Zijn touwhalsters echt zo gevaarlijk?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

mamendt

Zijn touwhalsters echt zo gevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 19:55

Hey bokkers...

Ik wilde voor mijn haflinger merrie een touwhalster kopen voor in de wei te dragen......gewoon voor de heb omdat ze ook zo'n leuke kleuren hebben....
Nu zeggen veel mensen in mijn omgeving dat ze levensgevaarlijk zijn omdat ze niet stuk gaan.
Je mag ze niet dragen in de wei, niet het paard ermee vastzetten etc etc......tjaaa... wat moet je erdan mee?
Zijn ze dan echt om alleen mee te wandelen/rijden???

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 19:56

mamendt schreef:
Zijn ze dan echt om alleen mee te wandelen/rijden???

Ja.

Touw is te sterk, kan lelijk af lopen als je paard vast komt te zitten.

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 19:56

Mensen gebruiken touwhalsters vooral om grondwerk mee te doen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 19:57

Ik zou ze niet in de weide omdoen. :n
Maar dat zou ik met en normaal halster ook niet doen.

Maar normale halsters knappen eerder dan touwhalsters.

Die zijn dun, en kunnen in de huid snijden als ze blijven haken met spelen oid.
Niet doen. :n

Overigens zet ik mijn pony's wel gewoon vast met touwhalster, ik sta er altijd naast en schrikken van iets doen ze toch niet.

rapunzelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 19:57

Voor grondwerk etc. En als je zo nodig een wei halster wilt hebben in mooie kleuren.. Je hebt ook leuke scapa's hoor

bobo2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 19:58

een touwhalster breekt niet een normaal halster wel.
je hebt dus veel meer de kans dat hij stikt als hij ergens aan vast haakt dan bij een normalhalster

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 19:59

Een touwhalster is echt alleen om mee te wandelen(of rijden als je daar een speciale voor hebt), grondwerk of vrijheidsdressuur.
Niet mee vastzetten en ook niet meer in de wei zetten. Het is inderdaad levensgevaarlijk. Dat touw is ontzettend sterk en gaat niet kapot, dus als je paardje blijft vast hangen en in paniek raakt heb je alle gevolgen nadien..

Op de wei en als je hem/haar vastzet gewoon fijn een gewoon halster omdoen, en zodra je gaat wandelen, rijden, grondwerk of vd doen, doe je het touwhalster om!

mamendt

Re: Zijn touwhalsters echt zo gevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 20:11

oke...thanks...ik heb zojuist de bestelling afgezegd...vond het leuk staan met kralen en veertjes maar ik wilde hem echt gebruiken voor in de wei.....dus dat risico loop ik niet....jammer...op zoek naar een ander gewoon halster met een mooi kleurtje!!!
thanks Bokt!!!!

Ryjajejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 20:16

idd nooit mee vastzetten. Een van mijn vorige paarden hebben ze er ooit mee in de trailer gezet en die heeft zich helemaal open gehaald. ( huid eraf geschaafd en stuk uit het oor en diverse sneeën) Zelf ben ik helemaal "tegen" touwhalsters om die reden.
Wil er best een foto van plaatsen voor het idee, ze zijn niet schokkend of zo is heel netjes behandeld en zeer mooi genezen gelukkig.

mamendt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 20:31

nee thanks...hoef geen foto geloof je meteen....ben idd al genezen van touwhalsters.....tenminste voor in de wei dan!

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 20:38

Ryjajejo schreef:
idd nooit mee vastzetten. Een van mijn vorige paarden hebben ze er ooit mee in de trailer gezet en die heeft zich helemaal open gehaald. ( huid eraf geschaafd en stuk uit het oor en diverse sneeën) Zelf ben ik helemaal "tegen" touwhalsters om die reden.
Wil er best een foto van plaatsen voor het idee, ze zijn niet schokkend of zo is heel netjes behandeld en zeer mooi genezen gelukkig.

Ik ben wel benieuwd, mag per pb.

RSJami

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 20:47

TS, welke maat heeft je pony? Ik heb nog een leuk regenbooghalster liggen, die helaas te klein was voor mijn pony. Voor een klein prijsje mag je hem hebben? (als je wil natuurlijk)

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 20:51

Ik ben al een aantal keer blij geweest dat ik mijn paard met een gewoon halster vast had staan en dus niet met een touwhalster, hij heeft al 1 keer zijn halster en 1 keer zijn touw kapot getrokken toen hij schrok. Ik had er niet aan moeten denken dat hij niet los ging!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 20:55

Ik laad die van mij op de trailer met touw halster aan. Maar heb een gewoon halster erover voor het vast zetten in de trailer..
Nee je mag je paard niet op de weide zetten met touw halster..

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 20:57

Inderdaad, nooit je paard vastzetten met een touwhalster! Op de manège waar ik vroeger reed had iemand zijn paard op stal laten staan met een touwhalster (is sowieso al gevaarlijk zelfs met een normaal halster), paard was ergens achter blijven hangen met het halster, geraakte volledig in paniek en begon te trekken, maar het halster wou niet breken. Resultaat? Paard heeft zijn eigen nek over getrokken.

Ryjajejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 21:12

Zinzi_jewel, als je hem op die manier laad kan hij als nog ergens aan vast blijven zitten met het touwhalster ondanks dat je hem er niet aan vast zet. Zeg nooit, dat kan niet, gebeurt niet etc, kan altijd iets gebeuren waardoor hij vast raakt...mijn ervaring is dat het echt heel naar is..zeker in een trailer door de zeer beperkte ruimte!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 21:44

Als je graag kraaltjes en veertjes aan je paard hangt in de wei dan zou ik gewoon een leuke sieraad-hanger maken, aan een haarelastiekje, en in de manen vast maken :j
Een touwhalster is ideaal om mee te wandelen, tijdens het poetsen, en voor fotoshoots enzo :) Dus je hoeft de bestelling niet af te zeggen als je ze mooi vindt hoor :)

mamendt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-14 08:48

tjaaa 88nnemiek...ik heb hem toch afgezegd anders beland hij in de kast...ik wandel nooit met mijn haf en fotoshoot heb ik net gehad..........ik vond het gewoon leuk voor dadelijk in de zomer in de wei..lekker vrolijk...ik heb de kraaltjes en veertjes niet afbesteld ..allleen het halster.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 18:19

Als je zeker weet dat je touwhalster goed strak zit en er niks in de wei
ligt waar het de mogelijk heeft om achter te haken, zou het misschien kunnen.

Zelf zou ik het niet doen, ik vind het in omgang niet fijn, redelijk gevaarlijk aangezien
touw niet zomaar kapot kan gaan en het er nogal los om zit. Een normaal halster zit netjes aangesloten om.

Touwhalsters zijn van origine echt bedoeld voor grondwerk/wandelen enzo, dus ik vind het persoonlijk niet iets dat ik perse zou moeten hebben. Ik heb er wel een, al gebruik ik die nooit, heb hem cadeau gehad. Vind het meer iets wat ik zou gebruiken bij een pony die echt grondwerk doet.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 18:22

Een normaal halster vind ik ook niet bepaald snel breken..maar een touwhalster snijdt wel veel meer.
Er gebeuren nog best wel eens wat ongelukken met halsters (ook gewone) dus het beste kan je helemaal niks omdoen als je er niet bij bent.

floripori17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 18:27

Ik vind touwhalsters superfijn om mee te werken enz. ik zou ze persoonlijk sneller mee in de wei zetten dan ze vast te zetten.. dat lijkt me nou echt niet fijn. maar ik werk ook veel met jonge paarden dus is dit te riskant.. maar verder zijn ze indd echt leuk <3__<3

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 18:34

Ryjajejo schreef:

Ik ben wel benieuwd.. Mag via PB :)

TS touwhalsters zijn echt bedoeld voor VD en grondwerk etc. en niet om vast te zetten of in de wei te zetten. Touw is super sterk en zal niet knappen, het snijdt dan in zijn vel en kan hier flink gewond van worden.. Gewoon halster is beter, maar als je er niet bij bent is niks het beste, loop je ook geen risico dat ze ergens achter blijven hangen.
Mijn paarden staan dus ook altijd zonder halster oid op stal en in de wei. Alleen als ik iets met ze ga doen doe ik een gewoon halster om. Touwhalster is leuk voor de heb, maar vind een gewoon halster veel praktischer.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 18:37

Touwhalster niet zonder toezicht in de wei omdoen.

Vastzetten met touwhalster kan wel, mits je daar ook nog dingen bij gebruikt zoals Aussie Tie Ring of Safe Clip, die ervoor zorgen dat het paard zich niet op kan hangen omdat ze bij druk nageven. Sterkte van de druk valt in te stellen. Maar zonder vastzetten, NIET doen.

Ryjajejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 20:56

Het nadeel van een ongeluk / ongelukje met een touwhalster is dat het alle kanten op kan.
Het veroorzaakt snij, schaaf, en brandwonden, dat als je geluk hebt en het daarna af of los schiet.
Hierboven staat al een voorbeeld van erger.
Had gezegd mijn foto's via pb te willen versturen maar omdat ik zoveel verzoeken krijg en ik denk dat ze wel bijdragen aan dit onderwerp plaats ik ze toch.
Ze zijn niet schokkend want het ziet er allemaal netjes uit ( plaats alleen van na de behandeling en van toen de zwellingen al waren weg getrokken.
Mijn paard was goed bedoeld ( hij vond die het mooiste ) door mijn vriend met touwhalster in de trailer gezet. Paard was al tig keer vervoert in die trailer en was altijd braaf. Zodra de klep dicht ging flipte hij hij om een of andere reden uit, hij had geluk dat we bij de trailer stonden en hem dus snel konden losmaken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 20:57

achossie.. Arm paard! Gelukkig maar dat het goed is afgelopen!