Snadrem schreef:Ik kom maar even als olifant door de porseleinkast, maar na alle tips die je hebt gevraagd m.b.t. bitloos rijden kies je voor een optoming die niet past bij wat je wil met je paard, of je paard reageert er niet goed genoeg op binnen een erg kort tijdbestek, en dan stap je maar weer over op bit?
Kies dan tenminste voor een optoming die wél bij jullie aansluit en waar je wel mee kan rijden zonder dat het "hogere wiskunde" wordt. Hier geen enkel probleem met remmen op een bitloos hoofdstel. In je andere topic geef je aan dat er een ongeluk is geweest en dat je paard duidelijk vervelend reageert op het bit. Hartstikke goeie reden om over te stappen. Maar nu het niet helemaal gaat zoals je wilt, grijp je weer terug naar iets wat je paard aangaf niet fijn te vinden.
Je gaf ook aan vroeger veel op de teugels te rijden. Juist dan zou ik een bitloze optoming nemen die veel lijkt op wat je al had, zodat de overstap voor zowel jou als je paard gemoedelijker gaat en zodat je kan leren om op zit te rijden (in plaats van ineens alle druk wegnemen, touwhalster met slappe teugels er aan en zadel er af).
Succes met het vinden van een bit, ik hoop dat het jullie problemen op lost.
Ik wil zeker doorgaan met bitloos rijden, maar ik wil ook graag bekijken hoe zij reageert op een ander bit
En het ongeluk heeft niks te maken gehad met paardrijden of een andere omgang met een paard! Dit is gwn in het 'dagelijkse leven' gebeurd