zadel past niet goed, bontje? gelpad?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Nyaleti

zadel past niet goed, bontje? gelpad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-14 10:40

Hallo,

Ik heb laatst een zadel gekocht voor mn bijrijdpaard waarbij 2 mensen zeiden dat het goed lag.
Nu zei er laatst iemand tegen mij dat het tijdens het rijden wat omhoog gaat.
Ook heb ik zelf het idee dat het niet perfect ligt, maar ik weet niet waar het nou precies zou zitten.

Wat kan ik er het beste onderleggen? een bontje, een gelpad of iets anders?

:D

Equisync

Re: zadel past niet goed, bontje? gelpad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 10:41

Je kan er het beste een zadelmaker bijhalen ;)
Die kan je precies zeggen of en waar het niet past, eventueel aanpassen of je een nieuw zadel aanpassen/aanmeten. Met een niet passend zadel rijden is niet goed, en daar kan je bontjes of gelpads onderleggen maar daar word het niet beter op.

LovesSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 10:44

inderdaad, ga even naar de zadelmaker of laat hem bij je verzorgpaard komen. Dan weet je het snelste wat je beste oplossing is :)

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 10:45

een goed passend zadel... dus zadelmaker bellen

Equisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 10:45

Inderdaad, een zadelmaker er naar laten kijken. Je kan een slecht passend zadel niet passend maken door er bontjes, gelpads enz onder te leggen. Een zadelmaker kan het beste beoordelen of het zadel goed ligt of niet.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-14 10:47

Daar heb ik het geld niet voor.. (Ga nu niet met ze allen over me heen, ik heb dit zadel gekocht met de woorden dat het goed ligt.) Waarschijnlijk krijg je van een zadelmaker te horen dat het zadel aangepast moet worden ipv "leg er een bontje onder"
Het ligt ook niet dramatisch slecht, echt niet. maar om rug problemen te voorkomen wil ik er iets onder leggen.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 10:48

om rugproblemen te voorkomen besteed 25 euro aan de zadelpasser en je weet wat het probleem is. Hun kunnen ook zeggen en zien of het met een bontje te verhelpen is

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 10:49

Als je zadel achter wat opwipt maar voor wel lijkt te passen (en je hebt niet het geld voor een zadelmaker en het is ook niet je paard) dan kan je er ook een opgevouwen handoek onder leggen achter, dan ligt het vaak wat strakker. Hier lopen manege paarden vaak zo omdat ze ouder worden (en de zadels ook) en vaak niet genoeg meer opgevuld kunnen worden.

Joosiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 10:50

Ik zou dan toch ondertussen gaan sparen voor de zadelmaker hoor, want als hij straks rugproblemen heeft door een slecht passend zadel dan ben je verder van huis. ;-)

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 10:50

casperzazoe schreef:
Het ligt ook niet dramatisch slecht, echt niet. maar om rug problemen te voorkomen wil ik er iets onder leggen.

Rugproblemen voorkom je helaas niet door er iets onder te leggen. Rugproblemen voorkom je door een deskundige zadelpasser te laten komen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 10:51

casperzazoe schreef:
Waarschijnlijk krijg je van een zadelmaker te horen dat het zadel aangepast moet worden ipv "leg er een bontje onder"

mijn zadel wipte achter ook omhoog, maar dit kwam toch gewoon door de voorkant.
Zadelmaker laten komen, en hij raadde toen gewoon een bontje eronder aan, nu ligt ie prima! Dus een zadelmaker kan dat ook gewoon aanraden hoor ;)
ik zou er zeker niet van alles onder gaan leggen, gewoon iemand laten komen die er echt verstand van heeft :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-05-14 10:53, in het totaal 3 keer bewerkt

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 10:51

Zadel wat van achteren wipt past vaak voor qua boom niet. Opvullen (pad/doek oid) zou ik zelf echt niet mee gaan beginnen.

Juist hiervoor geeft je een paar tientjes uit en laat je een zadelpasser komen. Wat je met het advies doet is je eigen ding maar een paard dat door onkunde de rug kapot gereden wordt is vele malen duurder om weer goed te krijgen dan een zadelmaker.

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 10:54

Een bontje of gelpad kosten ook al gauw zo'n 80,- als je een goede kwaliteit wilt. Voor dat geld kan je ook een zadelmaker laten komen, wat toch echt het beste is.

Maar hoe heb je dit zadel gekocht? Particulier of via een winkel?

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 10:54

Je geeft dus liever (veel) geld uit aan iets waarvan je niet zeker weet of het je probleem oplost? Dat is pas zonde van je geld.

Je kan dan beter voor een paar tientjes meer een kundig iemand laten komen en die het zadel laten aanpassen en dat kost echt niet zoveel geld hoor.

Of ben je bang dat de zadelmaker je gaat vertellen dat het zadel niet passend is?

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 10:55

Zadelpassers die voor 25 euro komen...stuur die maar door naar mij.
Als een ouder paard of ouder zadel het geval is kan de boom wel passen maar het kussen achter niet dit genoeg zijn dan kantelt een zadel achterover of wipt het iets. Dan kan een handoekje een goedkope oplossing zijn. Het gaat hier om een zadel dat volgens verschillende mensen past en toch een beetje wipt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 10:56

Tja dat is het nadeel als je er zelf geen verstand van hebt en de mensen om je heen blijbkaar ook niet, dan is dit toch een risico. Er wat onder stoppen gaat waarschijnlijk enkel het probleem verplaatsen. Een gelpad zal het probleem neit verhelpen, een bontje ook niet trouwens.
Heb je een foto van hoe het zadel ligt?

Friesam een handdoek eronder zorgt voor een rand onder het zadel en dus ongelijke druk op de rug, dat lijkt me zeer onverstandig.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 10:58

Zou het even overleggen met de eigenaar van het paard, denk ook niet dat die er blij mee is als jij de rug van het dier naar z'n grootje rijdt met een nietpassend zadel, om nog maar even te zwijgen over het leed dat je het paard ermee aan kan doen -O-

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 11:02

Joolien schreef:
Tja dat is het nadeel als je er zelf geen verstand van hebt en de mensen om je heen blijbkaar ook niet, dan is dit toch een risico. Er wat onder stoppen gaat waarschijnlijk enkel het probleem verplaatsen. Een gelpad zal het probleem neit verhelpen, een bontje ook niet trouwens.
Heb je een foto van hoe het zadel ligt?

Friesam een handdoek eronder zorgt voor een rand onder het zadel en dus ongelijke druk op de rug, dat lijkt me zeer onverstandig.

Zadelpasser die hier vaak komt vouwt ze zo op dat je amper randen krijgt. Rij er zelf niet mee maar andere klanten zijn wel tevreden.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-14 11:03

meiske1577 schreef:
Een bontje of gelpad kosten ook al gauw zo'n 80,- als je een goede kwaliteit wilt. Voor dat geld kan je ook een zadelmaker laten komen, wat toch echt het beste is.

Maar hoe heb je dit zadel gekocht? Particulier of via een winkel?

Via de stal eigenaar die echt wel het beste voor heeft met het paard.
En nog iemand anders die er wel verstand van heeft, heeft me verteld dat het goed ligt.

Nu hoorde ik van iemand anders die zat te kijken toen ik reed, dat het zadel wat omhoog kwam.
ik kan zelf niet weten in hoeverre het zadel omhoog komt etc omdat er niemand anders op mag rijden.

foto:

http://nl.tinypic.com/r/2q01wyh/8

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 11:05

Wij hebben regelmatig hetzelfde probleem. Haflo met een lastige rug, heeft een nieuw, door zadelmaker aangemeten zadel. Ze moet toch zeker één keer per half jaar komen om er weer wat aan te sleutelen omdat ie dan weer wipt. Pony heeft er ook écht last van ook al lijkt het minimaal. Kost idd maar een paar tientjes omdat het gaat om wat opvullen of juist eruit halen. Vorige keer een smallere boom maar ook dat zijn de kosten niet. Ter vergelijking: één sessie fysio is net zo duur. Alleen moet de fysio heel wat vaker komen als je zijn rug stuk rijdt.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 11:06

friesam schreef:
Zadelpassers die voor 25 euro komen...stuur die maar door naar mij.

Van de week heb ik de zadelpasser laten komen: alles controleren incl voorrijkosten: €20,-. Hij heeft me wel gematst denk ik, want vorige keer was ie ook 20 euro (anderhalf jaar geleden) en nu is ie volgens zijn site €30,-. Maar ik weet nu precies waarom het oude zadel niet goed meer ligt, pony is maar liefst 4 boommaten smaller geworden.. Nu had de zadelpasser dit nog nooit in zijn carriere meegemaakt, dus extreem is dat wel, maar het toont wel wat. Trouwens, hij heeft voor dat geld zelfs 2 zadel nagekeken op de rug! Het oude, en het nieuwe waarvoor ik hem dus had laten komen..

Daar weegt een bontje of gelpad niet tegen op hoor, zelfs tweedehands zijn die dingen nog duurder..

(http://www.saddlematch.nl had ik laten komen)

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 11:07

De boom loopt omhoog en is niet passend voor het type rug dat jouw paard heeft.
helaas kan een zadelmaker daar ook niets aan doen. Ik zou dit zadel retourneren en en passend zadel zoeken met hulp van een zadelmaker.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 11:08

Ik heb laatst een nieuw zadel gekocht maar ze hadden de juiste boommaat nog niet. Ik heb toen op aanraden van de zadelmaker 2 weekjes met pro lite pad gereden. Het zal lag verder overigens wel gewoon perfect. Gelpad zou ik er zelf niet onder doen, die heb ik gehad en de gel drukt naar de zijkanten en verdeeld gewicht slecht. Ze trekken ook vaak strak op de schoft.

Bontje op pad eronder is niet erg als het dus verder past. Genoeg zadelmakers die dat aanraden.

Wel zou ik dan op den duur voor een goed passend zadel kijken maar ter overbrugging kan het best.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 11:11

Idd, ik vind het zadel sowieso niet passend liggen, wat Caatje zegt is denk ik de enige optie.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 11:14

Mijn zadel maker kijkt na en komt aan huisvoor 35,- en opvullen enz zijn bij haar ook niet duur