Zadelideeën gezocht

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Inoterry

Zadelideeën gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-14 14:46

Begin december is mijn paard verhuist van stal nadat is gebleken dat hij ondanks de goede zorg die hij dar kreeg, het daar niet naar zijn zin had wat zich onder andere uitte in niet te rijden zijn. Hij wilde alleen met zijn neus in de lucht en bovenlijn strak aangespannen lopen. Door ziekte van mij hebben we pas eind december de training opgepakt en het was een verademing zo fijn hij weer was. Alleen lag zijn Hulsebos zadel, wat een half jaar daarvoor nog helemaal is nagekeken door iemand van Hulsebos, na het rijden steeds iets voorover terwijl ik met een dikke pad reed.
Inmiddels rij ik met de dunste dekjes die ik heb maar begint zijn zadel voor toch echt te knellen. Omdat er niet zo heel veel vulling uit de Hulsebos gehaald kan worden moet ik dus zoeken naar een ander zadel. Het Hulsebos zadel is een ouder model waarvan de boom niet verbreed kan worden. Alleen die zoektocht naar een ander zadel wil niet zo goed vlotten als dat ik had gehoopt. Inmiddels heb ik contact met 2 zadelpassers en die zeggen ook dat het niet mee zal vallen. Al heb ik al wel 1 idee, ik ben benieuwd of er hier iemand is die nog opties weet.
Ik zoek dus een zadel met een wijde boom, 17.5 inch wat geschikt is voor een paard met een platte rug. En het budget is, zoals bij vele een probleem. Ik kan er echt niet veel meer dan 1000 euro voor neertellen nu. Zal er ook wat foto's bij plaatsen zodat het probleem wat zichtbaarder word.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mijati

Re: Zadelideeën gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 14:48

Je zou eens kunnen kijken naar Wintec.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-14 14:51

Wintec vind ik geen optie :o . Kunststof zadels is gewoon echt niet mijn ding :o .

Ik rij overigens fanatiek dressuur en ga ook wedstrijden starten. Zondag ons debuut := . Ben zelf 173 en weeg 68 kilo

MissChrys

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 14:56

Ik heb ook een paard met een platte rug. Ik heb een Passier Hanover 17,5 inch (boommaat weet ik even niet) en die ligt prima. In de aankomende weken stap ik over op een Daaleman, maar ik moet eerst even kijken hoe die ligt.

Kunststof ben ik ook geen fan van. Ik had een Wintec vorig jaar op mijn paard liggen, nou daar reageerde hij levensgevaarlijk op.
Rennen, bokken, hoofd omhoog, achteruit, noem maar op.
Na een behandeling en een ander zadel kon ik pas rijden met m.

Ik rij trouwens niet met sjabrak alleen met bontje.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 15:03

Ik denk dat je bij de duitse merken moet zijn met zo'n rugvorm. Stübben wellicht?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 15:08

En een Barefoot (of ander boomloos) zadel geen optie? :) Je kan hiervoor ook een week een testzadel aanvragen om te kijken of het bevalt.

Heeft hij trouwens iets aan z'n rug? Lijkt alsof hij bij z'n lendenen de boel omhoog drukt?

LK_2312

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 16:01

Kent&Masters misschien? Die zijn verstelbaar en dus ook aan te passen naar je paard zodat je paard ook nog door kan groeien.

Gravity

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 16:54

De nieuwe model Wintec is geschikt voor paarden met een rechte rug, en als je niet van kunststof houdt dan kun je Bates kiezen,

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 17:02

Ik zou zeggen Stübben, mijn merrie heeft een soortgelijke rug en een goeie stübben is perfect voor haar. Weliswaar prijzig, maar niet duurder dan een paard met rugproblemen +:)+

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 17:03

Je kunt ook wel beetje zien dat het zadel wat verkeerd heeft gelegen. Mocht je er iemand bij halen zou ik even wat rugspieren kweken aan de longe, hij kan denk ik nog wel wat meer spier daar krijgen.

Ik denk dat je met md/wide of wide boom wel goed zit.
Wat al genoemd is; passier/passier/stubben
Zelf heb ik goede ervaringen met county (is wel zo'n engels gemaakt zadel)

Ja_nine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 17:13

Ik denk juist eerder dat je zadel nu te wijd is en daarom over de rug valt en dus iets voorover gaat liggen en gaat knellen op de schouders. Dus dan zou er juist vulling aan de voorkant bij moeten om hem aan de voorkant meer body te geven zodat hij hoger en op de rug komt te liggen ipv erover.

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 17:18

Denk zelf van niet, ligt eraan wat ze er nu op heeft. Ze geeft namelijk aan dat haar zadel nu knelt/te smal is.

Ja_nine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 17:26

klopt maar ook dat hij iets voorover ligt. Ik heb zelf ervaring gehad met een te ruim zadel en dat knelt ook heel erg rondom de schoft en onderdrukt de spieren. Maar inderdaad dan zou je het eerst met zadel moeten zien..

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-14 18:14

Even wat antwoorden. Ik zit op mjn werk mobiel te bokken dus ik hou het kort.
Od is 158 cm en compact gebouwd. 18 inch is dus al te lang. Hij word om de 6 weken behandeld door een happy athlete massause en die stond er versteld van hoe hij in spiermassa is bijgekomen.
We zitten aan 1 bepaald merk boomloos te denken. Dit ook omdat de verwachting is dat hij nog forser gaat worden.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 20:29

Aan welk merk zit je te denken dan?
Zelf heb ik nu 2 trekker zadels voor mijn paarden, wat overigens ontzettend goed bevalt, zeker omdat de drukverdeling hier beter van schijnt te zijn, dan bij andere merken.
Bij drukmeting testen kwam dit zadel bij verschillende paarden/eigenaren goed uit de test.

Dus ben wel erg benieuwd naar welk zadel jij benoemt.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-14 01:04

We zitten aan een Hidalgo te denken omdat die toch nog een soort van boom heeft. Trekker weet ik eigenlijk niet zoveel vanaf, zal morgen als ik wat minder moe ben eens googlen :) .
Wel opvallend dat er toch nogal wat Stübben word aangeraden terwijl 1 van de zadelpassers dat juist afraad :? .
Omdat Od in 3 maanden tijd ontzettend veel in spiermassa is aangekomen lag zijn zadel 3 maanden geleden nog iets voorover na training met de dikste pad, nu begint het dus met het dunste dekje achterover te neigen. Ik rij nu met een medium/wide boom die nu dus echt te krap (aan het worden) is.
En alleen spieren kweken met alleen longeren gaat met deze meneer paard echt niet lukken, hij is dan ineens heel handig in manieren verzinnen om die saaie rondjes net wat makkelijker te maken voor hemzelf :+ , been there done that := . Bovendien heeft hij met rijden ook aardig wat spiermassa gekweekt. Nu is het dus zaak om dat, met een beter passend zadel, zo door te zetten.

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 01:49

Als je paard zo snel verandert zou ik ook gaan denken aan een boomloos zadel. En dan inderdaad een Hidalgo. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar de ervaringen die ik hoor zijn erg positief. Je paard zijn rug krijgt alle ruimte om zich te vormen en toch geeft het zadel wel stevigheid voor jou.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-14 02:08

Daarom zitten we dus ook in eerste instantie aan de hidalgo te denken, vanwege de stevigheid voor de ruiter. Ik ben nogal een angsthaasje en meneertje paard kan wel eens leuk bokken als hij het niet met me eens is :D

Mova

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 02:10

Ik heb de indruk dat de linkerschouder van je paard gespierder is dan de rechter.. Dit zal zich wss ook wel uiten in het rijden? Wanneer dat het geval is, zal elk zadel sowieso achteruit schuiven, tenzij aangepast aan de (zwakkere) rechterkant. Je kan natuurlijk ofwel je zadel hiernaar aanpassen, of je paard trainen, en zoals ik lees ben je druk bezig met trainen... Ik zou persoonlijk dan nog even wachten of iets boomloos aanschaffen... Succes! :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 03:04

Startrekk dressuur of veelzijdig als je dat liever hebt? Is boomloos, maar heeft voor je gevoel (en voor het oog) de vorm van een boomzadel.

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 06:26

Princesj schreef:
Ik denk dat je bij de duitse merken moet zijn met zo'n rugvorm. Stübben wellicht?

Stubben is verre van geschikt voor dit paard.. Stubben heeft bomen met een curve in de zadels zitten en dat ga je bij dit paard niet redden helaas..

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 10:04

volgens mij is het probleem eerder de lang doorlopende schoft en korte rug. Verder is ze ook nog scheef (links meer bespierd dan rechts. ik zou zowiezo gaan voor een zadel waarbij de schoft goed vrij ligt en met keilkussens die niet uitsteken. ik zou met een paard met zon rug niet zelf gaan proberen maar naar een goede zadelmaker gaan die ook een goed assortiment tweede hands zadels heeft. ook het merk van divoza rossner zijn geen verkeerde zadels

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 10:20

Hidalgo, veel over gehoord! Maar nog niet zelf mee gereden, daar ben ik ook benieuwd naar, omdat dit zadel er "gewoon" uit ziet.
Kijk maar eens op greendistance bij trekker zadels, Esther schrijft daar ook een mooi stukje over.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 11:40

Hidalgo is erg mooi en heeft een lederen boom. Flexibel dus. Ik zie een paard met veel schoft en een ronde ribbenkast. Als je toch voor een zadel met boom gaat: ik heb bij dit type paard goede ervaringen met Kentaur. Ik had een Kentaur Artemis II op mijn paard. Was ook een paard met veel schoft en een ronde ribbenkast.

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 14:01

Inderdaad absoluut geen Stübben, die hebben een bananenboom en jou paard heeft een rechte boom nodig.