Bit tegen kantelen van het hoofd?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Supervixen

Bit tegen kantelen van het hoofd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-14 12:37

Ik kwam dit bit tegen op marktplaats. Er stond bij dat dit een bit is voor paarden die het hoofd kantelen.
Is het kantelen van het hoofd op te lossen door zo'n bit?? Hoe werkt dit bit dan precies? Het lijkt me dat het kantelen van het hoofd toch een rijtechnisch of lichamelijk probleem is? Volgens mij verbloem je zo alleen maar het echte probleem.

Afbeelding

Verder verbaasde ik me ook over deze twee bitten.. zien er in mijn ogen zeer paardonvriendelijk uit, maar ik kan me vergissen. Heeft iemand hier ervaring mee?

Afbeelding

Afbeelding

nombrado

Re: Bit tegen kantelen van het hoofd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 14:22

Kantelen van het hoofd is altijd een probleem van achter (achterhand/scheefheid) dat ga je met een bit echt niet oplossen!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 14:43

Je bedoelt waarschijnlijk een kneveltrens, zo je die wil, dan zoeken naar eentje met de pootjes boven en onder de bitring uit. De onderste van de drie fotoplaatjes is wel errug onvriendelijk en zal niets helpen tegen verkantelen van 't hoofd.
Lees je eens in over bitten en hun werking, er zijn betere opties!

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 17:10

Volgens mij vraagt ze zich ook juist af wat de functies van deze bitten zijn :=

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 18:28

Het eerste bit lijkt een beetje op een kneveltrens, voor zover ik weet een iets bravere variant, het zorgt ervoor dat het bit stabieler ligt (ook niet door de mond heen kan worden getrokken, al heb ik daar altijd mijn bedenkingen bij), en het is vaak fijn bij jonge paarden omdat bij sturen de zijkanten tegen de mond aan makkelijker de richting aangeven (hoop dat dit een beetje makkelijk is uitgelegd). Kantelen van het hoofd voorkom je er niet mee, gezien kantelen toch echt op een rijtechnisch/medisch probleem duidt

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 18:32

Misschien eerst even tandarts erbij of een chiropractor, misschien heeft hij zijn atlas eruit liggen.
En dan oas zou ik kijken naar een ander bit kijken ;)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 20:20

sturen doe je niet aan het hoofd (met je handen)
een paard stuurt zelf ook niet met zijn hoofd. :-)

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 20:24

deflin schreef:
Misschien eerst even tandarts erbij of een chiropractor, misschien heeft hij zijn atlas eruit liggen.

Atlas eruit liggen kan niet. Dan is er een dwarslaesie. Klinkt wel erg dramatisch.
Ik ben het wel met je eens om het paard goed na te laten kijken waarom hij zijn hoofd kantelt.
Als er lichamelijk niets mis is kan je het rijtechnisch oplossen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 20:26

nombrado schreef:

Nee maar kinderen wel. Dit is een bitje wat vaak bij kleinere pony s gebruikt wordt.

Blubje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 20:30

die eerste is een halve kneveltrens en ik denk dat het een klein beetje kan helpen met het hoofd kantelen omdat het wat stiller in de mond is en druk geeft op de mondhoek, maar echt 100% oplossen doe je er denk ik niet mee.

Die 2e weet ik niet, en de 3e is een kettingbit(had je zelf ook kunnen bedenken:P) en dat werkt volgens mij behoorlijk scherp in en is helemaal beweegbaar.

Wijziging: toch niet helemaal goed gekeken, de laatste is geen ketting maar het lijkt er wel op

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 21:12

evelien11 schreef:
deflin schreef:

Atlas eruit liggen kan niet. Dan is er een dwarslaesie. Klinkt wel erg dramatisch.
Ik ben het wel met je eens om het paard goed na te laten kijken waarom hij zijn hoofd kantelt.
Als er lichamelijk niets mis is kan je het rijtechnisch oplossen.

Nou een blokkade van de atlas dan als je het anders wilt noemen ;)

http://www.praktijkvoorpaardenosteopath ... het-paard/

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 21:16

Cemlys schreef:
nombrado schreef:

Nee maar kinderen wel. Dit is een bitje wat vaak bij kleinere pony s gebruikt wordt.

dan kan je de kinderen net zo goed leren dat je niet hoort te sturen met je handen!!!!!
kwestie van goed les geven/krijgen.
Een kind kan , net als wij, prima sturen met zit leren.
Toch te gek voor woorden, dat er maar een scherper bit gebruikt moet worden, om een kind te kunnen laten sturen/trekken ?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-14 08:51

Mensen, mensen, waar zeg ik dat mijn paard haar hoofd kantelt??
Ik blader af en toe door alle rubrieken met paardenspullen op marktplaats en ik kwam dit gewoon tegen. Wat zou een halve kneveltrens verschillen met een hele kneveltrens?
En wat zou de functie van het tweede bit zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 08:54

Dit zijn bitten die ik veel zie ik de drafsport, misschien dat ze daarvoor bestemd zijn? Die 2e is sowieso zeer onvriendelijk want die ligt plat in de mond maar zodra je daar druk op zet wordt deze breed en werkt ie hardi in op de lagen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 08:56

nombrado schreef:

dan kan je de kinderen net zo goed leren dat je niet hoort te sturen met je handen!!!!!
kwestie van goed les geven/krijgen.
Een kind kan , net als wij, prima sturen met zit leren.
Toch te gek voor woorden, dat er maar een scherper bit gebruikt moet worden, om een kind te kunnen laten sturen/trekken ?[/quote]
Ik zeg toch ook helemaal niet dat ik m'n kinderen leer sturen met de handen, daarbij is een beginnend kind niet in staat om te sturen met zit en been, of je het nou wil of niet. Als je geen gecombineerde neusriem gebruikt en alleen een hoge, dan is het zo fijn voor de pony/paard dat hij een beetje een stabiel bitje in de mond ligt. Het bit is helemaal niet scherper, integendeel. Maar blijkbaar heb je zelf 0,0 ervaring met dit bit...

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 09:04

@ t's: Hier heb je waarschijnlijk meer aan, hier staat uitleg over de knevel en halve kneveltrens.
Ik blijf het een fijn bitje vinden om jonge dieren mee te belerend.

http://www.paardenbitten.nl/Kneveltrenzen.html

Bit nummer 2 is het crescendo bit (gebruikt in de drafsport)
[HAR] werking bit

Bit nummer 3 is een enkelgebroken watertrens met dubbel gedraaid mondstuk

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 10:03

Cemlys schreef:
Ik zeg toch ook helemaal niet dat ik m'n kinderen leer sturen met de handen, daarbij is een beginnend kind niet in staat om te sturen met zit en been, of je het nou wil of niet. Als je geen gecombineerde neusriem gebruikt en alleen een hoge, dan is het zo fijn voor de pony/paard dat hij een beetje een stabiel bitje in de mond ligt. Het bit is helemaal niet scherper, integendeel. Maar blijkbaar heb je zelf 0,0 ervaring met dit bit...

Geen ervaring met het bit nee, maar zeker ook niet nodig (bij geeneen paard) en voor kinderen ook absoluut niet nodig.
Heb zelf kinderlessen gegeven en het is absoluut mogelijk een kind vanaf 7 jaar al bewust te maken van de bewegingsmechaniek van een paard of pony. En dat is handjes los en sturen met zit.
Niets moeilijk aan!
Een kneveltrens verdoezeld het teveel handgebruik van de ruiter en hier ben ik dus géén voorstander van.
Je hoort je als ruiter juist bewust te worden van je handgebruik...en kinderen dus ook!
Bovendien geeft een kneveltrens bij eenzijdige druk, op de wang en andere kant ook, druk...dus mond en zijkant hoofd.
Kheb al heel wat gestreste jonge paarden door dit bit moeten omscholen om weer vertrouwen te krijgen in de ruiterhand

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 10:09

nombrado schreef:
Cemlys schreef:

Geen ervaring met het bit nee, maar zeker ook niet nodig (bij geeneen paard) en voor kinderen ook absoluut niet nodig.
Heb zelf kinderlessen gegeven en het is absoluut mogelijk een kind vanaf 7 jaar al bewust te maken van de bewegingsmechaniek van een paard of pony. En dat is handjes los en sturen met zit.
Niets moeilijk aan!
Een kneveltrens verdoezeld het teveel handgebruik van de ruiter en hier ben ik dus géén voorstander van.
Je hoort je als ruiter juist bewust te worden van je handgebruik...en kinderen dus ook!
Bovendien geeft een kneveltrens bij eenzijdige druk, op de wang en andere kant ook, druk...dus mond en zijkant hoofd.
Kheb al heel wat gestreste jonge paarden door dit bit moeten omscholen om weer vertrouwen te krijgen in de ruiterhand

Ik heb werkelijk nog nooit gehoord dat een kneveltrens onvriendelijk is :=

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 10:14

nombrado schreef:

Als ik naar links wil dan zet ik mijn linkerhand opzij wil ik naar rechts zet ik m'n rechterhand opzij :+ natuurlijk wel gepaard met andere hulpen en ik trek heus niet het bit door z'n mond oid.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 10:22

Kneveltrens zie je ook vaak bij springen in lagere klasses, ligt mooi stil, en kan ook niet perongeluk doorgetrokken worden. En dan kun je ooh en aaah roepen maar in een barrage is daar nou eenmaal wat kans op. Gelukkig doet verder niemand dat hier. Ook voor jonge paarden handigdie sturen nog war lastig vinden.

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 10:35

Amiigo schreef:
nombrado schreef:

Als ik naar links wil dan zet ik mijn linkerhand opzij wil ik naar rechts zet ik m'n rechterhand opzij :+ natuurlijk wel gepaard met andere hulpen en ik trek heus niet het bit door z'n mond oid.

Dat dacht ik nu ook, het is toch een samen spel..........

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 10:47

Amiigo schreef:
nombrado schreef:

dan heb je het echt verkeerd geleerd. sorry.... :o
en vermoedelijk nog nooit een super lenig paard zadelmak gemaakt.
die kan namelijk zijn hals alle kanten opbuigen zonder dat er wat met het lijf gebeurd. :D

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 10:49

Joolien schreef:
Ik heb werkelijk nog nooit gehoord dat een kneveltrens onvriendelijk is :=

Visualiseer eens, dat je een kneveltrens in je mond hebt, en dat er aan 1 kant getrokken wordt.
wat voel je?
doe nu eens hetzelfde met een dubbel gebroken trens?

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 10:54

nombrado schreef:
Amiigo schreef:

dan heb je het echt verkeerd geleerd. sorry.... :o
en vermoedelijk nog nooit een super lenig paard zadelmak gemaakt.
die kan namelijk zijn hals alle kanten opbuigen zonder dat er wat met het lijf gebeurd. :D

Ik heb een zadelmakke gereden wat net een elastiekje was af en toe. Ik trek niet alleen aan de linker teugel als ik naar links wil, ik houd mn buitenteugel erbij, verplaats m'n gewicht (door te kijken waar ik heen ga) en waar nodig is beenhulpen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 10:59

Amiigo schreef:
Ik heb een zadelmakke gereden wat net een elastiekje was af en toe. Ik trek niet alleen aan de linker teugel als ik naar links wil, ik houd mn buitenteugel erbij, verplaats m'n gewicht (door te kijken waar ik heen ga) en waar nodig is beenhulpen.

je zei net wat anders :D