nadelen leren singel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

annemerel

nadelen leren singel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-14 14:52

beste bokkers,

Even een vraag voor hier.

Zijn er nadelen aan een leren singel? Ik heb altijd een gewone ''stoffen'' kieffer singel gehad, maar deze ziet er niet meer zo mooi uit en begint kapot te gaan. Nu wou ik een mooie leren kopen, maar was benieuwd of er ook nadelen aanzitten.

Groetjes Anne Merel!

Rumpleteaser

Re: nadelen leren singel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 14:55

Ik vind ze een beetje 'zweterig'.
Voor de training gebruik ik zelf liever vilt als materiaal.

pluisje88

Ik zweer bij leer. Vind het heel prettig. Vind dat leer minder zweet dan die neopreen singels. Die komen er dus bij mij niet in ;)

char1900

ik denk dat leer erg schuurt ik zou gewoon maar bij de stoffen singel blijven! :)

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 14:57

Leer schuurt juist niet.
Nadeel, dat je het goed moet bijhouden, of ja nadeel eigenlijk ook niet.

mvkesteren90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 15:02

Ik vind leren singels ook t fijnst. Ik had eerst bij dressuurzadel een neopreen singel zitten. Paard zweette echt ontzettend onder die singel. Ik heb nu bij beide zadels een leren singel.
Paard zweet een stuk minder onder deze singel en de singel schuurt ook niet.

annemerel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-14 15:12

bedankt voor de reacties!
dat je ze goed moet onderhouden zie ik opzich niet las nadeel, maar ik was inderdaad bang dat het ging schuren. verschillende ervaringen dus? mij leek het ook wel fijn aansingelen omdat er elastiek aan zit.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 15:15

Ik heb leren singels zonder elastiek en die doen het ook prima. geen probleem. voordeel van leer is dat je ze gewoon kunt afspoelen met water. Beetje vet erop en klaar is kees ;)

Eeffii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 15:17

Nadeel is dat een leren singel bij een paard met een gevoelige huid nog wel eens kale plekken of een wondje op wil leveren in tegenstelling tot bv. een neopreen singel.

Heukeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 15:19

Voor degene die zegt dat leer niet schuurt.... mijn paard lag helemaal open van een leren singel, gebruik nu gewoon weer een stoffen, nergens last meer van

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 15:21

Ik had altijd echt leren singels, maar ben er inmiddels achter dat ik kunststof fijner vind. Ik heb een Wintec Elastic en een Tekna singel. Voordeel is dat als ze vuil zijn ik gewoon de spuit erop kan zetten en weg kan hangen. De wintec is volledig licht elastisch, de Tekna heeft gewoon elastiek zoals een leren singel.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 15:21

Eerder kans dat hij niet tegen het vet kan wat je gebruikt.

leer is veel gladder van structuur dan stof :)

Of een smerige, kapotte singel, maar daar ga ik niet vanuit :)

Laj1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 15:23

Ik heb een leren singel met beide zijden elastiek en wil geen andere meer.
Bij goed onderhoud blijft het leer zacht en soepel,na het rijden schoonmaken met zadelzeep
en als het leer droog is soms invetten

vosjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 15:25

Ik lees even mee, ik zit met hetzelfde, Ik twijfel al jaren om een leren singel te kopen. Toen ik mijn zadel heb aangeschaft kon ik alleen een leren singel met elastiek bijkopen. Dat wilde ik niet omdat ik een leren singel zonder elastiek wilde hebben. Het elastiek lijkt me dan een beetje de zwakke schakel van zo'n mooie degelijke leren singel. Nu rij ik Neopreen, en ooit problemen gehad. Wel 1,5 jaar geleden opgeleukt met een schapenvacht naar ieders tevredenheid (paard en ik), maar ik vind een leren singel mooier, maar hoe groot is de kans op wonden bij een leren singel zonder elastiek? Ik rij nu 4, 5 jaar met de neopreen singel.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 15:29

Heb ergonomische leren singel voor merrie. Is stevig en fijn en gemakkelijk in het onderhoud en onder alle weersomstandigheden goed voor het paard. Het kost wat maar dan heb je ook wat. Ik ben niet zo van de poets en maar af en toe zet ik alles in het ledervet en de singel houdt zich super.

annemerel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-14 16:32

Pff moeilijk.. Die van mij heeft aardig gevoelige huid.. In de zomer kreeg ze van het halster schhurplekken en nu in de winter van de deken. Moeilijk moeilijk dus :P

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 16:42

vosjevos schreef:
Ik lees even mee, ik zit met hetzelfde, Ik twijfel al jaren om een leren singel te kopen. Toen ik mijn zadel heb aangeschaft kon ik alleen een leren singel met elastiek bijkopen. Dat wilde ik niet omdat ik een leren singel zonder elastiek wilde hebben. Het elastiek lijkt me dan een beetje de zwakke schakel van zo'n mooie degelijke leren singel. Nu rij ik Neopreen, en ooit problemen gehad. Wel 1,5 jaar geleden opgeleukt met een schapenvacht naar ieders tevredenheid (paard en ik), maar ik vind een leren singel mooier, maar hoe groot is de kans op wonden bij een leren singel zonder elastiek? Ik rij nu 4, 5 jaar met de neopreen singel.

Tja geen idee. Heb een dressuursingel en een veelzijdigheidssingel zonder elastiek en paard doet het er prima op. paard heeft wel een kale borst van de deken maar nooit iets bij de singel. En hij is geschoren :j

annemerel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-14 16:44

En zo thorowgood singel of zoiets? Dat is gewoon synthetisch, is dat wat?

ankie2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 16:44

Ik heb ook een wintec, licht elastische singel, gebruik ik al jaren en naar alle tevredenheid. Ik vind de leren singels vaak erg breed, dan is het draagvlak wel breder maar het is ook warmer en iets meer kans op schuren doordat er makkelijker huidplooitjes onder blijven zitten.
Omdat ik de wintec singels al meer dan 12 jaar heb, en ondertussen geen nieuwe gekocht, ze zijn nog 100% in orde. Heb ik geen reden om over te stappen. Leer is wel natuurlijk dus ik kan me voorstellen dat ze iets minder zweterig zijn dan neopreen. U

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 16:47

Grootste nadeel? Dat je het niet in de wasmachine kan gooien.
Ik ben zelf zeer tevreden over een synthetische singel. Thorowgood singel vind ik fijn :)
Die volledige neopreen singels vond ik echt vreselijk.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 13-02-14 16:49, in het totaal 2 keer bewerkt

Daisy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 16:48

Ik heb een kunststof singel met dat foam? erin, in ieder geval, vind het wel zweterig maar verder een hele fijne singel. Nooit last van schuurplekken en heel makkelijk te onderhouden!

annemerel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-14 16:52

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 16:57

Die heb ik ook en wil geen andere meer :)

(Momenteel zit ie mooi in de wasmachine, ideaal :D )

viphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 16:59

Ik heb bij mijn dressuurzadel een leren singel gekocht met heel stug elastiek en ik moet zeggen ik ben om !
Paard heeft minder last van de singel en de singel zelf is niet zo lang nat als de neopreen. Schoonmaken doe ik wel iets te weinig. Ik heb nu spoel dat is conditioner en vet in 1 en daar smeer ik ze eens per week mee in.

Voor bij mijn vzh zadels had ik ook altijd neopreen singels maar nu dus ook een leren singel. Deze zijn zonder elastiek maar ik merk geen verschil met de dressuur variant waar elastiek inzit.

Stubben verkoopt leren singels zonder elastiek. Ik heb er toen 1 gekocht via mp.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 17:05

Mijn paard kreeg er plekjes van, van leren singels dus.

Ik heb er nu een van Mattes, wol dus, ideaal, geen plekjes meer en hij kan gewoon in de was.