nu 'alweer' een zadelprobleem??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Loretteeee

nu 'alweer' een zadelprobleem??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 15:01

Hoi!

Ik denk dat ik met een probleempje zit. Dus ik dacht, ik vraag het eerst aan bokt! :)

eerst een verhaaltje van hoe het allemaal begon:
Toen ik mijn pony kocht had ik geen zadel erbij gekregen, via een zadelmaker zijn we aan een zadel gekomen. Na een hoop rodeo's en stakingen heb ik het weer na laten kijken en bleek dat t zadel veel te breed was! inmiddels waren we wel een paar jaar verder daardoor, ik was zelf een leek op dat gebied en je denkt dat zo'n persoon er verstand van heeft.

Op advies van een andere zadelmaker een nieuw zadel erop, dit was een wintec. deze zou wel moeten passen want de goede boom zou erin zitten. De rodeo's werden iets minder. Maar het paard bleef niet lekker lopen eronder.. ik dacht eerder dat het puber gedrag was, toch had ik de boom opgemeten en met zo'n 'wintec-meter' het paard gemeten. Nu bleek dus dat het zadel weer te smal was, een bredere boom kon er ook niet in omdat ik daarvoor de bredere uitvoering moest kopen... Toen was ik het zadelmaker verhaaltje wel een beetje zat..

via internet ben ik toen op barefoot (de lexington) overgestapt. Het paard liep hier al vele malen beter onder! maar ik kon totaal niet wennen aan het zadel. mijn rug werd te hol gedrukt waardoor ik absoluut niet lekker zat. maar wauw! dat paard kon eindelijk wel ontspannen. Toch ben ik weer overgestapt op een boomzadel. Via bokt kwam ik een zadel tegen en deze heb ik na heel wat meten zelf omgeruild voor het boomloze zadel. Het zadel wat ik nu heb is een max hopfner, ik heb hem toch weer na laten kijken door nóg een andere zadelmaker. en hij past... zegt hij.

Maar nu...
Ik heb geen rodeo's meer en ook geen stakingen. Alleen ik heb het idee dat het paard wordt belemmerd in haar bewegingen.. het duurt best lang voordat ze iets losser in het lijf wordt. en ontspannen is ook niet echt ontspannen... Als ik zonder zadel rij ontspant ze wel beter. Ik ben nog hard bezig met lang en laag rijden omdat ze te snel opkropt of veel te diep gaat lopen. en ontspanning is daar wel belangrijk voor dacht ik? Ook als ik met het zadel aan kom lopen is ze (nog steeds) chagrijnig en loopt ze regelmatig weg.

het is een beetje lastig uitgelegd. Maar ik ben bang dat het weer aan het zadel ligt. hoe kan dat ook na veel verkeerde ervaringen :Y) .

Wat denken jullie dat zou kunnen zijn?

Let op. Ze is in september nog nagekeken door de dierenarts en het zadel is in november nagekeken. beide 2013. Ik wil waarschijnlijk weer een zadelmaker laten komen. maar ik wil even meerdere ervaringen/verhalen horen voordat ik de hele meute weer over de vloer krijg. :j

alvast bedankt voor het lezen van het warrige verhaal. :o

Geryon

Re: nu 'alweer' een zadelprobleem??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 15:03

Hoe lang rijdt je al met dit zadel? Kan zijn dat je paard weer even moet wennen aan een boomzadel. Onder een barefoot zijn ze veel vrijer in hun lopen.

Loretteeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 15:06

Ik heb dit zadel nu denk ik een jaar. Er zit een volledig nieuwe wollen vulling in en is bijgevuld op maat en dergelijke..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 15:07

Als je paard lekker liep onder de barefoot, maar je er zelf niet lekker in zat, waarom heb je dan geen ander model barefoot geprobeerd?
De Lexington is niet het makkelijkste model, door het verhoogde VPS aan de achterkant worden veel mensen daarin een beetje hol/voorover gedrukt. De andere modellen hebben dat niet, en ik dénk dat je dat probleem dan ook niet zult hebben.

Mocht je dat willen uitproberen, dan kan je altijd een testzadel aanvragen, dan kan je voor een klein bedrag een week rijden met een ander barefoot model en zien of het wat is voor je :)

Een boomloos zadel is echt niet de oplossing voor alles, maar als je paard daar het fijnst onder liep, dan lijkt me dat wel de eerste optie om nog eens naar te kijken :)

Loretteeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 15:15

Dat is wel waar ja. Ik heb alleen niet verder nagedacht over een andere barefoot. :o de 'zadelmaker' die ik nu heb vertelde ook dat er geen goede boomloze zadels bestaan onder de 2000 euro ofzo? nu vond ik dat mijn pony er vrij lekker onder liep. ze maakte er werkelijk ruimere passen onder!

Het was bij de lexington ook echt dat achterkantje waardoor hij niet lekker zat voor mij. T was wel zo dat de achterkant van de rug af stond dus hij 'klapperde' als het ware. En hij schoof daardoor ook iets. Maar wat zat hij lekker zacht.

Het zadel wat ik nu heb is best oke. alleen ben ik bang dat het weer een foute aankoop is..

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 15:21

Dat is bullshit hoor :D Veel zadelmakers zijn enorm tegen boomloze zadels..

Als ik jou was zou ik een barefoot testen, bijvoorbeeld de london of barrydale als je een dressuurmodel wilt. Dat is gewoon vrijblijvend en voor een klein prijsje.

Mocht dat nou niets zijn (je moet er wel echt de hele week mee rijden want je moet wennen), dan zou ik een zadelmaker laten komen en ook laten beoordelen hoe het ligt als je rijd. Want dit lijkt geen geschikt zadel voor je paard als ze chagrijnig wordt en korter loopt.

Loretteeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 15:32

Maar hoe komen die mensen dan aan die mening? Als t goede zadels zijn... ze zullen er toch niet voor niets zo op tegen zijn. lijkt mij dan!

Misschien dat een testzadel geen verkeerd idee is... Maar hoe kan het dan zijn dat de achterkant toen ook omhoog kwam en dat hij schoof? als iedere barefoot dat doet lijkt het mij ook niet zo'n geweldig gevoel voor het paard..

gewoon nieuwschierig hoor!
Laatst bijgewerkt door Loretteeee op 29-04-14 15:32, in het totaal 1 keer bewerkt

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 15:32

Zou het niet kunnen dat je pony door al het zadelgedoe een beetje vast zit? Ik zou er eerder voor kiezen een goede ostheopaat te laten komen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 15:35

Loretteeee schreef:
Maar hoe komen die mensen dan aan die mening? Als t goede zadels zijn... ze zullen er toch niet voor niets zo op tegen zijn. lijkt mij dan!

Misschien dat een testzadel geen verkeerd idee is... Maar hoe kan het dan zijn dat de achterkant toen ook omhoog kwam en dat hij schoof? als iedere barefoot dat doet lijkt het mij ook niet zo'n geweldig gevoel voor het paard..

Omdat ze bijvoorbeeld alleen ervaring hebben met slechte boomloze zadels, of boomloze zadels zonder een goede pad eronder (of kussens). Sommigen hebben zelf niet eens ervaring maar horen dat er geen boom in zit en dan zou het meteen al niet goed zijn.

Een bokker heeft een zadeldrukmeting gedaan met haar barefoot en deze verdeelde de druk beter dan de meeste boomzadels :)

Het kan zijn dat je pommel misschien te breed was, of dat gewoon kwam door de verhoogde achterkant (vps). De lexington ligt wel vaker niet lekker op paarden die niet veel front hebben, waardoor het gaat schuiven enzo.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 15:41

Geryon schreef:
Loretteeee schreef:

Omdat ze bijvoorbeeld alleen ervaring hebben met slechte boomloze zadels, of boomloze zadels zonder een goede pad eronder (of kussens). Sommigen hebben zelf niet eens ervaring maar horen dat er geen boom in zit en dan zou het meteen al niet goed zijn.

Een bokker heeft een zadeldrukmeting gedaan met haar barefoot en deze verdeelde de druk beter dan de meeste boomzadels :)

Het kan zijn dat je pommel misschien te breed was, of dat gewoon kwam door de verhoogde achterkant (vps). De lexington ligt wel vaker niet lekker op paarden die niet veel front hebben, waardoor het gaat schuiven enzo.

Whut.. zadelmakers hebben alleen ervaring met slechte boomloze zadels? Wat een onzin, zadelmakers zien meer zadels per maand dan wij in ons hele leven.
Het is overigens zo dat de boom in een zadel, mits deze goed past en de ruiter op de juiste plaats in de zitting zit, de druk het mooiste verdeeld over de kussens en dus de rug van het paard. Hoe meer oppervlakte (dat mag en kan dragen) hoe beter de druk verdeeld kan worden.

Loretteeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 15:43

@eva dat zou misschien ook wel kunnen. Alleen ze heeft een periode vanaf de barefoot tot nu wel goed gelopen onder het zadel. Het was voor haar ook wennen om weer een boomzadel op te hebben, maar ik heb het idee dat ze niet volledig ontspant onder het zadel.. Zonder zadel en aan de hand ontspant ze wel goed. het is niet dat ze constant 'stijf' is ofzo. ;)

@geryon dat verklaart iig het schuiven al!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 15:44

Bonita_Bon schreef:
Geryon schreef:

Whut.. zadelmakers hebben alleen ervaring met slechte boomloze zadels? Wat een onzin, zadelmakers zien meer zadels per maand dan wij in ons hele leven.
Het is overigens zo dat de boom in een zadel, mits deze goed past en de ruiter op de juiste plaats in de zitting zit, de druk het mooiste verdeeld over de kussens en dus de rug van het paard. Hoe meer oppervlakte (dat mag en kan dragen) hoe beter de druk verdeeld kan worden.

Ja en wat voor zadels zien ze zo vaak? Boomzadels. Soms boomloze.

Als een zadelmaker over een goed boomloos zadel, zoals een barefoot, de mening heeft dat het slecht de druk verdeelt, dan heeft hij blijkbaar geen ervaring met een goedpassende boomloze. Anders had hij namelijk een andere mening gehad ;)

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 15:52

Je zoekt het natuurlijk in de zadels, maar misschien is het een goed idee om eens een foto van de rug
te laten maken. Wij hadden ook problemen en uit de foto's bleek dat er in de rug iets niet goed zit.
Paard is behandeld en wij hebben er een DK zadel met lucht gevulde kussens op.
We zijn nu 3 1/2 maand verder en het gaat echt heel goed. Een blij paard die weer zin heeft in het werk
en het gevoel van staken is nu ook helemaal weg. De andere zadels die wij hadden lagen volgens de zadelmaker perfect en toch liep het paard er niet goed onder.
Veel wijsheid en ik hoop dat het snel is opgelost !

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 17:10

Loretteeee schreef:
Ik heb dit zadel nu denk ik een jaar. Er zit een volledig nieuwe wollen vulling in en is bijgevuld op maat en dergelijke..

Dan wordt het tijd je zadel te laten nakijken
in 1 jaar kan je paard heel wat veranderen in spieren .

Loretteeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 21:12

nombrado schreef:
Loretteeee schreef:

Dan wordt het tijd je zadel te laten nakijken
in 1 jaar kan je paard heel wat veranderen in spieren .

Dan lees je er denk ik overheen. Of ik heb het niet goed uit gelegd. Ongeveer maart vorig jaar is er een nieuwe vulling in gegaan. Daarna moet dat inzakken door minstens 20 uur te rijden. Daarna wordt het zadel nogmaals gecontroleerd. Zo fanatiek rij ik niet, dus het duurde wel even voordat ik zeker over de 20 uur zat. En in november (dacht ik, kan ook best begin dit jaar geweest zijn. Het was iig koud!) Is het zadel een keer nagekeken en bijgevuld. Dus dan zou ik nu weer hooguit een half jaar verder zijn.

Maar natuurlijk kan het paard ook veranderd zijn in de bespiering.

@silvia Ik zou haar best nog eens na laten kijken. Maar dan vind ik het nog steeds raar dat ze het zonder zadel en aan de hand wel gewoon goed doet. Maar zodra het zadel erop ligt zit er net een tikkie teveel spanning in haar lichaam. Vind ik dan. Als ze t zonder zadel kan. Waarom doe je het dan met zal niet. Lijkt mij net zo simpel.. Het zadel hoort nu eenmaal ook goed te passen..

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 09:11

@silvia Ik zou haar best nog eens na laten kijken. Maar dan vind ik het nog steeds raar dat ze het zonder zadel en aan de hand wel gewoon goed doet. Maar zodra het zadel erop ligt zit er net een tikkie teveel spanning in haar lichaam. Vind ik dan. Als ze t zonder zadel kan. Waarom doe je het dan met zal niet. Lijkt mij net zo simpel.. Het zadel hoort nu eenmaal ook goed te passen..[/quote]

Voor mij is het juist een teken dat er idd iets mis zou kunnen zijn in de rug.
Door het zadel erop te leggen krijg je dan dat het paard er last van krijgt.
Bij ons was er ook niets aan de hand zonder zadel, en kon het paard bv gewoon een stukje
achteruit lopen (bv trailer uit). Maar onder het zadel ging dat niet.
Terwijl het zadel toch goed lag volgens de zadelmaker.
Nu ze is behandeld en er een Dk lucht gevuld zadel op ligt gaat het prima.
Paard stapt nu achteruit en sleept niet meer.
Wij zijn blij dat we foto's hebben laten maken in de kliniek, want anders waren we er nooit achter gekomen waardoor het niet goed ging.
Denk er maar eens over naar en informeer eens bij een kliniek wat de mogelijkheden zijn.

esmeerodrigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 09:17

eva1969 schreef:
Zou het niet kunnen dat je pony door al het zadelgedoe een beetje vast zit? Ik zou er eerder voor kiezen een goede ostheopaat te laten komen.

Dacht ik ook meteen aan ! Is misschien ook een idee ts :)

Loretteeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-14 15:54

Hmm.. het klinkt toch wel bekend. Ik denk dat ik haar op korte termijn dan maar eens na moet laten kijken. Des noods door een andere DA. De DA die ik nu heb heeft ze al haar hele leven. En de vaccinatie is al een 'groot' probleem. Dus misschien is het handig om een vreemd iemand uit te nodigen die haar kan aanraken zonder spanning en getrantel. :j

Of idd een ostheopaat.. wat is eigenlijk het verschil met een ostheopaat en een fysiotherapeut? :o

Ik ben namelijk een beetje bang dat het misschien het verkeerde is of dat het juist zeer doet of ze zou het eng vinden ofzo, dan zou het juist averechts werken.

Het is zo moeilijk om iets eruit te krijgen wat 'vroeger' pijn heeft gedaan...

esmeerodrigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 16:15

Zo ver ik weet maakt een oateopaat alles los doormiddel van technieken met de hand , heeft een speciale naam , maar ben dat even kwijt. Het kan bv.zo zijn dat er een gewricht vast zit en niet voldoende los mee beweegt. Een fysiotherapeut geeft op basis van bevindingen oefeningen mee ( tenminste zo is het bij mensen ) en is meer gefocust op spieren.

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 17:45

Wij zijn bij verschillende ostheopaten geweest en die konden het probleem niet
echt oplossen. Ook die mensen kunnen gewoon niet in een paard kijken.
Toen duidelijk was door de foto's konden ze het paard echt gericht behandelen
en in combinatie met het lucht gevulde zadel en aanpassing van de training gaat
het nu dus echt heel goed met ons paard.
Dus hiermee wil ik zeggen dat ik niet tegen een ostheopaat ben, integendeel zelfs !

Loretteeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-14 20:56

Osteopaten zijn dus niet zo eng als dat het klinkt. :o toch vraag ik me af of een dierenarts er meer uit kan halen dan dat ze bijv. pijnstillers gaan geven ofzo. (zie je vaak bij honden)

Maar het begint me wel te overtuigen om toch eerst een dierenarts te bellen en daarna eventueel een ostheopaat mocht dit nodig zijn. Wat ik eigenlijk wel verwacht. :o

@Silvia wat had jouw paard dan als ik vragen mag?

esmeerodrigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 09:50

Mijn merrie had rechtsom moeite met galop aanspringen, haar rechter achter been kwam nooit echt mee. Toen heb ik een osteo laten komen. Haar heup gewricht zat vast, die heeft ze los gemasseerd en vanaf toen liep ze heel netjes en kwam het been er veel makkelijker onder. Ze liep rechter door haar lichaam en de rechter galop was geen probleem meer :) ik heb er goede ervaring mee !

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 11:02

dat zadelmakers en passers niet echt positief zijn met boomloze zadels is vrij simpel uit te leggen... het ontneemt de zadelpassers/makers werk, want die verkopen ze niet en veel mensne passen een boomloosje zelf op hun paard dmv testzadels etc .

daarnaast zal een zadelpasser vaak pas in aanraking komen met een boomloosje als degene die hem/haar voor een zadel consult laat komen ene probleem heeft met zijn/haar boomloze zadel... dus zien ze voornamelijk zadel, paard, ruiter combi's die niet werken
dan is de conclusie dat het niks is ook snel getrokken natuurlijk.

redenen waarom mensen problemen hebben met boomloos zijn legio, misschien is het gewoon niet de juiste keuze voor die persoon in combi met zijn/haar paard
misschien hangt er een verkeerde singel aan , of foute inlages, slechte pad of zelfs geen inlages in de pad terwijl dat wel nodig is en ga zo maar door
net als dat er bij problemen met een boomzadel legio redenen kunnen zijn .

maar als je paard zo fijn liep met de lexington, zou ik misschien toch een kijken naar bijvoorbeeld een barefoot London,
die heeft niet de verhoogde vps of wat het ook al weer was bij de Lex , dus dikke kans dat jij daar wel mee uit de voeten kan , als je een testzadel regelt voor een week waarbij je gewoon even wat meer rijd, ben je daar snel genoeg achter denk ik.

en anders toch weer een zadelpasser er bij halen , of als je lichamelijke problemen wil uitsluiten is een osteo ook een goede optie

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 08:12

Je weet natuurlijk nooit of er inmiddels iets is gebeurd waardoor het dier last van de rug heeft gekregen ofzo, maar mij klinkt dit vrij simpel: gewoon weer lekker een Barefootje proberen, maar nu wèl een model kiezen dat geschikt voor jullie is :)

De Lexington is speciaal aangepast voor (sport)paarden met veel front en een lange, rechte rug.

Het is het enige Barefoot-model dat als het ware een dikkere vulling in de VPS-kussentjes heeft aan de achterkant omdat dat op dergelijke paarden fijn werkt.

Leg je dit zadel op een ander model paard dan ligt de achterkant te hoog en krijg je precies het effect wat jij beschrijft: als ruiter zit je als het ware op een "bergafwaarts" liggende zitting, en ga je ter compensatie je rug hol trekken.

Ik wil niet lüllig doen, maar hier wordt vrij veelvuldig voor gewaarschuwd bij de Lexington, staat ook duidelijk in de productomschrijving van het zadel en het is eigenlijk algemeen bekend en overal te vinden dus het is wel een klein beetje suf dat je het holle-rug-probleem niet herkende :)

Zo heb je dus een typisch voorbeeld van iemand die (met alle goede bedoelingen) een ongeschikt zadel kiest, er niet goed mee uit de voeten kan, en een zadelmaker inschakelt die geen verstand van "boomloos" heeft.

Waardoor deze zadelmaker nu weer een "slechte ervaring" met "boomloos" heeft gehoord en dit weer verder gaat vertellen aan andere klanten.

Zo komt een zadelmaker zat mensen tegen die zich niet goed genoeg verdiept hebben in "boomloos" en er zomaar een zadel op leggen dat er leuk uitziet of een leuke prijs heeft, waarvan zadel of toebehoren gewoon niet geschikt zijn voor hunzelf en / of hun paardje... wat iedereen die zich een beetje verdiept heeft in dit soort zadels, direct had kunnen zeggen maar zo'n zadelmaker die toch al niks van "anders dan anders" moet hebben denk dan: zie je wel, dat "boomloos" is niks :n

Wat op zich ook wel weer typisch is want ik durf er wel op te gokken dat ze meer niet functionerende boomzadels dan boomloosjes tegenkomen... maar toch trekken ze daaruit de conclusie dat "boomloos" niks is en dat boomzadels veel beter zijn _O-

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 08:55

Loretteeee schreef:
Osteopaten zijn dus niet zo eng als dat het klinkt. :o toch vraag ik me af of een dierenarts er meer uit kan halen dan dat ze bijv. pijnstillers gaan geven ofzo. (zie je vaak bij honden)

Maar het begint me wel te overtuigen om toch eerst een dierenarts te bellen en daarna eventueel een ostheopaat mocht dit nodig zijn. Wat ik eigenlijk wel verwacht. :o

@Silvia wat had jouw paard dan als ik vragen mag?

Mijn paard bleek een lichte kissing spines te hebben, en dat was dus echt alleen op de foto's
te zien. We waren bang dat het einde verhaal was, maar ze is behandeld door een goede ostheopaat/ dierenarts en er is vloeistof tussen de wervels gespoten. Daarna 2 weken longeren en veel lopen met haar.
Na 2 weken heel voorzichtig een ander zadel erop ( lucht gevuld en helemaal aangepast).
Dat gaf eigenlijk al meteen een hele verbetering. We zijn nu 13 weken verder en ze kan zelfs al weer een contragalopje zonder problemen of te blokkeren. Je begrijpt dat wij echt heel blij zijn dat het zo goed gaat. Ik wil je via pb best wel mijn tel.nr geven zodat ik misschien nog beter uit kan leggen hoe het bij ons is gegaan. Wij waren nml ook al een paar jaar aan het klungelen.