Waar tuigleer te vinden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cemlys

Waar tuigleer te vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-14 09:59

Ik ben op zoek naar wat tuigleer, maar dan kleine hoeveelheden, voor een paar kleine frontriemen nl (ik wil graag voor komend showseizoen een paar engelse frontriemen maken voor mijn pony's), dus vroeg ik me af welke webshop nu kleine hoeveelheden verkoopt (dus groot stuk a 100 euro krijg ik nooit weg ;))

8nnemiek

Re: Waar tuigleer te vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 10:07

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-14 10:09

Dat kon ik nog net ook verzinnen en heb ik allang gedaan. Ik vind tot nu toe alleen shops waar je grote hoeveelheden kunt kopen, vandaar mijn vraag hier of iemand nog iets anders weet uit eigen ervaring.

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 10:10

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 10:23

Cemlys schreef:
Dat kon ik nog net ook verzinnen en heb ik allang gedaan. Ik vind tot nu toe alleen shops waar je grote hoeveelheden kunt kopen, vandaar mijn vraag hier of iemand nog iets anders weet uit eigen ervaring.

Bij de eerste link kun je al per cm bestellen hoor, en in een boel verschillende kleuren, maten en diktes :)

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 12:08

Heb je al bij Boomsma gekeken?
http://www.boomsma.nl/nl/webshop/1/leer ... n-rundleer

Halverwege de pagina is ook tuigleer in kleinere hoeveelheden, wordt verkocht per voet :)

Edit: wacht volgens mij kijk ik verkeerd, er staat bij 'per vel' niet verkocht per voet. Alleen de prijs is per voet, sorry

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 01:19

Boomsma verkoopt wel stroken leer, je kunt dan zelf aangeven welke breedte je wil.

Hou er wel rekening mee dat je dat leer ook nog moet bewerken, en dat het wel eens heel anders van kleur zou kunnen worden dan de rest van je hoofdstel.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 11:26

Lederhandel Berten, maar da's in België.
Helaas zijn al deze adressen die hier genoemd worden veel te duur en kwaliteit leder is niet zo super.
(echtleer heeft enkel en alleen halzen en dat is niet zo'n super leer omdat er meer rek op zit, maar voor frontriemen misschien wel geschikt)
Boomsma leder heb ik ook liggen, vragen ze ook veel te veel voor.
Nu heb ik ook nog duur leder liggen, 350 euro 't dosset (Warneton Radermecker, http://users.skynet.be/radermecker/nl/index.html), maar als ik goedkoop adres gevonden heb mag je best wel van mij wat overnemen mocht je dat willen. Ik heb terug zwart nodig.
In Duitsland zit er nog een goeie, eerst even informeren naar de prijs.

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 11:31

oude teugels die kapot zijn of beugelriemen of een oud hoofdstel :D :D +:)+ +:)+ <<) :Y)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-14 12:10

Cambiar waar zit die lederhandel in belgie. Ik ben er nl eind april en mijn ouders wonen er.
Beetje overnemen zou heel handig zijn anders
Melissapupa, ik heb mss een paar restjes maar niet genoeg

juleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 13:36

Berten zit in Zonhoven (Limburg). Maar goed opletten daar want wat zij verkopen als tuigleer is echt flut! Soms kan je er wel eens een mooi, iets degelijker stukje vinden maar dan moet je al weten waar je op moet letten.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 22:10

juleke schreef:
Berten zit in Zonhoven (Limburg). Maar goed opletten daar want wat zij verkopen als tuigleer is echt flut! Soms kan je er wel eens een mooi, iets degelijker stukje vinden maar dan moet je al weten waar je op moet letten.

Inderdaad ;-), dat is wat ik al zei, ik zou er zelf niet kopen.
Ik heb een adres gekregen in Duitsland die zeer goed én goedkoop zou zijn. Ik wil best wel eens een reepje doorverkopen.

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 22:23

Zo flut is dat tuigleer bij Berten niet, is alleen de vraag of het voldoet voor je doel... Dat is met alles, dus een beetje kort door de bocht, niet ??
Ik ben er ook vaste klant maar mijn tuigleer komt uit Engeland en ik koop het wel per huid. Daar komt bij dat je goed leer eigenlijk gewoon zelf moet uitzoeken en als je per internet bestelt, loop je gewoon risico dat ze je rotzooi toesturen in de hoop dat je het accepteert. Zo werkt handel nu eenmaal... Ik rij om de paar maanden naar Berten en zoek daar zelf mijn blanke huiden voor mijn tooling werk uit. Ik laat ze zelfs hele pallets uitzoeken voor een geschikte huid want ik weet wat ik wil en zij hebben daar respect voor.

Maar ik denk dan zo, als iemand een stukje wil, waarom moet dat dan meteen goedkoop? Wij betalen veel geld voor kwaliteitsvol leer, betalen veel verzendkosten want leer is zwaar en snijden en verzenden kost ook weer geld. Normaal toch dat leerhandels die kosten ook doorberekenen als je maar een strookje wil :j

En daarbij, iedereen denkt maar dat zelf frontriemen maken goedkoper is dan eentje kopen maar dat valt tegen. De meeste zelfgemaakte dingen die ik hier zie langskomen is leuk voor thuis omdat je het zelf gemaakt hebt maar niet verkoopwaardig als je ze vergelijkt met commerciële frontriemen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-14 22:30

Ik hoef geen goedkoop leer hoor maar wel fijn als probeersel als ik niet gelijk een hele huid hoef te kopen.
Ik wil ook geen gewone standaardfrontriem gaan maken maar een engelse showfrontriem voor het zomershowseizoen (showbrowbands als je wil weten welke ik bedoel). Ik kan ze ook in de uk bestellen maar betaal je al gauw 80 euro voor zonder verzenden. En ik vind het ook gewoon fijn om iets in elkaar te knutselen.

juleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 22:55

Ibonn schreef:
Zo flut is dat tuigleer bij Berten niet, is alleen de vraag of het voldoet voor je doel... Dat is met alles, dus een beetje kort door de bocht, niet ??
Ik ben er ook vaste klant maar mijn tuigleer komt uit Engeland en ik koop het wel per huid. Daar komt bij dat je goed leer eigenlijk gewoon zelf moet uitzoeken en als je per internet bestelt, loop je gewoon risico dat ze je rotzooi toesturen in de hoop dat je het accepteert. Zo werkt handel nu eenmaal... Ik rij om de paar maanden naar Berten en zoek daar zelf mijn blanke huiden voor mijn tooling werk uit. Ik laat ze zelfs hele pallets uitzoeken voor een geschikte huid want ik weet wat ik wil en zij hebben daar respect voor.

Maar ik denk dan zo, als iemand een stukje wil, waarom moet dat dan meteen goedkoop? Wij betalen veel geld voor kwaliteitsvol leer, betalen veel verzendkosten want leer is zwaar en snijden en verzenden kost ook weer geld. Normaal toch dat leerhandels die kosten ook doorberekenen als je maar een strookje wil :j

En daarbij, iedereen denkt maar dat zelf frontriemen maken goedkoper is dan eentje kopen maar dat valt tegen. De meeste zelfgemaakte dingen die ik hier zie langskomen is leuk voor thuis omdat je het zelf gemaakt hebt maar niet verkoopwaardig als je ze vergelijkt met commerciële frontriemen.

Nou, het voldoet niet om te gebruiken voor tuig. Waar tuigleer toch voor zou moeten voldoen... De eerste keer dat ik er kwam om leer te kopen, heeft de vrouw mij een stuk van hun (volgens haar) beste tuigleer verkocht. Citaat "Dit verkopen wij aan alle onze klanten die hoofdstellen en dergelijke maken".
Ik vond het op dat moment al vrij bedenkelijk omdat het gewoon totaal geen stevigheid had. Maar je laat je dan toch maar overtuigen door een 'kenner'. Nooit meer dus. Het leer bleek om te beginnen totaal niet te naaien omdat het zodanig fel mee buigt. (Niet te naaien is misschien overdreven, maar netjes naaien was een hele uitdaging.)
Ik heb er dan onder andere een halsband voor mijn hond mee gemaakt. De halsband paste in eerste instantie heel mooi in het middelste gat (derde gat van totaal 5 gaten). Geen maand later heb ik maar liefst 2 (!!) gaten moeten bijmaken omdat de halsband zodanig was uit geleurd dat ik hem op het vijfde gat al gewoon over de hond zijn kop kon trekken zonder daar enige moeite voor te doen. Wordt 'mooi' tuig dan dat je daarmee kan maken...

Voor de rest wil ik zeker de hele winkel niet afkraken! Voor andere doeleinden zullen ze best goed materiaal kunnen leveren, maar hun 'tuigleer' zou ik echt niemand aanraden. Tenzij misschien om broeksriemen mee te maken ofzo.
Ik ben er ook nog steeds klant en kom er regelmatig (voor gespen en materialen). Daarbij bekijk ik elke keer wat ze hebben liggen aan leer en heel soms zit er dus ook iets bruikbaar tussen (maar dan nog is het niet vergelijkbaar met bijvoorbeeld Engelse kwaliteit).

Het valt wel op dat hun blanke huiden een veel betere kwaliteit hebben dan de geverfde huiden. De geverfde huiden zijn ook allemaal geverfd in de trommel en dus veel te los van vezel. De blanke huiden zijn wel stevig en 'vast'.
Laatst bijgewerkt door juleke op 22-03-14 22:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 22:59

Clemlys, dan zoeken we er gewoon een hele mooie uit en kun jij aan een redelijke prijs een stukje van me kopen ;-) (ik ben nu dringend op zoek naar zwart). Ja, kwaliteitsleder kost heel veel geld, ik betaalde bij radermecker 350 euro voor een dosset zwart tuigleder, ga maar na, dat leder is daar ongelofelijk duur, maar de kwaliteit is super (daarom dat ik nu ook op zoek ga naar een goedkoper, maar goed adres).

Boomsma is tandy leather, ik heb het leder gezien, was niet zo denderend qua kwaliteit. Ik vind het veel te veel geld bij boomsma, 1 dosset tuigleder van Tandy kost rond de 149 euro voor een dosset van 4-5mm dikte, minder dus dan de helft van kwaliteitsleder bij Radermecker, maar dat weten mensen dus niet.
Heb even gekeken en viel bijna van m'n stoel....een strookje van 20cm, lengte zo'n 120cm, maar....de dikte is maar 3mm wat eigenlijk het minimum is voor tuigleder...niet schrikken, daar vragen ze: 42,35 euro voor :oo , dat wil dus zeggen dat een dosset meer dan het vierdubbele!!! opbrengt van wat het gekost heeft. :evaw:

@Ibon:Snijden hier thuis bij mij kost helemaal geen geld. Apparaatje afstellen en dan...schuif....is enorm leuk om te doen. In een paar seconde is dat klusje geklaard :-). Dat hoeft dus niet echt iets te kosten, het wordt altijd maar specialer gemaakt dan het is.
Het is pas als je begint het leder te bewerken zoals verven, kanten afsteken, boorden op zetten, naaisteken afrollen, gaatjes prikken, naaien enz, dat het tijdrovende stukje begint. Mensen hebben echt geen idee wat voor een klus dat is en waarom handgemaakt zoveel kost........ Dus neen, een frontriem zelf maken kun je zeker niet goedkoper doen als in de winkel als je je uren rekent, integendeel, maar waarom ook niet? Het is ongelofelijk leuk om te doen!
Vraagje, ga jij zelf naar Engeland om je leder uit te zoen?

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 00:40

Cambiar: Nee, mijn Engels leer niet, wou dat ik het geld ervoor had :D Heb wel al 2x een zending leer teruggestuurd omdat het niet beviel. 1x de verkeerde dikte en 1x teveel aftekeningen waardoor ik teveel verlies zou hebben. Gewoon gebeld en gezegd dat het terugkwam en dat ik dezelfde kwaliteit verwachtte als de vorige zendingen en werd opgelost. Ze proberen het gewoon en als je akkoord gaat, zit jij met de rommel.
En wb het snijden, het is commercieel niet zo slim om dingen gratis te doen... Kan zijn dat je het zo liggen hebt en dat snijding heb ik ook maar toch, mijn tijd kost geld. 30,- om precies te zijn volgens mijn accountant :D

Juleke: leer kan altijd rekken en als je dat niet wil, moet je voorgerekt leer uitzoeken. Dat is wat ik bedoel, je moet weten wat je wil en de kwaliteit van het leer kunnen herkennen. En nee durven zeggen als de kwaliteit niet goed genoeg is voor wat je wil.

En we hebben het nu over dat superfijne tuigleer, moet je eens kijken waar de ruitershops mee vol hangen. India-leer of erger nog, samengeperst leer dat als "heerlijk zacht en comfortabel voor uw paard" verkocht wordt. Je kunt het niet eens repareren als het doorgescheurd is want het is leerafval met lijm :o En toch verkoopt die zooi en betaalt maar af en toe iemand voor een onverwoestbaar handgemaakt hoofdstel :?

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 10:04

Ibonn schreef:
Cambiar: Nee, mijn Engels leer niet, wou dat ik het geld ervoor had :D Heb wel al 2x een zending leer teruggestuurd omdat het niet beviel. 1x de verkeerde dikte en 1x teveel aftekeningen waardoor ik teveel verlies zou hebben. Gewoon gebeld en gezegd dat het terugkwam en dat ik dezelfde kwaliteit verwachtte als de vorige zendingen en werd opgelost. Ze proberen het gewoon en als je akkoord gaat, zit jij met de rommel.
En wb het snijden, het is commercieel niet zo slim om dingen gratis te doen... Kan zijn dat je het zo liggen hebt en dat snijding heb ik ook maar toch, mijn tijd kost geld. 30,- om precies te zijn volgens mijn accountant :D

Juleke: leer kan altijd rekken en als je dat niet wil, moet je voorgerekt leer uitzoeken. Dat is wat ik bedoel, je moet weten wat je wil en de kwaliteit van het leer kunnen herkennen. En nee durven zeggen als de kwaliteit niet goed genoeg is voor wat je wil.

En we hebben het nu over dat superfijne tuigleer, moet je eens kijken waar de ruitershops mee vol hangen. India-leer of erger nog, samengeperst leer dat als "heerlijk zacht en comfortabel voor uw paard" verkocht wordt. Je kunt het niet eens repareren als het doorgescheurd is want het is leerafval met lijm :o En toch verkoopt die zooi en betaalt maar af en toe iemand voor een onverwoestbaar handgemaakt hoofdstel :?

Dat van dat snijden, ik zou zo wie zo normaal gezien geen leder verkopen, maar omdat ik het leuk vind dat andere mensen knutselen wou ik wel helpen ;-).
Als ik een goed vel had, zou ik het koesteren en zeker niet doorverkopen, want ze zijn verdomd moeilijk te vinden.
Ach....inderdaad, bij jou ook zo? Mensen betalen liever nog 100 euro voor samengeperste leren troep, als het maar van een 'merkje' is waarmee ze kunnen gaan pronken, dan 100 euro te betalen voor handwerk met het beste leder. Ik had nooit gedacht dat de mentaliteit hierover zo dom zou zijn, maar we leven nu eenmaal in een wegwerpmaatschappij vol met kuddeschapen en de meeste kopen liever een mooi hoofdstelletje dat snel kapot gaat, zodat ze er vlug weer een nieuwtje kunnen kopen van merkje A of B of C om weer mee te zijn met de manege/club-mode. Wie wel handwerk verkoopt, dat zijn de trainers (die ze dan nog niet eens zelf maken maar laten maken aan zo'n atelier die handwerk levert die dan ook nog eens betaalt moeten worden :D ), voor echt ongelofelijke bedragen zag ik al kaptomen passeren (van 160 euro tot zelfs 245 euro bij die academische dressuur lesgevers), maar die hebben de kunst om mensen te brainwashen dat ze niet zonder hun spul kunnen en hoe meer het spul kost bij die trainers, hoe meer vertrouwen de mensen er lijken in te hebben, triestig, maar realiteit helaas....

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-14 11:43

Daar loop je hier idd tegenaan hoor, die mindere kwaliteit leer, ik heb zelf welsh pony s met kleine maatjes, probeer hier maar eens een degelijk leren halster of hoofdstel te vinden, die en goed is en goed past. Ik bestel sinds een paar jaar in de uk, en die kwaliteit daar is toch heel anders, net als het maatwerk. Dus voor de kleintjes nu enkel engels leerspul liggen, ongelooflijk simpel, geen bling, maar erg mooie kwaliteit

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 13:48

Mooi ;-)
Ja, simpel en goeie kwaliteit is wat je moet hebben.
Zou Engels leder dan beter zijn?
Misschien dan even in Engeland naar leder zoeken? Ik heb van een zadelmaker een adres in Duitsland gekregen die goed schijnt te zijn, niet zo ver van de grens dus ga eens een kijkje gaan nemen.
Heeft iemand adressen van prima tuigleder in Engeland? Zou het eens willen vergelijken met het leder van Radermecker die nu aan 350 euro de croupon komt.....

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 15:01

Ik heb alleen Engels leer. Als je wat zoekt zou je in september naar de Spoga kunnen in Düsseldorf. Daar zijn bijna alle leveranciers met stalen en kan je uitzoeken wat je bevalt, Duits, Engels, Italiaans,...

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 16:49

Heel erg bedankt voor dit advies. Is een hele goeie tip ;-).

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 11:42

Wel vooraf aanmelden met KVK-nr, is alleen zakelijk voordat iedereen erheen wil :D

aalstreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 12:50

Hebben jullie misschien nog tips voor iemand die wil beginnen met tuig maken. Het liefst wil ik blank tuigleer hebben. het is de bedoeling dat het bewerkt kan worden tot laat middeleeuws paarden tuig en wat riemen en halsbanden. Waar moet ik bijv. op letten als ik leer koop? las hier al wat leerzame dingen maar dacht misschien hebben jullie nog wat tips. En waar kan ik het gereedschap het beste vandaan halen? Groetjes

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 00:12

Tandy heeft veel keuze in naturel leder en is redelijk qua prijs. Letten op stevigheid ( geen halzen, niet teveel rek....) . Zelf uitkiezen is het beste, maar dat is soms moeilijk.
Voor materiaal is Blanchard de beste. Steekt met kop en schouders boven de kwaliteit van ander gereedschap uit!
Als je stevigheid wil, neem 4 a 6 mm, wil je mooie frontriem en snijden, neem dan iets dunner leder, moet je niet meer af schalmen en is makkelijker te snijden.