotos)

http://uploadenfoto.nl/pictures/22d7bb8 ... 9bb0a5.jpg

http://uploadenfoto.nl/pictures/0a0df53 ... d98fda.jpg

http://uploadenfoto.nl/pictures/6eb6472 ... 5bc2b0.jpg

http://uploadenfoto.nl/pictures/d57d689 ... d8208e.jpg

http://uploadenfoto.nl/pictures/f13a8e7 ... aabfe2.jpg

Dit is met mijn huidige zadel. Is met dekje, dus sowieso lastig te zien denk ik

http://uploadenfoto.nl/pictures/41c37fb ... 613e5f.jpg

http://uploadenfoto.nl/pictures/6024ebd ... eb05f2.jpg

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 15:34

Je paard heeft idd nog wel wat schoft. Zadel lijkt een fractie naar voren te hellen. Zou dus kunnen dat de boommaat iets asn de ruime kant is, maar ik ben geen expert en dan is het ook nog van een foto,

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 16:17

Johnnydepony schreef:
Je paard heeft idd nog wel wat schoft. Zadel lijkt een fractie naar voren te hellen. Zou dus kunnen dat de boommaat iets asn de ruime kant is, maar ik ben geen expert en dan is het ook nog van een foto,

Nope, dit zadel ligt eindelijk eens een keer goed!! Voldoende ver naar achter, rechtop en zonder voorbij de laatste ribben te gaan!! Kan de rest van Bokt een puntje aan zuigen!!

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 17:12

Nou het ligt iig niet dramatisch, maar ik kan niet zien of het zadel brugt of er voldoende druk in de achterkussens is en of de boomtakken evenwijdig aan het paard lopen.

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-14 17:29

Het zadel is eigenlijk voor t mooie wel te lang volgens mijn zadelmaker. Het komt 1 of 2 cm voorbij de 18e rib. Naar volgens de zadelmaker komt er op dit deel geen druk dus heeft ze geen last van.

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-14 17:35

Het zadel ligt in grote lijnen ook wel goed volgens beide zadelmakers. Voldoende Schouder vrij heid, ruggengraat mooi vrij etc. Alleen de laatste zadelmaker gaf aan dat t type boom eigenlijk niet passend is bij mijn paard.
Dit kan een stuk optimaler. Dit zadel zou teveel bovenop haar liggen en daardoor meer bewegen. Hier zou ze last van kunnen ervaren. Het is namelijk een extreem gevoelig paard. Ik heb zelf dus geen verstand van type bomen.
En denk ook dat t van een foto lastig tr zien zal zijn. Maar volgens hem zou een v vorm beter passen dan deze u vorm. De v vorm zou meer om t paard vallen en hierdoor stabieler en stiller liggen. Een v vorm was meer geschikt voor ronder geribte paarden volgens hem.
Dat klinkt voor mij juist onlogisch ?

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 17:56

Nee dat laatste klopt een u vorm is voor rondgeribte paarden met een lage schoft (of geen). Zoals vaak (maar niet altijd) een fries/haflinger/tinker etc. als jouw paard meer een dakvormige rug heeft dan zou een v-boom wellicht op de rug mooier aansluiten. Zadels met een u-boom zijn vaak ook in de rest vd boom vlakker en dat zou dan in theorie wat kunnen gaan schuiven omdat hij net niet mooi aansluit. Mijn paard heeft een rug als een bijzettafel als ik daar dus een zadel op leg met (onafhankelijk vd voorboom danwel u of v) een dakvormig profiel (kieffer heeft dit heel erg bijv) dan gaat dat mijn paard schuiven van links naar rechts. Ik zou eigenlijk een tekeningtje willen maken maar hoe ik dat toch voor elkaar krijg op een telefoon :+

Ik denk dat jouw zadelmaker doelt op niet zozeer de voorboom maar op de opbouw vd zadelboom die niet aansluit op de rug van je paard. Maar dat is eigenlijk bijna niet te beoordelen vanaf een foto en zonder exacte kennis vd boom die in je huidige zadel zit.

Wat voor barnsby heb je? Majestic of kanter (+) oid?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 19:16

Johnnydepony schreef:
Nee dat laatste klopt een u vorm is voor rondgeribte paarden met een lage schoft (of geen). Zoals vaak (maar niet altijd) een fries/haflinger/tinker etc.

Dit is incorrecte informatie. Juist paarden waar de schoft er meer uit komt, hebben een meer U-vormige headplate nodig om de roterende beweging van de schoft vrijheid te geven.

Overigens zijn er maar heel weinig zadels waar daadwerkelijk een U-vormige headplate in zit. Dat wil dus zeggen dat ze breder aan de bovenkant zijn.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 17:31

Gelukkig hoef ik mijn kennis niet van wat internetwebsites af te halen ;)

In de eerste link wordt overigens niet aangegeven dat een hoge schoft een V-vormige headplate nodig zou hebben. Dat komt alleen in de tweede link naar voren.
Ze gaan er daarbij vanuit dat het zadel aansluit aan de schoft, achter het schouderblad.
Dat is echter een veelgemaakte fout m.b.t. het aanpassen van zadels.
Om de schoft en de schouder écht bewegingsvrijheid te geven, moet de schoft aan de zijkant ook vrij blijven. Om dat te bereiken, heb je juist met een hoge schoft een U-vormige headplate nodig.

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 17:39

Alla daar kan ik nog inkomen. Maar een v vorm gaat een rond paard slechter passen dan op een wat meer normaal warmbloed paard.

En je eerste opmerking wordt ik een beetje misselijk van.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 17:59

Daar tegenover staat dat ik misselijk word van alle die incorrecte informatie die gegeven wordt.
In de praktijk merk ik elke dag watvoor uitwerkingen dat heeft.

Een normaal warmbloed paard kan net zo goed heel rond zijn :)
Een ronder met weinig schoft paard heeft natuurlijk een anders gevormde boom/headplate nodig dan een paard met een meer dakvormige rug en hogere schoft. Maar ruimte bovenin is juist bij het paard met hogere schoft meer noodzakelijk omdat de bewegingsuitslag van de doornuitsteeksels groter is.

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 19:35

Ruimte boven en naast de schoft is voor elk paard noodzakelijk. En dan nog heeft de breedte vd schoft daar meer invloed op dan de hoogte.

Ik zet er met opzet nog neer een normaal warmbloed paard.

Daarnaast kun je ts (en ons) misschien van wat specifieke info voorzien ipv sarcastische smileys te gebruiken. Leest een stuk prettiger.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 20:19

Ik heb geen enkel sarcastische smiley geplaatst :)

Ja, natuurlijk is ruimte boven en naast de schoft voor elk paard noodzakelijk. Maar een paard met een hogere schoft heeft meer bewegingsuitlag in dat gebied, waardoor de zijdelingse ruimte van groter belang is. Bij een paard met een lagere schoft, of zelfs een helemaal vlakke rug, kan er ook echt een vlakkere boom op. Als je weet hoe een paard beweegt, weet je dat de breedte van de schoft niet statisch is en daardoor geen eenduidige graadmeter. Daardoor kun je niet stellen dat de breedte van de schoft meer invloed heeft dan de hoogte.

En dan... wat is een normaal warmbloed paard? Ik werk met een systeem om de rug van een paard driedimensionaal op te meten. Geen warmbloed paard die dezelfde rug heeft. Er zijn wel (afwijkende) kenmerken die veel terug komen, maar 'normaal', wat is dat?
Neem bijvoorbeeld de asymmetrie van de schouder. 70 % van de paarden heeft een grotere linkerschouder. Is dat dan normaal? Toch zien we het als afwijkend, want normaal is symmetrisch. Terwijl maar 10 % van de paarden symmetrische schouders heeft.