Overstappen op bitloos?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Mirjam1202

Overstappen op bitloos?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-14 21:02

Hee!
Zoals jullie misschien al gezien hebben, heb ik een tijd geleden een ongeluk gehad, en heb ik dus een hele tijd niet met mijn pony kunnen rijden.. Helaas..
Nu heb ik de stap gemaakt (vond het super spannend :=) om weer met haar te rijden :) Ik heb dit gisteren voor het eerst gedaan (gwn met bit, zoals we dit 'altijd' deden, en zoals de vorige eigenaren dit ook deden). Dit ging super goed!! Maar vandaag heb ik weer gereden, en ze luisterde lang niet zo goed, en was aan het iriteren met het bit... Mond telkens klein beetje los, en eraan trekken zegma..
Nu denkik dat dit echt aan het bitrijden ligt zegma..
Is het een mogelijkheid volgens jullie, om bitloos te gaan rijden? Ik reed haar eerst best veel op teugels, tot mijn ongeluk... Daarna heb ik veel aan grondwerk gedaan :) Veel op stem aangeleerd/geoefend, nu kan ze redelijk op stem achteruit lopen, en aan draven, met iets beweging van mijn hand met het touw aan het halster :) (snappen jullie het nog? ;)) Dit doe ik dus vanaf de grond, met een halster en gwn halstertouw :)
Dus nogmaals: Zou dit een oplossing zijn? En welk hoofdstel dan??
Alvast bedankt!! Ik baal er écht van, dat het lang niet zo goed ging... En verwacht echt dat dit door het bitrijden komt...

Mirjam1202

Re: Overstappen op bitloos?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-14 21:29

Als jullie het idee hebben, dat ik de overstap wel zou kunnen overwegen, met welk hoofdstel kan ik dit dan het beste proberen? :)

KimIndah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 14:04

Ik ben van mening dat zoiets altijd te proberen is. Zelf ben ik helemaal fan van de Rambo Micklem Multi bridle. Deze kun je zowel bitloos als met bit gebruiken en ontziet de gevoelige delen van het paardenhoofd.

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-14 16:11

KimIndah schreef:
Ik ben van mening dat zoiets altijd te proberen is. Zelf ben ik helemaal fan van de Rambo Micklem Multi bridle. Deze kun je zowel bitloos als met bit gebruiken en ontziet de gevoelige delen van het paardenhoofd.

Oké :) Ik ga dan in eerste instantie het proberen met het bitlozehoofdstel van een vriendin van mij :) Dus gwn proberen?

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 16:14

bitloos is prima, rij zelf wel eens met kaptoom, of GL zaum.
Voor voordat je een bit de schuld van iets geeft, laat ook zeker het gebit goed nakijken door vakkundige paardentandarts.

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-14 16:25

kvika schreef:
bitloos is prima, rij zelf wel eens met kaptoom, of GL zaum.
Voor voordat je een bit de schuld van iets geeft, laat ook zeker het gebit goed nakijken door vakkundige paardentandarts.

Heb ik ook aan zitten denken :) Maar dit deed ze toen ook, de eerste keer vind ze het prima, en de paar keer er na niet meer... Ze laat dan echt gedrag zien, alsof het er zeer doet/drukplek(ken) zijn...
Wij hebben een kennis van ons gevraagd (is paardentandarts) en het verhaal uitgelegd, en vertelde dat het wss aan het bit lag... Hij vertelde dus: Een ander bit, of bitloos.
Nu heb ik altijd al wel een 'speciaal' gevoel gehad bij bitloos (omdat ik het natuurlijk vind), maar ik heb nog niet de stap gezet omdat ik haar toen veel reed op teugels..
Maar ik hou het zeker goed in de gaten, wanneer ze nog een keer gedrag laat zien wat op kiespijn lijkt, bellen we zeker een tandarts!

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-14 16:37

Ik ben er eigenlijk wel over uit, dat ik bitloos wil gaan proberen te rijden :). Maar nu is de vraag: Welk hoofdstel?! Ik wil graag een hoofdstel waarbij de overstap van mét bit naar bitloos zo klein mogelijk is :).
Alvast bedankt!!

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 16:40

Mirjam1202 schreef:
Ik ben er eigenlijk wel over uit, dat ik bitloos wil gaan proberen te rijden :). Maar nu is de vraag: Welk hoofdstel?! Ik wil graag een hoofdstel waarbij de overstap van mét bit naar bitloos zo klein mogelijk is :).
Alvast bedankt!!

ik zou dan kaakgekruist proberen. Ligt het dichtst bij het bit. Hangt wel van je pony af, mijne reageerde er niet fijn op, die ging hangen.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 16:41

Zoals KimIndah ook aangeeft, is de Rambo Multibridle een goed hoofdstel. Wel prijzig, maar misschien kun je hem ergens uitproberen. Zeker met de gekruiste systemen is het belangrijk om een goed hoofdstel te hebben vanwege de release (blijft bij goedkope hoofdstellen nogal eens hangen). Verder ben ik een fan van de hoofdstellen van Barefoot. De meeste paarden lopen trouwens ook fijn op een simpele side-pull.

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-14 16:43

Kirsha schreef:
Zoals KimIndah ook aangeeft, is de Rambo Multibridle een goed hoofdstel. Wel prijzig, maar misschien kun je hem ergens uitproberen. Zeker met de gekruiste systemen is het belangrijk om een goed hoofdstel te hebben vanwege de release (blijft bij goedkope hoofdstellen nogal eens hangen). Verder ben ik een fan van de hoofdstellen van Barefoot. De meeste paarden lopen trouwens ook fijn op een simpele side-pull.

Oké :) Op Marktplaats heb ik nog niks gevonden qua Rambo Multibridle.. ;(

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 16:46

Ik zelf heb de combi hoofdztel van FRA .

Deze is in alle maten en kan gebruikt worden als sidepull, kaakgekruist en je kan er een bit aan hangen.

Doordat de kaak gekruiste delen van rond nylon gemaakt zijn gaan ze gauw 'los' zodra je de druk op je teugels weg zijn. De leren riemen bij andere hoofdstellen blijven bij mij vaak strak gespannen staan als ik druk op teugels loslaat.

Verder heeft deze ook nog leuke kleurtjes :)

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-14 16:51

Team_Sublime schreef:
Ik zelf heb de combi hoofdztel van FRA .

Deze is in alle maten en kan gebruikt worden als sidepull, kaakgekruist en je kan er een bit aan hangen.

Doordat de kaak gekruiste delen van rond nylon gemaakt zijn gaan ze gauw 'los' zodra je de druk op je teugels weg zijn. De leren riemen bij andere hoofdstellen blijven bij mij vaak strak gespannen staan als ik druk op teugels loslaat.

Verder heeft deze ook nog leuke kleurtjes :)

Oké :). Ik heb dit ook al vaker gehoord idd, dat het leer soms een probleem is... Maar welke heb je precies? Heb je eventueel een foto, of een linkje via google? :)

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 17:19

FRA is inderdaad ook fijn en wat beter te betalen. Een multifunctioneel inzetbaar hoofdstel is sowieso aan te raden, want als je bijvoorbeeld een kaakgekruiste koopt en het werkt niet is het weer zonde van je geld. Ik zou eens rond gaan kijken op internet en zien wat je aanspreekt, en dan daar wat meer informatie en ervaringen over zoeken.

RSJami

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 17:24

Ik zou eerst eens kijken of je wel echt bitloos wil. Dus eerst gewoon met halster rijden om te kijken of het bij jullie past.

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 17:27

Mirjam1202 schreef:
Alvast bedankt!!

Super!
Ieder paard kan zondermeer van de één op de andere dag zonder bit gereden worden. De overstap is met het ene hoofdstel niet groter of kleiner dan met het andere hoofdstel.
Het systeem is niet zo belangrijk, als het maar een vriendelijk hoofdstel is, dus geen dunne, harde neusriem of een neusriem waar een hefboom aan zit.
Succes! En als je nog een verkoop (of probeer)adresje zoekt, dan weet ik er een die alleen maar paardvriendelijke bitloos hoofdstellen verkoopt die je ook eerst kunt proberen of testen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 19:13

Ik zou zeggen: vraag gewoon eens wat test-hoofdstellen van verschillende types aan en ga proberen welke goed voor jullie werkt :)

Het ene paard rijdt zo weg met type A, terwijl het andere paard met type A onbestuurbaar is en met type B weer zo wegloopt :)

Zie: http://www.bitloos.nl/bitloos.php?pagina=10

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-14 19:40

Oké :) Maar zijn er nog veel 'slechte' ervaringen met het bitloos rijden?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 19:42

Natuurlijk zullen er altijd mensen zijn met een slechte ervaring.

Maar normaal gesproken is er niks aan de hand, als je een beetje fatsoenlijk rijdt en niet alleen maar aan dat bit zit te sleuren dan is de overstap echt niet zo groot :)

Stel je eens voor dat alle paarden al eeuwen bitloos gereden werden, en nu zou iemand plotseling een bit uitvinden.
Ik denk dat iedereen zeer verontwaardigd zou zijn over het idee om een stuk metaal bij een paard in zijn mond te proppen :P

Het is ook gewoon helemaal niet nodig :)

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-14 21:32

pmarena schreef:
Natuurlijk zullen er altijd mensen zijn met een slechte ervaring.

Maar normaal gesproken is er niks aan de hand, als je een beetje fatsoenlijk rijdt en niet alleen maar aan dat bit zit te sleuren dan is de overstap echt niet zo groot :)

Stel je eens voor dat alle paarden al eeuwen bitloos gereden werden, en nu zou iemand plotseling een bit uitvinden.
Ik denk dat iedereen zeer verontwaardigd zou zijn over het idee om een stuk metaal bij een paard in zijn mond te proppen :P

Het is ook gewoon helemaal niet nodig :)

Ja klopt :) Toen ik begon met rijden, vond ik het echt heel erg raar dat je met bit 'hoort' te rijden..
Daarom wil ik echt graag overstappen :), vooral nadat ze (in mijn ogen) heeft laten merken, dat ze het bit echt liever niet meer heeft... Ze vind het rijden vgm wel leuk, en aan het zadel heeft ze ook geen hekel :) Toen ik eraf ging en ik het halster op deed (en het zadel op liet) en zo met haar liep, en draafde ging het goed, en had ze er vgm echt plezier in :)

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 21:42

Wat leuk dat je wil proberen bitloos te gaan rijden, mijn merrie was al wel gewend bitloos te rijden bij haar vorige eigenaar. Maar toch ik nog wel wat getest. Voor mijn merrie werd het een kingekruist hoofdstel. Sidepull was voor haar niet zo fijn merkte ik.

Maar toch rijd ik ook met bit, al verschillende bitten geprobeerd en ik merk dat mijn paard een dik bit niet fijn vind, wellicht is jou bit ook te dik? er is zo veel verschil op de markt, het is het proberen waard.

Je zou ook les kunnen nemen bij het overstappen op bitloos, het ene is niet goed of fout. Elk paard reageert anders.

Succes met het uit proberen wat voor je werkt.

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-14 10:41

Hee!
Een vriendin van mij heeft een sidepull hoofdstel, die ik wel een keertje mocht lenen!! :)
Maar zij zei, dat het nog wel weer ging komen mét bit... Maar ikzelf heb niet het idee, dat het mét bit goed gaat werken.. Wat moet ik nu doen?!

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-14 12:26

Iemand? :) Sorry, ben erg benieuwd wat jullie hier van vinden.. :)
Alvast bedankt!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 12:29

Gewoon verschillende bitloze optomingen gaan proberen :j

Niet te veel over nadenken, niet te veel beren gaan zoeken en theorieën gaan bedenken, maar gewoon proberen.
Pas dan weet je het hoe het voor jullie werkt :j

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-14 12:34

pmarena schreef:
Gewoon verschillende bitloze optomingen gaan proberen :j

Niet te veel over nadenken, niet te veel beren gaan zoeken en theorieën gaan bedenken, maar gewoon proberen.
Pas dan weet je het hoe het voor jullie werkt :j

Haha oké :) Ben nogal 'panisch' met deze dingen ;). Omdat ik het rijden mét bit met Iris nog niet super goed kon (door mijn ongeluk daar niet zoveel tijd voor gehad), vraag ik me af, of het zo wel goed gaat, wanneer ik het bitloos ga proberen? Natuurlijk niet in één keer, maar na een tijdje? Heb ik zo nog wel genoeg controle over haar? Sorry voor alle vragen!! Maar ik ken dit allemaal nog niet zo goed...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 12:41

In veel gevallen heb je met bit minder controle dan bitloos, omdat paarden met bit al gewend zijn dat ze daar doorheen kunnen lopen. Remmen op de neus is dan weer nieuw en daar kun je dan direct van begin af aan een paard heel gevoelig op je signalen maken :j

Maar dan is het natuurlijk wel de bedoeling dat je dat ook van begin af aan doet.

Begin anders eerst gewoon ernaast met een lang touwtje aan het halster om het dier goed op je stem / lichaamshouding te laten reageren zodat je op je stem al heel veel controle hebt.

Dat geeft jou zelfvertrouwen, verbetert je band, en als je paardje het op die manier leuk vindt om goed voor je te werken en "braafjes" te verdienen dan zal het vanuit het zadel ook graag jou een plezier willen doen en zit jij er veel rustiger en zelfverzekerder op :)