Kaptoom vraagje:

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

EngeltjeS

Kaptoom vraagje:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-14 21:47

Er zijn zoveel soorten kaptomen, dat ik het even niet meer zie welke ik wil gaan aanschaffen.

Waar ik over twijfel is over het gewicht in de neusriem.
Er zijn kaptomen die vrij zwaar voelen (veel metaal verwerkt).
Maar er zijn ook kaptomen die "rond genaaid" zijn.
Hier schijnt een fietsketting/schakelketting in te zitten voor een optimale drukverdeling?

Nu werkt mijn instructrice met een platte versie van FRA.
Zij is nu om zich heen aan het kijken voor andere kaptomen om verschil te kunnen ervaren.

Maar ik ben ook op zoek naar een kaptoom en ik ben erg benieuwd wat het gewicht van de neusriem nou doet met mijn pony/paard.

Wat voor kaptoom hebben jullie?
En wat voor soort neusriem is het?

Ik ben erg benieuwd naar jullie reactie's!

Thirza_99

Re: Kaptoom vraagje:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 21:59

Ik heb nu een nylon variant met bont onder de neusriem. Is echt zo'n goedkoop ding. Is het zelfde als zo'n weense (die jou instructrice heeft), maar wel erg grof. Ik gebruik hem vooral voor longeren, daar is ie prima voor. Voor het rechtrichten is hij wel te gebruiken en er valt wel mee te sturen, maar is naar mijn idee minder precies. misschien dat er wel een keer een andere komt, dat wordt dan een weense. Die met fietsketting vind ik te scherp.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 08:39

Ik heb de academische kaptoom (met schakelketting dus). Vind hem aardig scherp + hij schuift snel doordat de kinriem snel naar onder zakt. Ik heb er een lekker bontje onder gedaan (neusriem) en dat werkt prettig. Ik heb bij de kaptoom van alleen leer het gevoel dat die zo stug is.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 08:50

Ik heb ook een academische kaptoom. Bevalt uitstekend en blijft mooi liggen. Heb elastiekjes gedaan onder de lusjes van de kinriem zodat die op de juiste hoogte blijft hangen ;)

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 15:35

EngeltjeS schreef:
Wat voor kaptoom hebben jullie?
En wat voor soort neusriem is het?

Ik heb de Terreno van Per Mi Cavallo.
De neusriem is breed en zacht gepadded, geen ijzer dus, erg vriendelijk en licht van gewicht.
Ze hebben ook een combinatiehoofdstel kaptoom-sidepull, die heet de Fiaterre.
Kijk maar eens op de website: www.permicavallo.nl

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 16:40

Ik heb de FRA baro waar inderdaad geen ketting in verwerkt zit. Ik vind het heel fijn dat er niet zo'n mega metaal constructie op de neus zit, dit werkt een stuk prettiger. Je kan heel fijn en licht je hulpen geven en paard krijgt ze met dezefde kracht binnen. Vind het keelriempje ook superhandig, daardoor blijft hij mooi op zijn plaats.

meerhofh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 16:48

Ik had eerst een academische, dus met ketting. Vond ik erg scherp en schuift.
Daarna één zonder ijzer erin. Die geeft meer ruis in de hulpen, schuift niet.
Nu heb ik er één van Barefoot met een staalkabeltje erin, maar wel breed en zacht leer erom. Die is duidelijk en zacht tegelijk. Deze
http://www.barefoot-saddles.com/index.p ... anguage=nl
Ik heb m aan een halster van goedhard, die goed afgesteld is zodat je een kaakriem hebt, Dan schuift hij niet of nauwelijks. Fijn ding.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 16:57

Ik gebruik de rambo micklem multibridle als kaptoom. Ik vind het een fijn hoofdstel omdat het veel mogelijkheden heeft. Je kunt het hoofdstel zowel voor het rijden met bit, bitloos en als kaptoom gebruiken. Voor het rijden nog even loswerken aan de hand en dan gelijk opstappen, ideaal! De neusriem heeft geen ketting erin verwerkt en dat bevalt mij prima. Enige nadeel is dat de micklem maar 1 ringetje op de neus heeft.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 17:02

ik heb een academische, ben daar niet heel erg gek op, valt groot en schuif snel. de keelriem zakt vaak af waardoor hij helemaal alle kanten op schuift. daarbij vind ik mijn paard erg snel in verzet gaan op de neusriem. Heb toen een nylon met sharkskin onderlegde kaptoom gekocht met steviger plastic in de neusriem en ben daar erg happy mee, rij er ook mee.
Afbeelding

Een vriendin va mij heeft hetzelfde probleem gehad met de academische, plus haar paard liep z'n snuit kapot erop. Die heeft nu een nylon kaptoom met nepbont onder de neusriem verder zelfde model als een halster. Werkt top voor haar paard, ook met rijden. Is wel een stuk zwaarder in gewicht vanwege de steviger ringen en ogen dan mijn nylon.
Heb haar paard ook aan mijn nylon kaptoom gehad, zowel met rijden als longeren en bij hem schuift mijn kaptoom best wel snel op de neusriem.

Vooral erg goed kijken welk model werkt voor je paard.

BasBasBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 21:27

Op mijn verzorgpony zijn er heel veel geprobeerd, maar omdat zr een heel gevoelig hoofd heeft, heeft ze een dure smaak. Die van Annemarie van der Toorn is de enige die echt goed beviel

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 21:43

Maar er zijn hier op stal veel mensen die een kaptoom hebben. Wie weet kun je eens wat lenen?

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-14 10:06

Thirzanaomi, dat is een optie inderdaad :)
alleen wil ik graag een eigen kaptoom en ben ik informatie aan het winnen over het gewicht van de neusriem.

Want wat doet het gewicht met de inwerking op de neus? :)
Voor ik iets zwaars of lichts ga gebruiken.
(en als je iets leent en het gaat kapot... Dat zou ik heel erg vinden)

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 11:38

Roelke_ schreef:
Ik gebruik de rambo micklem multibridle als kaptoom. Ik vind het een fijn hoofdstel omdat het veel mogelijkheden heeft. Je kunt het hoofdstel zowel voor het rijden met bit, bitloos en als kaptoom gebruiken. Voor het rijden nog even loswerken aan de hand en dan gelijk opstappen, ideaal! De neusriem heeft geen ketting erin verwerkt en dat bevalt mij prima. Enige nadeel is dat de micklem maar 1 ringetje op de neus heeft.

Ja die gebruik ik ook, werkt echt heel erg fijn.
Hiervoor heb ik ook zo'n goedkope kaptoom gehad, met een groot stuk metaal erin maar die vond ik niets en leek mij ook niet lekker zitten voor het paard.

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 13:22

EngeltjeS schreef:
Thirzanaomi, dat is een optie inderdaad :)
alleen wil ik graag een eigen kaptoom en ben ik informatie aan het winnen over het gewicht van de neusriem.

Want wat doet het gewicht met de inwerking op de neus? :)
Voor ik iets zwaars of lichts ga gebruiken.
(en als je iets leent en het gaat kapot... Dat zou ik heel erg vinden)

het zou inderdaad vervelend zijn als iets kapot gaat.
Ik zou zelf niet iets heel zwaars gebruiken, maar heb geen idee wat zo'n zware voor inwerking heeft.
Zo één als je had lijkt mij heel zwaar. De academische (die met ketting) valt geloof ik mee qua gewicht. Hij is wel scherp, dus daarom gebruik ik zo één liever niet. Weense is het lichtst geloof ik en niet heel scherp.
Mijne mag je best lenen maar weet niet of je dat echt wat vind, hij is wel heel grof. Maar die is in ieder geval bijna niet kapot te krijgen.

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 13:29

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 23:02

Idd, deze link heb ik geplaatst horsefulness, ik volg les van Karin en heb al heel veel van haar geleerd.
Ik maak als enige de soft chain caveçon met hele lichte ringen erop (niet van die zware ringen die eigenlijk helemaal niet thuishoren op een paarde-neus). Is een constructie die mijn instructrice destijds gebruikte.
Daarnaast heb ik een 15-tal verschillende modellen ontworpen, voor meer info mag je me mailen.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 23:07

Ik heb een kaptoom gehad met ketting en een met 'ijzeren plaatjes'. Voor mijn gevoel werkt die met ketting veel netter in, deze kaptoom valt strak om de neus en sluit goed aan, itt de kaptoom 'met ijzeren plaatjes'.

Love_Mirra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 23:25

Ik ga hier even volgen, ik loop tegen hetzelfde probleem als jou aan TS, zie door de bomen het bos niet meer :)

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 00:12

Wat te krijgen is:

*Weense kaptomen:

-neusriem onderlegd met zachter leder (kussenleder), zoals de marjoman Vienna of deze op de eerste foto uit de link:http://horsefulness.be/kaptoom-2/http://horsefulness.be/wp-content/uploads/2013/10/het-kaptoom1.png
Ook de Micklem bridle gebruikt leder met kussenleder onderlegd, maar er zit geen extra laagje leder tussen de bovenste laag leder en het kussen, zodat de ring door het kussen voelbaar is voor het paard en soms voor drukplekjes kan zorgen bij gevoelige paarden.
Dit is een voorbeeldje van m'n eigen kaptomen met kussenleder eronder:http://www.mijnalbum.be/Album=6JNRY6BL, deze gebruik ik zelf niet meer bij m'n eigen paarden.

Een brede neusriem verdeelt de druk meer, maar is minder duidelijk. De kunst is om met lichte druk te werken en op het juiste moment los te laten. Dat is veel duidelijker en aangenamer voor het paard.

-neusriem uit puur leder, bestaat uit laagjes leder zodat de ring niet te voelen is op de neus van het paard (mijn voorkeur, is duidelijker voor het paard, vormt zich mooier naar de neus)

Dit is mijn allerlaatste met zo'n neusriem (maar nog niet af, er ontbreekt kaakriem, maar ligt heel mooi dus voor mij niet nodig), neusriem uit puur leder zonder kussenleder/polstering eronder:
http://www.youtube.com/watch?v=gpHTJQv_I7Q

*Academische kaptomen:
-Met bromfietsketting (VB kaptoom die Marijke De jongh gebruikt) http://www.klassiekeruiter.nl/components/com_virtuemart/shop_image/product/webshop%20-%20181.jpg

-Met fietsketting (vb Kraemer kaptoom
Hier zit nog eens zacht leder (kussenleder) overheen, maar de schakeltjes zijn wel voelbaar op de neus van het paard. Werkt scherp in. De Kraemer kaptoom heeft rond de fietsketting nog eens een mousse zitten, maar door de goedkope kwaliteit gaat die na een eind dunner worden en zijn de schakeltjes alsnog voelbaar op de neus.

-Met volledige ijzeren neusstuk een ringen die erop gelast zijn: ik heb deze even bekeken op horse expo en deze zijn uiterst hard. Ziet er zo uit:http://www.mijnalbum.be/Album=6IIPZ77O
Worden meest gebruikt in Spanje en frankrijk.
Werkt scherp in, verschuift niet doordat het ijzer rond de neus zit.
Ik gebruik er een dunner, lichter en platter plaatje ijzer voor, die ik verwerk in het leder met daarop veel lichtere D- ringen dan die zware, gelaste ringen die je op de foto's ziet.

*Touwkaptoom ontworpen door Jossy reynvoet, zeer handige tool, zit zeer stabiel rond het hoofd, hij maakt ze op maat voor je paard. Deze neusriemen zijn veel zachter dan de ijzeren versie's en veel duidelijker dan leder. Deze heeft mijn voorkeur om een paard te beginnen trainen. Pas op voor namaak, deze touwkaptomen worden op maat gemaakt door Jossy en zitten perfect, indien deze niet passen hebben ze ook geen enkel nut!! In tegenstelling tot wat er beweerd wordt op internet, werken deze niet scherp in, ze zijn enkel erg duidelijk voor het paard, net zoals een touwhalster de ideale tool is om te beginnen met grondwerk.
NB, er bestaat ook nog een touwkaptoom met een hackamore aan ontworpen door Jossy, dit is enkel voor het hogere verzamelde werk en dus hier niet aan de orde.

Ik heb al deze versie's gemaakt om te testen, maar gebruik naast deze materialen en constructie's, nog andere.

Verder moet je op letten dat de kaptoom niet schuift als je aan het werken bent. Hiervoor mag je me mailen voor meer info.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 01:11

EngeltjeS schreef:
Maar ik ben ook op zoek naar een kaptoom en ik ben erg benieuwd wat het gewicht van de neusriem nou doet met mijn pony/paard.

Er zijn veel kaptooms in omloop met zware neusriemen en zware ringen, zoals deze, bah:http://www.wege-zum-pferd.de/wp-content/uploads/kappzutief.jpg
Doe je grondwerk, dan vind ik zo iets echt onhandig, hoe kun je daarmee nu fijn werken? Zeker gevoelige paarden appreciëren dit niet zo, dat zwaar spul op hun neus en rond hun hoofd. Mijn merrie begint direct te schudden met haar hoofd als ze iets niet leuk vind, dat moet je zelf ondervinden, is van paard tot paard afhankelijk hoe gevoelig ze zijn. Je kan zien in het filmpje in mijn vorige post hoe gevoelig ze reageert op de hulpen.
Less is more,
hoe lichter, hoe beter.
Dat geldt ook voor de hulpen/druk die jij geeft en de reactiesnelheid die je hebt om op het juiste moment de druk te lossen.
Een fijne communicatie met lichte en fijne tools, die niet schuiven als je aan het werken bent.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-14 09:42

Hmm... eigenlijk schiet ik hier nog niet veel mee op :P

Ik mis de informatie over inwerking van het gewicht in de neusriem, soort neusriem en kaptomen die wel goed blijven liggen.
Er zijn vele soorten kaptomen, waar ik over twijfel.
(een zelf ontwerpen... daar ben ik echt niet goed in :P )

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 11:01

Post je even de kaptomen waarover je twijfelt?
Dat lijkt me veel duidelijker en is ook heel interessant ;) .

De soort neusriemen heb ik toch duidelijk omschreven?
Gewicht werkt ALTIJD scherper in, dat is toch logisch? Gewicht is altijd ongunstig voor handwerk.
Hoe zwaarder, hoe minder leuk/gevoelig de communicatie is tussen jou en je paard. Het komt over als roepen, dat heb je niet nodig. Heb je een paard dat té nerveus, té ontstuimig of wat dan ook is, dan schort er iets aan je focustechniek en moet je terug naar de basis, dat los je niet op met een scherpere kaptoom.

Verder speelt het oppervlakte/breedte van de neusriem ook een rol, een brede zal meer de druk verdelen en is beter om te longeren. Voor handwerk en rijden heb je echter eerder een smallere nodig voor een fijne communicatie, absoluut geen zware kaptomen.

Ook bepalen de ligging van de riempjes en de vorm van de neusriem of je kaptoomneusriem gaat afzakken als je het leidtouw aan de middelste ring bovenaan de neus vastmaakt. Dat vind ik persoonlijk ongelofelijk vervelend, want bij een academische kaptoom gaat de neusriem omlaag en dat is niet ideaal:
http://www.basisrijkunst.nl/P1010374.JPG-for-web-normal.jpg
Zo iets heb je niet bij bvb de Vienna, Marjoman kaptoom.

Wat ook een grote rol speelt is je paard een ramsneus heeft of eerder een fijn, rond snoetje, spreekt vanzelf dat fijn en rond snoetje een neusriem vanzelf makkelijker gaat draaien/verschuiven dan op een rechthoekigere ramsneus, maar dat is zo logisch dat ik het bijna niet durf te vermelden :-)))
Ik heb hele duidelijke filmpjes waar eenzelfde kaptoom op een rechthoekige ramsneus wel stabiel ligt en op een fijn rond snoetjes gewoon verschuift bij elke beweging die de ruiterhand maakt.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 20:12

Zo,n zware brede band is niet meer van deze tijd.
Je kijkt hoe gevoelig je paardje reageert en adh daarvan bepaal je wel of geen ketting.
Een Micklem of een met extra kussen.
Ik werk tegenwoordig met de Micklem. Voorheen met een academische met ketting.
Micklem is fijn ligt mooi stabiel. Alleen had de padding op de neus iets dikker mogen zijn...

Foundtheone

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 20:18

Ik heb dezelfde kaptoom van FRA (die op de Epplejeck site staat) maar dan van een ander merk. Zit ook een schakelketting in, hij is erg licht en buigzaam. Ben er erg tevreden mee. :)
Deze schuift wel iets heen en weer, die van de Micklem licht stabieler (ik gebruik alsnog mij kaptoom).

Als je hem op goede hoogte instelt enz dan ligt die wel aardig stabiel. Ik heb hem altijd wat losjes hangen, niet zo 'strak' als mijn neusriem. Voor het rijden zou ik hem niet adviseren tenzij je er het bakstuk met bit nog onder hebt bijvoorbeeld (dat je met dubbele teugel rijdt). Dan ligt die wel stabiel.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 23:18

Juist een kaptoom moet goed aan zitten. Een schuivende kaptoom geeft erg veel ruis en je gaat je doel voorbij op die manier.
Hoofstel neusriem mag best losser zitten.