Wel of geen borstbeschermer onder winterdeken?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

xGnger

Wel of geen borstbeschermer onder winterdeken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-14 12:04

Hey,
mijn Paint heeft een rare dekenmaat. 175 past bij zijn borst perfect, maar is te kort en 185 is qua lengte perfect maar is bij zijn borst veel te groot.
Nu zat ik te denken of ik hem een borstbeschermer om moet doen, zodat de deken niet gaat drukken en schuren.

aub geen antwoorden dat dekens slecht zijn en weet ik wat allemaal. Mijn paard loopt met een winterdeken, klaar.

Mendy1984

Re: Wel of geen borstbeschermer onder winterdeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 12:05

ik gebruik altijd een borstbeschermer, onder elke deken
ook bij mijn vorige paarden :)

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 12:06

Nee, met een borstbeschermer gaan ze vaak op andere plekken schuren tot bloedens aan toe.
Mijn pony heeft er 1 gehad, en die heb ik na 3 dagen eraf gehaald omdat alles open lag.

Je kan andere merken / types dekens proberen? Sommige vallen groter uit en sommige kleiner.
Of heb je al veel gepast?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 12:07

Ik zou zoeken naar een andere deken die wel past...

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 12:11

Ess_Ramona schreef:
Nee, met een borstbeschermer gaan ze vaak op andere plekken schuren tot bloedens aan toe.
Mijn pony heeft er 1 gehad, en die heb ik na 3 dagen eraf gehaald omdat alles open lag.

Je kan andere merken / types dekens proberen? Sommige vallen groter uit en sommige kleiner.

hier heb ik nooit geen last van gehad
en ik ben met mijn huidige pony nog steeds zoekende naar een goed passende dekens...
ik heb er nu denk ik al een stuk of 5 gehad :(
en heb nog steeds geen goedpassende winterdeken

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 12:11

Ik heb er nu 2 (te grote) dekens op, maar blijven fijn liggen ondanks t feit dat ze 24/7 buiten staat, kont is goed ingepakt terwijl bij de borst nog (eigenlijk te veel) ruimte over is.

Als je deken niet zorgt voor druk en schuurplekken (doen ze meestal ook niet als ze te groot zijn) heb je geen borstbeschermer nodig hè ;)
Kijk even aan hoe de te grote deken blijft liggen na wat dagen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 12:14

Ik vind het ondingen
Ze snijden bij de schoft
Ik zou zeggen zoek een deken met xl borst met 175
Sowieso past een deken met V sluiting zoals rhino en rambo veel beter bij dit soort problemen en kan je dan mss een 185 hebben

Tuedelue

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 12:14

Hier ook slechte ervaringen met borstbeschermers. Op stal vervloekt iedereen die dingen.
Ik zou het ook even zo aankijken en als het echt niet gaat denk ik dat je toch opzoek moet naar een goede passende deken.

Ik weet niet of er voor paints ook zulke dekens bestaan maar ik weet dat je voor friezen bijv speciale dekens kunt bestellen die op de lichaamsbouw zijn aangepast. Omdat je met die paarden ook vaak moeite hebt met goede dekens vinden die passen bij de 'normale' collectie zegmaar.

edit even gezocht wat ik bedoelde:
zoiets misschien:
http://www.tack24.de/epages/61009908.sf ... KETS/Big_D
Laatst bijgewerkt door Tuedelue op 04-02-14 12:19, in het totaal 1 keer bewerkt

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 12:17

Een speciale Quarter deken een idee?
Ik heb geen goede ervaringen met borstbeschermers.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 12:17

Tuedelue schreef:
Hier ook slechte ervaringen met borstbeschermers. Op stal vervloekt iedereen die dingen.
Ik zou het ook even zo aankijken en als het echt niet gaat denk ik dat je toch opzoek moet naar een goede passende deken.

Ik weet niet of er voor paints ook zulke dekens bestaan maar ik weet dat je voor friezen bijv speciale dekens kunt bestellen die op de lichaamsbouw zijn aangepast. Omdat je met die paarden ook vaak moeite hebt met goede dekens vinden die passen bij de 'normale' collectie zegmaar.

Er zijn speciale quarter dekens :j Die hebben een gelijksoortige bouw als paints.
Bij de quarter van mijn stalgenoot passen de gewone rambo dekens trouwens ook goed, juist vanwege de v-sluiting :j

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 12:22

Borstbeschermer is echt een onding. Ik heb er vorig jaar 1 voor mijn paard gehaald. Na 2 weken waren haar schouders helemaal kaal en had ze drukkingen op haar schoft. Ding meteen weg gegooid, hier nooit meer. De schuurplekjes op de schouders waren niets bij de plekken van de borstbeschermer.

Ik heb nu fijne goedpassende dekens die prima liggen en iets langer en hoger zijn bij de hals en borst. Deze deken is 195, ik heb ook een 185 die qua lengte aardig past maar bij de borst zo onwijs ruim is dat hij helemaal naar achter trekt. Ben nu ook heel blij met de deken die ik nu heb, eerste jaar zonder schuurplekken.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 12:26

ik ken persoonlijk niemand die tevreden is ve borstbeschermer, de meeste hebben er zelfs veel problemen mee gehad (schoft open, toch nog schuurplekken op schouders en borst, drukplekken en vochtbulten op ruggegraad)

ik zou eerder kijken naar een ander merk deken ik heb voor mijn paard zowel 5.9 al 6.0 en 6.3 als dekenmaat voor mijn paard en nog nooit een schuurplek of een deken dat neit goed blijft liggen terwijl ze eigenlijk wel zwemt onder maat 6.3 (+/-193)
Merken met 6.0 zijn mss een optie, dat is eigenlijk een tussenmaat (183 geloof ik)

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 12:46

Zou geen borstbeschermer aan schaffen, maar beter gelijk een goed passende deken kopen. Daar heb je meer profijt van.

lovepaloma

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 12:58

Ik gebruikte bij mijn vorige pony altijd een borstbeschermer gebruikt, en ik heb er nooit problemen mee gehad. Bij mijn paard heb ik gewoon een goede deken gekocht omdat ik denk dat dat ook lekkerder voor der zit. Ik zou ook idd meteen een goede deken aanschaffen, daar heb je meer aan.

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 13:26

volgend jaar ga ik de Bucas proberen
aangezien hij pas 4 is, en dus nog groeit hoopte ik dat we deze winter wel door zouden komen met goedkopere dekens
maar ben ondertussen net zo duur uit als met een Bucas :(

wouke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 13:31

Gewoon op zoek naar een goed passende deken, borstbeschermers zijn hulpmiddelen om je niet goed passende deken een beetje passend te maken.
Succes voor mij was het ook een hele puzzeltocht en uiteindelijk was een bucas de oplossing.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 13:34

De oplossing is al gezegd, passende dekens!

Ik zou kijken naar een quarter deken of Rhino/Rambo, die lagen perfect op mij paard met brede boeg. borstbeschermers zijn lapmiddelen die de problemen een beetje verhullen maar niet oplossen.

MirandaDvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 13:37

xGnger schreef:
aub geen antwoorden dat dekens slecht zijn en weet ik wat allemaal. Mijn paard loopt met een winterdeken, klaar.

Ik heb nog nooit gehoor dat een deken slecht is.
Tenzij het deken niet goed past.
Daarom zou ik ook gewoon door zoeken naar een deken dat helemaal goed past. Die zijn er zekerweten.
Een borstbeschermer is dan niet nodig

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 13:38

Ik heb jarenlang een borstbeschermer bij mijn verzorgpaard gebruikt. Waar hij zich voorheen helemaal kaal schuurde hebben we dit probleem nooit meer gehad. Je moet hem wel tijdig vervangen want hij slijt natuurlijk wel, de mijne was na één winter wel op.

Maar qua dekens en pasvorm sluit ik me wel bij mijn voorgangers aan.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 13:43

Mijn overleden merrie kreeg altijd schuurplekken van haar deken.
Omdat ze al een pesthekel aan dekens had, was een borstbeschermer die redelijk strak over de boeg van een paard gaat geen optie.
Dus ik heb helaas vele dekens gekocht, die ik na een maand gebruik weer weg kon doen, omdat madame nogal duidelijk met aangeven was of een deken lekker zat of niet. (eerlijk is eerlijk, jij draagt liever ook geen T-shirt waarin je klem zit)

Dus na een hele zoektocht uiteindelijk bij een merk uitgekomen die wel goed zat.
Ik had voor haar dekens van het merk Felix Buhler (te verkrijgen bij Kreamer.de) of sommige Harry's Horse.
Moest altijd goed opletten dat de loopsplitten wel voldoende hoog eindigde en op de juiste plaats zaten.

Het is rot en het kost wel geld, want dekens die je gebruikt hebt, kun je niet meer terugbrengen en leveren tweedehands minder op.
Maar ik vond het plezier van mijn paard wel belangrijk. (geen deken was geen optie, omdat ze niet voldoende wintervacht aanmaakte om zich warm te houden en als ze het koud kreeg werd ze stijf)

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 14:35

je mag vaak de deken wel passen, maar schoon! terugbrengen. Deed zelf meestal een schone eigen deken eronder (b.v fleece) en dan passen.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 14:47

Gea99: Aan passen had ik bij die merrie niet veel. Ja of hij op dat moment goed zat. Maar een deken die op het eerste gezicht wel goed paste, kon na twee weken toch wel erg tegenvallen.
En die merrie liet erg goed merken dat een deken niet goed zat. Door happen en/of stampen bij het omdoen. Als ze raak probeerde te happen, was het tijd om een nieuwe deken te gaan halen......

xGnger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-14 17:59

Ess_Ramona schreef:

ik heb hier op het moment 5 waterdichte, 3 stal, 2 regen en 1 onderdeken liggen, allemaal van verschillende merken.. Heb die wat ie nu heeft al 3 maanden opliggen

xGnger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-14 18:01

Het probleem is dat hij echt heel erg breed is, vandaag dat 175 te klein is.. 185 past perfect, maar met zn klein nekje heeft ie op zn borst nog n kilometer deken over

xGnger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-14 18:03

MirandaDvG schreef:
xGnger schreef:

Ik heb nog nooit gehoor dat een deken slecht is.
Tenzij het deken niet goed past.
Daarom zou ik ook gewoon door zoeken naar een deken dat helemaal goed past. Die zijn er zekerweten.
Een borstbeschermer is dan niet nodig

Daar bedoel ik mee dat er vaak mensen zijn die gaan zeiken dat een paard geen deken nodig heeft ditdat, daar heb ik geen zin in. Mijn paard draagt een deken en hij is er happy mee. Zeker omdat ie geschoren is.