Goed bitloos alternatief gezocht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Aartje

Goed bitloos alternatief gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-14 22:27

Beste bokkers,

Ik ben opzoek naar een goed bitloos alternatief voor mijn zeer sterke enthousiaste haflingerruin.
Ik doe grondwerk met hem en het vertrouwen in hem is zeer groot. Echter is hij gewoon erg sterk en kan lomp zijn in zn gedrag, in de bak of naast hem lijk ik hem goed onder controle te hebben en dan gaat het bitloos rijden ook super. Maar we gaan in het bos ook voluit in rengalop. Dan is het soms lastig om hem heel vlug tot stil stand te brengen als er opeens een hond achter ons aan blijkt te rennen of wat er ook gebeurd, als ik hem snel wil stoppen moet ik toch wel flink in de rem. Ik wil zijn mond daar gewoon niet te veel mee belasten, maar de bitloze hoofdstellen die ik tot nu toe gehad heb geven gewoon niet voldoende druk om hem tot stilstand te dwingen.
Dat is iets wat ik wel graag wil. Dus iets waarmee ik heel ontspannen kan rijden, maar als het écht nodig is, ik wel genoeg in handen heb om hem ook echt weer terug te krijgen.

En kom alsjeblieft niet aan met 'meer trainen en kwestie van vertrouwen' want wie mij en mn paarden kent weet dat dat echt wel goed zit. Het gaat puur om míj voor een veilig gevoel omdat ik ook de veiligheid van mijn omgeving heel hoog heb staan en ik absoluut wil voorkomen dat ik hem een keer niet tot stoppen kan dwingen terwijl dat nodig is.

Dus wie heeft er goed advies en weet een goed bitloos hoofdstel? Ervaringen zijn erg welkom!

ps. dit is dus geen discussie topic maar puur informatie inwinnen over verschil in druk van bitloze hoofdstellen.

0_saskia_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 22:34

Ik heb er weinig verstand van, maar ik denk dat het zinvol is om ook te laten weten welke hoofdstellen je al hebt geprobeerd :)
Daarnaast zou je ook in het bos oefeningen kunnen gaan doen, misschien leert je paard dan dat hij buiten ook moet luisteren. Mocht je dit al geprobeerd hebben dan heb ik niks gezegd!

Edit: typfout

heidibeauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 22:38

Hackamore zou een optie kunnen zijn. Hiermee kun je heel vriendelijk mee rijden naar mijn mening, maar als het moet kan je wel veel druk geven door de hefboomwerking. Misschien kan je hier meer over zoeken en kijken of het je wat lijkt?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 22:41

Voor die hoeveelheid druk heb je een hefboom nodig en dus een hack. Waarschijnlijk dan 1 met lange scharen. Je zal dan wel met neckreining moeten kunnen sturen, want links/rechts zoals op een sidepull/kingekruist achtig hoofdstel werkt niet goed. Je hebt dan nl een bitloze stang in je handen en daarvoor moet je graad van africhting hoger/fijner zijn dan met zeg maar een bitloze trens.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 22:43

Ik heb een tijd met een sidepull gereden maar ook met momenten te weinig controle. Hackamore nu even uitgeprobeerd, daar waar ik weinig kon inbrengen als hij geen zin had en zn hoofd omhoogstak, kan ik nu met een klein beetje druk hem beter controleren. Met zijdelingse hulp had ik weinig te vertellen. Van onderuit een stuk meer

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 22:43

Ik denk gelijk hackamore.
scherp te rijden maar buiten ook fijn ter ontspanning met losse teugel

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 22:47

tamary schreef:
Voor die hoeveelheid druk heb je een hefboom nodig en dus een hack. Waarschijnlijk dan 1 met lange scharen. Je zal dan wel met neckreining moeten kunnen sturen, want links/rechts zoals op een sidepull/kingekruist achtig hoofdstel werkt niet goed. Je hebt dan nl een bitloze stang in je handen en daarvoor moet je graad van africhting hoger/fijner zijn dan met zeg maar een bitloze trens.

dus met hack moet je meer op je Been rijden ? Ik ging er van uit dat je daar prima mee kon dressuren.
ik wil een hack proberen op mijn pony maar ik twijfel tussen sidepull en hack.
hackamore trok me meer omdat ik ook graag buiten mag rijden maar meneer kan nog al es heet worden.
maar als je qua sturen minder controle nodig hebt?

Aartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-14 22:56

Ik heb deze dus ook geprobeerd maar die bevalt me niet goed..
Afbeelding

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 23:05

Je doet als het goed is veel meer met been en zit qua sturen dan met je teugels ongeacht de optoming. Alleen valt dat je meestal pas op als je een andere optoming gebruikt of als je aan de lange lijnen op pad gaat. Hack heeft geen zijwaartse beweging in de optoming zitten en dat is je links/rechts voornamelijk. Paard zal dus moeten kunnen wijken voor de druk van de teugel op de hals ipv druk van het bit. Op een hack valt prima te dressuren, maar je paard moet kunnen/willen luisteren naar subtielere hulpen qua stuur en plaatsing voor- en achterhand. Hack is een rem, mits! paard wil wijken voor druk achter oren en op de neus en daar ook langzamer van gaat lopen. Belangrijkste blijft respect voor je optoming, anders ben je 100% afhankelijk van je eigen spierkracht en dat is geen oplossing waar je altijd veilig mee blijft thuiskomen.

Edit :
die engelse hack is een wiebelding. Leuk voor brave dieren die net iets meer nodig hebben dan een halster.
Kies een goede hack (goede balans ervan is belangrijk) die stevig in/aan elkaar zit.

jwl

Re: Goed bitloos alternatief gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 23:08

Ik wil het wel es proberen, misschien dat ik toch een par scharen bestel.
ik heb zelf nog nooit met hack gereden helaas en er is niemand in de buurt die ervaring heeft want iedereen rijd op bit.
gelukkig heb ik pony lief wel al vroeg geleerd om op druk te wijken

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 23:18

Een gluckssrad of bloem? Daar kan je de teugels op verschillende plaatsen bevestigen. Ze kunnen de inwerking van een sidepull hebben, maar als je ze hoger bevestigt werkt het scherper in.
Zoiets dus:
Afbeelding

Aartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-14 23:18

Het stomme is, Stalker is heel goed op reageren op druk. In de bak werkt hij echt super en ook vanaf de grond kan ik zelfs met gebaren al een hoop bereiken, achterwaarts en zijwaarts doet hij ook super, ook samen rennen en op commando direct stilstaan, dat kent hij allemaal. Het gaat mij dus echt even om de paniek momenten. Stel dat. Tot nu toe gaat het altijd prima en hij heeft zo af en toe uit joligheid of misschien door zijn puber gedrag buiten nog wel eens iets meer moeite met direct te reageren op mijn commando ofwel mijn druk als ik hem wil stoppen. Het is en blijft een dier van 450 kilo dat soms net als een klein kind toch even probeert het gezag te ondermijnen en dan even door wil gaan. Uiteraard werk ik hier in de bak geregeld aan om hem gewoon consequent te blijven trainen, gaat het dan buiten een keer niet zoals ik wilde, dan gaan we dat direct de volgende dag in de bak eens oefenen en dan lijkt meneer alles heeeel goed te snappen.
Het hoeft niet eens iets met scharen te zijn, maar ik wil eens wat meer opties en alternatieven bekijken..

kesha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 23:23

Sorry heel simpel en misschien dom wat ik nu ga zeggen : TOUWHALSTER/CROSSROPEBRIDLE . Sterke fjord krijg ik er zelf -voor haar doen- normaal onder controle

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 23:28

en een kaptoom?

kesha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 23:30

Ja kaptoom die is goed !!

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 02:56

Je zegt dat je paard "erg sterk en lomp kan zijn".
Hier ligt je probleem.

Je paard heeft niet voldoende respect voor je, hij speelt leuk met je mee wanneer jullie in een omkaderde omgeving zijn maar daarbuiten neemt hij het initiatief wanneer hem dat beter lijkt.

Een bit, of wat dan ook, is geen rem, het is als de handrem in een auto, je kunt hem aantrekken maar een auto met een streke motor trekt hier toch doorheen.
De werkelijke rem is "de wil van het paard om te gehoorzamen", als de chauffeur die het gaspedaal loslaat in dezelfde auto.
Dat los je met geen enkel ander middel op dan door training.
Doordat je nu de ervaring hebt dat je paard binnen goed gehoorzaamt heb je het idee dat je daar al klaar mee bent.

Ho is ho.
Dit moet je eerst onder alle omstandigheden bevestigen, dan pas kun je buiten de moeilijkheidsgraad opvoeren.
Dit is een rangorde probleem.

Kijk eens rond bij een van de "Natural Horsemanship" stromingen, TTEAM, Parelli, Roberts, ect., hier zul je een goed antwoord op je probleem vinden.

Met de "bit of bitloze" oplossing die je nu zoekt maak je het goede werk dat je al gedaan hebt stuk.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 06:56

RT-V >> HAR

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 07:01

Weer mooi gesproken simpelman. Ik lees jouw posts graag.

Aartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-14 08:36

Simpelman, nogmaals ik zoek een alternatief hoofdstel, ik ben gewoon van een andere mening wat training betreft. Ik denk namelijk dat het daar helemaal niet aan ligt. Ik hoef geen slaaf van een paard die te allen tijde gehoorzaamd. Dat vind ik hem soms al en dan denk ik, word toch eens wat zelfstandiger jongen. Ik wil samen werken met mn paard waarin ik hem begeleid.
Het stoppen doet hij gewoon altijd netjes. Maar soms gewoon net niet snel genoeg naar mijn zin en dat komt dan puur door adrenaline of een schrik reactie en dan kun je nog een goede trainer zijn, daar heb je gewoon minder invloed op.
Ik was al bang voor zo'n reactie, maar als ik eerlijk ben vind ik mensen dom en naïef die zeggen dat je met trainen alles op kunt lossen en dat het allemaal aan respect ligt etc etc. Dat is gewoon onzin. Je training is 98% en daar zit ik al een heel eind op met hem. Maar je houdt die 2% omgevingsfactoren waar jij niks als ruiter aan kunt doen en waarin je soms toch een fractie tijd kunt verliezen. En voor díé momenten zoek ik iets meer zekerheid. Het gaat mij er niet om dat ik hem pijn kan doen, ik wil met mijn 60 kilo een vluchtdier van 450 kilo dat met 35km per uur door angst gegrepen is, net voldoende kunnen corrigeren dat de keuze om zijn instinkt weer los te laten vergroot en zich weer over te geven aan mijn leiderschap.
Ook in de rangorde van paarden gebeuren er genoeg dingen die de leider echt niet allemaal wilt, maar uiteindelijk zullen alle dieren van de groep op het besluit van de leider af gaan. Dat gevoel heb ik met Stalker net zo. Hij wil soms heel graag, maar door de adrenaline in zn lijf heeft hij net wat meer tijd nodig om te bedaren.

Dit is het enige wat ik er nu over wil zeggen. Ik heb géén discussie topic geopend, dus bij deze de vraag of mensen hun mening alsjeblieft voor zich houden. Ik zoek alternatieven bitloze optomingen. That's it!

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 09:31

De lg zaum vind ik er zelf wel interessant uitzien,helaas heb ik er geen ervaring mee..Zelf ben ik ook op zoek naar een bitloos hoofdstel waarmee je net wat duidelijker kan zijn zonder je paard pijn te doen..Zijn hier ook mensen die ervaring hebben met de lg zaum?

Touwhalster rij ik zelf normaal gesproken mee,maar als een paard zich sterk maakt en je er wat meer druk op geeft heb ik het idee dat het totaal niet prettig is voor het paard(geeft ook druk achter de oren)..

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 09:37

De lg zaum ken ik niet. Ik rij nu net met een hackamore. Het rijden op zit neem ik wel voor lief. Immers hoort dat met een andere optoming ook.

Ts je zou ook een bloem kunnen rijden met dubbele teugel. 1teugel op hefboom en een gewoon op sidepul. Hack combineren met sidepull wordt krap denk ik. Maar je kan prima met los teugeltje rijden natuurlijk en alleen inwerken waar nodig.
Simpelman er bestaan zoveel paarden en de een is nu eenmaal hoger in het bloed dan de andere. En nee ik geloof niet dat je 100% alles in de hand hebt met training. Dusja een handrem waar nodig vind ik verstandig, hoe goed je dier ook voor mekaar is. Het is en blijft een vluchtdier

Aartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-14 10:08

Bedankt voor de reacties! Er komen zeker interessante dingen langs. Ik denk toch dat het ook een stukje uitproberen is en dat het per paard kan verschillen. Ik ga eens wat dingen opzoeken :)

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 10:15

Misschien dat ik iets doms zeg of dat het al ter sprake is gekomen (heb maar vluchtig de andere reacties doorgescand) maar is het aanleren van de One Rein Stop geen optie voor jou? Zo heb je in ieder geval een 'noodrem' en zal het gevoel van veiligheid voor jou een stuk opgekrikt worden. En zo hoef je niet eens een nieuw hoofdstel te kopen.

Aartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-14 10:21

Ik ben en blijf altijd wel bezig met grondwerk. Dat is een belangrijke basis en zo oefenen we echt met regelmaat alle benodigde commando's. Zo ook het stoppen. Maar ik blijf van mening dat je met een vluchtdier te maken hebt en dan kan het nog zo goed afgericht zijn, ik zoek gewoon naar een goed alternatief dat mij iets meer grip geeft op de situatie als dat nodig is. :) Maar we blijven ook zeker lekker door gaan met het trainen op gehoorzaamheid etc.. ;)

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 10:24

Maar de ORS is niet zomaar een 'oefening' hoor als ik me niet vergis. Als je hem goed aanleert gaat het zich ontwikkelen tot een reflex vanuit het paard. Daarom staat hij ook bekend als de 'noodrem': omdat het dier hem ook zal uitvoeren in spannende situaties waar je zelf geen vat meer op hebt ;)