Zadel past niet meer?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjaKyara

Zadel past niet meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-14 13:20

Dag allemaal,

Sinds kort ervaar ik problemen met het passen van het zadel bij mijn AV merrie (14).
Ik heb de indruk dat het zadel niet goed over de rug/schoft 'zakt' en ook de singel kruipt de hele tijd naar voren, waardoor de singel begint te schuren tegen haar gewricht (en haar vel ertussen komt te zitten).
Het zadel dat er nu op ligt is een JC zadel, en heb hier dan ook altijd mee gereden tot ik ooit een Merano dressuurzadel kocht (na een half jaar exact dezelfde problemen als nu en dus ook weer weggedaan).
Heb ook al geprobeerd het zadel meer naar achter, naar voren te leggen, met pad/zonder pad, ... Kwam ook vaak haar schoudervrijheid niet ten goede.

Iemand enig idee waaraan dit kan liggen? De vulling, veranderde bouw, boom, singel, ...

Moest het toch komen tot het kopen van een nieuw zadel, kan iemand mij een merk aanraden?
Het liefst zou het zadel ook nog aanpasbaar moeten zijn.
Ik laat sowieso er nog een zadelmaker bijkomen, maar had graag eens wat rond gehoord van tevoren :j

Hierbij nog wat foto's.

De twee zadels:
Afbeelding

Merrie:
Afbeelding
Afbeelding

JC zadel:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Wintec zadel:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Wie o wie? :P

Wubbo

Re: Zadel past niet meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 13:25

Ze lijken alle2 te nauw/smal te zijn en daardoor vallen ze achterover zeg, de Wintec zou een andere boom in kunnen die zou je dus (beter) passend kunnen maken.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 13:26

Zo op het oog is de boom te smal, maar veel meer valt er niet over te zeggen. Ik denk dat een goede zadelmaker je hier beter mee kan helpen.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 13:33

De Wintec is zowiezo niet goed licht achterover.
Ook de JC zadel licht niet goed.
Het valt me op dat ze best wel een scherpe schoft heeft en ik vind dit soort zadels daar niet geschikt voor.
Natuurlijk weet ik niet wat je kunt besteden maar ik vind een ander zadel is absoluut een must deze zadels zijn niet geschikt ook niet te maken.
als ik jou was zou ik geen geld meer steken in dit soort goedkope zadels maar een knap tweedehands zadel kopen van een goed merk je komt dan in een prijsklasse tussen de 400 en 800 euro.
Die hebben dan ook een betere pasvorm.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 13:36

Ik ga met mijn voorgangers mee.

Beide zadels liggen naar mijn mening erg achterover, wat duid op een te smalle boom.

Een specifiek merk kan ik je niet aanraden.
Maak nemen zadelmakers verschillende zadels mee en kun je kijken of er iets tussen zit wat bij je past.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 13:39

Het valt me op dat je beide zadels te ver naar voren hebt liggen. Ze mogen gerust een stuk naar achteren. Denk alleen niet dat ze dan wel gaan passen helaas.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 13:40

Naast dat je zadels op het eerste zicht te smal zijn, heb je ook het probleem dat je merrie te veel buik heeft. Hierdoor schuift de singel naar voor en wordt je zadel nog meer naar voor getrokken.
Een banaansingel kan dit verbeteren, maar sowieso blijven je zadels te smal.
Let er ook op dat je je zadels ver genoeg naar achteren plaatst. De schouder moet vrij liggen.

NatasjaKyara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-14 13:42

Hehe, de zadels zijn al wat ettelijke jaren oud ook hoor!
Heb er altijd met de JC gereden, maar ben inmiddels opnieuw begonnen (fokmerrie) en nu viel het me toch erg op hoe slecht ze gaan liggen op haar.

Is een nieuwe boom erin steken een optie? Of toch maar volledig voor een ander zadel gaan?

Bedankt voor de reacties iig.

NatasjaKyara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-14 13:44

Percy schreef:
Het valt me op dat je beide zadels te ver naar voren hebt liggen. Ze mogen gerust een stuk naar achteren. Denk alleen niet dat ze dan wel gaan passen helaas.

Heb ik ook geprobeerd, past niet helaas. Zit haar dikke buik ook nog eens in de weg :')

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 13:46

Percy schreef:

:j helaas mee eens.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 13:48

Helaas ga je deze zadels niet passend krijgen gewoon geen goede pasvorm.
Een dressuurzadel hoort nu eenmaal achter de schouder te liggen.
En dat is de reden dat ik je een betere kwaliteit merkzadel aanraad.

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 13:48

Naast bovenstaand commentaar viel het mij op dat je het in het begin stukje hebt over een jc en een merano zadel, maar de foto's zijn van een jc en een wintec zadel, foutje? :)

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 13:50

De zadels liggen inderdaad heel ver naar voren en hellen daardoor sterk achterover.
Al eens nagedacht voor een andere singel? Ik heb deze voor mijn tinkermerrie met aanwezige buik: *klik*
Maar ik weet niet of ze daarna wel passen... Misschien toch een zadelpasser erbij halen.

Heb je al eens nagedacht over boomloos? Makkelijk zelf aan te passen, verschillende stijlen (western, dressuur) en tweedehands vaak voor fijnere prijzen dan een boomzadel aan laten meten.

NatasjaKyara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-14 13:51

Xjosee schreef:
Naast bovenstaand commentaar viel het mij op dat je het in het begin stukje hebt over een jc en een merano zadel, maar de foto's zijn van een jc en een wintec zadel, foutje? :)

Miscommunicatie van mij!
Ik reed eerst dus altijd met deze JC. Dan Merano dressuurzadel (gaan passen etc.) aangeschaft, maar omwille van dezelfde problemen die ik nu heb, ook moeten wegdoen na een half jaar/jaar.
Met de Wintec heb ik nooit gereden, maar de foto's heb ik erbij geplaatst voor het geval dat daar nog iets aan te passen zou zijn!

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 13:56

dat komt omdat de zadels die je opnoemt juist bedoelt zijn voor paardjes met een lage tot geen schoft en ronde schouders.
Je hebt juist een betere maatwerk nodig omdat jou pony nu juist wel een pittige schoft heeft en smalle schouders..

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 13:56

Kijk voor de lol even naar de zit. Het deel waar je je billen plaatst hoort recht te liggen...

Dus al zou je boom niet te nauw zijn... dan is het nog geen passend zadel. Je hebt waarschijnlijk een zadel nodig met meer keilkussen.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 15:34

Zoals gezegd, beide zadels passen niet. Als ik in jouw situatie zou zitten zou dit mijn stappenplan zijn.

- Een (equine sport of bowen)therapeut of osteopaat naar mijn paard laten kijken
- Stappenplan van de therapeut volgen
- Kennis opdoen over zadels bijv. via het boek: Het zadelboek van Tineke Dekker of de cursus zadelpassen. Zie daarvoor: http://equinestudiecentrum.nl/cursussen/zadelpassen/
- Goede zadelmaker bellen zodat je samen een geschikt zadel voor jou en je paard kunt zoeken

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 16:07

Over de ligging is al voldoende gezegd door mijn voorgangers. Maar ook eens naar de plaatsing van de singelstoten. Zolang die zo ver naar achteren liggen zal hij ieder zadel naar voren trekken bij jouw paard.

NatasjaKyara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-14 21:06

Edit: de zadelmaker is vandaag langsgeweest met 3 verschillende zadels. Op het eerste zicht zag zij ook niet veel aan het zadel, tot we gingen aansingelen.

Het probleem met het JC zadel is dat het te breed is, en de ruimte boven haar schouder niet genoeg opgevuld is (waar het zadel gedragen wordt).
Ook de singelstoten liggen nooit recht, maar wijzen steeds naar de schouder toe (hebben met 3 veelzijdigheidszadels geprobeerd: Stubben, JC, Kieffer). Met als gevolg dat de singel en heel de boel dus te veel naar voren kruipt. De boommaat die we geprobeerd hadden was boommaat 31, maar de zadelmaker raadde niet aan nog veel kleiner te gaan.

A.s. woensdag komt de zadelmaker weer langs met enkele Wintecs, in de hoop dat daar iets tussen zit.
Ik ben nu een beetje ten einde raad, aangezien we met ieder zadel bijna hetzelfde probleem hebben en ik maar niet kan rijden... :(

Iemand ervaring/kennissen die met AV's rijden, zoja: wat voor merk zadel gebruiken ze?
Mijn budget ligt rond de € 700, om maar een idee te geven.

Groetjes,
Natasja

Essxan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 22:08

Heeft je zadelmaker geen kn zadels, mijn paard heeft ook boommaat 31 en alleen kn ligt goed op hem en is indien nodig nog aan te passen.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 23:18

700 euro houdt niet echt over. Ik denk dat wintec qua type boom ongeschikt is voor een gemiddelde arabier. Misschien dat je met een thorowgood cob beter weg komt.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 23:24

Jouw pony heeft net schoft als die van mij. En in principe is wintec daar niet geschikt voor :n Rossner Montréal sowieso wel, en KN ook. Ik zou daar eens naar vragen.
Maar even een vraagje. Als je zadel te breed is, zou hij toch juist over de schoft moeten gaan zakken?

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 23:25

Ik wou net zeggen, het feit dat de JC naar achter leunt, zegt dat ie te breed is..

Verder lees ik mee, ik heb een bijna 4 jarige AV merrie waarbij ook alles net iets te veel op de schouders ligt. Ik heb nu een euroriding diamnt en die ligt redelijk hoog op haar rug, de zadelmaker vertelde dat ie echter absoluut niet breder moet want dan gaat de achterkant klapperen.. heel lastig die AV,s!

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 07:04

Endurance zadels willen nog weleens mogelijkheden bieden. Doordat de zweetbladen als fenders gevormd zijn of maar beperkt tot niet aanwezig zijn kom je niet in de problemen met de schouders. Daardoor blijven de singelstoten ook rechter liggen. Het kan wel zo zijn dat de singelgroeve bij jouw paard gewoon wat verder naar voren ligt. Dan zou je e.e.a. op kunnen lossen met een banaansingel.

NatasjaKyara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-14 08:15

Het oogt idd niet alsof ie over de schoft heen zakt, maar volgens de zadelpasser was het te breed bovenaan haar schouders waar het zadel gedragen wordt. Zodat dus de boel nog meer wegzakt in combinatie met de singelstoten. Ik dacht in het begin ook dat het zadel te smal was, maar blijkt volgens haar niet het geval te zijn. [Ik zeg maar wat er gezegd werd, ben ook niet meer zo helemaal goed mee met het verhaal]

Die Thorowgood Cob zadels spreken me wel aan en liggen ongeveer wel rond mijn budget. Kan ze alleen niet zo gauw vinden waar ze bij ons ter beschikking zijn (ik woon in België).
Verder heb ik heb geen €1000 of meer ter beschikking en ben dat ook niet van plan te besteden aangezien het een fokmerrie is die af en toe wel eens stil staat, en ik ook geen wedstrijden meer rijd i.v.m. studies.

Eerlijk gezegd denk ik dat het met die Wintecs ook niet zal lukken, maar ze zei dat er vandaag veel aan te passen valt aan die zadels, en dat ze ook veel vernieuwd/verbeterd hebben.
Helaas heeft ze zelf geen andere zadels meer liggen die nog zouden kunnen passen..