Kneveltrens, doen of niet?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Jess_Ashlinn

Kneveltrens, doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-14 18:41

Mijn paardje is erg gevoelig in haar mond, en merk dat ze op een gewoon trensje niet lekker loopt.
Nu lees ik dat kneveltrensen goede bitjes zijn, die stiller in de mond liggen.
Nu ben ik benieuwd naar de ervaringen van Bokt.
Wie rijdt er hier met zo'n bit ? En waarom hebben jullie ervoor gekozen? Hebben jullie een enkel of dubbelgbroken?

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 18:45

Heb je nu dubbelgebroken of enkelgebroken? Een bustrens ligt ook relatief stil in de mond. Ik heb zelf geen ervaring met een kneveltjes, maar ik heb wel gehoord dat 't strenger is dan een gewone bus- of watertrens omdat het naar 't schijnt ook zijdelingse druk op de wangen zou geven. Correct me if I'm wrong.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 18:46

Ik rij mijn pony sinds kort op een enkelgebroken kneveltrens. Voordien was hij erg onrustig, hij liep nagevelijk maar het gaf een heel onrustig beeld. Sinds hij op deze loopt, is hij veel stabieler met zijn hoofd en loopt hij veel fijner en vlugger nagevelijk. Ik had het in eerste instantie gepakt omdat dit het enigste bit was dat ze verkochten in 11cm.

Jess_Ashlinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-14 18:46

Ik heb nu een enkelgebroken watertrensje. Las ook zoiets over die druk op de wangen. Ik weet het niet goed.

xKimpjeee

Re: Kneveltrens, doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 18:47

Ik ken een paar mensen die er mee rijden, het is erom bekend dat je het bit niet door de mond heen kan trekken, dus in dat opzicht heel goed!

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 18:48

Ik heb het idee dat het minder scherp is dan een watertrens. Mijn pony gaat nogal vlug in protest als een bitje te scherp is

Jess_Ashlinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-14 18:49

xKimpjeee schreef:
Ik ken een paar mensen die er mee rijden, het is erom bekend dat je het bit niet door de mond heen kan trekken, dus in dat opzicht heel goed!

Daarom neig ik ook naar zo'n bitje. Want m'n paard is heel gevoelig in haar mond. Ik heb wel een stille hand, maar ze loopt er gewoon niet lekker mee

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 18:50

Hier ook een pony die in blinde paniek gaat rennen bij een verkeerd bitje, op een enkelgebroken onderlegtrens liep hij heel onrustig, een gewone enkelgebroken trens was te dik en de kneveltrens die we hebben is perfect!

Het ziet er niet uit een shet met van die knevels, maar hij loop er lekker op! :')

Hillady

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 18:50

Ik heb pony ook met kneveltrns gereden, erg fijn en pony vind van ook! Het is gewoon erg licht en met sturen ook zo fijn!

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 18:51

MelissaV schreef:
Ik rij mijn pony sinds kort op een enkelgebroken kneveltrens. Voordien was hij erg onrustig, hij liep nagevelijk maar het gaf een heel onrustig beeld. Sinds hij op deze loopt, is hij veel stabieler met zijn hoofd en loopt hij veel fijner en vlugger nagevelijk. Ik had het in eerste instantie gepakt omdat dit het enigste bit was dat ze verkochten in 11cm.

Wat bedoel je eigenlijk met stabieler met zijn hoofd? Ik vind dit wel interessant aangezien ik de laatste tijd ook wat met bitten aan het experimenteren ben omdat mijn paard vrij veel verzet geeft wanneer ik hem terug oppak na lange teugel.. Ik rij afwisselend met dubbelgebroken bus- en watertrens.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 18:53

Knevel trenzen zijn niet scherper dan andere trenzen, ze verdelen de druk alleen op een groter oppervlak dan de watertrens. Het ene paard vindt dit fijn, de andere niet.

Watertrenzen hebben een mondstuk wat niet stabiel ligt, zodra deze vast ligt zoals bij de bus-, D- en knevel trens is hij ook stabieler. Daar naast is een ongebroken mondstuk nog stabieler dan een dubbel gebroken (wat een voor- of nadeel kan zijn). Je zult dus een geschikte combinatie moeten vinden. Zelf vind ik ze naast de Dtrenzen erg fijn.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 18:56

Ik rij ook met een kneveltrens en ben er erg tevreden over!
Voorheen reed ik met een gewone trens en toen liep hij altijd vrij onrustig met zijn hoofd.. met deze knevel loopt hij echt veel rustiger.. bit ligt gewoon heel stabiel in de mond en dat vind ik echt heel positief van deze bitten..
Denk dat een D-trens dat ook al redelijk doet hoor.. maar ik ben toen bij de kneveltrens uit gekomen en ben echt tevreden..
Over de inwerking op de wangen.. dat heb ik nooit gemerkt aan mijn paard.. ik kan me dat ook niet echt voorstellen hoe je dan aan t bit 'trekt'.. Het enige wat ik kan bedenken is meer zijwaartse druk.. Dat vind ik echter een positief punt.. mijn paard was vrij groen toen ik dit bit ging gebruiken en door de zijwaartse druk begeleidde ik hem meer in de bochten ed.. de druk was ook zeker niet groot of pijnlijk ofzo.. ik heb gewoon een enkel gebroken trensje en heb niet het gevoel dat ik nu een scherper bit ofzo in mijn handen heb dan met een andere trens.. sterker nog.. ik heb een veel rustiger en nageeflijker paard door de stabiliteit die dit bit bied

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 19:02

Snollygoster schreef:
MelissaV schreef:

Wat bedoel je eigenlijk met stabieler met zijn hoofd? Ik vind dit wel interessant aangezien ik de laatste tijd ook wat met bitten aan het experimenteren ben omdat mijn paard vrij veel verzet geeft wanneer ik hem terug oppak na lange teugel.. Ik rij afwisselend met dubbelgebroken bus- en watertrens.

De pony heeft een tijdje met kleine kinderen gelopen en heeft dus niet veel aan de teugel gelopen. Nu ik er mee rijdt echter weer wel, hij had dus niet de spieren om het volledige uur aan de teugel lopen. Ik had een vrij dikke watertrens op dat moment. Als hij omhoog kwam in zijn overgang en ik pakte hem dan op, kwam er verzet (gooien met hoofd, kantelen van het hoofd) Deze werd te klein en toen heb ik de kneveltrens gekocht. Als hij nu eruit komt of ik moet hem oppakken dan werkt hij hier heel goed in mee en het kantelen en gooien is volledig over, ook gaat hij niet meer hangen en trekken op het bit. Het is een echt ponybitje dat ik heb, hele korte knevels. Ideaal dus voor de kleinere pony's :)

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 19:10

Misschien word het eens tijd voor mij om ook eens een kneveltrens uit te proberen, want dit is precies wat mijn paard ook doet na het oppakken! Ik krijg heel moeilijk de ontspanning erin gereden. Heb een tijdje met Myler geprobeerd, maar dat was ook helemaal niets! Gelukkig heeft een van mijn beste vriendinnen een knevel, als ik eens lief naar haar kijk zal ik hem misschien eens mogen lenen :')

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 19:29

Een knevel trens is vooral wat duidelijker, omdat deze niet alleen druk geeft in de mond, maar ook op de wang. Sommige paarden vinden dit prettiger.

xShannentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 19:32

Knevel is een van de stilst liggende bitten die er is, zit dus stabieler in de mond.

VITAxYANTHE

Ik heb een kneveltrensje voor mijn fjord gehad, werkt fijn! Ligt inderdaad stuk stiller

Jessix

Een kneveltrens kan een jong paard helpen met de bit hulpen doordat deze ook druk op de wangen geeft. Hierdoor is het een vriendelijk bit, mits uiteraard vriendelijk gebruikt.

Jess_Ashlinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-14 19:44

Bedankt voor alle reacties :). Ik ga een beetje rondneuzen naar een geschikte.

f4bjheu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 22:51

Op piaffe ruistersport zag ik dat ze een paar in de aanbieding hebben ;) ben zelf namelijk ook opzoek

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 23:00

Hier ook altijd een knevel en dat is de hemel op aarde qua trensjes, heerlijk rijden voor zowel mens als dier. :j

Jess_Ashlinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-14 13:09

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 14:30

Hier ook een "knevel"-fan: het bit ligt rustig in de mond en geeft vooral duidelijker resultaat als "richtingaanwijzer" (het werd oorspronkelijk voor nog jonge, of groen in training staande paarden gebruikt o de "stuur"hulpen in het begin wat duidelijker te maken en verkantelen van het hoofd tegen te gaan, ook zie je het nogal eens bij springpaarden, die hele acute en korte draaien in een parcours moeten maken).

Heb wel een dubbelgebroken kneveltrens, met een lossig rolletje in het midden.

Is zeker niet scherper/vervelender dan een ander bit, eerder wat duidelijker t.o.v. het paard.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 14:33

Je kan een kneveltrens proberen, maar dan zou ik ook wel een dubbelgebroken of ongebroken trens nemen. ik ben geen fan van enkel gebroken ivm de schaar werking.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 17:09

Ik ben ook geen fan van enkelgebroken ivm het notenkrakereffect. Liever een dubbelgebroken, of een ongebroken bit. Mijn paard is ook gevoelig voor beweging in zijn mond en loopt het fijnste met een mylerbit level 2 (lichte tongboog).

Bij hem zit het niet in de zijkant, als je handen links/rechts stil zijn tov de beweging van het hoofd maakt de zijkant van het bit weinig verschil. Bij hem zit het echt in de beweging in zijn mond, ook wat hij zelf beweegt dmv bewegen van zijn tong.