Ieder paard zijn eigen poetskist??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Mereltje66

Ieder paard zijn eigen poetskist??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-14 13:39

Hallo allemaal,

Ik heb tot nu toe altijd de borstels voor mijn pony en mijn shetlanders gescheiden gehad, dit kwam doordat ze op verschillende stallen stonden.
Nu staan ze op de zelfde stal en vraag ik me af of het kwaad kan om 1 poetskist te hebben voor meerdere pony's.
Mijn vraag voor de mensen die per paard een aparte poetskist hebben is dan ook: waarom de keus hiervoor?
Aangezien er ook zat mensen zijn die hun borstels voor meerdere paarden gebruiken.

Ik weet dat borstels niet zo duur zijn, het gaat er meer om dat 2/3 poetskoffers nogal wat meer ruimte innemen dan 1 :) .

moyra

Re: Ieder paard zijn eigen poetskist??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 13:42

Ik heb voor ieder paard inderdaad een eigen poetskist.
Eveneens eigen halsters hoofdstellen bitten ed.

Mocht het ene paard iets hebben krijgt de andere het in elk geval niet (minder snel).

AlexVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 13:44

Hier ook ieder paard zijn of haar eigen spullen. Ook o.a. vanwege ziektes die dan niet of in minder maten worden overgebracht en ook vanwege het gemak mbt het tegelijk poetsen met meerdere mensen.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 13:44

Mijn 2 paarden hebben dezelfde borstels. Ze staan dan ook continu samen dus als er eentje iets krijgt, krijgt de ander het ook wel. :)

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 13:45

Wij hebben 1 mandje met daarin 2 rosborstels, en 2 zachte borstels voor 2 paarden. Ze hebben dus hun eigen borstels, maar daar ga ik niet 2 verschillende mandjes voor in de kast zetten. Rest ligt er ook in, peeskappen, schaar, manenborstel etc. Dat gebruik ik wel allemaal voor beide.

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 13:46

Staan ze bij elkaar in de wei/paddock?
Zo ja, dan heeft het eigenlijk geen zin om verschillende poetskisten aan te houden.

Zo nee, dan kán je het doen, maar de meeste schimmels, luizen enzovoorts komen toch ook op jouw kleding en dan besmet je alsnog het andere paard. Ik zou het zelf dus niet zo gauw doen.

AngeliqueB

Mijn beide paarden delen 1 poetskist. Wel hebben ze hun eigen hoofdstel, halster met elk een touw en zadel. Ze verschillen nogal van mekaar..
Ze staan in de groep samen met 8 anderen, dus mocht er iets heersen, vangen ze het toch (of niet) dan lijkt me een dubbele set een beetje overdreven.

Anne_vD

Ik heb voor mijn witte pony de borstels gescheiden, anders komen tijdens het verharen al haar witte haren op mijn bruine pony en paard.
Andersom ook.

Voor de bruine pony en het bruine paard gebruik ik wel dezelfde spullen, zolang zij een gezonde huid hebben vind ik het niet erg (:

Als de een schilfers of een schimmel oid zou hebben zou het gelijk gescheiden gaan.

_PatriciaH

Die van mij staan altijd samen dus krijgen ze wat komt het niet alleen van de borstels. Wel hebben ze beide een aparte poetskist gewoon omdat ik dat makkelijker vind. Ben je met zijn tweeën heb je geen ruzie wie wat op dat moment wil gebruiken :D

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 13:47

Wij hebben voor elk paard dezelfde borstels eigenlijk.
Wel hebben ze allemaal een eigen halster / hoofdstel :)

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 13:47

Wij poetsen al onze paarden met dezelfde borstels, een stuk of 5 poetskisten is geen optie. Als er een nieuw paard is, wordt die een tijdje met 1 aparte borstel gedaan tot we er zeker van zijn dat hij geen ziektes/infecties heeft.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 13:48

Dat van die ziektes vind ik grappig want mijn paarden lopen ook samen 24/7 in kudde verband buiten. Dus al zou ik mijn borstels scheiden ze komen elke dag met elkaar in aanraking buiten. Waarom zou ik dan mijn borstels scheiden? Dat heeft dan geen functie. Daarbij maak ik die regelmatig schoon in een emmer met ontsmetting erin. Maar ik aai ook mijn paarden vaak even tussen door. Als ik dan elke keer mijn handen moet wassen terwijl ik in de kudde sta heb ik schrale handen en loop ik 100x.

Ik denk dan dus zo. Als er geen verloop is in de kudde waar ze in staan, niet te vaak buiten de de weide om in contact komen met andere paarden. HOewel ik met mijn paard waar ik vaak op mee op pad ben wel een reispoetsset en spullen heb. Dekens, hoofdstel, bit halsters heb ik wel ieder voorzich maar dat meer omdat ze allemaal een andere maat nodig hebben. Maar de touwen die ik gebruik gebruik ik wel door elkaar. Denk dat ziekte meer komt door een vreemd paard dan door mijn eigen kudde en als het in de lucht hangt en ze staan samen krijgen ze het toch wel.

Roannn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 13:51

ik heb twee Shetlanders, staan wel samen maar heb twee setjes borstels dacht toen ik het aanschafte wel handig zou zijn, zodat ze minder snel besmet zouden worden, maar achteraf was het niet echt nodig. Het is wel handig als je met z'n tweeën bent

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 13:53

1 Poetskist voor 3 pony's; ze lopen 24/7 samen.
Vorige maand allemaal nieuwe borstels aangeschaft dus ik kan er voorlopig weer tegenaan.

Mereltje66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-14 13:55

De shetlanders staan wel samen (die delen nu al hun borstels) en de pony staat in een ander wei en heeft zij eigen borstels.
Ik denk dat ik de borstels gescheiden blijf houden maar ze bij elkaar in 1 poetskist ga doen, neemt toch een stuk minder ruimte in beslag en inderdaad makkelijker als je met meerdere mensen bent.

Halsters en hoofdstellen heb ik gescheiden aangezien een d pony geen shetlander halster past en andersom.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 13:57

Wij hebben zelfde poetsspullen voor alle twee de paarden en als iets versleten is kopen we pas nieuwe spullen en ze hebben nog nooit schimmel of wat dan ook gehad. Vervang echt niet vaak hoor is hier allemaal veel te lastig want voor de eerste paardenzaak moeten we één uur rijden met de auto. O ja, ik was dus nooit de poets spullen :o .

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 14:05

Mijn paarden hebben elk een eigen poetsbak. Omdat ik al eens vaker met mijn paard weg ben,
heeft mijn man zijn paard dus een eigen bak nodig, anders geraakt ie niet ver qua borstelen :+

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 14:07

Hier hebben ze ook alle 3 eigen borstels! Ook apart opgeslagen in de kast.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 14:09

Mijn paarden staan bij elkaar en hebben grotendeels een eigen poetskist. Ik heb er 1 en mn man heeft zijn eigen kist en mn dochter. Niet eens zozeer voor de paarden maar meer omdat ik geen zin heb om achter mijn borstels aan te zoeken. Als mn dochter in mijn kist duikt heeft ze een probleem omdat ze vaak vergeet de rotzooi terug te leggen en ergens neersmijt. Dus handen af van mijn of mn mans borstels. Zo pakken wij in iedergeval niet mis ;)

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 14:10

Ik heb voor iedere pony een eigen kast. Dan is het handiger voor beide een aparte set te hebben.

Durante

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 14:11

Iedere pony bij mij heeft zijn eigen borstels,halsters e.d .

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 14:14

Mijn pony heeft zijn eigen spullen. Eerst deden we nog wel eens samen met de spullen, maar we hebben toch bedacht onze eigen spullen te kopen. Meer uit gemak, we willen best samen doen met de borstels, ze staan toch bij mekaar!

Iris82

Als je de borstels bij elkaar in de kist stopt dan maakt het niet meer uit op welk paard je ze gebruikt.

Unique6

Iris82 schreef:
Als je de borstels bij elkaar in de kist stopt dan maakt het niet meer uit op welk paard je ze gebruikt.

:')

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 14:18

paard, pony ezel lopen 24/7 bij elkaar en ik heb ook maar 1 setje borstels voor alle 3