Dressuurzadel t.o.v. veelzijdigheidszadel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Rena100

Dressuurzadel t.o.v. veelzijdigheidszadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 14:33

Ik heb een allerliefst bijrijdpaard en de eigenaar is ook aardig.

Mijn paard heeft nu een veelzijdigheidszadel, met 0,0 ondersteuning voor mij zelf. Platte zit en ik kan er niet lekker op zitten. Ik heb korte benen en de wrongen van het vzh zadel liggen voor mijn benen te ver naar voren, tenzij ik mijn beugels op maat ultraspringstand heb...
Nu heb ik gevraagd of ik mag kijken voor dressuurzadel voor dit paard, eventueel tweedehands, zodat ik wat meer steun heb aan het zadel en daardoor misschien beter kan gaan zitten.

Nu komt het: de eigenares zei dat een dressuurzadel is om de puntjes op de i te zetten en ik nog lang niet zo ver ben voor een dressuurzadel. Ik vind dit klinkklare onzin, want een dressuurzadel hoeft niet alleen gebruikt te worden bij paarden die hoog geschoold zijn of voor een ruiter die hoog geschoold is. Ik ben van mening dat een dressuurzadel voor het paard meer bewegingsvrijheid kan bieden en voor de ruiter een stevigere zit (dit laatste is wel afhankelijk van type dressuurzadel).

Ben ik nou zo achterlijk, of heb ik gelijk? De eigenares gaf aan dat ik te veel op 'materiaal' focus en dat het niet zou helpen voor mijn problemen. Ik ben soms namelijk wat onrustig, maar daar is dit topic niet voor...

Rena100

Re: Dressuurzadel t.o.v. veelzijdigheidszadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 14:52

Niemand een mening hierover?

xKimpjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 14:57

Dat slaat inderdaad nergens op!

Het is specifiek of je springt of meer met dressuur bezig bent. Ik heb zelf ook een overstap gemaakt met een tweedehands dressuur zadel en vind het veel fijner want ik heb ook hele korte benen enzo.

ikheetesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 15:01

Het is maar net wat jij fijner vindt en welke discipline jij van plan bent uit te oefenen. Dat is inderdaad niet niveau gebonden.

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 15:03

Als je knieën niet bij de wrongen komen, kan het zijn dat het zadel niet in balans ligt. Maar dat terzijde.

Het is zo dat een dressuurzadel meer steun kan geven en meer schoudervrijheid geeft. Daarnaast is het ook wat een ruiter prettiger vind zitten.
Ik heb zelf ook een dressuurzadel en ik rij er eigenlijk alleen maar buitenritten mee. Dus het is echt niet alleen voor de puntjes op de i.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 15:03

Als je voornamelijk dressuur rijdt, vind ik ook dat een dressuurzadel meer geschikt is. Of je nu aan het oefenen bent op B niveau als op zz-zwaar, dat maakt naar mijn mening niet uit. Een veelzijdigheidszadel is het gewoon net niet. Zowel voor dressuur als voor springen.

Daarnaast is het wel een bijrijdpaard. Dus als de eigenaar het niet nodig vindt of niet wil, dan is dat zo en zal je het daarmee moeten doen.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 15:08

De eigenares heeft nogal een eigen mening met sommige dingen, en omdat het niet mijn paard is, vind ik het soms nogal lastig om ergens tegenin te gaan zeg maar.

Ik mag wel een zadel aanschaffen, als ik het zelf betaal en dat vind ik ook niet erg.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 15:10

Dat vindt ze wel goed?

De eigenaar heeft het natuurlijk ook voor het zeggen, het is haar paard. Dat is het lastige van bijrijden.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 15:13

Ja, dat vindt ze wel goed. Maar wel met de opmerking dat het helemaal niets zou uitmaken enz. Maar ik denk juist van wel. Laatst een zadel van een stalgenootje geprobeerd waarmee ik meteen rechterop kon zitten. Ik kukel vaak naar voren, omdat ik niet in een stoelhouding wil zitten, en mijn benen naar achter leg. Daardoor komt mijn bovenlichaam meer naar voren, is ook deels een rijtechnisch probleem, maar ik zit nu zo 'los' op het zadel dat ik dat ook kan zeg maar...

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 15:15

Heb je een foto van hoe jij zit op dat zadel? Ben wel erg benieuwd naar het beeld. :)
Verder kan ik je ook begrijpen dat een vzh-zadel niet goed zit, ik kan er ook niet mee rijden.

Als de eigenares het oke vind dat je een eigen zadel koopt, wat houd je dan tegen? Zolang het zadel wordt gepast door een erkende zadelpasser/maker zie ik geen problemen. :)

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 15:21

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 15:24

Rena100 schreef:
De eigenares heeft nogal een eigen mening met sommige dingen, en omdat het niet mijn paard is, vind ik het soms nogal lastig om ergens tegenin te gaan zeg maar.

Ik mag wel een zadel aanschaffen, als ik het zelf betaal en dat vind ik ook niet erg.

Hihi ik moest even grijnzen. In de paardenwereld weten mensen het altijd beter en iedereen vind zn eigen idee het beste. Tot vervelends aan toe. Dat is met eigen paard al lastig, laat staan dat het om je bijrijdpaard gaat.

Maar super dat je een eigen zadel mag aanschaffen. Ik denk dat een dressuurzadel je zeker helpt, dit biedt nou eenmaal meer ondersteuning. En als jij comfortabel zit, kan je beter ontspannen en kan je ook aan je houding werken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 15:26

Vroeger reden ze op de olympische spelen met een vs zadel dus ik snap prima waar die opmerking vandaan komt.
Ik rij meestal ook op jonge paarden met een vs zadel tot ze richting M niveau komen. Een dressuurzadel voor B niveau vind ook altijd wat overdreven persoonlijk maar als mensen het geld hebben voor 2 zadels moeten ze dat zeker doen want het zit wel lekkerder natuurlijk.
Heb je maar geld voor 1 zadel dan is met vs niets mis. Echter moet het wel een fijn vs zadel zijn dat bij je past en dat is het blijkbaar niet.
Je kunt echter ook niet van de eigenaar verwachten dat zij een zadel voor jou aanschaft, dus gewoon even sparen inderdaad :j

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 15:29

Ja ik moet er soms van grijnzen, meestal kan ik wel janken haha. Het is een heel lief mens hoor, maar rijtechnisch heeft zij eigenlijk weinig tot geen achtergrond. Buitenritjes maken kan ze op haar andere paard, maar daar is ook alles mee gezegd eigenlijk. Haar dochter is voornamelijk degene die veel reed op mijn bijrijdpaard.

Sizzle: ik verwacht absoluut niet dat ze iets voor mij aanschaft, alleen een tijd geleden wilde ze absoluut niet dat ik er een dressuurzadel zou komen, mits het een splinternieuwe was. Ja, daar heb ik dan weer geen geld voor dus vandaar. Wil best wat geld neerleggen voor een goed tweedehands zadel en pas laten maken door een zadelpasser, maar ik ga geen nieuw zadel kopen voor een paard dat niet van mij is...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 15:33

Ik rij alleen maar met een dressuurzadel. Ik kan niet in een springzadel zitten en een veelzeidigheidszadel vind ik ook niks. Voor een keer vind ik het prima.

Maar omdat het gaat om een bijrijdpaard, vind ik wel dat als jij iets veranderd wilt hebben, jij er ook de kosten voor moet dragen. Dus zelf een zadel kopen. En alleen als de eigenaresse dat goed vindt.

Daarbij wil ik nog even vermelden:
Een zadel moet natuurlijk goed liggen op een paard. Maar als een paard een eenvoudige rug heeft, waar diverse zadels op kunnen, moet je als ruiter natuurlijk gaan kijken naar een zadel dat jou het meest aanspreekt. Wat het meest gunstig is voor jouw zit, wat je lekker vindt zitten etc. Een zadel dient niet alleen het paard, maar minstens zoveel de ruiter. :)

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 15:38

Janine, ik zei in mijn vorige post ook dat ik absoluut geen probleem heb om iets voor het paard aan te schaffen. Beter gezegd, ik schaf eigenlijk alles aan behalve een zadel. Al het andere tuig en spul zijn van mezelf.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 15:42

Rena100 schreef:
Janine, ik zei in mijn vorige post ook dat ik absoluut geen probleem heb om iets voor het paard aan te schaffen. Beter gezegd, ik schaf eigenlijk alles aan behalve een zadel. Al het andere tuig en spul zijn van mezelf.

Ja, sorry, ik las dat inderdaad te laat...
Had het vanuit de OP niet helemaal begrepen. Maar dan snap ik niet helemaal wat het probleem is voor de eigenaresse :o Een goed tweedehands zadel raak jij wel weer kwijt, bovendien is dat jouw 'probleem' dan toch?

Hopelijk komen jullie tot een prettige overeenkomst wat betreft een dressuurzadel. :)

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 15:55

Ik heb alleen een dressuurzadel en daar rij ik niet eens mee in de bak, ik rij bijna altijd in het bos. Het zadel heb ik dus puur omdat het goed ligt en fijn zit, niet omdat ik hogere dressuur zou rijden.

Ik zou overigens zelf nooit een zadel aanschaffen voor een bijrijdpaard. Het is een hele investering waar je jaren plezier van zou kunnen hebben, maar de eigenaresse van je bijrijdpaard zou ook binnenkort zomaar kunnen besluiten dat jij haar paard niet meer mag bijrijden, om wat voor reden dan ook. En dan zit je daar met je zadel, waarvan de kans aanwezig is dat je volgende (bijrijd)paard deze niet past.

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 16:10

Wat ik graag zou willen toevoegen aan dit topic is de vraag of je met een dressuurzadel wel beter gaat zitten. Heb je wel eens op een dressuurzadel gereden TS, niet alleen gezeten maar ook echt gewerkt? Aangezien een dressuurzadel je in een positie zet kan het je ook makkelijk in een positie forceren. Als jij van je zelf nog niet stabiel genoeg zit ga je op een dressuurzadel dus geforceerd in de goede houding zitten waardoor je gewicht niet op de juiste manier verdeeld wordt. Gevolg hiervan kan zijn dat je niet genoeg druk op je beugels kan houden, je knieën niet los genoeg kan houden etc. Als ik jou was zou ik eerst met zitlessen of gewoon goed een veel oefenen je houding correct krijgen voor je jezelf gaat "opsluiten" tussen kniewrongen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 16:11

Sunneva schreef:
Wat ik graag zou willen toevoegen aan dit topic is de vraag of je met een dressuurzadel wel beter gaat zitten. Heb je wel eens op een dressuurzadel gereden TS, niet alleen gezeten maar ook echt gewerkt? Aangezien een dressuurzadel je in een positie zet kan het je ook makkelijk in een positie forceren. Als jij van je zelf nog niet stabiel genoeg zit ga je op een dressuurzadel dus geforceerd in de goede houding zitten waardoor je gewicht niet op de juiste manier verdeeld wordt. Gevolg hiervan kan zijn dat je niet genoeg druk op je beugels kan houden, je knieën niet los genoeg kan houden etc. Als ik jou was zou ik eerst met zitlessen of gewoon goed een veel oefenen je houding correct krijgen voor je jezelf gaat "opsluiten" tussen kniewrongen.

Wow, dat zijn nogal wat vooroordelen over dressuurzadels.

Genoeg dressuurzadels met weinig/nauwelijks wrong en veel bewegingsvrijheid hoor.

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 16:16

Maar wel met de bepaalde houding die aangenomen moet worden, lange zweetbladen bijvoorbeeld. Verder vraagt de TS specifiek naar een zadel met een vastere zit, vaak komen daar dan toch kniewrongen bij kijken, anders zit je echt niet vaster.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 16:18

Sunneva schreef:
Maar wel met de bepaalde houding die aangenomen moet worden, lange zweetbladen bijvoorbeeld. Verder vraagt de TS specifiek naar een zadel met een vastere zit, vaak komen daar dan toch kniewrongen bij kijken, anders zit je echt niet vaster.

Dat heeft meer met de voorkeur van de ruiter te maken.

Ik kan ook niet zitten in een springzadel. Moet ik dan ook zitles nemen?

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 16:25

Ik vind je houding niet zo verkeerd op dat vzh zadel hoor. Wees kritisch bij het zoeken naar een dressuurzadel, er zijn tegenwoordig heel veel zadels die je dwingen met je been achter de singel te rijden, waardoor je niet je bekken kunt kantelen en je beenhulpen op de verkeerde plaats geeft. Dat zijn ook vaak de dure merken. Veel wrong is mooi, maar die zadels zijn vaak niet gemaakt op mensen die qua bouw ook maar iets afwijken van het gemiddelde. Zelfs zadels die op maat worden gemaakt zijn vaak niet meer goed qua zit als je bijvoorbeeld een paar kg aankomt. Dit komt o.a. door de dikte en lengte van de wrongen en de plaats waar ze bevestigd zijn. Als je boven been en billen dikker worden, is de juist zitten niet meer mogelijk. Kies daarom een zadel waar je goed en fijn in zit zonder al te grote en dwingende wrongen. :)

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 16:26

Nee en dat is ook niet wat ik zeg, wat ik probeer duidelijk te maken is dat als je opgesloten wordt door kniewrongen (en dit gebeurt ook in sommige springzadels) je in een houding gezet wordt. Als je van je zelf nog geen goede houding hebt kan het dus averechts werken. Een plat zadel zonder wrongen is dan een betere optie. Net zoals dat als je goed kan zitten zonder zadel je over het algemeen ook beter zit met zadel. De steun ondersteunt je dan op de goede manier i.p.v je vast te houden.
Verder ben ik het helemaal eens met Lante.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 16:30

Het is klinkklare onzin dat je alleen kan/moet rijden als je paard hoog genoeg geschoold en/of jij voldoende niveau hebt. Verder is het ook maar wat jijzelf prettig vind en dat kan doorheen de tijd ook veranderen.

Mss is het vzh-zadel ook wat aan de ruime kant voor jou, waardoor je steun mist aan je knieën en minder "vast" zit. Mijn ervaring is dat een diepe dressuurzitting niet altijd beter zit dan een vlakkere springzitting. De combi maat en diepte vd zitting met vorm en positionering vd wrongen moeten kloppen.
Ikzelf rij liever met een dressuurzadel, terwijl ik ook nog de keuze vzh en renzadel heb.