wanneer wel of geen been bescherming

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Esther_r20

wanneer wel of geen been bescherming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 10:52

Hallo allen,

na vele jaren genoten te hebben van een verzorg haflinger ben ik sinds een weekje eigenaar van een eigen pre

de haflinger reed ik altijd zonder bescherming. Nu slaat dus de twijfel toe. Mijn Paardje is 3,5 en net onder het zadel. Waar doe je goed aan??

Wel bescherming, just in case. En dan nog welke?
Geen bescherming en kijken hoe het gaat

En dan nog de discussie wat voor bescherming. Peeskappen, drie in een beschermers met of zonder harde schaal?

Kortom, wat doen jullie met het jonge spul waarvan je nog geen idee hebt of ze het nodig hebben

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 10:55

Dat ligt aan je paard. Als hij zich aantikt wel en als hij dat niet doet niet.
Wel kun je misschien voor de zekerheid met buitenritten bescherming gebruiken en bij het springen zou ik sowieso bescherming gebruiken.

ElsRoosje

Re: wanneer wel of geen been bescherming

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 10:57

Dat ligt inderdaad aan je paard. Tikt ie zijn voorbenen aan? Dan is het verstandig om bescherming om te doen en met springen ook sowieso

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 10:59

Als ik ga springen of losgooien gebruik ik peesjes voor, achter en springschoentjes.
Verder nooit. Veel te warm. Na het rijden gaan ze direct af, daarna pas uitstappen
en dan liefst nog even koelen.

Voor een clinic vind ik het netjes om te bandageren maar dat heeft weinig met bescherming
te maken. Dan haal ik ze ook direct na het rijden af, ga dan uitstappen en liefst
even koelen met water.

Als je paard enorm strijkt/aantikt is het misschien een ander verhaal.

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 11:00

Dat snap ik. Wanneer ze aantikken ontkom je er niet aan. Maar daar heb ik nu nog geen idee van. Daarnaast heb ik het idee dat meer mensen bescherming gebruiken dan paarden aantikken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 11:02

Ja hangt er een beetje vanaf hoe je paard loopt, of hij aantikt oid.
Persoonlijk vind ik dat er zo overdreven word met al die bescherming om de benen, ik ben blij dat het er is hoor daar niet van, maar ik gebruik het alleen bij langere buitenritten (ook niet altijd trouwens) of als ik ga springen.

Tegenwoordig zie je zo wat alle paarden overal met beenbescherming lopen en dan nog springschoenen er onder aan, want ja stel je voor dat je paard zich ietsje aantikt, zelfs in de wei lopen die arme beesten met bescherming.

Als je paard een keer aantikt leert hij dat vaak snel genoeg af omdat hij zichzelf pijn doet, een paard heeft 4 benen gekregen die perfect functioneren waarvoor ze bedoeld zijn ;)
En ja als je zegt er kan altijd wat gebeuren kan je beter je paard in een harnas stoppen, zijn het de benen niet is het wel wat anders, dieren blijven nu eenmaal levende wezens die eens wat kunnen hebben.

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 11:07

Je gaat jezelf inderdaad afvragen of je een slechte eigenaar bent wanneer je niets om de benen doet ;-)

Wat jullie als advies geven komt aardig overeen met mijn gedachte.
Bij springen ed beschermen
bij fanatieke bosritten beschermen
normale training blote benen
relaxt bosritje blote benen

en goed je paard bekijken natuurlijk :-)

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 11:07

Altijd in ieder geval peesbeschermes voor. Een ongeluk zit in een klein hoekje. En je wil niet weten wat er gebeurd als ze de pees aantikken als die op spanning staat. Einde oefening... Er staat op facebook een filmpje waarbij ze lieten zien wat er gebeurde......pees ging dwars door de midden. Gewoon goed ventilerende peesbeschermes gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 11:11

Jonge paarden lopen vaak in onbalans en ik heb al veel lelijke blessures gezien, bij die jonge paarden die even met hun benen, in de knoop zaten en niet wisten waar ze ze neer moesten zetten. *ohhh dan maar op mijn pezen* haha nee, zo denken ze natuurlijk niet maar wel mijn reden om peesbeschermers te gebruiken. Ik heb zelf trilite airzone beschermers. Dit zijn ventilerende beschermers... Daar waar mijn paard zijknat onder een gewone peesbeschermer uitkwam, blijft ze nu droog. :j
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-02-14 11:11, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 11:11

De meeste peesbeschermers ventileren slecht (nylon) ik zou zeggen als het niet nodig is dan liever niet! Je zou eventueel met vrijspringen peesjes om kunnen doen.

Paarden die op wei staan en gek doen, die scheuren de pezen toch ook niet af?

Gwahir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 11:20

Ik gebruik alleen beenbescherming bij springen over vaste hindernissen, en dan nog vraag ik me af of ik niet meer kwaad dan goed doe. Onder de beschermers wordt het heet, gaat schuren, te veel wrijving... Ik denk zelf dat beenbescherming veel vaker wordt gebruikt dan nodig is....

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 11:21

@share heb je een link van jouw beschermers? Ik kan ze zo snel niet via google vinden.

Wat jij zegt van jonge paarden en onbelans kan ik me ook wel in vinden...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 11:23

Buiten heeftie altijd bescherming aan. Springen ook. Gewoon dressuur heeft ie niks om. :) De merrie vroeger kreeg wel altijd springschoenen om, omdat die bij trainingen wel eens zo enthousiast/heet werd dat ze ging aan tikken. :)
Jonge paarden zou ik eigenlijk wel bescherming aan doen.. Gezien die nog wel eens in de knoop willen raken met hun eigen benen in den beginne... :)

Edit; met buiten bedoel ik dus op buitenritten he. Niet op weide.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 09-02-14 11:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 11:25

Nee, die trappen hun ijzer af :P .

Ik zet mijn 4 jarige rond in de bescherming als ik haar rijd. Gewone peesbeschermers en strijklappen. Ze tikt aan en op de kogelbeschermers achter zie ik wel degelijk krassen.
In de weide staat ze niet met bescherming en ja daar doet ze wel eens idioot en soms kan ik dan een ijzer gaan zoeken. Nee, ze loopt zichzelf niet kapot maar er is een verschil tussen onbelast bewegen en rijden waar ik toch andere dingen vraag dan volgas kont in de lucht gooien.

Wel douche ik standaard de voeten na.

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 11:26

Ik gebruik het wel. Omdat mijn jonkie nog erg zwabbert, soms strijkt en met achtervoet z'n voorbenen soms aantikt. Maar anders zou ik het niet gebruiken :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 11:29

Esther_r20 schreef:
Je gaat jezelf inderdaad afvragen of je een slechte eigenaar bent wanneer je niets om de benen doet ;-)

Wat jullie als advies geven komt aardig overeen met mijn gedachte.
Bij springen ed beschermen
bij fanatieke bosritten beschermen
normale training blote benen
relaxt bosritje blote benen

en goed je paard bekijken natuurlijk :-)

Ik denk dat je zelf het beste weet wat goed is voor je paard.
Beetje gezond verstand gebruiken en niet overdrijven zeg ik altijd!

Kan altijd wat gebeuren, is het niet met de benen is het wel wat anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 11:32

Esther_r20 schreef:
@[naam] heb je een link van jouw beschermers? Ik kan ze zo snel niet via google vinden.

Wat jij zegt van jonge paarden en onbelans kan ik me ook wel in vinden...

Trizone airlite is het.. Had het verkeerd getypt hahaha :o

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 11:33

Het nadeel van goed ventilerende peesjes is, vind ze maar eens in maat shet. :')

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 11:33

Natuurlijk kom je met gezond verstand het verst. En net mijn verzorg paarden nooit problemen gehad, maar wanneer het om je eigen paard gaat is het net weer even wat anders ;-)

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 11:34

Ik heb me ook bang laten praten voor het aantikken van de pezen. Heb daarom altijd peesbeschermers om bij mijn 3,5 jarige. Ze tikt totaal niet dus eigenlijk is het niet nodig.. Maar vind het eng om ze af te laten.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 11:35

Dan houd je ze toch om? :)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 11:35

MarlindeRooz schreef:
Paarden die op wei staan en gek doen, die scheuren de pezen toch ook niet af?

Eens.
Een paard weet echt wel hoe zijn benen werken, bescherming is meer voor de geruststelling van de mens. Ik heb zelf nooit bescherming gebruikt, ook niet met inrijden van mijn jonge dier.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 11:38

Ik wil ze de kost niet geven die op weide peesblessures op lopen... :+
Enfin, ik heb er eentje de kost gegeven die op weide eentje op liep.
Overigens staat ze nog steeds zonder bescherming op weide, oliebol happens... Maar om te zeggen dat dat op weide niet gebeurt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 11:39

Een paard weet wel hoe zijn benen werken. Maar een (jong) paard met een ruiter op zijn rug, in onbalans... Noem ik geen geruststelling van de mens eerlijk gezegd.

Moet wel eerlijk toegeven.. Dat ik ze blijf gebruiken ook als de balans al beter is geworden. Maar mijn paard komt van achter wel erg vaak, bovenop voor. Wellicht zou ik dat bij een ander paard, die dat niet zo erg heeft niet doen.. En ze gewoon lekker aflaten.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 11:41

Daarom zou ik zeggen, is het écht nodig gebruik ze dan en koop dan goede ventilerende. Is het niet nodig? Lekker aflaten!

Ik gebruik ze zelf ook nooit langer dan 20/30 minuten ivm oververhitting. (goed ventilerende peesjes maat shet heb ik nog niet gevonden. :n )