Zadel verkopen in deze tijd mogelijk?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Ketly

Zadel verkopen in deze tijd mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-14 21:41

Ik heb nu al een tijdje mijn Fryso dressuurzadel te koop staan. Helaas krijg ik weinig tot geen reacties, terwijl het een prachtig zadel is en heerlijk zit. Zijn er meer mensen die in deze tijd hun zadel maar niet kwijt raken en nog tips of ideeën hebben voor mij? Helaas kan ik nu zelf ook niet een goed passend zadel voor mijn paard kopen.. -O-

Dusja1

Re: Zadel verkopen in deze tijd mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 21:43

Heb even gauw je advertentie bekeken, ik zou er zelf meer info in zetten, en meer foto's van het zadel :)

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-14 21:46

Bedankt! :D Er moeten inderdaad nog eventjes meer foto's in.

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 21:46

Inruilen voor een nieuwe of verkopen bij de zadelmaker?

History_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 21:48

Ik heb mijn twee zadels snel verkocht gekregen (1 stubben dresuur en 1 heel oude wintec) maar je moet niet verwachten om er het grote geld van te krijgen. Ik heb ongeveer 25% van de aankoopprijs voor gehad. Zadel was 8 of 9 jaar oud maar nog in perfecte staat. Ik had er allicht nog een paar 100 euro meer voor kunnen krijgen, maar dan had ik er nog weken of maanden mee gezeten.

Mijn tip, buiten een niet te hoge prijs vragen, is hem op een Facebook groep zetten. Daar kwam bij mij meer reactie op dan op mijn advertenties op Kapaza enzo. In België is er een grote groep horse riding equipement for sale, ik veronderstel dat er ook wel een soortgelijke Nederlandse variant is

En zorg voor mooie foto's. Ik had ze op een schraag liggen met een fel gekleurd dekje eronder

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 21:49

Op de Duitse Ebay zetten.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 21:50

Yinthee schreef:
Inruilen voor een nieuwe of verkopen bij de zadelmaker?

Dit was ook mijn eerste gedachte.

Zeker omdat het een wat duurder zadel is, is de kans dat je 'm snel verkoopt natuurlijk kleiner. Veel mensen hebben op dit moment wat minder te besteden en dan is een zadel van €750,- natuurlijk flink veel geld (de prijs-kwaliteit verhouding kan ik begrijpen hoor). Het is denk ik wachten op iemand die dit geld heeft en op zoek is naar zo'n zadel of proberen dit zadel in te ruilen voor een nieuw exemplaar.

Edit: De suggestie voor Facebook die hierboven genoemd werd is ook 'n goede! Er kijken tegenwoordig veel mensen op Facebook en er zijn talloze pagina's voor de verkoop van paardenspullen.
Laatst bijgewerkt door Eunomia op 29-05-14 21:51, in het totaal 1 keer bewerkt

tossielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 21:50

Ik zit ook al heel erg lang met een dressuurzadel wat ik kwijt is. Het is merkloos, maar zit lekker en nog in prima staat. Voor € 75,00 krijg ik hem nog niet weg..

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-14 21:51

Heel erg bedankt voor de tips, ik zal er morgen meteen even mee aan de slag. Ik heb het zadel inderdaad ook al in een facebookgroep te staan. :D

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 21:53

Klopt ik zit er ook mee. Tenzij je voor te lage prijs verkoopt kan je vaak heel lang wachten. Helaas :(

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 21:53

amillia schreef:
Op de Duitse Ebay zetten.

Levert je nu ook niet meer geld op dan MP oid. Verkopen is gewoon heel moeilijk op het moment.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-14 21:55

Gelukkig zijn er meer mensen met dit probleem, want qua prijs ga je dan ook snel twijfelen of je wel goed zit. Ik vind opzich 750 niet verkeerd voor een supernette Fryso.. :o

History_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 21:58

Dat is niet veel, maar er is gewoon zoveel aanbod, dat mensen eerder voor een soortgelijk zadel gaan dat een paar honderd euro goedkoper te koop staat. Ieder tweedehands zadel dat je verkoopt gaat voor minder weg dan hij eigenlijk nog waard is. Of je moet echt geluk hebben dat net iemand dat exacte zadel zoekt. Voor 500 euro ben je er volgens mij binnen de maand vanaf, maar ja, dat is wel een serieuze hap uit je prijs.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 22:03

Zorg ervoor dat merk, type en maten vermeld staan. Zet de vraagprijs erbij, omschrijf de staat (geen lang verhaal). Dan zet je op de foto: een zweetblad van de zijkant, onderste zweetblad van de zijkant, de zitting goed zichtbaar, foto van de achterkant, foto van de voorkant. Verder niet te veel gemiep en foto's te paard vind ik persoonlijk absoluut onnodig, zie zelfs liever foto's van het zadel kaal. Wil je snel van het zadel af? Zoek dan op wat er gemiddeld voor een zelfde zadel gevraagd wordt en ga daar afhankelijk van de prijs 100-400 euro onder zitten.

In hele goede staat verkerende dure merkzadels gaan gewoon voor belachelijk lage prijzen weg. Mensen kopen nu eenmaal liever een nieuw goedkoop troep zadel dan een bijna nieuw goed zadel.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-14 22:08

Ik vet hem morgen even in en zet hem daarna weer eventjes op de foto met de aanzichten die Nies_ beschrijft. Heel erg bedankt daar voor! Het is inderdaad jammer dat alle zadels zo goedkoop te koop staan, hier door worden veel duurdere zadels vaak niet eens bekeken.

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 22:12

Heb je al bij het Tweespan geïnformeerd hoeveel zij er nog voor willen geven aan je?

NESCAFE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 22:17

Een gebruikt zadel voor je paard zoeken, per saldo valt de schade aan je portemonnee dan misschien mee. Je kunt nu goede tweede hands zadels voor relatief weinig geld krijgen.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 22:28

Het valt mij al een tijd op, voordat ik mijn zadel te koop plaatste, dat je nu moeilijk een zadel verkoopt tenzij je behoorlijk in de vraagprijs gaat zakken.
Facebook is een goed idee, echter wil ik daar niet aan beginnen dus dat houdt al op, verder vraag ik me af of je via ebay sneller een zadel verkoopt dan via marktplaats.
De tijden voor zadel verkoop zijn nu gewoon slechter aangezien mensen minder kunnen/willen betalen voor iets wat relatief duur is.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 22:51

Zadels zijn gewoon erg lastig omdat ze precies moeten passen. Hoofdstel, singel, borsttuig etc., daar weet je gewoon de maat van maar een zadel is een heel ander verhaal.

Zeker de wat duurdere tweedehandszadels zijn nogal een risico. Je kan zo'n zadel gewoon niet op de gok kopen want als het niet past zit je er zelf daarna mee te kijken.

Ik heb behoorlijk betaald voor een tweedehands zadel omdat ik het via de zadelmaker/passer heb gekocht. Zo wist ik wel zeker dat het zadel passend was.

Ik heb ook wel eens een zadel gekocht omdat ik exact het zelfde zadel had kunnen passen en wist dat het goed was maar dat is een uitzondering natuurlijk.

Nog een zadel heb ik gekocht met een duidelijke afspraak met de verkopers. Ik moest het kunnen passen met mijn zadelmaker/passer en het kunnen terugbrengen als het niet goed lag. Dat zadel werd flink onder de prijs verkocht (en dan was het nog niet echt goedkoop).

Helaas hebben wij nogal wat zadels nodig.

Zelf heb ik op dit moment ook vijf zadels te koop die niet verkocht raken. Vier liggen er in een winkel maar dat schiet ook niet op. Er staan zoveel zadels te koop. De keuze is reuze :)

Jij kan een geweldig zadel te koop hebben maar ik wil een geweldig passend zadel voor mijn paard en dat maakt het moeilijk.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 22:53

Ik zit met hetzelfde probleem. Ik heb een KN van 5 jaar oud, verkeert naar mijn idee in een supernette staat. Inruilen kon helaas niet uit, en ook de zadelpasser vond mijn prijs een hele normale prijs. Facebook is geen optie, want daar heb ik geen profiel.

Mijn zadel staat sinds februari te koop, en tot op heden geen serieuze reacties gehad. Mensen die zeggen te willen passen, maar puntje bij paaltje ineens afhaken. Prima, maar geef dan gewoon even een afbericht, dan weet ik ook waar ik aan toe ben.
Het toppunt was een bod van wel € 200 maar dan wilde ze eerst nog wel even passen... :+

Passen vind ik overigens geen probleem. Men mag bij mij thuis komen passen en rijden, ik wil ook wel langskomen mits het qua afstand redelijk te doen is. Afhalen mag ook, maar dan wel het volledige bedrag betalen en dat krijgt de geïnteresseerde het dan terug als het zadel weer in dezelfde staat terugkomt.

Ik ben nu zover, ik wacht het volgende verlengmoment af van de advertentie op Marktplaats. Het vakantiegeld is nu binnen, dus misschien dat ik 'm nog kwijtraak. Zo niet, berg ik 'm weg en ruil ik het zadel met een jaar of twee wel voor een springzadel in want mijn huidige wordt ook een dagje ouder.

Het aanbod is gewoon enorm. Ik was zelf ook op zoek naar een zadel maar wist soms niet meer in welke richting ik moest zoeken, zoveel wordt er aangeboden.
Wat inderdaad opvalt is dat de gemiddelde vraagprijs zo rond de € 500 zit. Mensen kunnen vaak moeilijk verder kijken dan die vraagprijs. Maar anderzijds snap ik het ergens ook wel, waarom zou je een groot bedrag voor een zadel neertellen als je voor veel minder een iets minder net zadel kunt kopen. Het rijdt er niet minder om als een zadel wat slijtplekken heeft.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 23:03

Percy schreef:
Je kan zo'n zadel gewoon niet op de gok kopen want als het niet past zit je er zelf daarna mee te kijken.

Maar je hoeft een zadel toch niet op de gok te kopen? Toen ik mijn 2e zadel kocht heb ik met de verkoopster afgesproken dat ik het bedrag zou betalen bij het ophalen van het zadel. Wanneer het zadel niet goed lag of ik vond het niet prettig rijden dan kon ik het binnen een week terug brengen en dan kreeg ik het geld terug. Dit doe ik ook met het zadel dat ik te koop heb staan. Zo loopt de koper geen risico op een zadel te kopen waar hij/zij niks aan heeft.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 23:06

Heb net je advertentie bekeken Ketly maar jouw advertentie is zo summier dat ik die ook direct weggeklikt zou hebben. Meer duidelijkheid gaat vast helpen.

De mogelijkheid om te passen moet inderdaad geboden worden. Heb ook het aankoopbedrag volkomen voldaan bij de aanschaf van een tweedehandszadel. Heb zelf ter plaatse foto's gemaakt en een contract opgesteld. Heb ook wel gekeken wat voor vlees ik in de kuip had. Als ik dat niet had vertrouwd was ik omgekeerd.

Wil niet het risico lopen dat ik het zadel toch niet terug kan brengen.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 23:16

C_arola schreef:
verder vraag ik me af of je via ebay sneller een zadel verkoopt dan via marktplaats.

Als je hem in veiling zet wel, maar dan is de vraag of je nog een redelijke prijs ervoor krijgt. Of je moet er al een minimum bedrag opzetten, en dat kost je dus weer geld aan Ebay (wat je altijd moet betalen of je hem nu verkoopt of niet).
daarom ook dat ik schreef, zelfs op Ebay zetten levert je nu niet meer geld op. Ik hou de Duitse Ebay behoorlijk goed in de gaten, en de prijzen zijn daar zeker zo slecht als in NL. Ik zie daar behoorlijk goede merkzadels, Kieffer, KN enz, daar voor prijzen weggaan. dat ik alleen nog maar kan denken "auwwwww" voor de eigenaar/verkoper. 300 is al veel.

History_ schreef:
maar er is gewoon zoveel aanbod, dat mensen eerder voor een soortgelijk zadel gaan dat een paar honderd euro goedkoper te koop staat. Ieder tweedehands zadel dat je verkoopt gaat voor minder weg dan hij eigenlijk nog waard is.

Precies dat is het probleem. Er staat zoveel te koop dat men kan kiezen.

Puera is nog niks. Heb het al gehad dat men op een vrijwel nieuw zadel met een waarde van 2500 euro (nieuw 3000) een bod deden van 1000 euro. En daarbij de mening hadden dat ik blij moest zijn met dat bod. En het meer dan genoeg was. Ik zal ook maar niet vertellen wat ik geantwoord heb :D }> was niet lief. En zadel heb ik dus ook zeker niet daarvoor verkocht. Ik heb hem helemaal niet verkocht, en gebruik hem tegenwoordig weer zelf.
Punt is gewoon doordat de markt zo slecht is denkt de koper ook dat alles maar kan, of moet kunnen.

Meegeven om te passen is bij mij overigens een no go. Ik geef echt geen zadel mee om te passen al is hij betaald. Ik ben er niet bij als ze passen, en weet dus ook niet wat ze ermee uitspoken. Ik ken teveel verhalen van zadel passen en kapot terugbrengen naar verkoper. Ik wil best langskomen te passen, maar 1 keer uit handen is verkocht.

NESCAFE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 05:11

Ik heb mijn hele dure nieuwe zadel na 2 jaar voor 25% van de aanschafwaarde verkocht. Maar met behulp van een zadelmakster heb ik ook voor ongeveer hetzelfde bedrag een tweede hands zadel kunnen kopen dat geweldig past. En mijn paard heeft een hele moeilijke rug, daar past haast niets op.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 05:23

Ketly schreef:
Gelukkig zijn er meer mensen met dit probleem, want qua prijs ga je dan ook snel twijfelen of je wel goed zit. Ik vind opzich 750 niet verkeerd voor een supernette Fryso.. :o

Is ook niet maar wel vergeleken met de rest van de zadels. Er staan ook hele nette zadels op van 100 euro, dat kiest iemand sneller dan een zadel dat nog de helft van zijn paard kost.