Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

pmarena schreef:NIET doen
Gewoon netjes je tafel vol met kranten leggen (of plastic of iets om de tafel te beschermen), hoofdstel uit elkaar halen en alle onderdelen netjes plat op de tafel leggen, bakje goede lederolie en kwastje neerzetten en alles lekker insmeren
In laten trekken, en weer opnieuw insmeren. Zo ga je door met (beide kanten) steeds weer voorzien van een laagje olie als je langsloopt en het vorige laagje is weer opgenomen.
Totdat je op een gegeven moment 's avonds voor het laatst een laagje olie erop gesmeerd hebt en dat het 's ochtends nog net niet helemaal opgedroogd is: dan heeft het leer genoeg olie opgenomen zonder dat het sponzig en vettig is geworden.
Hoofdstellen die in hun geheel in een emmer olie gepleurd worden zijn vaak helemaal zompig, verdikt zodat je riempjes niet meer goed door gespen en passantjes krijgt, en blijven vettig aanvoelen / zelfs olie "zweten" de hele tijd en je gespen e.d. zijn ook baggervet.....blegh.
) en de stiksels minder sterk. Het hoofdstel bleef vettig en was echt niet prettig om mee te werken.
Geryon schreef:Wat ik altijd doe:
Hoofdstel ophangen, emmer eronder. Olie uit de fles over het hoofdstel heen gieten. Wachten tot het is opgedroogd, dan een andere emmer eronder en de emmer met het opgevangen olie er dit keer overheen. En dat steeds doen tot het hoofdstel niets meer op neemt. Na 8 jaar heb ik nog steeds een heerlijk soepel hoofdstel.
Wolkje schreef:Dat stiksels wegrotten/ oplossen door te veel vetten/ olie is niet waar.
Dat was misschien zo met oude katoenen stiksels, met de huidige synthetische stiksels niet meer.
juleke schreef:Wolkje schreef:Dat stiksels wegrotten/ oplossen door te veel vetten/ olie is niet waar.
Dat was misschien zo met oude katoenen stiksels, met de huidige synthetische stiksels niet meer.
Helaas, helaas... ik was ook een trouwe olie-gebruiker. Tot ik opeens mijn hoofdstel naar de zadelmaker kon brengen omdat de stiksels begonnen te lossen. Was geen goedkoop hoofdstel maar toch waren de stiksels echt slecht geworden door de olie.
Voor het leer zelf is olie overigens ook helemaal niet goed.
pmarena schreef:Ik denk dat er ook veel verschil zit tussen meningen wat een mooi verzorgd hoofdstel is, soms zie je wel eens hoofdstellen van mensen die zweren dat het echt in keurig perfect onderhouden staat is...en dan vind ik het maar een vies plakkerig ding dat amper nog uit elkaar te halen is...brrrrr.
Maar bij mijn huidige niks aan de hand. gelukkig