welk bit voor mijn verzorg fjord

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

kesha1

welk bit voor mijn verzorg fjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-14 23:44

hoiii ik verzorg een fjord en ik rij haar nu gewoon met een enkel gebroken bustrens.
ze was in het begin super hard dit is nu al veel minder en ik rij haar ook 1/4 van de keren dat ik rij lekker bitloos met een leer hoofdstel/halster mix.
nu vroeg ik me af is er niet een beter bit voor der? ik weet niet veel over de waterford maar hij leek me een erg zachte inwerking te hebben, wieweet is dat niet zo! ik wil zoiezo meer weten over bitten die het goed doen bij een fjord met dit karakter:

lomp
heeel eigenwijs
sterk
stopt voor als het kan ieder groen langer als 5cm

het is niet zozeer dat ik een sterker bit MOET maar ik ben gewoon benieuwt misschien dat iets anders haar beter licht.
en ja ik ben bezig met lessen en we gaan hierdoor ook heel erg vooruit, dus daar zal het niet aan liggen.
het is verder ook niet een probleem maar meer zoiets van: he misschien werkt iets anders beter?

graag jullie hulp
en s.v.p opbouwende kritiek en tips
word niet graag de grond in gestampt

Tammy_

Re: welk bit voor mijn verzorg fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 00:02

Heeft de eigenaar van je verzorgfjord gevraagd of jij een ander bit moest zoeken voor haar? Lijkt me dat de eigenaar moet zorgen dat haar paard een goed, passend bitje heeft.
Waarom denk je dat een waterford een erg zachte inwerking zou hebben?

een waterford bit komt neer op een soort ketting van schakels met bolletjes er aan, en ligt dus van zichzelf al heel erg beweeglijk in de mond. Bij een onrustige hand gaat dat (onbedoeld) NOG meer bewegen, en zal het paard waarschijnlijk het bit niet meer kunnen/durven aannemen.

Mijn mening; een bit past niet bij een bepaald ras of karakter. Een bit past in de mond van je paard en bij het niveau van kunnen van de ruiter. Heel goed dat je met haar lest! :) Jouw opsomming laat mij denken dat er rijtechnisch nog wel een boel te sleutelen valt, dat ga je niet met een ander bit oplossen. Lompheid kan je met een ander bit weinig aan veranderen, sterk of eigenwijs zijn met rijden is een rijtechnisch probleem. Ongewenst zomaar stoppen voor iets los je op door voorwaarts te rijden, aan een bit heb je in die situatie weinig.
Dus ik denk niet dat je iets gaat hebben aan een ander bit, en zeker geen waterford :)

kesha1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-14 00:09

de eigenaar weet niet heel veel van paarden , hij heeft het paard gekregen van zijn ex-vrouw en ik zorg lekker zelf voor me tuig dus nu heb ik ook al een leuk setje. het is ook niet zo DAT ze eet maar ik ken haar en dat doet ze wel het liefst. ik weet dat ik nog niet perfect rij maar voor haar doen zijn we al 1000000000km vooruit gegaan, van eerst niet eens de rug poetsen tot nu : zelfs staan op de rug -overigens maar 1 keer gedaan want is niet geweldig voor paardenrug-
ik vroeg me eigenlijk gewoon af van : misschien reageert ze beter op iets anders ofzo. het is niet zo dat ik gelijk denk : sterk zijn=stang+trens

zoiezo weet ik dat ze sterk van karakter is dus dit ga ik ook nog overleggen met mijn instructriese over hoe we dit minderen!

offtopic: Bedankt Motje11 voor de nu al betere rijhouding van mij en robbin!!

kesha1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-14 00:25

ik wil ook graag bitloos maar ik heb lieven een hoofdstel van beide zodat ik eigenlijk 2 in 1 heb snappen jullie? weten jullie daar ook iets voor dan kan ik dat ook op me lijstje zetten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 00:31

kesha1 schreef:
zoiezo weet ik dat ze sterk van karakter is dus dit ga ik ook nog overleggen met mijn instructriese over hoe we dit minderen!

Juist niet doen. En in plaats daarvan leren hoe je haar karakter in je voordeel kunt gebruiken. Pas dan komt een paard met een wat steviger karakter op z'n best tot z'n recht.

Je geeft aan dat je al vooruitgang hebt geboekt. Met de bustrens dus. Ik denk dat je het beste met die bustrens kunt blijven rijden, en blijven leren. Sneller dan dat jij leert kun je geen vooruitgang boeken.

kesha1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-14 00:35

ik leer gelukkig -voor mij- aardig snel 2 lessen achter de rug en paard loopt nu al beter

kesha1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-14 00:36

en hoe bedoel je in het voordeeel gebruiken ?koper

sannutjjuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 00:48

Die van mij is ook heel sterk, Heel veel bitten geprobeerd, Maar toch weer uitgekomen bij een enkel gebroken bit, Daar is ze toch het best mee te rijden, Heb er dan wel weer een mattegaal bij, Wat ook erg helpt!

kesha1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-14 00:50

ik heb ook martingaal gebruikt en ik was me er zeker van bewust dat ik deze om had en heb me er goed in verdiept. het is een fijne hulpteugel maar ik heb nu touwteugels van FRA dus zouden ze tegen het bit aan komen -ringen van martingaal- dus vandaar dat ik hem nu niet gebruik

kesha1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-14 00:53

weet iemand toevallig een hoofdstel die je zowel met en zonder bit kan gebruiken??

sannutjjuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 00:54

Volgensmij zijn die er niet.. En als je hem zonder bit zou gebruiken bungelt er de hele tijd een los riempje, Lijkt mij..?

kesha1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-14 00:56

bakstukken? nee volgens mij niet. bij me oude verzorgpony waren ernaast arabiertjes die enduracing deden en die vrouw had wel zo"n hoofstel

sannutjjuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 00:58

Oh, Heb je nu een met bit?
Dan zou je er evt een bitlose bij kunnen kopen, misschien een optie?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 01:03

Ik heb een sterke Fjord en hoe sterker ik inwerk met oa bit, hoe sterker zij er tegen in gaat ipv mee te gaan werken.
Wel is consequent zijn heel belangrijk (altijd natuurlijk) maar bij een sterk paard nog meer.
Als ze bv nu ineens mogen grazen op dat plekje naast de weg, heb je grote kans dat ze de x erop zelf stil gaan staan en uitgebreid gaan lopen grazen.

Ik rij haar met een dubbel gebroken bitje en mijn verzorgster vaak met een ongebroken appelbitje.

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 01:09

Ik dacht dat de FRA Rambo zoiets is wat jij bedoelt. Zowel met als zonder bit te gebruiken. Don't shoot me if I'm wrong :) maar die zijn wel erg duur. Maar aan de hand daarvan kun je misschien op zoek naar iets soortgelijks, maar dan goedkoper (vb ander merk).

Ik vind het wel super dat je je overal in verdiept in plaats van het materiaal maar op ponylief te gooien en misschien onbewust allerlei verkeerde dingen te doen.

Verder denk ik dat je best bij dit bitje blijft op voorwaarde dat de pony het een fijn bitje vindt én dat de situatie niet gevaarlijk is voor jou.

kesha1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-14 01:26

het is NU zeker niet gevaarlijk maar eerst hadden we wel een hele erge strijd

en idd de FRA RAMBO had ze of inieder geval daar lijkt het op en als ik die 2ehands zou kopen kan ik gewoon full nemen? want qua dekjes en halsters heeft ze ook full

kesha1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-14 01:28

ik dacht aan een leren bitje omdat ik merk dat ze als ik even voor het opstappen met me oude leren teugels ging spelen/eten

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 08:00

De Rambo Micklem kun je met en zonder bit gebruiken, is er ook zonder die ringetjes. Is wel duur, dus als besparing hoef je het niet te doen.
Afbeelding

Ik rij het liefst met een dubbel gebroken watertrens. Heb bij mijn paard ook weleens een ongebroken bit geprobeerd, maar die pakte ze na een paar keer vast, terwijl ze dat echt nog nooit gedaan had. Denk ook dat dat bit iets te dik is geweest. Mijn paard loopt het fijnst met de dubbel gebroken watertrens van br, maar dat is gewoon uitproberen, dat kan niemand vanaf zn computerscherm zeggen.

ToosxHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 08:12

Bedoel je z'n halsterhoofdstel? Best even op google of bokt kijken dan.

Otjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 08:24

Ik ging van een enkelgebroken naar een dubbelgebroken watertrens met een redelijk sterke fjord, en daar reageert hij veel beter op! Misschien kan je dat eens proberen.

Ik zou er geen strenger bit in hangen, bereik je het tegenovergestelde vaak mee! Liever een zachter bitje proberen.
Succes!

kesha1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-14 11:19

Jaaa wil zoiezo geen hefboom werking dat is echt een no-go

kesha1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-14 14:20

ik dacht misschien een leren bit omdat mevrouw altijd stiekem aan mijn vorige teugels probeert te knagen.
alleen weet ik niet zo super veel over dit bit, kan iemand mij inlichten??

donderhvj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 14:24

Mijn mening is dat je je paard met ieder bit (of zonder) zou moeten kunnen rijden.
Zelf rijd ik met een marylott bloem, hackamore of touwhalster :)

Wolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 14:28

kesha1 schreef:
nu vroeg ik me af is er niet een beter bit voor der? ik weet niet veel over de waterford maar hij leek me een erg zachte inwerking te hebben, wieweet is dat niet zo! ik wil zoiezo meer weten over bitten die het goed doen bij een fjord met dit karakter:

Een waterford kan twee kanten op. Óf een vriendelijke werking, of helemaal niet vriendelijk. (en dan ook echt niet).
Ik zou in jouw geval geen waterford gebruiken.

kesha1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-14 14:29

ja ik heb er iets over gelezen dat je die pas mag gebruiken bij de Z