Cemlys schreef:Ik zeg toch ook helemaal niet dat ik m'n kinderen leer sturen met de handen, daarbij is een beginnend kind niet in staat om te sturen met zit en been, of je het nou wil of niet. Als je geen gecombineerde neusriem gebruikt en alleen een hoge, dan is het zo fijn voor de pony/paard dat hij een beetje een stabiel bitje in de mond ligt. Het bit is helemaal niet scherper, integendeel. Maar blijkbaar heb je zelf 0,0 ervaring met dit bit...
Geen ervaring met het bit nee, maar zeker ook niet nodig (bij geeneen paard) en voor kinderen ook absoluut niet nodig.
Heb zelf kinderlessen gegeven en het is absoluut mogelijk een kind vanaf 7 jaar al bewust te maken van de bewegingsmechaniek van een paard of pony. En dat is handjes los en sturen met zit.
Niets moeilijk aan!
Een kneveltrens verdoezeld het teveel handgebruik van de ruiter en hier ben ik dus géén voorstander van.
Je hoort je als ruiter juist bewust te worden van je handgebruik...en kinderen dus ook!
Bovendien geeft een kneveltrens bij eenzijdige druk, op de wang en andere kant ook, druk...dus mond en zijkant hoofd.
Kheb al heel wat gestreste jonge paarden door dit bit moeten omscholen om weer vertrouwen te krijgen in de ruiterhand