Paard allergisch voor foam/gel vulling zadel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

2005

Paard allergisch voor foam/gel vulling zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-14 08:14

Heb ik eindelijk een fijn zadel gevonden, krijgt mijn paard precies onder de plek van de kussens bultjes. Ze zijn hard en zitten er nu een tijdje. Het lijken verstopte talgkliertjes (dierenarts denkt hetzelfde).

Mijn zadel heeft een soort traagschuim kussens. Dit is hard voordat je het er op legt en wordt langzaamaan zachter. Het reageert dus op hitte. Zadel ligt ook heel dicht op de rug, heeft niet zo'n hoge kamer en kanaal als normale zadels. Het zadel ligt verder goed, schuift niet. Het hoort ook zo dicht bij het paard te liggen. De kussens kunnen niet met wol gevuld.

Nu vraag ik mij af of er mensen zijn die ook de ervaring hebben dat bij een bepaald type kussenvulling het paard reageert? Mijn dekjes zijn van katoen en allemaal schoon. Heb dunne en dikke dekjes geprobeerd.

Polyester dekjes kan ze niet tegen, net als neopreen singels. Maar dat ligt op de huid. Het zadel niet... Ik vind het zo apart en kan het bijna niet geloven dat er bultjes komen? Zou de combinatie van zadel dicht op de rug en type vulling voor teveel hitte kunnen zorgen?

BETUWE

Re: Paard allergisch voor foam/gel vulling zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 08:21

Mijn paard krijgt dat soort bultjes elk jaar op ongeveer de zelfde plek. Bij mij komt het door het deken denk ik want hij heeft ze alleen als die een deken op heeft

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 08:22

Zouden heel goed toch kleine drukplekjes kunnen zijn. Op mijn stage hebben we ook een paard gehad die dit had. We dachten aan schimmel die maar niet doorkwam. Dierenarts erbij gehaald en bleek dus drukplekjes te zijn. Zadel aangepast en opgelost.

2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-14 08:31

Drukplekjes is door mijn hoofd geschoten, maar ze loopt beter met dit zadel dan alle andere. Of het is nog steeds niet passend genoeg natuurlijk... Maar dan weet ik voor dit paard haast geen zadelmerken meer. Moet max. 42 cm zijn, geen keil en ruimte geven voor een extreem brede trapezius.

Deken is al drie jaar dezelfde. Dat is denk ik niet de oorzaak.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 08:52

Heb je je paard geschoren? ook op de plek waar het zadel ligt?

lucky2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 09:02

Mijn paard heeft dit ook gehad mijn DA zei dat het opeens kan komen en ook opeens weer weg kan zijn hij adviseerde om met lamswol te rijden onder me zadel en het was na een paar weken weg en hij heeft het niet meer gehad. Een andere ruin op stal heeft er ook last van en daar ging het ook vanzelf weg

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 09:48

Ik denk ook aan drukplekjes eigenlijk. Wat voor zadel heb je? Ik ben niet zo kapot van traagschuim, zeker met kou is het vaak (te) hard als je het er net op legt.

2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-14 12:09

Ik heb een Strada. Geweldig zadel verder.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 12:14

Zijn de "bultjes" alleen onder het zadel? :)
Toevallig niet ook bij de singel/hals en flanken?

Mijn ruin heeft dit vaak (zo nu ook) in de winter.
Hier weet de dierenarts het ook niet. Het zadel is nagekeken, aangepast, osteopaat is langs gekomen, hoefsmid etc.
Wat ik doe (en wat helpt), is zijn lever reinigen en goed op zijn voer letten.
Als hij een weekje lekker gereden word, dan zijn de bulten zomaar weg.

Reactie Dierenarts en Osteo: Paard is gevoelig op dagen dat ie minder werk doet en wel dezelfde hoeveelheid voer krijgt.
Hij kan zijn "afvalstoffen" niet voldoende kwijt.

Waarom de bulten onder het zadel komen (en op hals, singel en flanken), is puur reactie van het lichaam.

2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-14 13:25

Alleen bij het zadel... Daarom baal ik er zo van, omdat er toch een duidelijk verband lijkt te zijn tussen zadel en de bultjes. Terwijl ik juist de eerste weken zo blij was met het zadel, omdat ze er zo fijn onder loopt. Heb dit zelf nog nooit mee gemaakt, dat een paard zo op vulling kan reageren, dus hoopte hier meer ervaringen te vinden.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 13:57

En Callista ook niet?

En nogmaals de vraag , is hij geschoren? ook onder het zadel?

Flower86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 14:00

Heb je toevallig de dekjes net gewassen met wat wasmiddel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 14:05

Ik kan me haast niet voorstellen dat de vulling die ín het zadel zit een allergische reactie geeft, er zit immers nog leer omheen en er ligt een dekje onder.

Dan zou ik eerder denken aan drukplekjes, een reactie op je dekje (wasmiddel?) of gewoon domme pech dat er daar talgbultjes ontstaan (die zitten we vaker op één plek en niet op de rest van het lichaam). Ben je recent nog veranderd van voer? Dat kan soms ook bultjes geven.

2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-14 15:42

Ok even alle vragen beantwoorden:

Ik heb al jaren hetzelfde wasmiddel, speciaal voor paarden.
Paard is niet geschoren.
Dekjes zijn niet veranderd, gebruik deze al jaren en maak ze altijd goed schoon. Enige wat ik nu kan bedenken, ik heb van de zomer te lang met een dekje doorgereden, die had eigenlijk al eerder gewassen moeten worden. Maar dan zou de reactie wel erg laat zijn, of ik merk het nu pas.
Ze is wel van stal veranderd, maar ze krijgt nog hetzelfde voer. Alleen twee plakken hooi per dag zijn van de stal, het overige hooi vul ik zelf aan.

Blijheid: dat vind ik nou ook zo raar, de kussens liggen niet direct op de huid. Er zit trouwens een soort waterafstotende laag om de kussens, is voor de endurance. Maar dan ligt er nog een dekje tussen. Het zouden dan toch drukplekken zijn? De boom van Strada is vrij flexibel, misschien te flexibel voor dit paard? Lastig.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 15:50

Heb je je dekje gewassen met wasverzachter of geparfumeerde waspoeder?
Al eens geprobeerd te rijden met een in 4-en gevouwen fleecedeken eronder?
In jouw geval zou een kingsleypad misschien kunnen helpen, als het probleem lijkt te ontstaan doordat het `broeit`onder het zadel.

2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-14 16:01

Kingsley pad, is dat hetzelfde als sedelogic?

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 18:28

2005 schreef:
Kingsley pad, is dat hetzelfde als sedelogic?

ja

Sedelogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 19:48

Sedelogic is Sedelogic, een premium brand die jaren van ontwikkeling heeft doorgemaakt.
Hier heeft een team van dierenartsen, en medici en technische ingenieurs aan ontwikkeld.
Al het andere dat pretendeert hetzelfde te zijn is namaak.
Wij moeten jullie er dringend op wijzen dat als het originele sedelogic logo niet op het product staan wij noch kunnen instaan voor kwaliteit , de gebruikte materialen, doorontwikkeling en service.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 19:55

Probeer eens een leren onderlegger/pad?

2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-14 19:57

Cassidy schreef:
Probeer eens een leren onderlegger/pad?

Een leren pad? Waar vind ik die?

Sedelogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 20:02

Als dierenarts kan ik bij allergie beslist leer niet adviseren.
Immers juist producten gemaakt van grond stoffen die het immuunsysteem kunnen activeren zijn in geval van allergie gevaarlijk.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 20:06

Ik denk niet aan allergie, ik denk aan teveel hitte door allerlei onderleggers.
Waar je die pad kunt krijgen weet ik niet. De bereden politie Amsterdam gebruikte ze vroeger. Misschien even contact opnemen met hun?

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 20:09

Sedelogic schreef:
Sedelogic is Sedelogic, een premium brand die jaren van ontwikkeling heeft doorgemaakt.
Hier heeft een team van dierenartsen, en medici en technische ingenieurs aan ontwikkeld.
Al het andere dat pretendeert hetzelfde te zijn is namaak.
Wij moeten jullie er dringend op wijzen dat als het originele sedelogic logo niet op het product staan wij noch kunnen instaan voor kwaliteit , de gebruikte materialen, doorontwikkeling en service.

Wat is dit dan? Zijn jullie dit, of is het namaak? http://www.koolesedelogic.nl

2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-14 20:19

Cassidy schreef:
Ik denk niet aan allergie, ik denk aan teveel hitte door allerlei onderleggers.
Waar je die pad kunt krijgen weet ik niet. De bereden politie Amsterdam gebruikte ze vroeger. Misschien even contact opnemen met hun?

Er liggen nu dus geen onderleggers onder. Mijn kussens zijn maar 24 mm dik, alleen het materiaal reageert wel op warmte. Eigenlijk is het zadel en dan dekje. Toch irritatie.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 20:20

Maar het de kussens van het zadel zijn toch met een waterafstotend middel behandeld? Misschien reageert je paard daarop?
Kan me voorstellen dat een leren onderlegger de druk wat beter verdeeld.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 10-02-14 20:21, in het totaal 1 keer bewerkt