Kunsttof zadel of toch niet?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Celine_Famke

Kunsttof zadel of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-14 12:41

Hallo Bokkers.

Afgelopen week is de zadelmaker langs geweest om mijn zadel te bekijken. Mijn paard is namelijk de afgelopen tijd zo danig veranderd dat hij voor mijn gevoel niet helemaal meer lekker lag. Zadel zou opnieuw opgevuld worden en de singelstoten zouden vervangen worden. Ik zou er nog een speciale gelpad bij kopen.
Echter is het zadel bij de zadelmaker open gemaakt, en daar is gebleken dat er een flinke scheur in de boom zit. Zadel was tweedehands gekocht door de vorige eigenaar van mijn paard, vandaar dat ik het ook wel nodig vond om eens te checken, ik wist namelijk mijn god niet hoe oud het zadel precies was. En dat is maar goed ook dus.. Want in de meivakantie ga ik met een vriendin op vakantie met de paarden en gaan we lange ritten maken, dus gelukkig ben ik er niet op door gereden.. Want er zou dan een grote kans zijn dat de boom door de midden was gebroken op vakantie, en dat had ik niet willen hebben natuurlijk!

Nu is het zadel het niet meer waard om het helemaal te repareren. Dan kan ik beter een nieuw zadel kopen. Maar ik wil niet een té duur zadel. Nu zag ik de Thorowgood zadels op internet staan. Deze zijn wel kunststof, en ik heb eigenlijk alleen nog maar gereden op leren zadels.

Nu is mijn vraag: Is een kunsttof zadel (Thorowgood dus) net zo goed qua kwaliteit als een leren zadel? En ligt die ook goed? Wat zijn jullie ervaringen met Thorowgood zadels? Zit het lekker? Want ik was helemaal verliefd hoe mijn leren zadel zat.. :P

En zijn er ook leren zadels rond die prijs?

Ik hoop dat jullie mijn vragen kunnen beantwoorden :D !

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 13:14

Ik denk dat je beter voor een 2e hands leren zadel kan gaan van een bekend merk. Er zijn zat van die zadels te krijgen, voor 500 euro heb je al een hele nette prestige/stubben/KN e.d.

Je kan een zadelpasser bellen die met 2e hands zadels komt, zo wordt gekeken welke er op je paard liggen en dan kan jij zelf nog even rijden om te kijken of jij er ook in past :)
De meeste zadelpassers rekenen voorrijkosten, maar die vervallen meestal zodra je een zadel bij hun koopt

antje_vip

Re: Kunsttof zadel of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 13:20

Ik vind zelf kunststof (wintec) zadels heel fijn zitten, maar ze zijn volgens mij wel minder flexibel dan leer.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 13:21

Kunststof of leer is echt iets wat per persoon verschilt. Ik heb vroeger jaren gereden met een kunststof Thorowgoodzadel op mijn pony. Ik heb heerlijk gereden met dit zadel en het onderhoud was simpel. Gewoon af en toe een vochtige doek over het zadel heen halen. Enige nadeel was dat als het warm was mijn kunststof laarzen ietswat bleven kleven aan het zadel en dat gaf een irritant geluidje. Met leren laarzen of met chaps heb je dit probleem overigens niet.

jks

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 13:25

ik heb een kunstof zadel van riderpro was 200 euro en ben er super blij mee verwisselbare boom ideal met mijn jonge haflinger. je merkt zeker het verschil met een leer zadel toch net wat minder soepel enso.

maar heb vriendinnen die er wel eens op rijden vinden het ook een heel fijn

Zwartje07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 13:30

Denk dat je het gewoon moet proberen. Kwestie van smaak. Zelf heb ik een wintec en zit toch beter als sommige leren zadels. Verder vind ik het onderhoud ideaal en gewicht ook.
Heb geen ervaring met Thorowgood dus daar kan ik je niet mee helpen. Maar ik zou het gewoon eens proberen.

Leren zadels heb je ook goedkoper al zou ik dan wel voor tweedehands kiezen. Goedkope leren zadel zijn niet altijd een slimme keus.

Francii

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 13:30

Ik heb nooit echt verschil gemerkt. Eerst wist ik niet dat sommige zadels niet van leer waren, dus had ik mijn zadel een paar keer in de het ledervet gezet ..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 13:32

De Thorowgood T8 is leer met kunststof.
De zitting en knie gedeelte zijn leer, het blad is kunststof.
Dat zou nog een optie kunnen zijn om goedkoper uit te zijn en toch het gevoel van leer te hebben.

charmante

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 13:39

Thorrowgood T8 bevalt prima. Een goed zadel voor 700 euro nieuw.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 13:40

Thorowgood is een fijn merk :j ik vind kunststof echt prima zitten en ik wil absoluut niet meer terug naar leer.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-14 13:42

Fijne reacties :) Ik zou mij wel even gaan verdiepen in een aantal Thorowgood zadels!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 13:44

Hier ook prima ervaring met een Thorowgood zadel :j
Zit lekker en super makkelijk in onderhoud :j Slijt ook nauwelijks, ik heb het zadel onlangs verkocht en de zadelmaker van degene die het gekocht heeft schatte dat het zadel ongeveer 10x gebruikt was, terwijl ik er dik twee jaar mee gereden heb :)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 16:08

Ga in ieder geval niet zelf iets kiezen, maar doe dat met hulp van een zadelpasser. Het zadel moet echt goed liggen, anders heb je er niets aan, en daarnaast moet het ook bij jezelf passen. Kunststof of leer is echt persoonlijk.

Zelf ben ik bij een zadelmaker op verschillende zadels gaan zitten (op de bok) om te kijken hoe ze aanvoelen en wat ze met mijn zit deden. Op basis van tekeningen (metingen) van de rug van mijn paard was voor de zadelmaker al duidelijk wat in ieder geval niet ging passen, ik ben gaan zitten op wat misschien wel zou passen. Ik heb denk ik op 15 zadels gezeten, waarvan ik er 5 echt niets vond. De andere zadels (een stuk of 10 dus) heeft hij weer meegenomen om bij mijn paard te passen. Daardoor bleven er nog 4 zadels over die ook voor mijn paard geschikt waren. Op slechts 1 daarvan had ik het gevoel van "JA! dat is het". Paardlief was ook heel duidelijk in wat hij ervan vond, dus dat was prettig.

Al met al was er dus uit een enorme collectie (nieuw en tweedehands) maar 1 zadel dat voor zowel mij, als mijn paard geschikt was...

Thirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 16:11

Ik heb twee kunstof zadels en wil nooit meer anders!
Vooral m'n thorowgood vind ik echt heerlijk!

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-14 16:32

Angela schreef:
Ga in ieder geval niet zelf iets kiezen, maar doe dat met hulp van een zadelpasser. Het zadel moet echt goed liggen, anders heb je er niets aan, en daarnaast moet het ook bij jezelf passen. Kunststof of leer is echt persoonlijk.

Zelf ben ik bij een zadelmaker op verschillende zadels gaan zitten (op de bok) om te kijken hoe ze aanvoelen en wat ze met mijn zit deden. Op basis van tekeningen (metingen) van de rug van mijn paard was voor de zadelmaker al duidelijk wat in ieder geval niet ging passen, ik ben gaan zitten op wat misschien wel zou passen. Ik heb denk ik op 15 zadels gezeten, waarvan ik er 5 echt niets vond. De andere zadels (een stuk of 10 dus) heeft hij weer meegenomen om bij mijn paard te passen. Daardoor bleven er nog 4 zadels over die ook voor mijn paard geschikt waren. Op slechts 1 daarvan had ik het gevoel van "JA! dat is het". Paardlief was ook heel duidelijk in wat hij ervan vond, dus dat was prettig.

Al met al was er dus uit een enorme collectie (nieuw en tweedehands) maar 1 zadel dat voor zowel mij, als mijn paard geschikt was...

Ik ga sowieso met een zadelmaker kijken of de zadels passen. Ik ga dat echt niet zelf uitvogelen haha.

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 16:34

Maar een zadelmaker heeft toch nooit kunststof zadels? De mijne was er Echt geen fan van...

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 16:36

Denk ook dat het het beste werkt om daar redelijk blanco heen te gaan (op een budget na dan ;) ). Je zult zien dat een zadel waarvan je denkt "kweet niet" ineens geweldig blijkt te zijn, en dat van de andere kant je idee over een fijn zadel wellicht helemaal niet bij je past :) Door gewoon eens te gaan (met wat foto's van je paard) en te gaan zitten kun je al veel leren (dat is in ieder geval wel mijn ervaring).

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-14 16:37

Op de site van de zadelmaker die mij momenteel helpt staan de Thorowgood zadels ook op, dus lijkt mij wel :)
Ik vind alle zadel's wel prima hoor trouwens! Maar ik zag dat de Thorowgood zadels wel qua prijs voordelig zijn. Daarom vroeg ik mij af of er dan dus ook nadelen aan zitten..

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 16:39

Hmm ik heb weer minder goede ervaringen met Thorrowgood...
Geef mij maar Wintec, die hebben doorgaans een betere pasvorm en gaan een stuk langer mee.

Overigens zou ik ook liever kiezen voor een goed tweedehands leren zadel.
Je hebt hele goede kwaliteits zadels van euroriding, kieffer en bijvoorbeeld stubben voor de nieuwprijs van een thorrowgood.
Plus ze gaan minimaal 10 jaar langer mee.

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 16:40

Ga eens praten met een goede zadelmaker. Mijn zadelmaker laat me momenteel kiezen uit Tekna (ook kunststof) en een 2e hands Hulsebos zadel. Hiervoor had ik ook een kunststoffen zadel, een Wintec. Ik baal ervan dat die niet meer past.

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 16:42

Ik kreeg een thorowgood bij mijn paard toen ik hem kocht. Volgens mij zijn het kwalitatief best goede zadels maar ik vond het vreselijk zitten. Echt, beviel me totaal niet. Gelukkig zijn ze in de rest van het land wel gewild en heb ik hem goed kunnen verkopen. De verwisselbare boom is ook wel erg makkelijk!
Wintec zadels vond ik vroeger wel altijd heerlijk zitten, en ook zeer makkelijk te onderhouden.

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 16:45

ik heb een wintec veelzijdigsheids zadel. ik vind hem prima. hij blijft altijd netjes. je hoeft er maar met een doek overheen en hij is weer schoon. ik raad je wel aan om te zorgen dat er leren singelriemen onder zitten. die van kunststof zijn echt flut. ze gaan kapot en ik vertrouwde het voor geen meter. ik denk wel dat het voordeel van een leren zadel is dat het soepeler wordt. en dus ook fijner zal zitten. ik weet niet of het met dat merk te vergelijken is.
je kunt mijn wintec openmaken en er een andere boom inzetten. heel handig allemaal. maar niet als die na een tijd steeds verder uit elkaar gaan. en je hem elke keer weer terug moet laten buigen. -O-

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 16:50

Heb zelf ook een wintec gehad op een arabier, deze lag opzich prima, wat ik jammer vind is dat ze niet zo goed te "vervormen zijn" om het zo even te zeggen....ze zijn vrij stug

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 16:52

Waarom wil je je zadel vervormen dan als ik vragen mag?

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 16:56

ik denk dat ze met je zit bedoeld. er komt geen vorm in. het wordt niet soepel