Dressuurzadel voor rond en weinig schoft

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

kamatz

Dressuurzadel voor rond en weinig schoft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-14 06:38

Het leed wat een goed zadel zoeken heet :o

Ik heb een bijna 7-jarige KWPN merrie van 1.68 m. die behoorlijk rond is, een gigantische schouderpartij heeft en bijna geen schoft heeft.
Ondertussen ben ik aan m'n derde zadel bezig.
Na twee tweedehandszadels erop te hebben gehad, heb ik vorig jaar een nieuw zadel aan laten meten.
Dit is een Passier corona II geworden, een heerlijk zadel, maar ik heb al voor de derde keer de zadelmaker terug laten komen. Het zadel schuift vreselijk.
Ik gebruik altijd een opstapje, maar zonder opstapje kom ik er geen eens op, omdat het zadel dan helemaal opzij schuift. Tijdens het rijden zakt het zadel steeds naar rechts weg :(
Een paar weken geleden is er vulling uitgehaald, maar nog blijf ik wegzakken naar rechts.

Weer de zadelmaker gebeld, maar krijg telkens het antwoord dat dat komt, omdat ze zo rond is en geen schoft heeft.
Ik begin dit eigenlijk wel een beetje goed zat te raken en ben op zoek naar informatie omtrent een goed en fijn dressuurzadel, die op een rond paard wel blijft liggen als een huis.
Ook ben ik op zoek naar een "goede" zadelmaker, die wel verstand heeft van zaken, want ik ben helaas nu wel tot de conclusie gekomen dat er maar weinig zadelmakers zijn die de expertise van hun vak verstaan.

Mayflower_

Re: Dressuurzadel voor rond en weinig schoft

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 07:01

Een massimo zadel? Deze staan bekend om zijn stabiele ligging op rondgeribte paarden.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 07:07

Ik heb goede ervaringen met Zaldi en Prestige (en een aangepaste Rossner) op zulke paarden.

mamendt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 07:22

Kentaur Ithaka...en een goede zadelmaker! Natuurlijk krijg je op een rondgeribt paard zonder schoft wel een passend zadel je moet er alleen verstand van hebben bij dit soort paarden...( tip: Dezadelmaker, echt kundig bij dit soort paarden!)

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-14 07:25

Dat bedoel ik @mamendt.

Zou toch wat wezen dat er geen passend zadel is voor een rondgeribt paard :?
Daar wordt ik dus ook zo doodmoe van om telkens die opmerkingen te moeten aanhoren.

En weten jullie misschien ook nog een "goede" zadelmaker?

dakpan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 07:25

Ik heb zo'n zelfde merrie staan. Rond, geen schoft en een bonk van een paard.
Ik heb toen Brandt laten komen en die heeft het voor elkaar gekregen een zadel op haar aan te meten die en goed voor mij lag en goed voor haar. Ik vind zijn aangemeten zadels ook nog enigszins betaalbaar, al blijft een goed zadel een dure bedoeling.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 07:32

Ik had op mijn haf een Rossner Amerika (geloof ik, is ook alweer een tijdje geleden). Dat lag echt perfect. Heeft nooit geschoven en pony liep er heerlijk onder.

mkr_78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 07:45

Voor mijn haflinger heb ik ook lang moeten zoeken naar een goed passend zadel. Ze heeft ook flinke ronde ribben en nagenoeg geen schoft. Alle zadels schuiven. Ik rij nu al een aantal jaar met een Massimo zadel en ben daar erg tevreden over.

Bij greendistance.nl kan je een massimo zadel ook voor een korte periode huren. Misschien is dat ook iets voor je, dan kan je hem een tijdje proberen, voordat je hem aanschaft.

Jos_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 07:46

Ook bij een goed passend zadel kan het gebeuren dat een zadel na een tijdje rijden niet meer op het midden ligt, maar naar links of rechts is geschoven. In dat geval is het paard niet rechtgericht. Met speciale oefeningen kun je dit verbeteren.

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-14 09:22

@Jos_1, dat ben ik met je eens.
Het kan inderdaad zijn dat wanneer je paard niet rechtgericht is dat het zadel dan naar één kant schuift.
Maar ik kan nog geen eens zonder een opstapje opstijgen en volgens mij heeft dat niets te maken met niet rechtgericht zijn, maar dat het zadel gewoon niet goed ligt.

Daarnaast ben ik van mening dat wanneer je dus een zadel erop hebt liggen die niet recht blijft liggen, je je paard rijtechnisch ook niet helpt.
Hoe vaak komen er geen rijtechnische problemen naar voren door toedoen van een niet goed passend zadel?

mkr_78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 09:31

Ik dacht heel lang: zit ik nou scheef en gaat mijn zadel daardoor scheef liggen, of ga ik scheef zitten om mijn scheve zadel te compenseren. Beetje kip-ei verhaal. Maar een goed passend en stabiel zadel is toch echt wel een voorwaarde om ook fatsoenlijk op je paard te kunnen zitten en dus zeker wel de moeite waard om in te investeren.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 09:32

In welke regio zit je?
Voor een goede zadelmaker met passie voor haar vak en waarbij een blij paard én een blije ruiter voorop staan: http://www.zadelmakerijpolane.nl
Ze heeft erg veel paarden met lastige ruggen in haar klantenbestand en ik denk dat je bij haar zeker aan het goede adres bent voor zoiets. Ze is niet snel tevreden en bij mij is het altijd zo wat ik voel, dat ziet zij ook (nog voordat ik het gezegd heb) en dat zegt wat mij betreft veel, ik heb een heel gevoelig paard waarvoor het ech twel een uitdaging was een zadel te vinden maar ze bijt zich graag vast in zulke dingen.

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 09:37

Je kunt nog eens naar Equestor kijken, ook fijne zadels hiervoor.

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-14 09:38

@ilsemarie, Ik zit in de regio Zeeland.

@mkr_78, dat heb ik dus ook.
Ik dacht ook dat het telkens aan mij lag. En ik maar roepen dat "ik" een afwijking had :o tijdens het rijden.
Investeren is geen probleem, als het maar goed ligt en ik erop kan rijden, zonder continu m'n zadel of mezelf te moeten corrigeren.

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 09:42

Goh lijkt mijn verhaal wel. Ik heb op dit moment een K&M s-serie. Werkt ook niet. Maar die van mij is ongetwijfeld nog ronder. Na overleg met een zadelmaker laat ik die juist komen met Passier zadels :+ Komt zaterdag dus dan weet ik iets meer. Ik heb een stubben maestoso met xw boom geprobeerd die bleef mooi liggen maar ik kon er voor geen meter in zitten en naar mij idee was hij te krap voor mijn paard.

Je moet het waarschijnlijk zoeken in zadels met een U-vormig kopijzer ookwel freedom tree of open head tree genoemd. Maar welke zadels dit nou precies hebben is mij ook een raadsel. Ja barnsby heeft er een paar geloof ik, zoals de kanter+. Daarnaast Wow en Black country maakt ook ern zadel op een freedom tree (meen de eloquence?? Oid) maar das allemaal erg prijzig. Veel verder ben ik ook niet.

Het zadel gaat niet aan de schuif door de schouders? Dat die het zadel teveel wegdrukken? Noem maar wat. Passier heeft wel korte takken aan de boom, das gunstig voor een breed paard en grote schpuders.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 09:43

Fryso en Equestor. Alleen kwa passervice zou ik voor Fryso gaan.

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 09:45

Ik heb voor mijn ronde haflinger een thorowgood T8 cob zadel. Volgens mij hebben ze deze versie ook bij de Kent & Masters (leren versie van Thorowgood)
Deze modellen zijn speciaal ontwikkeld voor rondgeribte paarden en voor mijn paardje werkt dit super goed.
Het fijne aan deze zadels is dat je ze makkelijk kan aanpassen voor als je paard wat veranderd in bespiering of vetjes.
Ik heb mijn zadel bij Caroline van FlevoHorseSupport gekocht. Super service en bekend met dit type paarden. Ze komt in heel NL.

Heel veel succes met je zoektocht :)

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-14 09:55

Johnnydepony schreef:
Het zadel gaat niet aan de schuif door de schouders? Dat die het zadel teveel wegdrukken? Noem maar wat. Passier heeft wel korte takken aan de boom, das gunstig voor een breed paard en grote schpuders.

Dat is wel een goede vraag. Want dat is ook hetgeen wat ik m'n eigen heb afgevraagd.
Maar ik kijk heel erg goed naar hoe ik m'n zadel erop leg. Leg ik m'n zadel te ver naar voren dan is het idd de schouderpartij die in de weg zit. Dus ik leg m'n zadel al voor zo ver mogelijk naar achter.

Ik vind het wel een super zadel om op te rijden de Passier en ergens hoop ik dat m'n zadel aangepast kan worden ;)
Ten eerste wel door een goede zadelmaker met verstand en als dat niet gaat, dan maar weer een ander zadel.

Zo ondertussen wordt ik er wel een beetje moedeloos van.
A.s. vrijdag komt er ook een zadelmaker bij ons op stal. Ik zorg dat ik er dan ben om even iets op te steken en misschien die beste man uit te nodigen voor mijn paard.
Een stalgenoot heeft hetzelfde probleem als mij. Vijf maanden geleden een nieuw zadel aan laten meten en die schuift ook. Ook zij krijgt de opmerking dat dat komt doordat haar paard te rondgeribt is em. geen schoft heeft.
Ben benieuwd hoe ze het gaan oplossen?

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 10:01

Mijn merrie (arabier) is ook rondgeribd en heeft nauwelijks schoft. Bij haar heb ik een massimo gehad, maar die zat op de langere termijn niet goed bij haar schouders. Nu heb ik *houd je vast* een boomloze Barefoot.
Niet ieders favoriet, maar voor mij een ideale oplossing. Opstappen doe ik wel met een opstapje, anders gaat hij alsnog glijden, maar verder ligt het als een huis.

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 16:29

Ooit in een ver verleden wel eens op een boomlooszadel gezeten en hoewel dat wellicht een prima oplossing is, kan ik daar voor het springen echt niks mee.

Waar kom je vandaan Kamatz? En welke zadelmaker heb je gehad?
Laat maar weten hoe het ging morgen, wie weet heb ik er nog wat aan :+

Naar mijn idee heeft deze mevr het wel redelijk goed begrepen. Op haar sote staan een aantal interessante blogs over zadelpassen.
http://saddlefitter.blogspot.nl/?m=1

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 16:47

mariettek schreef:
Mijn merrie (arabier) is ook rondgeribd en heeft nauwelijks schoft. Bij haar heb ik een massimo gehad, maar die zat op de langere termijn niet goed bij haar schouders. Nu heb ik *houd je vast* een boomloze Barefoot.
Niet ieders favoriet, maar voor mij een ideale oplossing. Opstappen doe ik wel met een opstapje, anders gaat hij alsnog glijden, maar verder ligt het als een huis.

Boomloos kan voor sommige paarden inderdaad een oplossing zijn. Werkte bij mijn haf echter totaal niet. Ik kon 'm zo strak aansingelen als ik wilde, bij de minste beweging hing ik gelijk onder z'n buik.

Maar aangzien TS op zoek is naar een dressuurzadel, denk ik niet dat boomloos in aanmerking komt.

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-14 20:58

Ik ben ook heel erg benieuwd morgen en ik zal het ook zeker laten weten.
Zelf kom ik uit Kwadendamme (een klein gehuchtje bij Goes).
Op het dorp hebben we een zadelmaker zitten (Paree), maar dat is helemaal mijn ding niet. Ik heb genoeg gezien :o

Ik heb de Heimolen laten komen, maar ook al drie keer terug heb laten komen.
Morgen komt er één van het Ruiterhuis, dus even afwachten, want die ken ik niet.

Morgen ga ik maar eens rondbellen en m'n verhaal uitleggen.
Een boomloos gaat het inderdaad niet worden.
Er zijn wel meerdere rondgeribte paarden met weinig tot bijna geen schoft en daar liggen toch ook dressuurzadels op.....

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 22:36

Ja helaas maar weinig echt passende ben ik bang...

Ruiterhuis verkoopt toch ook anatomica? Das misschien een optie? Niet dat ik weet hoe de boom eruit ziet. Vraag of hij eerst kale bomen wil passen dan kun je veel beter zien wat knelt, schommelt, schuift of wipt.

SRY

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 11:07

Hier hetzelfde probleem, een ronde haflinger zonder schoft. Flinke zadelzoektocht maar toch wat gevonden.
Ik heb nu een Bates zadel op mijn haflinger, dat is de leren versie van de Wintec en hier bijna geen last meer van schuiven.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 11:11

Ik heb een zeer ronde warmbloed (breedte extra extra wijd) zonder schoft en heb daar een MSFC zadel voor (snowhill). Dat is nu welliswaar een vz zadel, maar daar kan ook een dressuurblad (die van de extreem) op. Dit is het enige zadel tot nu toe (samen met de euroriding topas, maar dat is een bar slecht zadel) dat nergens heen gaat.
Met zo'n breed monster moet je wel een diepe zit op je buik schrijven.