is mijn hoofdstel te klein.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

SnuitjeLove

is mijn hoofdstel te klein.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-14 10:44

hallo bokkers,

ik hoop dat jullie mij geschikt advies kunnen geven.
al jaren sinds ik mijn paard heb (4jaar) heeft ze problemen met de aanleuning.
Altijd heb ik deze problemen gezocht rondom de rug. Maar nooit heb ik gedacht aan het hoofdstel.
Nu was ik laatst het hoofdstel weer aan het omdoen bij mijn paard voor het longeren. En ik merkte dat ze erg schudde met het hoofd zodra het hoofdstel omzat. Ook tijdens het longeren schudde ze af en toe met haar hoofd.
Toen dacht ik misschien dat het wel aan het hoofdstel lag. en dan met name achter de oren.
Ik heb met mijn vingers voorzichtig gedrukt op de plekken waar het hoofdstel licht achter de oren en mijn paard schudde precies op dezelfde manier met haar hoofd als met het hoofdstel om.
Nu is mijn vraag dus of mijn hoofdstel niet goed ligt achter haar oren, of dat deze te klein is?
En wat er voor oplossingen hiervoor zijn.
Gaat een bondje werken of verergert dat alleen maar het probleem door nog minder ruimte achter de oren.
Ik weet dat er speciale hoofdstellen zijn met extra ruimte achter de oren, alleen die zijn erg duur. En ik heb over de goedkopere versie hiervan geen goede reactie's gehoord.

Hier een paar foto's van mijn hoofdstel.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Re: is mijn hoofdstel te klein.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 10:46

Ik zie niet dat t hoofdstel te klein is, maar paarden kunnen net als mensen last hebben van de atlas, dat is precies waar het hoofdstel ligt.
Je kunt een keer de osteopaat laten komen die kan dit punt nakijken en losmaken.

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 10:46

Hier schudde er ook eentje met haar hoofd, bontje loste het op.
Moet ik er wel bij zeggen dat dat paard overal heel erg gevoelig op is, en dus vrijwel overal waar bont omheen kan, bont omheen heeft.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 10:47

kan je denk ik zelf simpel proberen alleen zou ik eers een poos zonder frontriem gaan rijden dan krijg je daar al meer ruimte / vrijheid

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 10:49

Ik vind dat het kopstuk wel krap achter de oren zit ja. Die 'bobbels' van de achterkant van de oren, daar zit he hoofdstel zo te zien tegenaan.

En hoofdstel met een terug gesneden kopstuk is inderdaad duurder dan het eerste de beste hoofdstel, maar hier heeft je paard last van.... Een bontje gaat niet helpen, daar wordt het krapper van.

Kies voor je paard en koop een passend hoofdstel :)

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 10:49

Idd wat joolien zegt
Is hij al eens van top tot teen na gekeken? En te tandarts?
Een ander bit geprobeerd?
Doet ze het met een halster ook?
Hier ook een paard gehad die dat deed
Compleet na laten kijken uit eindelijk is het opgelost met een bontje achter de oren
Maar eerst definitief weten dat hij of zij nergens last van heeft

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 10:50

Soms trekt een te kleine frontriem het kopstuk tegen de oren en als je paard dan gevoelig is achter de oren, geeft dat problemen. Om te testen of dit het geval is kan je een paar dagen zonder frontriem longeren en rijden. Wordt het probleem minder, dan komt het van de frontriem en is de oplossing wrs een langere frontriem. Een teruggesneden kopstuk kan ook een oplossing zijn als je paard gevoelig is aan de ooraanzet.

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-14 10:52

ze is al eens nagekeken, en ik heb verschillende bitten geprobeerd. Met halster doet ze het ook even als ik hem net heb omgedaan.
ik zal eens proberen zonder frontriem en eventueel een bondje. mocht dit niet helpen zal ik een ostheopaat er na laten kijken en een nieuw hoofdstel aanschaffen

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 10:53

hoofdstel ziet er mij niet te klein uiot, hoogstens de frontriem aan de krappe kant. Eenvoudig te testen door hem een keer eraf te laten.
Ik moet voor mijn paard ook steevast een andere frontriem bij een hoofdstel kopen.

En anders eerder tanden laten nakijken en eventueel een osteo erbij.

stijntilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 10:55

Ik herken dit probleem van mijn bijrijpaard. Alleen deed ze het bij mij naar een, niet nader te bepalen, kopstoot oid. Ze is behandeld door een osteopaat en het probleem is weg. Dus een aanrader, een goede osteopaat!

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 11:11

Ik zou eens kijken naar een wat ruimere frontriem, die lijkt me wel aan de kleine kant en zit zowat tegen haar oren aan :)

Doutz16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 11:13

het lijkt alsof je bitring een beetje los hangt,( kan een moment opname zijn hoor) tussen het bit en de eerste kiezen moeten 2 vingers zitten, kijk daar eens naar anders! gwn even voor controle

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 11:17

SnuitjeLove schreef:
ze is al eens nagekeken, en ik heb verschillende bitten geprobeerd. Met halster doet ze het ook even als ik hem net heb omgedaan.

En de atlas is toen ook grondig onderzocht? Dit kan enorme last bezorgen bij paarden als deze verschoven/bekneld is geraakt. Ik zou er toch even een osteopaat bij laten komen, gewoon om het bevestigd te hebben.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 11:28

Ook ik vind de frontriem wat aan de krappe kant.

Houd er ook rekening mee dat paarden in het voorjaar, vooral met nattig weer, vaak meer oorsmeer aanmaken. En dat kriebelt in de oren. Mijn ruin schudt in deze tijd van het jaar ook wat meer met z'n hoofd als hij een halster of hoofdstel draagt.

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-14 11:49

toen is met name naar haar tanden gekeken deze zijn toen geveild. en er zijn foto's van de rug gemaakt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 11:52

SnuitjeLove schreef:
toen is met name naar haar tanden gekeken deze zijn toen geveild.

*grinnik*

veilen = bij opbod verkopen
vijlen = glad maken met een rasp

:D

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 11:53

Je zou ook eens kunnen kijken naar een ijslander hoofdstel.
Dit hoofdstel bestaat meestal uit een losse neusriem en een los bakstuk.
Hierdoor heb je een minder breed stuk leer achter de oren.

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-14 12:18

Koper schreef:
SnuitjeLove schreef:
toen is met name naar haar tanden gekeken deze zijn toen geveild.

*grinnik*

veilen = bij opbod verkopen
vijlen = glad maken met een rasp

:D

krijg je ervan als je stopt met school haha

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 13:12

SnuitjeLove schreef:
toen is met name naar haar tanden gekeken deze zijn toen geveild. en er zijn foto's van de rug gemaakt.

Dan is een osteopaat het misschien wel even waard voor je pony :)

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-14 14:01

ja, ik ga eerst even de andere optie's proberen. voordat ik zo'n dure osteopaat erbij haal.
Verder lijkt ze nergens last van te hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 15:18

Als je last hebt met de nageeflijkheid wat bedoel je daar dan mee? Als haar nek niet lekker zit dan wil ze ook niet nageven.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 15:48

Ik zou toch de osteopaat laten kijken
Nu is het nog te betalen
Hoe langer het duurt hoe erger het word hoe duurder het word

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 15:54

die frontriem is duidelijk te klein.

Het komt wel vaker voor dat een pony een ponymaat hoofdstel heeft en een cop frontriem. Wil je het zeker weten of je probleem daarmee op gelost is haal je frontriem er gewoon een keertje af

haffishetti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 19:52

Wat Ibonn zegt.
Ik had hetzelfde probleem met een nieuw hoofdstel, hoofdstel was zelf maat cob,en de frontriem dus ook. Cob frontriempje vervangen door full frontriempje, nooit meer problemen gehad.

anoukk32

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 07:08

Joolien schreef:
Ik zie niet dat t hoofdstel te klein is, maar paarden kunnen net als mensen last hebben van de atlas, dat is precies waar het hoofdstel ligt.
Je kunt een keer de osteopaat laten komen die kan dit punt nakijken en losmaken.