Soms iets te enthousiast paard buiten, what to do?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Soms iets te enthousiast paard buiten, what to do?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 10:50

Hai :wave:

Afbeelding

Ik heb een super lieve 21 jarige merrie waar ik voornamelijk mee buiten rijd, maar ik tegen een klein probleempje aanloop.
Mevrouw kan zich soms vreselijk aanstellen om de meest onlogische dingen (lees, grassprietjes die naar links waaien ipv rechts, overstekende kevers etc), dan blijft ze met 4 beentjes aan de grond genageld staan, ik wacht altijd even en spoor haar uiteindelijk iets aan om verder te gaan.
Probleem is dat ze er dan wel langs gaat maar met een noodvaart waardoor ik geen rem meer heb, ze pakt doodleuk het bit vast en trekt haar eigen plan, gelukkig gaat ze er niet vandoor in een volle rengalop maar het is wel eens gebeurd dat ze zo "schrok" dat ze de drukke weg over vloog, dat soort grappen.

Ik heb zelf zitten denken om misschien een iets scherper bit te nemen, ik rijd met een simpel enkel gebroken bustrensje, maar ik heb geen flauw verstand van soorten bitten omdat ik nooit anders als met een bustrensje heb gereden.
De gehele weg rijd ik met lange teugels, behalve op dit soort momenten als ik haar wil remmen, ze kan soms zo enthousiast zijn maar dat is onder controle te houden, dr hoofd gooit ze ook niet omhoog en proberen een volte te laten maken oid wil ook niet omdat ze echt het bit vasthoud.

Wie heeft er tips voor mij?
Ander bit? Of adviseren jullie wat anders?

Afbeelding

twinducklin

Re: Soms iets te enthousiast paard buiten, what to do?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 11:01

Een scherper bit gaat op de lange termijn waarschijnlijk geen oplossing zijn, je moet dan namelijk steeds scherper gaan om hetzelfde effect te bereiken..

Hoe staat het paard normaal aan je hulpen? Is ze in de bak ook zo schrikachtig? Hoeveel komt ze buiten op de wei? Hoeveel voer krijgt ze? Heeft ze dit gedrag ook bij een andere ruiter?
Dat zouden de dingen zijn die ik eerst zou veranderen indien mogelijk.

CarlijnLizet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 11:04

Hi,
Een ander bit is niet nodig. Het belangrijkste is, blijf ontspannen! Zo gauw ze iets eng vindt, niet denken, oliebol straks gaat ze er weer vandoor. Stel haar gerust en bijsporen hoeft niet. Laat haar rustig denken en probeer haar met je stem vooruit te krijgen. Hou ook op dat moment en ontspannen teugel.
Verder kunt u ook nog met iemand anders een buitenrit te maken. Als jouw paard het eng vind zet je haar gewoon achter het andere paard aan. Dit geeft rust en zelfvertrouwen.

Het komt vast goed. Gewoon veel ervaring op laten doen.

Gr.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 11:09

Ik sluit me aan bij mijn voorgangers!
Daarnaast, gaat ze alleen aan de ren als ze voorbij iets spannends moet?
Hoe is jullie verhouding op de grond? Waarom stap je niet even af en ga je samen langs het enge obstakel...

CarlijnLizet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 11:11

@ijssnuiver, het zou kunnen helpen om af te stappen maar je moet er wel rekening mee houden dat zo gauw je naast je paard staat, je veel minder over hem te zeggen hebt!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 11:15

CarlijnLizet schreef:
@ijssnuiver, het zou kunnen helpen om af te stappen maar je moet er wel rekening mee houden dat zo gauw je naast je paard staat, je veel minder over hem te zeggen hebt!

Dan zijn in mijn ogen de verhoudingen niet op orde. Dan is je leiderschap niet goed bevestigd en moet je daarmee aan de slag zijn.
Bovendien hoeveel heeft TS nou te zeggen onder het zadel als haar paard steeds aan de ren gaat?

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 11:16

ik zou gewoon een martingaal omdoen, dat werkt niet in, alleen als ze zo'n aktie heeft, dan heb je meer controle. Vlieg je ook niet zo snel een drukke weg op.

CarlijnLizet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 11:18

Daar ben ik het niet mee eens. Leiderschap heeft daar niks mee te maken. Als een paard echt schrikt kun jij zo'n beest van 600 kilo niet tegen houden. Ze zijn veel sterker dan dat jij bent. Als je er op zit heb je er echt meer over te zeggen.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 11:21

Waarom zou je op het paard meer hebben te vertellen? Vanwege dat stukje metaal in de mond?

Ik stap af als er echt een heel eng obstakel langs de weg is. Mijn leiderschap is goed bevestigd+dat mijn paarden gewoon het vertrouwen hebben in mij, wanneer ik ga dat zij er ook langs kunnen zonder opgegeten te worden. Onder het zadel is dit toch anders, dan loopt er niet iemand voorop waar ze even achteraan kunnen lopen.
Vanaf de grond kan ik er ook een training van maken en in kleine stukjes langs het obstakel, dus pasje voorwaarts, achterwaarts, halt houden, hoofd laag en maken we er gewoon een leuke grondwerksessie van..

Tddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 11:22

probeer haar niet te dwingen, maar 'vraag' het aan haar.
Blijf zelf inderdaad rustig.

Ga desnoods samen buiten wandelen om aan jullie vertrouwensband te werken!

of stap inderdaad af!
Laatst bijgewerkt door Tddy op 02-06-14 11:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 11:23

twinducklin schreef:
Een scherper bit gaat op de lange termijn waarschijnlijk geen oplossing zijn, je moet dan namelijk steeds scherper gaan om hetzelfde effect te bereiken..

Hoe staat het paard normaal aan je hulpen? Is ze in de bak ook zo schrikachtig? Hoeveel komt ze buiten op de wei? Hoeveel voer krijgt ze? Heeft ze dit gedrag ook bij een andere ruiter?
Dat zouden de dingen zijn die ik eerst zou veranderen indien mogelijk.

In de bak niks aan de hand, reageert goed op mijn hulpen.
Ze staat elke dag in de wei, zomers 24/7, qua voer krijgt ze meer dan genoeg hooi (eet vaak niet eens alles op) en krachtvoer van havens ( halve kilo draversbrok en halve kilo Kentucky Lite E), dit is het eerste voer waar ze niet heet van word maar wel dr energie uit kan halen.
Met iemand anders erbij is het iets minder maar toont ze evengoed gedrag, mijn idee is dat ze zich snel verveeld dus gaat klieren, ik weet dat ze niet echt bang is want dan gedraagd ze zich heel anders.

CarlijnLizet schreef:
Hi,
Een ander bit is niet nodig. Het belangrijkste is, blijf ontspannen! Zo gauw ze iets eng vindt, niet denken, oliebol straks gaat ze er weer vandoor. Stel haar gerust en bijsporen hoeft niet. Laat haar rustig denken en probeer haar met je stem vooruit te krijgen. Hou ook op dat moment en ontspannen teugel.
Verder kunt u ook nog met iemand anders een buitenrit te maken. Als jouw paard het eng vind zet je haar gewoon achter het andere paard aan. Dit geeft rust en zelfvertrouwen.

Het komt vast goed. Gewoon veel ervaring op laten doen.

Gr.

Dank je wel maar ze is niet echt bang, loopt gewoon een beetje te klieren :D
Ontspannen blijf ik altijd, weet dat het alleen maar erger word als ik me druk ga maken, laat haar ook net zo lang staan totdat ze het niet meer grappig vind mij voor de gek te houden, teugels houd ik niet strak vast, wel iets losjes maar als ik ze helemaal los gooi wil ze zich nog wel eens proberen om te draaien, ervaring heeft ze ook zat maar ze vind het nogal leuk mij alert te houden geloof ik ;)

ijssnuiver schreef:
Ik sluit me aan bij mijn voorgangers!
Daarnaast, gaat ze alleen aan de ren als ze voorbij iets spannends moet?
Hoe is jullie verhouding op de grond? Waarom stap je niet even af en ga je samen langs het enge obstakel...

Verhouding op de grond is super, ik weet bij haar het verschil of ze me in de zeik probeert te nemen of echt bang is, als ze echt bang is stap ik ook rustig af en loopt ze ook wel mee.
Maar dit is echt klieren want langs groot verkeer en dingen die echt eng zijn loopt ze wel langs haha.
Maar als ik tijdens een buitenritje meerdere keren moet gaan afstappen om een omgedraaid grassprietje, nee daar begin ik niet aan, is aanstellerij en als ik dat ga betuttelen bij haar walst ze over mee aan, ze kan redelijk dominant zijn en heeft duidelijk een leider nodig dat ik ook probeer te zijn voor haar.

Oefeningen zoals stukje wijken etc heb ik ook al geprobeerd maar dan word ze alleen maar onrustig van en is de ontspanning helemaal ver te zoeken, de rest van de rit is er ook niks aan de hand, en rijden we ook met een lang teugeltje, stem wil ze ook niet altijd goed op reageren, ben er mee bezig, ook qua zit, gaat steeds beter.

ais

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 11:25

Ook ik heb de ervaring dat mijn paard het fijner vindt als zijn baasje eerst langs het enge obstakel/monster gaat. Als ik het niet eng vind/het aan durf te raken/niet weg ren of niet wordt opgegeten, zal hij het ook wel kunnen lijkt hij te denken.
Overigens heeft dit ook wel eens een wisselwerking gehad. Er stond, tegen schemering, een bestelbusje op een onlogische plek in het bos, wat ik dus niet helemaal vertrouwde, paardlief wilde me wel laten zien dat ik niet bang hoefde te zijn, dat busje zou toch niets doen.. :')

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 11:28

Ik denk dat als jij consequent blijft afstappen en een duidelijke leider bent vanaf de grond, dat het allemaal zo klaar is.
En ga jezelf van te voren ook niet druk maken over de omgekeerde grassprieten, ook niet onbewust, dat werkt het alleen maar in de hand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 11:33

Fleuriebeur schreef:
probeer haar niet te dwingen, maar 'vraag' het aan haar.
Blijf zelf inderdaad rustig.

Ga desnoods samen buiten wandelen om aan jullie vertrouwensband te werken!

of stap inderdaad af!

Als ik met haar wandel is er niks aan de hand en loopt ze braaf mee :D
Vertrouwen is er, weet precies hoe ze kan reageren, ik weet alleen niet zo goed hoe ik haar het beste bij mij kan houden in zo een situatie, is echt 100% aanstellerij.

Mousmous schreef:
ik zou gewoon een martingaal omdoen, dat werkt niet in, alleen als ze zo'n aktie heeft, dan heb je meer controle. Vlieg je ook niet zo snel een drukke weg op.

Heb ik ook aan zitten denken, maar nog niet geprobeerd, heb het idee dat het niet zo veel nut heeft aangezien ze hoofd niet omhoog gooit oid.
Of zie ik dit verkeerd?

ijssnuiver schreef:
Ik denk dat als jij consequent blijft afstappen en een duidelijke leider bent vanaf de grond, dat het allemaal zo klaar is.
En ga jezelf van te voren ook niet druk maken over de omgekeerde grassprieten, ook niet onbewust, dat werkt het alleen maar in de hand.

Druk maken doe ik zeker niet, het gaat meer zo ik ben heerlijk relaxed aan het rijden, kijk een beetje om me heen of laat mijn gedachten even afdwalen en dan pats boem staan we in ene stil }>
Dan zeg ik paard stel je niet zo aan, je bent geen 3 jaar meer en wacht rustig relaxed af totdat ze het niet meer leuk vind.

Dit gebeurd per ritje zo een 2 of 3 keer, soms helemaal niet, het is niet dat ze altijd begint te rennen, soms is het ook prima als ze even stilgestaan heeft en loopt ze doodleuk gewoon weer verder, en een enkele keer begint ze dus er langs te rennen.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 11:35

MAar wat als je haar er gedurende de hele buitenrit meer bij houdt? Ik lees dat je met een losse teugel rijdt, tot je wil remmen (tot het mis gaat?)?
Als je haar de hele rit meer op contact rijdt, 'dwing' je haar meer op jou te letten ipv op de omgeving. Dan zal ze minder aandacht hebben voor dingen die eigenlijk helemaal niet eng zijn.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 11:38

Als dit klieren is heeft ze dus te weinig te doen buiten. Zet haar dus aan het werk ipv het zelf uit laten zoeken. Paard dat werkt heeft geen tijd om te klieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 11:39

ais schreef:
Ook ik heb de ervaring dat mijn paard het fijner vindt als zijn baasje eerst langs het enge obstakel/monster gaat. Als ik het niet eng vind/het aan durf te raken/niet weg ren of niet wordt opgegeten, zal hij het ook wel kunnen lijkt hij te denken.
Overigens heeft dit ook wel eens een wisselwerking gehad. Er stond, tegen schemering, een bestelbusje op een onlogische plek in het bos, wat ik dus niet helemaal vertrouwde, paardlief wilde me wel laten zien dat ik niet bang hoefde te zijn, dat busje zou toch niets doen.. :')

Maar dat is het dus, ze is niet echt bang, ze loopt mij een beetje voor de gek te houden :j
Heb haar ook meegemaakt als ze echt bang is en dan gedraagd ze zich ook echt bang en heel anders.

Als ik haar soms stilzet kijkt ze niet eens specifiek naar dat "grassprietje" maar gaat ze om dr heen kijken maar wil niet verder lopen.
Terwijl als ze echt bang is naar dat ene blijft kijken wat eng is en er bij begint te snurken etc.

eilleen333 schreef:
MAar wat als je haar er gedurende de hele buitenrit meer bij houdt? Ik lees dat je met een losse teugel rijdt, tot je wil remmen (tot het mis gaat?)?
Als je haar de hele rit meer op contact rijdt, 'dwing' je haar meer op jou te letten ipv op de omgeving. Dan zal ze minder aandacht hebben voor dingen die eigenlijk helemaal niet eng zijn.

Als ik dat doe loopt ze de gehele weg te dribbelen en onrustig te doen, ze is nogal enthousiast en voorwaarts buiten :D
Probeer zo veel mogelijk op stem en zit te rijden.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 11:41

ken het problem wel, die van mij doet dat ook wel. Vaker naar buiten gaan dan lost het probleem zich bij mij vanzelf op. De eerste ritten na een tijdje niet buitenrijden hou ik rekening met de route zodat ik de ruimte heb en niet bij te drukke wegen kom.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 11:44

In je laatste antwoord zit dus ook je oplossing ("Als ik dat doe loopt ze de gehele weg te dribbelen en onrustig te doen, ze is nogal enthousiast en voorwaarts buiten :D
Probeer zo veel mogelijk op stem en zit te rijden.")
Je merrie is dus gewoon dominant en aan het drammen. Mijn merrie had dat ook. Heb dat opgelost door gewoon buiten met lichte aanleuning, goed rug gebruik te rijden (dus juist niet losse teugel ook al werd ze daar in het begin heet en boos op net als die bij jou). Eens een overgangetje rijden. Halt houden (ojee dat was me toch erg, hoe boos kun je wezen als paard) totdat ze stopte met drammen, pasje achterwaarts rustig weg stappen, stapje wijken, travers/ renvers, SB etc. Maar ook eens lekker voluit laten galopperen, (joepie) toen de rust eenmaal terug gekeerd was en het drammen gestopt. Ik heb er een zeer fijn paard aan over gehouden. Nadeel vind ik wel dat jouw paard al 21 jaar is en dat maakt het allemaal een stuk moeilijker.
Succes TS

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 11:46

Ik zou als ik jou was bij ieder eng punt waar ze langs schiet, even omdraaien en weer opnieuw er langs gaan. En nog een keer, en nog een keer, net zo lang tot ze er gewoon ontspannen langsloopt en het saai wordt er van te schrikken.
Je zal zien dat je in het begin nog veel moet heen en weren langs een 'eng' punt, maar uiteindelijk leert je paard steeds meer te ontspannen en zal minder 'schrikken' bij verkeerd waaiende grassprietjes.
Immers, ze weet dan dat ze er nog een keer langs moet, en nog een keer... en dan is het grapje toch echt niet zo leuk meer na een tijdje.

Duality

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 11:55

Verder TS, ik had ook zo'n paardje en wat bij mij altijd hielp. En dit klinkt echt onwijs stom. Maar ik had wel eens dat hij zomaar stilstond omdat hij iets onnozels zag en dan ineens ook een spurt erlangs nam. Scherper bit nooit aan gedacht want dat vind ik persoonlijk geen oplossing. Zelf ontspannen was ook niet de oplossing want ik zat er altijd super relaxed op , ook als hij wat zag.

Ik deed als hij iets engs zag, hem omdraaien en in zijn achteruit erlangs/overheen. En dan zodra ik voor bij het enge object was draaide ik hem om en reed ik verder. Vanaf dat moment ook geen spontane wegrace acties meer gehad bij iets wat eng was.

En het was verder ook een drammertje buiten, verschillende oefeningen doen hielp niet haha dus ik negeerde het eigenlijk min of meer als hij weer opgefokt liep te doen. Jezelf er druk over maken moedigt het alleen maar aan
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 02-06-14 12:48, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote verwijderd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 12:00

mystery1980 schreef:
ken het problem wel, die van mij doet dat ook wel. Vaker naar buiten gaan dan lost het probleem zich bij mij vanzelf op. De eerste ritten na een tijdje niet buitenrijden hou ik rekening met de route zodat ik de ruimte heb en niet bij te drukke wegen kom.

Werkt ook niet, rijd denk ik momenteel 4x in de week buiten :D

pien_2010 schreef:
In je laatste antwoord zit dus ook je oplossing ("Als ik dat doe loopt ze de gehele weg te dribbelen en onrustig te doen, ze is nogal enthousiast en voorwaarts buiten :D
Probeer zo veel mogelijk op stem en zit te rijden.")
Je merrie is dus gewoon dominant en aan het drammen. Mijn merrie had dat ook. Heb dat opgelost door gewoon buiten met lichte aanleuning, goed rug gebruik te rijden (dus juist niet losse teugel ook al werd ze daar in het begin heet en boos op net als die bij jou). Eens een overgangetje rijden. Halt houden (ojee dat was me toch erg, hoe boos kun je wezen als paard) totdat ze stopte met drammen, pasje achterwaarts rustig weg stappen, stapje wijken, travers/ renvers, SB etc. Maar ook eens lekker voluit laten galopperen, (joepie) toen de rust eenmaal terug gekeerd was en het drammen gestopt. Ik heb er een zeer fijn paard aan over gehouden. Nadeel vind ik wel dat jouw paard al 21 jaar is en dat maakt het allemaal een stuk moeilijker.
Succes TS

Ga het toch weer eens proberen op die manier, heb eerder wel eens met licht contact gereden maar dan kan ze dat dribbelen en drammen rustig 3 uur volhouden, loopt ze ook gewoon weg bij andere paarden en levert zelfs gevaarlijke situaties op, dus ben er een beetje huiverig op, zelfs met oefeningen werkt het niet.

Nickas schreef:
Ik zou als ik jou was bij ieder eng punt waar ze langs schiet, even omdraaien en weer opnieuw er langs gaan. En nog een keer, en nog een keer, net zo lang tot ze er gewoon ontspannen langsloopt en het saai wordt er van te schrikken.
Je zal zien dat je in het begin nog veel moet heen en weren langs een 'eng' punt, maar uiteindelijk leert je paard steeds meer te ontspannen en zal minder 'schrikken' bij verkeerd waaiende grassprietjes.
Immers, ze weet dan dat ze er nog een keer langs moet, en nog een keer... en dan is het grapje toch echt niet zo leuk meer na een tijdje.

Dit vind ik een hele goede tip, ga ik zeker mee aan de slag, dank je wel!

XxJustinexX schreef:
Verder TS, ik had ook zo'n paardje en wat bij mij altijd hielp. En dit klinkt echt onwijs stom. Maar ik had wel eens dat hij zomaar stilstond omdat hij iets onnozels zag en dan ineens ook een spurt erlangs nam. Scherper bit nooit aan gedacht want dat vind ik persoonlijk geen oplossing. Zelf ontspannen was ook niet de oplossing want ik zat er altijd super relaxed op , ook als hij wat zag.

Ik deed als hij iets engs zag, hem omdraaien en in zijn achteruit erlangs/overheen. En dan zodra ik voor bij het enge object was draaide ik hem om en reed ik verder. Vanaf dat moment ook geen spontane wegrace acties meer gehad bij iets wat eng was.

En het was verder ook een drammertje buiten, verschillende oefeningen doen hielp niet haha dus ik negeerde het eigenlijk min of meer als hij weer opgefokt liep te doen. Jezelf er druk over maken moedigt het alleen maar aan

Nee vond het ook al vaag haha, heb al ff getemd, knap dat ze mijn figuur weet want ik sta helemaal niet op de foto :+

Haha maar bedankt voor je tip, ga dit ook zeker proberen toe te passen, ik negeer ook zoveel mogelijk inderdaad.
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 02-06-14 12:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 12:02

Is bitloos misschien een optie? Eventueel met een (kleine) hackamore. Op deze manier valt er niets meer vast te pakken voor jouw merrie, en een hackamore is er dan vooral voor als ze begint te rennen.
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 02-06-14 12:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 12:07

Bitloos nog nooit geprobeerd, maar zal het meenemen als optie.
Wil liever eerst proberen met bit.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 13:17

Romy1234 heb je een paard dat mee kan. Wij hebben een keer net zo lang buiten met contact teugel gestapt zoals ik hierboven heb beschreven tot die van mij normaal deed. Had rustig relaxed paard bij me die achter ons aan stapte. Ze moest iedere keer op hem wachten vanwege dat gedribbel dus iedere keer "HO wachten meisje"! Het is mijn meest spannende rit ooit geweest, maar we hebben doorgezet en daarna was het ook ver klaar met dat hete gedoe en tot op de dag van vandaag ben ik blij dat we het gedaan hebben. Dit deden we omdat we het weekend erna met de hele stal een stap rit zouden gaan maken waarvan ik al bij voorbaat wist dat ik dat niet zo overleven als ik niet van te voren ging oefenen in stap. Achteraf zo blij geweest dat ik een aanleiding had. Heb er nog profijt van.
Succes.