Een stalgenootje van me deelde deze website, en ik walgde van wat ik zag:

En de bijbehorende website: http://www.udderlyez.com/stableizer.php
Dtukjes en beetjes die ik heb gelezen, even vrij in het Nederlands vertaald:
"De Stableizer is de beste hulp die ik ooit ben tegengekomen, ik breng alle paarden ermee naar de paddock. We deden dat altijd met praam, maar de stableizer is makkelijker aan te passen en voorspelbaarder, de paarden letten echt goed op (...) het is de meest humane manier om je paard mee onder controle te houden, ze kunnen prima functioneren ermee en je kan ze er gewoon mee trainen (...) de stableizer is erg handig bij het africhten en kalmeren van jonge paarden"
Op het filmpje zie je zelfs een veulentje met dit ding om staan, en ook nog is helemaal in touwen gewikkeld. Kan iemand mij uitleggen wat er in godsnaam humaan is aan een touw (ook al zit er een plasticje om) tegen het tandvlees strak trekken?? Want ik snap het niet. Waarom doe je dit bij een veulentje, als je die met een beetje extra geduld ook zo de trailer op krijgt, zonder dat t' beestje half gesedeerd hoeft te zijn. Met als effect misschien wel dat ie zonder dat ding om juist nog feller wordt, en dus de rest van z'n leven voor ieder klein dingetje dat achterlijke ding om moet. Of zit ik er dan echt zo ver naast en is dit een humane methode? Ik kan het me echt niet voorstellen..
tandvlees is zó gevoelig, daar ga je toch geen ruw touw tegenaan leggen?! Dat kan niet anders dan grote wonden veroorzaken lijkt me