Mexicaanse neusriem of Aansnoerneusriem

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Springen moet alleen met een mexicaanse neusriem

Ja
Geen stemmen
Nee
14 (58%)
Maakt niet uit!
10 (41%)

Totaal aantal stemmen: 24

Bruma

Mexicaanse neusriem of Aansnoerneusriem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-14 13:31

Hoii

Ik weet wat beide neusriemen doen maar ik doe niet echt mee in de spring sport maar spring gewoon soms een balkje ( wil wel wedstrijden gaan rijden). Is het handig om nu al te gaan rijden met een mexicaanse neusriem? of pas later bij de wedstrijden?

Koekeroekus

Re: Mexicaanse neusriem of Aansnoerneusriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 13:34

Ik heb een Mexicaanse neusriem nooit anders gezien als show ding. Vond het altijd verwaand als mensen er mee reden haha. Voor die ene keer springen hoef je echt niet perse een Mexicaanse neusriem te hebben. Ook al staat dat stiekem wel stoer.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 13:34

Waarom zou je (als je weet wat de werking is) kiezen voor een Mexicaanse neusriem als je deze niet nodig hebt?
Je mag gewoon wedstrijden rijden met een normale gecombineerde neusriem.

kesha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 13:35

Koekeroekus schreef:
Ik heb een Mexicaanse neusriem nooit anders gezien als show ding. Vond het altijd verwaand als mensen er mee reden haha. Voor die ene keer springen hoef je echt niet perse een Mexicaanse neusriem te hebben. Ook al staat dat stiekem wel stoer.

ik ga mee , maar een voorwaarde BRUIN TUIG!! plzz bruin tuig is zo mooi en dan wel eeen setje anders ziet het er rommelig uit

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 13:36

Waarom zou een Mexicaanse neusriem verplicht zijn bij springwedstrijden, waarom denk je dat? Het staat namelijk niet in de reglementen, sterker nog je bent vrij om met alle gangbare neusriemen te rijden (bijna alle dan, de extremen uiteraard niet).
Sterker nog, het rijden met een neusriem an sich is geloof ik niet eens verplicht. Ze kunnen mooi zijn, soms handig en voor de ruiters om ruiterfouten te onderdrukken.

Bruma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-14 13:37

Koekeroekus schreef:

Met zo een bontje op de neus vindt ik ze inderdaad wel heel gaaf!!!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 13:39

Maar waarom zou je er mee rijden; alleen omdat het gaaf er uit ziet?
De Mexicaanse neusriem zorgt voor meer druk, als je paard gewoon goed loopt op een standaard neusriem heb je geen Mexicaanse nodig.

Bruma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-14 13:40

Brainless schreef:
Maar waarom zou je er mee rijden; alleen omdat het gaaf er uit ziet?
De Mexicaanse neusriem zorgt voor meer druk, als je paard gewoon goed loopt op een standaard neusriem heb je geen Mexicaanse nodig.

Ik rij er niet mee ;) alleen het ziet er wel gaaf uit met zo een bontje
Ik heb zelf nu een engelse.

Brainless

Re: Mexicaanse neusriem of Aansnoerneusriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 13:41

Maar waarom wil je er mee gaan rijden als je niet weet of het nodig is voor je paard en of hij er wel goed op reageert?

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 13:42

Brainless schreef:
Waarom zou je (als je weet wat de werking is) kiezen voor een Mexicaanse neusriem als je deze niet nodig hebt?
Je mag gewoon wedstrijden rijden met een normale gecombineerde neusriem.

Jij mag van mij je boktnaam aanpassen :P je gebruikt je hersenen in plaats van mee te lopen met de mode en dus zooi om je paaard te hangen die je niet nodig hebt en een behoorlijk scherpe inwerking heeft.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 13:43

Je gebruikt de neusriem die het beste is voor je paard, dat heeft niets met al dan niet springen of wedstrijden te maken.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 13:44

Als het niet nodig is, zou ik gewoon met het hoofdstel wat je nu hebt rijden. Ook als je eenmaal wedstrijden gaat rijden :) je krijgt echt geen extra punten voor 'speciaal' tuig.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 13:44

Ik vraag me eigenlijk vooral af waar de ts het idee vandaan heeft dat je een mexicaanse neusriem nodig hebt om te kunnen springen, ook wedstrijden. :=
Laatst bijgewerkt door Lara_Silver op 13-04-14 13:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Bruma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-14 13:45

Lara_Silver schreef:
Ik vraag me eigenlijk vooral af waar de ts het idee vandaan heeft dat je een mexicaanse neusriem nodig hebt om te kunnen springen. :=

ik eigenlijk ook wel!

Brainless ik vroeg het me alleen af

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 13:46

Jij bent de TS ;) Ik vraag me af waar je dat idee vandaan hebt.

Een mexicaanse neusriem kan er bij sommige paardenhoofden inderdaad stoer en sportief uit zien! Maar vergis je niet, deze neusriem heeft een andere inwerking dan andere neusriemen. Uiterlijk is één ding, inwerking een ander, en het belangrijkste.

Bruma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-14 13:47

Lara_Silver schreef:

In de springsport dragen ze bijna(!!! uitroeptekens na bijna) allemaal een mexicaanse

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 13:48

Ik denk dat je een beetje overdrijft en je een beetje meer moet verdiepen in optomingen van paarden. Zet maar eens een springwedstrijd aan als deze weer eens op televisie zijn en ga dan de mexicaanse neusriemen tellen, dat zijn er niet veel hoor. :)

edit: autocorrectie van de ipad: opsommingen = optomingen
Laatst bijgewerkt door Lara_Silver op 13-04-14 13:51, in het totaal 1 keer bewerkt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 13:49

CelestaT schreef:
Lara_Silver schreef:

In de springsport dragen ze bijna(!!! uitroeptekens na bijna) allemaal een mexicaanse

Dat is wel heel erg overdreven hoor, de grote meerderheid heeft gewoon een gecombineerde.

Bruma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-14 13:51

ik heb me er al een keer in verdiept toen ik er een zocht voor mijn vp. Ik was laatst bij de wedstrijden in het haarlemeerse bos en daar waren er echt heel veel. Toen dacht ik he die wordt dus vaak voor springen gebruikt.
En nee ik overdrijf niet. Ik stelde gewoon een vraag

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 13:51

CelestaT schreef:
Lara_Silver schreef:

In het hogere segment wel (wat je op tv ziet), en daar zie je ook wel regelmatig hackamores en heeft iedereen een springzadel.
Maar in de basis "sport" (waarin 99,9% van de ruiters rijden), zie je meestal gewoon de gecombineerde neusriemen en veelzijdigheidszadels.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 13:51

CelestaT schreef:

Zelfs áls dat zo is vind je je alleen maar een meeloper als DIT de reden is om voor een bepaalde neusriem te kiezen. Zoals al gezegd is: kies de neusriem die je paard het prettigst vindt.

Bruma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-14 13:52

Koper schreef:
CelestaT schreef:

Zelfs áls dat zo is vind je je alleen maar een meeloper als DIT de reden is om voor een bepaalde neusriem te kiezen. Zoals al gezegd is: kies de neusriem die je paard het prettigst vindt.

Ik doe het toch niet....

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 13:53

Maar als je weet wat de werking is en je hebt hem niet nodig, waarom zou je er dan mee gaan rijden?
Het is dan juist stoer om met een simpele neusriem, bit en vzh zadel te rijden.

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 13:54

Ik ben van mening dat het zo sterk in werkt als de hand is.
En aangezien ik ook eventing rijd heb ik een mexicaan altijd bij het springen om. Bij alle paarden.
Met een mexicaan liggen de luchtwegen vrijer en dus gemakkelijker om diep en goed te kunnen ademhalen in de eventing.

Persoonlijk, vind ik het altijd zwaar overdreven. Mensen doen vaak alsof het ontzettend zwaar in werkt.
Bijna alle paarden sprongen even goed en even makkelijk op een mexicaan als op een gecombineerde. Ik dressuur namelijk wel altijd op een gecombineerde.
Het overige gedeelte sprong beter op de mexicaan dan op een gecombineerde.

Bruma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-14 13:54

Ik ken zelf de hackamores niet goed. Zijn die even "scherp" als een mexicaanse?